dinsdag 13 mei 2014

“Wat als….” – Danielle Bakhuis

Categorie Young Adult ( vanaf gr 8)

128 pagina’s
oktober 2013
Ploegsma Uitgevers
Paperback  €15,95 / Ebook €7,99

Gelezen door; Karin, Miriam, Bianca, Francine, Elly.
Groepsrecensie gemaakt door Bianca (Team DPB)

Wat als… het meisje dat je vroeger van school hebt gepest, terug is? En populairder dan ooit? Jade heeft haar verleden als pester diep weggestopt in haar geheugen. Maar dat verandert als Zoë na jaren van afwezigheid weer terug op school is. Jade wil niets liever dan sorry zeggen, maar daar denkt Zoë heel anders over. Dan vindt Jade een dreigbriefje in haar kluis. En nog één. En nog één. Want wat als sorry zeggen niet genoeg is?
‘Sorry?’ onderbreekt ze me. ‘Sorry? Zoë proeft het woord in haar mond en besluit binnen een seconde dat het het walgelijkst is wat ze ooit gegeten heeft. Zoete broodjes. Een laffe hap. Op dat moment weet ik dat ik een fout heb gemaakt. Mijn sorry betekent niets voor haar. In haar gedachten heeft ze me al duizend keer sorry horen zeggen: te midden van een volle klas, besmeurd met bloed, vastgebonden aan een stoel en met een pistool tegen mijn hoofd. De sorry die ik nu wil zeggen maakt totaal geen indruk op haar. Ze staat nu zo dicht bij dat ik de warmte van haar gezicht op die van mij voel. Haar stem hapert kort. ‘Je dacht toch niet dat ik maar één seconde vergeten was?’

In Wat Als… zitten echte (dreig)briefjes die je kunt openvouwen.

Cover

Mooie zachte kleuren, zowel de tekst voor als achter zijn uitnodigend. Het is geen vernieuwende lay-out maar is wel passend bij het verhaal;  het schuil gaan achter een (school)boek.

Beoordeling

Quote Karin; “Pesten is van iedere tijd, pas de laatste jaren wordt er serieus aandacht aan besteed.  Mede door de Social Media kunnen pesterijen heel ver gaan, dat blijkt ook in het verhaal. De RIP film is echt bizar.”

Quote Miriam; “Zelf ben ik twee jaar lang op de middelbare school gepest en dan komt dit boek behoorlijk binnen kan ik wel zeggen. In de flashbacks kun je je meer inleven in hoe Zoë zich gevoeld moet hebben. Knap geschreven! Het is absoluut een boek dat je gelezen moet hebben en wat mij betreft zou het verplicht op alle boekenlijsten op de middelbare school moeten staan.”

Quote Elly; “Wat me vooral is bijgebleven in dit boek: de eenzaamheid van Zoë en later ook Jade. Je voelt de eenzaamheid het is net of het ons zelf overkomt.  Voor mij staat er één onlogica in het boek; waarom komt scholiere Zoë, die al na het eerste jaar de school verlaten heeft, in de 5e van de Havo weer terug op school. De verwachtingen die ik van te voren had, zijn uitgekomen. Ik vind het een goed boek en zeer geschikt voor leerlingen van groep 8 en de laagste klassen van de middelbare school.  Pesten moet stoppen en na het lezen van dit boek is het overduidelijk dat het desastreuze gevolgen kan hebben.”

Quote Bianca; “Er is al zoveel geschreven over dit onderwerp, maar nooit genoeg… Elk verhaal is anders en daardoor ook niet altijd herkenbaar voor een pester of een groep pesters. Ik heb voor beide meisjes in het verhaal sympathie gekregen. Een bepaald stuk in het boek zat ik zo in het verhaal dat ik de woede, angst, frustraties en pijn van Zoë voelde, het voelde alsof ik haar was. Maar ook bij Jade kon ik mij bij de angst en gevoel van spijt helemaal inleven. Beide karakters zijn volledig uitgewerkt wat mij betreft. “Wat als….” is een Young Adult maar als volwassen lezer heb ik mij geen moment verveeld.

Algemeen oordeel

Onze lezers hebben “Wat als…” beoordeeld als een goed boek. Wat vooral voor de jongeren maar zeker ook voor de volwassenen onder ons zeer geschikt is bevonden. Pesten is iets wat in alle lagen van onze samenleving voorkomt. Het oordeel is dat het zeker een verplicht boek zou moeten zijn op scholen en aandacht afdwingt in de opvoeding. Het boek geeft heel duidelijk weer dat als de pester zélf gepest wordt het dán pijnlijk duidelijk wordt wat pesten met je doet. De gevolgen van pesten worden tot op heden niet naar waarde ingeschat. Danielle Bakhuis heeft hiermee dit gevoelige onderwerp in de omgekeerde wereld weergegeven. Een les om langer bij stil te blijven staan.


4 sterren

Geen opmerkingen: