woensdag 19 november 2014

´De onderkant van sneeuw` - Ilse Ruijters”

Genre - Psychologische thriller
Uitgever -Mistral
ISBN - 9789048822072
Uitvoering - paperback
Aantal - pagina´s 256 
Uitgave- september 2014


Cover:
De cover heeft mij vanaf het begin bezig gehouden omdat het niet klopte met wat ik las in het begin. Ook staat de foto ondersteboven waardoor ik vragen bleef houden. Juist omdat het zo intrigeert geef ik de cover een 8. Deze blijft bij.

Samenvatting:
Hoe ga je verder met je leven nadat je per ongeluk een meisje van drie hebt doodgereden? Irene is gelukkig getrouwd met Marco Visser en zij hebben 2 kinderen, Sanne en Hugo. Het lijkt of niets hun geluk in de weg staat tot Irene per ongeluk de 3-jarige Maja doodrijdt. Irene zit vol schuldgevoelens en kan haar leven niet meer zoals voorheen oppakken. Zij wordt veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur en 3 jaar rij-ontzegging maar dit voelt zij zelf niet als straf. Tijdens de taakstraf ontmoet zij Delano, een grofgebekte jongeman die de nodige criminele activiteiten heeft verricht. Wanneer Irene het voor hem opneemt pikt Delano hier de verkeerde signalen uit wat tot een heleboel onbegrip leidt. Renske, de zus van Irene, probeert tevergeefs zwanger te worden wat tot veel schuldgevoelens oproept bij Irene. Renske wil een kindje en zij heft een kindje doodgereden. Irene en Marco verhuizen in de hoop om
hun leven weer nieuwe impuls te geven maar dit gaat niet vanzelf. In het dorp kent men de verhalen en wanneer Doodrijders.com haar opnieuw op het spoor komen en Irene negatief in de aandacht zet wordt het een onhoudbare situatie. Marco wil dat Irene professionale hulp gaat zoeken. Wanneer Irene dan ook nog bedreigd wordt met een e-card waarin vermeld wordt dat haar dochtertje Sanne het eind van het jaar niet gaat halen komen de emoties en moedergevoelens los. Irene zet alles op alles om te achterhalen wie haar bedreigd en om Sanne te beschermen. Ze vertrouwd niemand meer en uiteindelijk ook zichzelf niet…

Conclusie:
Ik was door verschillende mensen getipt dat dit een erg mooi boek was dus ging ik met bepaalde verwachtingen lezen. De verwachtingen zijn zeker waar gemaakt. Het boek leest als een trein, maakt je nieuwsgierig door te lezen, maakt dat je bang wordt om door te lezen maar je wilt het weten. Je wantrouwt iedereen en de spanning bouwt goed op. Gruwelijk gewoon. Door de schrijfstijl kon ik me inleven in Irene en leefde ik enorm met haar mee terwijl ik tegelijkertijd heel bang was hoe het met haar af zou lopen want het leek een bepaalde kant op te gaan die ik Irene niet gunde terwijl je aan alles voelt dat er staat te gebeuren. 

En dan denk je dat je alles hebt gehad, komt er nog een laatste hoofdstuk die al je eerdere vermoedens op een vreselijke manier bevestigd en je gelijk ook helemaal van slag brengt. Ik was tijdelijk in shock. Ik geef dit boek 4,5 sterren.

Brigitta

Geen opmerkingen: