donderdag 6 november 2014

Donald Duck kookboek

Genre; Kookboeken jeugd
Uitgeverij; Sanoma Media Netherlands BV
Uitvoering; Paperback
Aantal pagina's; 143 
ISBN 9789085749318
Uitgavedatum; oktober 2011

Jij leert heerlijke gerechten met het Donald Duck Kookboek!
Dit kookboek staat boordevol met de favoriete recepten van de leukste Disneyfiguren. Verrassende gerechten die je in geen enkel ander boek zult aantreffen! Zo kun je bijvoorbeeld ontbijten met Mickey’s ananasshake, bij de lunch genieten van Kwik, Kwek en Kwak-worsten en 's avonds smullen van Goofy’s superpuree. En als je nog een plekje hebt, serveer dan als toetje oom Dagoberts vrekkenfriet.
Heb je iets te vieren? Jouw unieke Willie Worteltjestaart valt zeker in de smaak. Of trakeer de enige echte Guus Gelukkoekjes. Uiteraard staan er ook super gezonde recepten in zoals aardbeiensoep of tomatensoep van meneer Beer.
Kun je niet zo goed koken? Geen probleem. Voordat je gaat kokkerellen, leert oma Duck je eerst alle fijne kneepjes van het vak. Samen met haar- en een volwassene – zet je straks iedere dag iets lekkers en speciaals op tafel. Eet smakelijk!

Op het boekenfestijn in Ahoy Rotterdam dit jaar kwam ik dit ´stripboek´ tegen. Tot mijn grote verbazing bleek het een kookboek te zijn voor DD fans. Wát ontzettend leuk! Donald was ook in mijn jeugd al mateloos populair en graag gelezen.
Omdat mijn 9 jarige dochter wat moeite heeft met lezen, én het dus niet graag doet, heb ik dit boek voor haar meegenomen. Tot mijn grote verbazing, of eigenlijk toch niet,  heeft ze zich meteen op dit boek gestort, in eerste instantie verrast omdat het dus een kookboek bleek te zijn. Ze  heeft meteen een boodschappenlijstje gemaakt (per gerecht duidelijk aangegeven) en met een beetje hulp is ze zelf gaan koken. De uitleg is duidelijk en staat in een apart kader zodat het heel overzichtelijk is. De lettertypes zijn speels en fel van kleur, zoals dat ook hoort in een dergelijk boek, maar daarbij óók leesbaar. 


Doordat er veel aandacht is gegeven aan kleur, het gebruik van foto’s is het een aantrekkelijk boek, de stripverhalen die erin staan zijn in het verlengde van het onderwerp koken heel slim verwerkt. Daarbij zijn de gerechten per maaltijdmoment ingedeeld; hoofdgerechten, voorafjes en tussendoortjes, koekjes en gebak, toetjes, dranken. Wat ikzelf ontzettend leuk en leerzaam vind zijn de ‘geheimen van oma Duck’; de uitleg over het toepassen van keukenartikelen, bestek, bakvormen etc. Geniaal ! Doordat de lay-out zo duidelijk is heeft ze mijn hulp weinig nodig, ze voelt zich helemaal geweldig omdat ze nu nagenoeg zelfstandig kan koken. ‘oma Duck heeft het me allemaal al  uitgelegd hoor mama!’, is haar reactie. Als dat niet leuk is én leerzaam, dan weet ik het ook niet meer. Het boek is gunstig geprijsd, tussen de tien en twintig euro, het is een kwestie van even zoeken.

Onze kinderen helpen vanaf hun 8e  mee met koken; het snijden van groenten, rauwkostsalade’s maken, aardappelen schillen, het wegen etc. (dat is hier in huis dé leeftijd om daar mee te starten)  Maar nu dus een eigen kookboek én dan ook nog eens van haar favoriet. Inmiddels hebben we al een aantal gerechten gemaakt. Ik merk een groot enthousiasme voor de uitleg van de gerechten maar ook, en dat is niet onbelangrijk, ze léést de strips de erin verwerkt zijn en merkt hoe leuk lezen kan zijn. Zo kan lezen dus ook zijn!

Favoriete gerechten tot nu toe zijn; “Katriens torteltaart” (voor een verjaardag gemaakt), “Boeventoetje” van ‘de zware jongens’, “Fruitfestival “, “heksenhapjes van Zwarte Magica” én de pittige kipkluifjes.
Hoe beoordeel je nu een kookboek voor kinderen? Nou, heel simpel dus, dacht ik. Ik ben naar Bruna en Blz. gegaan en heb daar eens rondgeneusd.  Een beperkt aanbod vond ik. Het “Ready steady koken voor kids” en “Hallo Paleo” zijn twee van de gevonden titels, duidelijk anders van opzet, mijn dochter reageert duidelijk minder enthousiast. Ze vindt de kleuren niet zo mooi en de boeken minder ‘gezellig’. Dat is duidelijke taal.


Dus ga ik dit kookboek van harte aanbevelen. Vanaf 8 jaar, groep 5/6, is het taalbegrip en leesniveau voldoende om, soms met een beetje hulp, zelfstandig te gaan koken mét de grappen en grollen van Donald Duck en zijn familie en vrienden. Een echte aanrader !

Geen opmerkingen: