zaterdag 15 november 2014

"Gehakt" - recepten van Wim Ballieu.


Genre; Culinair/koken
Uitgever; Borgerhoff & Lamberigts
ISBN;  9789089314741
Uitvoering; hardcover
Aantal pagina's; 208 met illustraties
Uitgegeven; oktober 2014

Op de Antwerpse Boekenbeurs viel mijn oog op het boek “Gehakt”. Een heuse blikvanger voor kook-gek als ik. Het viel me op, ik keek erin, dacht van “doe maar niet want ik heb al zoveel kookboeken” maar het liet me niet los want er staan zoveel mooie foto’s en recepten in… dus toch weer terug gegaan en tja… verkocht. Ik ken de schrijver niet (als Nederlander) maar in België is Wim Ballieu een hele bekende Chef-kok.

De populaire televisie chef Wim Ballieu (bekend van Goe Gebakken) opende in Gent de ontzettend succesvolle meatball shop Balls & Glory. Hij schreef al 2 boeken over gehakt namelijk “Het gehaktballen kookboek” en “Goe Gebakken”. Hierop volgt “Gehakt” waarin Wim Ballieu ons kennis laat maken met de talloze mogelijkheden rondom gehakt en vooral dat er meer is dan alleen de gehaktbal. Keuze genoeg voor als u eens wat anders wilt.

Het boek begint met een stukje geschiedenis. Als slagerszoon legt Wim uit hoe zijn liefde voor gehakt ontstaan is. Ik wist niet dat er zoveel over gehakt te vertellen is. Hoe belangrijk het gebruik van de juiste attributen is om goede gehakt te maken. En dat je er zoveel mee kunt doen.



Ik ben een echte kook-liefhebster maar daarnaast vind ik het ook erg belangrijk om te bakken en koken met eerlijke en biologische producten. Zo heb ik in mijn woonplaats een boer Gerrit die rechtstreeks rundvlees “aan huis” verkoopt. Echt heerlijk, je proeft het verschil enorm als je dit vlees en supermarkt vlees naast elkaar vergelijkt. Ook heb ik een moestuin, wat is het heerlijk om sla te eten die een half uur geleden nog aan het groeien was.

Al lezend in “Gehakt” loopt het water me in de mond. Wat een heerlijke recepten en vooral ook wat een mogelijkheden. Het boek is verdeeld in 8 overzichtelijke hoofdstukken. Eerst wordt uitgelegd wat gehakt is en welke soorten je hebt. Dan heb je verschillende hoofdstukken met oa. Klassiekers, gehakt uit de oven maar ook “fingerfood” en verschillende soorten gehaktbrood. Alle recepten zijn erg overzichtelijk qua opzet. Hoewel er wel ingrediënten in staan die ik niet ken (bv cassonade > ruwe korrelige rietsuiker) is het bereiden erg goed omschreven. Dus ben ik aan de slag gegaan.

Chili Con Carne taart en het gehaktbrood Orloff style.

Na het proberen van deze 2 recepten ben ik om… het is een heerlijk boek vol ideeën. Het is voor iedereen mogelijk de recepten te bereiden door de duidelijke uitleg en de prachtige foto´s. Het is een mooi naslagwerk waar ik met liefde nog veel recepten uit hoop te maken. Even geen inspiratie? Pak “Gehakt“ en u heeft weer genoeg paraat voor een heerlijke maaltijd. Voor elk wat wils. 

Ik geef dit boek 4 sterren.

Ik dank uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts voor het beschikbaar stellen van dit geweldige boek en ik zal het dan ook bij iedereen zeer aanbevelen en ook bij onze lezers van “De perfecte Buren“.


Brigitta (Team DPB)

Geen opmerkingen: