vrijdag 14 november 2014

Groepsrecensie “En Passant” - Esther Kreukniet

Genre; Thrillers & Spanning
Uitgever;The House of Books
ISBN; 978904434539
Uitvoering; Paperback 
Aantal pagina's; 311 
Uitgave; Oktober 2014


Michelle ligt in een coma na een ernstig auto-ongeluk. Herinneringen aan haar zorgeloze leven komen in flarden voorbij. Een luxe leven in Kralingen met haar succesvolle man, twee kinderen, een vakantiehuis in Zuid-Frankrijk, vrienden, en alles in overvloed. Toch hunkert ze naar meer. Michelle stort zich in een hartstochtelijke affaire met de stoere Jacob, maar ze beseft niet dat iemand haar nauwlettend in de gaten houdt. Terwijl ze aan haar ziekenhuisbed gekluisterd is, lijken al haar geheimen aan het licht te komen. Kan ze haar familie wel vertrouwen?

Lezers; Leonie Wildeboer, Hilde van den Bosch, Linda Hilgers, Bianca Blok en Karin Teirlynck Groepsrecensie gemaakt door Karin Teirlynck, team DPB)


De Cover;

Leonie; De cover laat een half gezicht zien van een jonge blonde vrouw. Dit oogt wat raadselachtig. Ik zou voor de cover het boek vastpakken om de achterkant te lezen. Ik geef de cover een 7.

Hilde; De cover is sober met, zoals op zoveel thrillers, een foto van een dame. Jammer, een “dertien in een dozijn”- omslag. De titel vind ik niet erg voor de hand liggend. Ik vermoed dat deze titel is gekozen omdat haar vorige boeken eveneens een Franse benaming hebben; Carte Blanche, Facade en Beau ravage. Leuk om de titels naast elkaar in de boekenkast te hebben staan maar ik vind het een gemiste kans. Een titel als Coma past beter bij de inhoud van het verhaal. Vandaar geef ik een mager zesje voor de cover/titel.

Linda; De cover vind ik persoonlijk niet zo pakkend, de blonde vrouw zal Michelle wel zijn, maar het is niet een boek dat ik puur vanwege de cover zou op oppakken in de boekenwinkel. Ik geef de cover een 6.

Bianca; Toen ik En Passant binnen kreeg heb ik lang de cover bekeken. Heb het boek meerdere keren gedraaid en aan de hand van de flaptekst geprobeerd de cover aan het boek te linken. Op de cover zien we een verwilderde vrouw, een beetje wazig ook. Na het lezen van het boek is ook duidelijk waarom. Ik vind de cover goed gekozen en krijgt van mij daarom 9 punten.

Karin; Op de cover zie ik vooral blond haar van een vrouwenhoofd, waarvan de ogen donker, bijna onzichtbaar zijn. Dit spreekt me totaal niet aan. Wat me echter zeer nieuwsgierig maakt is de titel van het boek ‘En Passant’, geen idee wat ik daarvan moet verwachten. Op de achterflap staat de korte inhoud van het boek die ik, na het lezen, een beetje overroepen vind. Verder een korte tekst over Esther zelf, wat ze doet en welke thrillers ze al heeft uitgegeven. De cover geef ik een 6.


Samenvatting van het verhaal;

Linda; Hoofdpersonage is Michelle van Kempenaarde, een jonge vrouw die door haar moeder Theresa wordt gekoppeld aan de rijke Lennart Huijbers. Ze trouwen en krijgen twee kinderen, Thomas en Sophie.

Karin; Door een auto-ongeluk ligt Michelle in een coma en ziet haar leven aan zich voorbij trekken. Er zijn bepaalde gebeurtenissen die haar zelfs in haar coma blijven bezighouden. Haar huwelijk met de knappe, rijke Lennart. Haar vurige relatie met Jacob. Haar kinderen en haar rechterhand Maartje, haar moeder en haar broer.

Leonie; Michelle is na een auto-ongeval op de IC belandt. Ze ligt in coma. Ze hoort dat er bezoek is en dat ze tegen haar praten. Ook hoort ze wat de dokters en verpleegkundigen rondom haar bespreken, maar ze kan helaas niet reageren.

Bianca; Tijdens de comateuze periode waarin Michelle zich bevindt passeren allerlei herinneringen de revue. Heel veel goede herinneringen maar ook die van net voor het auto-ongeluk. In het ziekenhuis kan ze vaak de mensen die aan haar bed staan letterlijk verstaan, helaas kan zij niet reageren op hun gesprekken met haar of met andere.

Hilde; Michelle Huijbers leidt een luxueus bestaan in haar mooie huis in Oostvoorne. Haar man Lennart is een succesvol belastingadviseur, de kinderen Sophie en Thom groeien voorspoedig op en haar moeder Theresa is de perfecte, zorgzame moeder.

Linda; Ze wonen in het rijke Kralingen waar klasse en uiterlijke schijn erg belangrijk zijn, het leven gaat haar voor de wind en naar de buitenwereld toe lijkt alles perfect. Vanuit huis heeft ze geleerd altijd voor iedereen klaar te staan, vooral voor haar man.

Hilde; Lennart en Michelle zijn beiden geïnteresseerd in kunstschilderijen. Met de financiële steun en adviezen van Lennart runt Michelle een succesvolle galerie. Toch mist Michelle de warmte en empathie bij de ambitieuze Lennart.

Linda; Als ze Jacob, de oude schoolvriend van Lennart ontmoet, valt ze als een blok voor hem en begint ze een buitenechtelijke relatie.

Hilde; Om haar gezin, met name de kinderen, niet tekort te doen door haar verhouding met Jacob, stelt ze oude schoolvriendin Maartje aan als haar rechterhand. Maartje draait mee in de kunstgalerie, zorgt voor het huishouden en de kinderen.

Bianca; Michelle heeft een kunstgalerie en weet op aanraden van Lennart twee zeldzame maar o zo dure schilderijen te bemachtigen op een veiling.

Leonie; Michelle heeft een leven vol geheimen achter zich. Zakelijke druk, de druk van een gezin, een hartstochtelijke affaire en de verwachtingen die ze van het leven heeft.

Bianca; Tijdens haar coma krijgt ze allerlei flashbacks van haar zorgeloze leven samen met Lennart en hun twee kinderen. Maar ook herinneringen aan haar liefdesrelatie met Jacob, en haar toevallige ontmoeting met Maartje, een oude klasgenoot van haar.

Hilde; Flarden van haar leven en gebeurtenissen dringen zich steeds meer op in haar hoofd. Ze balanceert op het randje van de afgrond. Beetje bij beetje vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats. Was het wel een ongeluk? Wie is Maartje eigenlijk? Welke rol speelt haar moeder in het geheel?

Bianca; Michelle krijgt het ongeluk, de schilderijen zijn gestolen en Lennart doet hiervan pas een uur na de verdwijning aangifte.

Karin; De woorden van haar vader: "Vertrouw niemand, en zorg goed voor jezelf, want ze zijn allemaal op één ding uit. Eigenbelang", blijven in haar hoofd rondspoken. Is alles dan toch niet wat het lijkt en wie kan ze nog vertrouwen?

Bianca; Zal ze uit haar coma ontwaken en haar leven weer op de rails krijgen. Wie zit er achter haar ongeluk, en nog meer …waarom?

Hilde; Michelle gaat het gevecht aan met het leven en de waarheid.


Conclusie;

Linda; Het begin van het boek is een beetje verwarrend, je volgt drie verhaallijnen en doordat ze allemaal in de ik-vorm zijn geschreven springt het verhaal een beetje van de hak op de tak en moet je er even inkomen.

Bianca; Dit is het eerste boek dat ik lees van Esther Kreukniet. Na een spannend proloog vond ik het moeilijk om in het verhaal te raken. Er lopen twee verhalen heel erg dicht langs elkaar heen.

Leonie; Het boek schrijft veel vanuit de beleving van Michelle. In het begin is het erg wennen, de tijd verspringt snel van heden naar verleden en weer terug. Hierdoor lijkt het veel hak op de tak, maar als je eenmaal aan de schrijfstijl gewend bent, is het makkelijker om de verhaallijnen te volgen.

Hilde; En Passant vertelt het verhaal grotendeels vanuit het perspectief van Michelle. In korte hoofdstukken met titels die terugkomen in het hoofdstuk.

Karin; Het boek is opgedeeld in hoofdstukken die elk voorzien zijn van een titel, wat ik niet onaangenaam vind. Hoofdstuk 1 begint na een ‘inleiding’ met een terugblik op het verleden, iets wat je toch mee moet hebben om het boek te begrijpen. Het is echter goed op letten als je het boek leest, omdat er verschillende verhaallijnen door elkaar heen lopen die aangevuld worden met notities vanop een smartphone.

Hilde; Het eerste deel van het verhaal springt van de hak op de tak. Verschillende personages komen voorbij en de tijdsspanne is moeilijk te plaatsen. Toch lezen de zinnen
vlot weg en blijft het verhaal vanaf het begin intrigerend. Naarmate het boek vordert worden de personages dieper uitgewerkt en kom je dichter bij de ontknoping.

Leonie; Het verhaal is vlot en boeiend geschreven, vol spanning. Je blijft nieuwsgierig en betrokken.

Bianca; Het boek is vanuit Michelle geschreven. Terwijl zij in coma ligt beleeft zij het ongeval en alle dingen daaraan voorafgaand opnieuw. De verhaallijnen komen aan het einde van het boek heel mooi bij elkaar. Je voelt tijdens het lezen de frustratie van Michelle dat zij niet kan reageren op haar omgeving.

Linda; Tussen de hoofdstukken in staan afbeeldingen van notities in een smartphone waarvan je niet gelijk door hebt wie deze geschreven heeft. En ieder hoofdstuk heeft een titel die erg treffend is voor het hoofdstuk, dat vind ik een mooi detail!

Karin; Ik heb mezelf verschillende keren afgevraagd wat het één met het ander te maken had, maar eens je in het verhaal zit, word je meegezogen en naar het eind wordt alles duidelijk.

Hilde; De zinnen lezen vlot weg en het verhaal blijft vanaf het begin intrigerend. Naarmate het boek vordert worden de personages dieper uitgewerkt en kom je dichter bij de ontknoping.

Leonie; Ik vind het boek naar het einde steeds spannender en boeiender worden. Verrassend hoe sommige personages in het boek de hoofdrolspelers worden. Dan wordt het lastig het boek weg te leggen.

Bianca; Het karakter Michelle vind ik heel erg mooi uitgewerkt, de rol van Lennart vond ik minimaal. Jacob en Maartje hadden te weinig diepgang, ze waren er ineens en waren ook zo weer weg.

Linda; De plot is niet heel verrassend, je vermoeden wordt steeds iets verder in het verhaal bevestigd maar je wilt toch heel graag weten hoe het afloopt!

Karin; De onderhuidse spanning die ik voelde tijdens het lezen is moeilijk te beschrijven, maar ik ‘moest’ doorlezen, een echte page-turner, het leest als een trein!! Het verhaal liet mij als lezer meedenken en ik zag het als een film voor me.

Hilde; In de laatste hoofdstukken neemt het verhaal een andere, onverwachtse wending. Scherp plot!

Leonie; Voor mij is dit boek een aanrader voor mensen die van thrillers houden. Lekker voor de wintermaanden in een hoekje op de bank, maar zeker ook voor de vakantie.

Linda; Vooral de onmacht en frustratie die Michelle voelt als ze in coma ligt zijn heel mooi beschreven. Ze hoort wel iedereen praten die aan haar bed staan maar kan hier op geen enkele manier op reageren.

Leonie; Het boek zou waargebeurd kunnen zijn…. Dit maakt dat je je goed in het hoofdpersonage kunt verplaatsen.

Bianca; Het verhaal en de plot zijn erg sterk, knap hoe ze alles zo geloofwaardig op papier heeft weten te krijgen. Dit is zeker niet het laatste boek dat ik van haar gelezen heb.

Hilde; Erg verrijkend in het verhaal zijn de verschillende quotes van profeten en achtergrondinformatie over schilders en hun schilderijen. Het geeft het boek een bepaalde intelligentie mee. Let wel; het is geen makkelijk boek.

Karin; Het was voor mij een eerste kennismaking met Esther en ik wist dus niet wat ik mocht verwachten, maar ze heeft een fan bij. Het boek is vlot en realistisch geschreven en hoewel ik al vrij snel doorhad wie de dader zou kunnen zijn, was de plot voor mij erg verrassend!

Linda; Ook de dankbetuiging van de schrijfster achterin het boek vind ik heel mooi en zet je echt aan het denken; ‘Ik hoop dat jullie van het verhaal genieten en er inspiratie uithalen voor liefde voor andere mensen. Oordeel niet te snel; ieder verhaal heeft twee kanten en ik wilde je uitdagen om na te denken over wat werkelijk belangrijk is in je eigen leven en welke keuzes je maakt.’


Beoordeling van onze lezers;

Leonie; Ik geef dit boek 4 sterren.

Linda; Ik geef het boek 4 sterren, het begint een beetje rommelig maar langzaam vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats.

Hilde; Als er een volgende Esther Kreukniet thriller uitkomt, ga ik deze zeker lezen en mag het boek mijn kast verrijken; 4,5 ster!

Bianca; Ik beoordeel dit boek met 4 sterren.

Karin; Het boek krijgt van mij 4 sterren en is het dat meer dan waard!


Groepsbeoordeling;

Cover; 6,9 punten ( 1-10)
Conclusie; ruim **** 4 sterren
( 1 = slecht, 2 = matig, 3 = voldoende, 4 = goed, 5 = uitstekend )

The House of Books, bedankt voor de recensieboeken!! Het was de lezers een waar genoegen.

Geen opmerkingen: