maandag 10 november 2014

Groepsrecensie “Havana” - Jeroen Guliker

Genre; Literaire thriller
Uitgeverij; Credo
ISBN 9789081761314
Uitvoering; Paperback  
Aantal pagina's; 320
Uitgave; November 2013

De ontreddering herhaalde zich. Drie, vier keer kaatsten haar hulpkreten tegen de betonnen muren voordat ze door de stilte werden opgeslokt. Ze veegde de tranen van haar gezicht en probeerde opnieuw de wanhoop uit haar lijf te schreeuwen. 'Laat me gaan! Maak me los!' Hannah´s leven lijkt in balans wanneer de machtige en in kunstkringen gevreesde Simon Salomons haar schildertalent ontdekt. Haar carrière raakt in een stroomversnelling, maar de zoete smaak van het succes verbittert op slag als Hannah na het plotselinge overlijden van haar moeder noodgedwongen terugkeert naar haar geboortedorp, het strenggereformeerde Duinwijck. Haar terugkeer ontgrendelt deuren die ze jarenlang angstvallig heeft dichtgehouden. Tegen wil en dank wordt ze geconfronteerd met de leugens, trauma's en duistere mysteries uit haar verleden. Hannah zou het dorp het liefst zo snel mogelijk weer de rug toekeren, maar haar obsessies en seksuele fantasieën schreeuwen om verklaringen. Haar zoektocht naar antwoorden leidt via een reeks huiveringwekkende ontdekkingen naar een bloedstollende ontknoping. Welke geheimen houden zich schuil achter de duinen van Hannahs geboortedorp? Wat is er drie decennia geleden werkelijk in Duinwijck gebeurd?

Lezers; Dini, Caroline, Netty, Bianca.
Groepsrecensie gemaakt door Bianca (team DPB)

Cover;

Dini; De cover vind ik wel mooi, de kleur zwart maar door het beeld van de vrouw denk je al snel aan een erotisch boek i.p.v. een thriller. Zou voor de cover toch een 8 geven.

Caroline; Cover vind ik prachtig, ik zou hem zo pakken uit het rek. Ik geef een 9.

Netty; Geef de cover hierbij een 7.

Bianca; De cover vind ik persoonlijk erg mooi. Spannend en verleidelijk tegelijk. Een boek met een cover als deze neem ik in de winkel zeker ter hand. De cover krijgt van mij een 8.

Samenvatting;

Dini; Hannah Thijssen, een veelbelovend schildertalent keert noodgedwongen terug naar haar strenggereformeerde geboortedorp Duinwijck om de begrafenis van haar plotseling overleden moeder bij te wonen. Ze wil het liefst zo snel mogelijk het ouderlijk huis verkopen en zo snel mogelijk het dorp de rug toekeren om de jeugdtrauma’s te vergeten waaraan zij in het dorp teveel wordt herinnerd.

Netty; Het verhaal gaat over Hanna Thijssen, een galeriehoudster uit Amsterdam, die de laatste tijd veel succes boekt met haar eigen schilderijen. Simon Salomons, haar agent heeft voor haar schilderijen diverse exposities geboekt in Amerika.

Caroline; Simon verkoopt de schilderijen van Hannah, die schilderijen maakt die met haar verleden te maken hebben. Simon is bot en arrogant, maar vanaf hoofdstuk 7 is hij een andere Simon en gewoon een aardige lieve man.

Bianca; Hannah Thijssen is jaren geleden het strenggereformeerde Duinwijck letterlijk ontvlucht. Wanneer ze door het plotselinge overlijden van haar moeder terugkeert, zorgt dit voor de nodige problemen. Haar vader, broer Viktor en zus Judith zijn al jaren geleden overleden dood, en nu met het overlijden van haar moeder is er niks meer wat haar aan Duinwijck verbonden houdt. Nu alleen nog snel het ouderlijk huis verkopen en een grote streep onder haar verleden zetten…..ging dat maar zo makkelijk.

Dini; Maar na een brief van een notaris, die vragen bij haar oproept gaat ze toch op zoek naar antwoorden uit haar jeugd. Met behulp van haar zakelijk manager Simon Salomon. Hannah blijkt extreme seks fantasieën te hebben waar ze Simon al snel in mee sleurt. Door alle ontmoetingen met haar oude dorpsgenoten komt ze steeds dichterbij de waarheid en neemt de onrust toe en worden uiteindelijk alle geheimen uit haar jeugd opgelost.

Bianca; Door haar terugkeer naar haar geboortedorp lijkt haar leven op zijn kop te staan, ze wordt geconfronteerd met zaken uit haar verleden die ze diep had weggestopt. Als galeriehoudster heeft ze aardig aan de weg getimmerd. Inmiddels heeft ze zelf ook een aardige collectie schilderijen gemaakt die door haar manager Simon Salomons, ook wel de 'Zwarte octopus' genoemd, worden geëxposeerd in New York. Dit valt allemaal net samen met de uitvaart van haar moeder.

Caroline; Hannah is vroeger verkracht door een jongen uit het zwaar Christelijke dorp waar zij geboren is. Na het overlijden van haar moeder moet ze terug naar het dorp om het huis te verkopen. In het dorp loopt ze tegen het keurslijf van de stijve dorpsgemeenschap aan.

Bianca; Wanneer ze weer in de V.S. is blijken de afgelopen dagen er aardig bij haar te hebben ingehakt. Als Simon zijn zin bij haar wil doordrijven barst de bom. Ze is niet van plan om naar zijn pijpen te dansen en wil het liefst de samenwerking met hem beëindigen. Ze komen tot een gezamenlijk akkoord en vanaf dat moment veranderd hun relatie. Uiteindelijk belanden ze met elkaar in bed en op dat moment beseft Hannah dat ze maar op één manier van seks kan genieten. Ze doet Simon een voorstel dat hij enigszins verwonderlijk accepteert.

Netty; Hannah vindt het niet prettig om weer in haar geboortedorp te komen. Het is een zwaar gereformeerd dorp en de druk van het geloof en de bewoners is zeer beklemmend. Herinneringen van vroeger komen weer boven. Plots blijkt een brief uit Amerika haar hele wereld op zijn kop te zetten. Een familielid blijkt te zijn overleden.
Na haar eerste expositie In New York krijgt Hannah een relatie met Simon. Een relatie waar Hannah eindelijk haar gewenste seksuele fantasieën in kan delen. Sommige scènes worden behoorlijk 'duidelijk' beschreven. ( Moet wel zeggen dat de supermarkt scène me op een gegeven moment zelfs lachwekkend deed voorkomen.)

Bianca; We maken kennis met Hannah Thijssen. Zij is opgegroeid in het strenggereformeerde Duinwijck en heeft in haar jeugd een aantal traumatische ervaringen opgedaan. Haar broer en zus zijn beide 30 jaar geleden verdwenen en dood gewaand. Wanneer zij van een notaris uit Amerika een bericht krijgt dat zij de begunstigde van het testament van haar broer is denkt zij dan ook dat het hier om een misplaatste grap gaat. Uiteindelijk gaat ze op de uitnodiging in en blijkt alles jaren geleden toch anders te zijn gegaan als dat werd aangenomen.

Ook maken we kennis met Simon Salomon, een kunstkenner die ervoor zorgt dat Hannah’s schilderijen als zoete broodjes over de toonbank gaan. Hun zakelijke relatie blijft zakelijk maar met een erotisch tintje. Simon helpt haar uiteindelijk om haar grootste angsten uit het verleden onder ogen te komen en te overwinnen. Wat voor haar een spel is wordt voor hem al snel noodzaak.

Conclusie;

Dini; Vond de proloog van het boek bloedstollend beginnen en best spannend, maar het vele vijftig tinten grijs gehalte wat door heel het boek liep maakte het boek uiteindelijk weinig spannend. Ging ten koste van de spanning dus, en wat minder had wel gemogen.

Netty; Ik vond de ontknoping niet echt verrassend. Had eigenlijk direct al op de goede gegokt. Wel begon het verhaal pas een beetje vaart te krijgen bij haar terugkeer naar Duijnwijk, nadat ze had gehoord over broer Victor.

Bianca; Havana is het eerste boek dat ik van de schrijver Jeroen Guliker lees. Na het lezen van de proloog was ik erg benieuwd naar de rest van het verhaal. In de cursief geschreven gedeeltes in het boek werd duidelijk wat er voor een zieke geest er in de dader schuilt. Ik moest in het begin even wennen aan de schrijfstijl van Jeroen, toen ik er eenmaal goed in het verhaal zat las het als een speer. Ondanks dat het boek een hoog ‘vijftig tinten’ gehalte had vond ik dat persoonlijk niet storend, de meningen zijn daar wel over verdeeld.

Caroline; Ik hou best van romantiek en erotische scènes maar in dit boek was het een beetje veel, zeker in het begin. Ik had het idee dat er om de 30 blz. wel een erotische uitspatting was. Niet meteen waar je bij een thriller aan denkt.

Dini; De verklaringen over haar schilderijen vond ik wel mooi gevonden. Aan het eind van het boek kom je er ook achter wat de naam Havana betekent, op zich goed gevonden. Ook het plot is goed uitgewerkt, al had ik de dader al geraden.

Caroline; Ik moet zeggen dat ik het boek wel vlot vond lezen, de gedeelten over de gevangen vrouw waren echt heel goed, maar het stuk over Hannah vond ik meer een roman dan een thriller. Ik denk dat het boeiender geweest zou zijn als Simon vroeger uit Duinwijck was gekomen en hij met de verdwijning van de vrouwen te maken had gehad.

Netty; Ik weet niet wat mij in dit boek het meest heeft aangesproken, maar wat ik zeer zeker herken is de angst in een dorp voor het geloof. Altijd wijzen en altijd veroordelen en dreigen met de hel. Kom zelf uit een dergelijke streek en vond sommige dingen wel herkenbaar. Heb het boek wel met plezier gelezen. Het las zeer gemakkelijk en heb geen moment gewenst dat het uit was. Halverwege het boek had ik wel het gevoel van: wat is er nu eigenlijk gebeurd. Het kabbelde een beetje door.

Bianca; Op de cover staat dat het een literaire thriller is, ik denk dat erotische thriller een betere categorie zou zijn voor dit boek.
Dini; Ik had jaren geleden al een van zijn eerste boeken gelezen; ´Zeven vrouwen later´ en toen de mogelijkheid er was om nu zijn laatste boek te kunnen lezen heb ik die met beide handen aangegrepen.  Wat uiteindelijk wel klopte na het boek gelezen te hebben is dat het een erotische thriller is. Het lettertype van het boek vond ik ook fijn lezen. Ik begrijp dat iemand uit een dergelijk gereformeerd milieu zich misschien juist te buiten wil laten gaan aan extreme seks fantasieën, maar de eigenlijke reden vond ik wat ongeloofwaardig. Had van mij ook wel minder godsdienstteksten in gemogen, hoewel ik begrijp dat het door de dader en zijn achtergrond wel logisch is.

Caroline; Ik zou het boek niet echt aanraden als literaire thriller. Het is wel een makkelijk te lezen boek, waar je verder niet echt bij hoeft na te denken. Een boek voor even tussen door of voor mensen die niet veel lezen.

Dini; Wil de auteur alleen nog even vertellen dat je een blaasontsteking echt niet oploopt door kou te vatten, dat is een fabeltje. Een blaasontsteking wordt veroorzaakt door een bacterie vandaar dat je dan ook vaak antibiotica krijgt voorgeschreven om het te bestrijden.

Netty; Heb me geen moment verveelt. Heb het wel eens bij (betere, spannendere boeken) dat ik mijn aandacht er niet bij kan houden. En hier ging dat zonder problemen. Echt spannend heb ik het boek overigens niet gevonden. Vond het overigens wel een origineel verhaal. En kan het mensen toch zeker aanraden om te lezen.

Eindoordeel van de lezers;

Caroline; Voldoende door de schuin gedrukte passages, die het boek het thriller effect gaven. 3,5

Bianca; Ik heb genoten van het boek, het plot was zeer verrassend. Ik geef Havana 3.5 sterren.

Netty; Wat het cijfer betreft dacht ik een 3.(3 van 5) Ruim voldoende zal ik maar zeggen.

Dini; Al met al is het een goed boek en geef ik het 3,5 sterren.

Groepsbeoordeling;

Cover; 8 punten ( 1-10)
Conclusie; ***(*) (1 = slecht, 2= matig, 3= voldoende, 4= goed, 5= uitstekend)


Geen opmerkingen: