woensdag 26 november 2014

Groepsrecensie "Ruw verstoord" - Jara Lee

Genre; Thriller/Spannende roman
Uitgever; Elikser B.V.
ISBN; 9789089547019
Uitgave; Paperback
Aantal pagina’s; 284 (E-book)
Uitgave; 30/10/2014

Lezers; Antoinette, Lisette en Francina

Groepsrecensie samengesteld door Patrice (team DPB, individuele recensie gemaakt)

De cover

Antoinette; De cover krijgt van mij een 8. De cover kwam bij mij eerst over alsof het een “oud verhaal” zou betreffen. Echter is dit juist niet het geval. De cover past goed bij alle facetten in het verhaal. Een hele goede keus dus deze cover!

Lisette; Ik vind het een mooie cover, die goed bij het boek past. Het verlatene van het Franse platteland met moeder en dochter schuilend onder een paraplu symbool staand voor hun moeilijkheden. De cover krijgt van mij een 8 (1-10)

Francina; De cover past zeker bij het verhaal al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen omdat je eerst het verhaal moet kennen. De cover doet een beetje “soft” aan, net als het verhaal eigenlijk. Ik geef de cover een 8.

Samenvatting:

Antoinette; Het boek speelt zich af in het afgelegen dorpje Burzet in Frankrijk. 2 broers, Louis en Pierre Sardou, wonen daar primitief samen. Beiden broers zijn nooit getrouwd en zijn ondertussen in de 80. Op een dag komt hun neef, Luc Sardou, langs en trekt bij de broers in om hen te ondersteunen nu ze op leeftijd zijn. Louis en Pierre vinden het maar niks dat Luc komt maar al snel trekt dit bij.

Lisette; Het boek gaat over de 84-jarige tweeling Louis en Pierre, die al decennia lang samen op de boerderij wonen die van hun ouders is geweest. Ergens in de binnenlanden van Frankrijk. Alles op en rond de boerderij is in de tijd stil blijven staan.

Francina; De tweelingbroers Louis en Pierre, die al over de 80 jaar zijn, leiden een teruggetrokken leven op een boerderij in Zuid-Frankrijk. Als hun neef Luc bij hen in huis komt wonen, betekent dat een grote verandering, ook al omdat hij de nodige veranderingen door wil voeren.

Antoinette; Carice Dubios komt elke week bij de broers en neemt Pierre mee om boodschappen te doen. Zij komt van kleins af aan al bij Pierre en Louis en kent de nukkigheden van de broers.

Lisette; Op een dag komt hun 50-jarige neef Luc bij hen wonen. Hij is altijd vrijgezel gebleven en had tot voor een jaar geleden de zorg op zich genomen van zijn moeder, de zus van de tweeling. Op haar begrafenis was er besloten dat Luc bij hen in zou gaan trekken, zodat hij ook wat meer voor hen kon betekenen. De beide broers kijken hier behoorlijk tegen op, omdat ze gewend zijn om met zijn tweetjes te zijn en Luc de boerderij wil moderniseren.

Francina; Op een gewone dag worden ze ineens verrast met het bezoek van een moeder en dochter die in de stromende regen vlakbij hun boerderij zijn gestrand door een kapotte auto en hulp nodig hebben.

Antoinette; Op een regenachtige avond is Andrea Rolin met haar dochter Eliane onderweg als hun auto op een verlaten weg met pech komt te staan. Ze worden door Luc opgevangen. De volgende dag blijkt dat de auto niet snel gerepareerd kan worden en de onderdelen zijn alleen in de stad te krijgen. Hierdoor moeten Andrea en Eliane langer blijven op de primitieve boerderij. De beide broers vinden het maar niks dat er 2 vrouwen verplicht moeten blijven. Andrea besluit te gaan helpen in de huishouding.

Lisette; Op de dag dat Luc bij hun intrekt wordt er ’s avonds laat op de deur geklopt. Andrea staat voor de deur met de vraag of ze haar kunnen helpen. Ze is namelijk met autopech gestrand. Ze is met haar 16-jarige dochter Eliane hals over kop gevlucht uit Metz en op weg naar haar tante in het Zuiden van Frankrijk. De auto blijkt niet direct te willen werken en dus mogen de twee vrouwen blijven overnachten. Zeer tegen de zin in van Louis en Pierre, maar uit goed fatsoen kunnen ze niet weigeren.

Francina; In eerste instantie zien ze het niet zitten dat moeder en dochter blijven overnachten, maar het duurt een paar dagen voordat de auto gemaakt is, dus ze mogen blijven. Na een paar dagen vind iedereen het toch wel gezellig. Tot blijkt dat moeder een dochter een groot geheim met zich meedragen.

Lisette; Andrea heeft echter een verborgen agenda. Ze raakt met opzet haar portemonnee kwijt en zorgt er voor dat ze langer op de boerderij mogen blijven. Eliane vindt dit niets, omdat er helemaal niets moderns aanwezig is op de boerderij en de drie mannen zitten ook niet te wachten op meer gezelschap. Laat staan van twee onbekende vrouwen.

Antoinette; Eliane en Andrea hebben steeds ruzie door de gebeurtenissen thuis. Andrea blijkt met Eliane gevlucht te zijn omdat haar man en stiefvader van Eliane gewelddadig is. Eliane draagt een geheim met zich mee maar durft haar moeder haar geheim niet te vertellen. Ze besluiten hun dagelijks leven op te pakken zolang de auto niet gerepareerd is. Luc en Andrea krijgen gevoelens voor elkaar. Willen ze hier aan toe geven?

Lisette; Gaat het de mannen lukken om de vrouwen zo snel mogelijk weer op pad te krijgen? Waarom zijn de vrouwen halsoverkop vertrokken uit Metz? Heeft dit te maken met Andrea’s verborgen agenda, zodat ze langer op de boerderij kunnen blijven? Gaat het verblijf van de vrouwen zorgen voor problemen of gaan de mannen er aan wennen?

Antoinette; Eliane vindt het eerst maar helemaal niks zonder telefoon, internet en Facebook. Langzaam trekt ze steeds meer naar de honden en trekt met Louis mee de bergen in met de geiten. Aan Louis vertelt ze haar geheim.

Beoordeling

Lisette; De sociaal onhandige Luc. De moeder, die probeert om contact te leggen met haar zestienjarige dochter, maar daarin vooralsnog faalt, omdat ze te druk bezig is met haar eigen problemen. De zestienjarige dochter, die helemaal in zichzelf is terug getrokken. Langzaam aan voeren de schrijvers ons naar de reden van het halsoverkop vertrek.

Antoinette; Ruw verstoord is een prachtig verhaal dat speelt in het “nu” maar door de leefwijze van de beide broers komen deze facetten van vroeger mooi naar voren. Dit spreekt mij erg aan.

Francina; Zeker omdat ik dacht dat het een thriller was, vroeg ik me na 150 bladzijden af waar de spanning bleef. Als ik van tevoren had geweten dat dit meer een liefdesverhaal zou zijn met aan het eind een beetje spanning dan had ik zeker heel anders in het boek gezeten.

Antoinette; Ik zou het boek zeker aanraden bij anderen. De overige boeken van de schrijvers ken ik (nog) niet maar ik zou zeker andere boeken willen lezen van deze 2 auteurs.

Lisette; Je voelt gewoon dat er nog meer speelt, maar ze brengen het verhaal zo intrigerend, dat je gewoon door blijft lezen. Ondertussen beschrijven ze de veranderende onderliggende relaties op de boerderij tussen de broers en hun neef, die de boerderij wil moderniseren, en tussen hen en de twee vrouwen. Ook de relatie tussen Luc en de vrouwen is aan verandering onderhevig. Hun manier van schrijven is zo invoelend en verbeeldend dat je jezelf in het boek aanwezig acht.

Francina; Sommige gebeurtenissen die de broers overdag deden vond ik wel erg vaak terugkomen, ik bedoel, ze deden elke dag hetzelfde maar om dat nou ik weet niet hoe vaak terug te laten komen vond ik iets teveel van het goede.

Antoinette; Ruw verstoord zou ik op basis van de cover niet snel aangeschaft hebben maar het verhaal is zeer zeker een aanrader. Het boek is zo mooi beschreven waardoor je je echt waant in Frankrijk. Door de schrijfwijze leef je je helemaal in het verhaal en lijkt het alsof je deel uit maakt van het geheel. Super goed gedaan!

Francina; Voor een niet-thriller vond ik het zeker geen verkeerd boek, het las zeker makkelijk weg en het verhaal op zich kwam geloofwaardig over en aan het eind was het zeker spannend. De afloop was geen verrassing. Kortom, het was geen boek vol verrassingen waar je voor op het puntje van je stoel zit. Vind dan ook niet dat dit boek onder de noemer thriller mag vallen.

Lisette; De climax van het verhaal is heftig en heel goed verwoord. De uiteindelijke vraag of ze er goed aan hebben gedaan, zet je tot nadenken en je voelt gewoon het proces dat alle personages hebben doorlopen.

Francina; Toen ik mij opgaf om dit boek te recenseren ging ik er vanuit dat het een thriller zou zijn omdat dat online overal stond. Maar een thriller is het zeker niet. Aangezien dit boek niet het genre boeken is dat ik graag lees had ik het zelf nooit uitgekozen.

Conclusie

Antoinette; Op basis van de cover zou ik het boek niet direct zelf gekocht hebben maar ik ben verrast door het indrukwekkende verhaal.

Lisette; Ik vind het een goed en vlot geschreven boek. De schrijvers weten mij vanaf het eerste moment te boeien. De manier waarop het boek begint, met een scene tussen beide broers, is gewoonweg zo herkenbaar. Ik zag de half dove Louis en slecht ter been zijnde Pierre zo voor me, terwijl ze al kibbelend toch laten merken niet zonder elkaar te kunnen. Alle personages vind ik erg levendig beschreven.

Antoinette;  “Ruw verstoord” past bij alle personages in het boek!

Francina; Omdat het boek overal als thriller geregistreerd staat maar het dat zeker niet was maar het toch wel een plezierig weg-lezend verhaal was geef ik het boek 3,5 sterren.

Antoinette; Ik zou het boek het cijfer 8.5 willen geven. Het verhaal is zeer mooi opgebouwd en beschreven. De cover daar en tegen vind ik wat minder in het oog springen. Het eindoordeel is daarom een “goed” geworden. 4 sterren dus!

Lisette; Dit boek smaakt voor mij naar meer boeken van hen en krijgt van mij een  4 sterren beoordeling.

Onze lezers hebben ‘Ruw verstoord’ als een zeer prettig lezend boek ervaren. Francina was vooral aangenaam verrast omdat het geen klassieke thriller bleek te zijn maar het toch een plezierig en geloofwaardig boek vond. Lisette was meteen vanaf het eerste moment geboeid en heeft de personages als levendig ervaren. Antoinette werd door de schrijfstijl helemaal het verhaal ingetrokken. De uitdieping van de personages werd ook geroemd, zo ook de sfeer en schrijfstijl. Het gemoedelijke, het prettig lezen. Onze lezers zijn voornemens meerdere boeken van dit auteurskoppel te gaan lezen.

Gemiddeld komt de waardering uit op 3,8 wat volgens ons waarderingssysteem naar 4 sterren wordt afgerond. Jan, Rachel en Uitgever Elikser, bedankt voor de recensie-exemplaren en E-books!



 


Meer weten over Jan en Rachel?

Geen opmerkingen: