donderdag 13 november 2014

'Liens lichte klassiekers' - Lien Willaert

Genre; Culinair/koken
Uitgever; Borgerhoff & Lamberigts
ISBN 9789089313904
Uitvoering; hardcover 
Aantal pagina's; 240 met illustraties
Uitgegeven; december 2013

Lien Willaert bewees met haar eerste boek 'Mijn man is op dieet... maar hij weet het niet' een 'stiekeme' diëtiste te zijn. Ze zette haar man Jan Verheyen ongemerkt op dieet door caloriearme alternatieven te zoeken voor dagelijkse gerechten. In het programma 'Het caloriecomplot', dat vorig jaar te zien was op Vitaya, zette Lien ook Vlaanderen ongemerkt op dieet. Gewapend met een verborgen camera, ging ze bij de kandidaten thuis in de potten roeren en maakt ze een caloriearme versie van hun favoriete gerechten.

Op de boekenbeurs in Antwerpen zag ik toevallig dit opvallende boek liggen. De ‘huiselijke’ cover trok mij en ik nam het boek ter hand. Na even gebladerd te hebben en wat recepten te hebben bekeken leek dit mij een uitstekend kookboek om eens rustig op mijn gemak nader te onderzoeken, lees uitproberen.

Nu ben ik als Nederlander niet zo heel erg bekend met de Belgische kookhelden, gelukkig hebben we op tv het kook programma 24 kitchen waar geregeld buitenlandse koks aan het werk zien. Maar van Lien Willaert had ik nog nooit gehoord. De uitgever was zo genereus een recensie-exemplaar aan te bieden zodat ik op mijn gemak kon gaan kokkerellen. Na de beurs ben ik er maar eens rustig voor gaan zitten. Heb een aantal recepten bekeken en kwam tot de conclusie dat het er smakelijk en eenvoudig uitzag. 




Ik kwam wel een aantal producten tegen die wij in de Nederlandse keuken niet gebruiken. Producten als tagatesse (zoetstof), mycryo (vetstof) en xantana (verdikkingsmiddel). Deze zijn te koop in België en via internet. Gelukkig heeft ze voor deze producten een alternatief die dan alleen wel iets hoger in calorieën zijn.


Op mijn vrije dag heb ik een recept uitgekozen en ben deze stap voor stap gaan bereiden. Tomatensoep met balletjes…

Na het zorgvuldig uitkiezen van mijn verse ingrediënten, het snijden en het volgens recept bereiden hebben de volgende collage opgeleverd. Heb alleen ipv kippengehakt rundergehakt gebruikt. Als pittige smaakmaker heb ik Harissa gebruikt. Geserveerd met een tarwestokbrood, heksenkaas en een tomaten knoflook bruchetta. Wij hebben gesmuld.


De recepten zijn onderverdeeld in seizoenen. Elk seizoen kent zijn eigen specialiteiten wat betreft de ingrediënten, maar ook qua bereiding. De mooie foto’s van de gerechten nodigen echt uit. Het fijne aan dit boek vind ik persoonlijk dat er veel gangbare gerechten in staan, je hoeft niet perse een topkok te zijn om deze te bereiden. Er staan ook handige basisrecepten in waarmee je eindeloos kunt variëren. Kortom, een heel inspirerend boek voor alle dagen van de week!

Dit heerlijke boek gaat hier nog vaak gebruikt worden.
Ik geef het boek 4 sterren!

Bianca

Geen opmerkingen: