donderdag 4 december 2014

Duorecensie ´Buren´ - Patrick De Bruyn

Genre; Thriller
Uitgever; Manteau
ISBN; 9789022330692
Uitvoering; paperback
Aantal pagina’s; 304
Uitgave; 4 oktober 2014

Tomas heeft het allemaal: een fijn gezin, een topbaan in het bedrijf van zijn schoonvader, genoeg geld voor een fraaie villa, auto s, reizen, en vooral: genoeg tijd om door te brengen met zijn vrouw Gisèle en zijn kinderen Lianne en Jack. Op een dag herkent hij een man van wie hij weet dat die al vijftien jaar dood is. Tomas reageert ontzet: als de man nog leeft, is dat een tijdbom onder zijn comfortabele leven. Even later ontmoet hij ook zijn vroegere buurmeisje Kimberley, op wie hij als tiener al dolverliefd was, maar die hij van de ene op de andere dag nooit meer heeft willen terugzien. Waarom niet? Kimberley wil na vijftien jaar nog steeds een antwoord op die vraag. Tomas wordt geconfronteerd met een verleden dat hij voorgoed had willen vergeten. Maar niets is zo moeilijk als een geheim tot in je graf meedragen.

Lezers; Karin en Patrice (Beide team DPB, exemplaar cadeau gekregen van de auteur)Dank daarvoor!

Duorecensie gemaakt door Patrice

De cover

Karin; Een deur met een (nacht)kleedje eraan gehangen siert de cover. In goudkleurige letters staat de titel ‘Buren’ onderaan. De naam van de auteur zelf staat in witte druk bovenaan. Alles in wel héél neutrale kleuren, onopvallend zou ik het durven noemen. De achterflap is zwart met in wit- en goudkleurige druk een korte inhoud van het boek, een korte biografie over de auteur en enkele quotes. Zou ik dit boek uit de schappen nemen om zijn cover, nee! Zou ik het uit de schappen nemen omwille van de auteur, ja! Ná het lezen van dit boek snap ik deze cover, maar het had voor mij evengoed een ‘beek’ mogen zijn. De cover geef ik een 6.

Patrice; Een beetje ‘back to the fifties’ gevoel roept deze cover bij me op. Ik vind hem wel mooi. Het jurkje aan de hanger doet meteen vermoeden dat in het verhaal een meisje/vrouw een belangrijke rol speelt. Verder vertelt de cover niet zo heel veel, het straalt rust uit. Ik zou het in de winkel absoluut oppakken, dit spreekt mij persoonlijk wel aan. Ook omdat het van De Bruyn is, dat speelt ook mee natuurlijk, dat is wel een grote factor. Ik geef de cover een 8.

Samenvatting van het verhaal

Patrice; Het werd afgedaan als kalverliefde. Kimberly en ‘Tommy’ zagen elkaar alleen iedere twee weken in het weekend wanneer zij bij haar vader logeerde. Gescheiden ouders, niet echt succesvol en in de ogen van Tomas’ ouders, en die in van vele anderen, het uitschot van de samenleving. Toch waren de twee jongelingen stapelverliefd op elkaar en hielden dat lange tijd vol in hun jeugd. Totdat er iets vreselijks gebeurde en Tomas in allerijl vertrok. Kimberly met vele vragen achterlatend.

Karin; Thomas leidt een luxe leventje, is rijk getrouwd, sjieke villa, prachtige baan bij schoonpapa, twee leuke kinderen, kortom niets te kort. Als hij op een dag denkt een oude bekende uit zijn verleden te hebben gezien, waarvan hij dacht dat die al 15 jaar dood was, vreest hij dat zijn mooie zeepbel die hij zo zorgvuldig opgebouwd heeft, uit elkaar zal spatten.

Patrice; De jaren zijn inmiddels verstreken en Tomas heeft leren leven met het trauma uit zijn jeugd. Hij heeft het goed voor elkaar. Succesvol qua werk, gehuwd met de dochter van zijn baas, elitaire villa en dito gedrag. Wanneer hij met schoonvader c.q. baas op het punt staat met de Thalys naar Parijs te vertrekken voor een zakelijke bijeenkomst krijgt de schrik van zijn leven. Een geest uit zijn verleden staat hem letterlijk aan te gapen en hij krijgt zowat een beroerte. In volledige paniek denkt hij aan waanbeelden te lijden maar even later ziet hij hem weer! Maar dat kan niet, vijftien jaar geleden is deze man, deze vreselijke persoon, de vader van zijn jeugdliefde Kimberly, immers overleden.

Patrice; Alles wat toen is gebeurd komt weer haarscherp op zijn netvlies tevoorschijn en hij weet met zichzelf geen raad. Dit valt op bij zijn schoonvader én bij zijn vrouw Gisèle. Deze gebeurtenis wordt verergerd wanneer ook ineens Kimberly contact met hem opneemt en hem een vreselijk scenario voorlegt. Inmiddels is Tomas de wanhoop nabij, voelt weer vlinders voor Kimberly en gaat zijn normaal gedrag voorbij. Hierdoor roept hij onomstotelijk vele vragen op zich af. Maar hij kan deze vragen niet beantwoorden! Hij draagt deze al zolang met zich mee dat hij niet weet hoe hij hierin een weg kan vinden zodat hij er zonder kleerscheuren vanaf komt.

Karin; Hij zet alles op alles om ervoor te zorgen dat zijn verleden niet aan het licht komt bij zijn echtgenote Gisèle en zijn schoonvader, die hij tot nu toe altijd een spiegel heeft voorgehouden van nette en meegaande echtgenoot en schoonzoon.

Karin; Als dan ook nog zijn grote jeugdliefde Kimberly op het toneel verschijnt, komt Thomas in een rollercoaster van leugens terecht en dekt hij de ene leugen met een andere.

Beoordeling

Patrice; Na ‘Charly’ is daar dan de nieuwe De Bruyn, eindelijk. Vol verwachting en getriggerd door de flaptekst is daar ‘Buren’, een gesigneerd cadeau van Patrick zelf, waarvoor dank!! De proloog zet deze lezer meteen op het verkeerde been om die ook weer meteen op beide benen terug te plaatsen, daar had hij me meteen tuk. Leuk gevonden. Maar dat ‘leuk’ is van korte duur wanneer de ware essentie in dit stuk naar voren komt. De sfeer is gezet, het is meteen duidelijk in welke richting we gaan met dit verhaal. De nieuwsgierigheid is gewekt, het begin is gemaakt.

Karin; Het was voor mij een tijdje geleden dat ik nog iets las van Patrick de Bruyn, dus ik was erg benieuwd. Het verhaal begint met een proloog die een terugblik geeft op het verleden van Thomas. Dit deel moet je als lezer wel mee hebben om het hele verhaal te kunnen begrijpen.

Patrice; Het verhaal van Tomas is op zich niet vernieuwend. Succesvol mannetje wat zich rijk trouwt en daarin berust. Een gebeurtenis uit het verleden doet hem wakker schudden en geeft vaart aan het verhaal. Soms zakt die snelheid wel wat in maar over het algemeen genomen is het tempo behoorlijk.

Karin; Als lezer krijg je een duidelijke kijk op het rijke leventje dat Thomas heeft. De luxe straalt overal vanaf en wordt ook door de auteur regelmatig duidelijk in de verf gezet: een barbecue met traiteur, hulpjes en sjieke tenten in de tuin, een zwembad, ‘Veuve Clicquot’ champagne, Vuitton, BMW... zijn maar enkele verwijzingen.

Patrice; De hersenspinsels van Tomas, de achterdocht, de paranoia zijn mooi neergezet. De schrijfstijl is zoals we gewend zijn van De Bruyn vlot en met mooi woordgebruik. Vloeiende zinnen in combinatie met een goed doordacht verhaal. Echt spannend is het echter niet.

Karin; Doordat het geheim van Thomas pas later in het verhaal duidelijk wordt, vond ik Thomas een erg naïeve kerel. Voor iemand met een universitair diploma, die zijn leven op voorhand min of meer uitgestippeld had, nam hij alles lukraak aan wat hem verteld werd en handelde hij soms erg ondoordacht.

Patrice; Het verhaal kabbelt lekker door, zonder echte uitspringers. De situaties zijn voldoende uitgediept en ook de motivaties van de hoofdpersonages zijn ruim aan bod gekomen. Toch mist er iets. De spanning? Nee, want tenenkrommend was zijn vorige ook niet al was dat wel spannender dan deze ‘Buren’.

Karin; Ineens uit de Thalys springen, terwijl hij onderweg was naar een belangrijke lunch, omdat hij iemand meende te zien uit zijn verleden? Niet op voorhand checken of het verhaal van Kimberly wel klopte, vond ik niet erg geloofwaardig, maar eerder goedgelovig. Ik heb mij daar verschillende keren ontzettend aan zitten ergeren. Misschien juist daardoor, heb ik tijdens het lezen geen moment die spanning gevoeld die ik bij een thriller zou moeten voelen. Jammer! Eens je weet wat zijn geheim is, vind ik deze reacties veel aannemelijker.

Patrice; De personages spreken aan, zijn bovenal erg menselijk en er zijn ook stukken met lachwekkende situaties, of dat de bedoeling was laat ik voor het gemak even in het midden. Hoe dan ook leest deze De Bruyn wederom lekker weg. Maar een pageturner is het niet. Je komt weer gemakkelijk in het verhaal nadat je het hebt weggelegd. Toch blijft het tegelijk wel hangen want de rode draad door het verhaal is absoluut iets wat intrigeert. Je wilt weten hoe hij zich uit de penarie kletst.

Karin; Zijn huwelijk met Gisèle had verder uitgediept kunnen worden. Dat het niet lekker loopt in hun relatie krijg je als lezer duidelijk mee, maar ik heb hier geen diepgang gevoeld. Dat zij zo plots haar koffers pakt, op advies van een buurvrouw die even ten tonele verschijnt, kwam bij mij als een verrassing.

Eindoordeel

Patrice; De ontwikkelingen in het laatste hoofdstuk vond ik echt verrassend. Bijzonder verrassend zelfs. Dat was niet te verwachten en daarmee verdient De Bruyn een compliment. Tot op het laatst in het ongewis blijven als lezer is altijd leuk.

Karin; De plot heeft me echt aangenaam verrast! Tijdens het lezen heb ik daar geen moment aan gedacht. Dit had ik niet zien aankomen, geniaal!!

Karin; Het is een boek, eens je erin begint, dat je wilt uitlezen. Je wilt weten wat het geheim is dat Thomas met zich meedraagt. Het leest makkelijk weg en is met vlotte, Vlaamse pen geschreven. Dat merk je aan sommige uitdrukkingen/woorden, bijvoorbeeld ‘Vuitton-sacochen”. Prachtig toch!

Patrice; Conclusie is dat het een zeer lezenswaardig boek is geworden, maar na het lezen van ‘Charly’ was de verwachting van deze lezer wat hoger. Toch raad ik de liefhebbers van de boeken van deze auteur zeer zeker aan, want het is onmiskenbaar een typische De Bruyn, gewoon een goed boek!
3,5 ster


Karin; Doch vind ik het een vrij oppervlakkig verhaal, waar volgens mij meer in had gezeten. Ik geef het 2,5 ster.

Geen opmerkingen: