vrijdag 5 december 2014

Duorecensie "Vier plus één" - Jojo Moyes

Genre; Roman
Uitgever; De Fontein
ISBN; 9789032514716
Uitvoering; paperback 
Aantal pagina's; 400 
September 2014

Jess is een alleenstaande moeder van twee kinderen. Haar dochtertje Tanzie is briljant in wiskunde, haar stiefzoon Nicky wordt genadeloos gepest. Hoezeer Jess ook probeert de eindjes aan elkaar te knopen, het lukt elke keer net niet. Als Tanzie mee mag doen aan een wiskundewedstrijd in Schotland met een flinke prijzenpot, grijpt Jess de mogelijkheid om haar daarmee naar een betere school te sturen met beide handen aan. Maar als hun auto het begeeft, lijkt ook die kans verkeken. Tot Ed langsrijdt, en stopt, en hun een lift aanbiedt.

Lezers; Bianca en Brigitta (op verzoek uitgever)

Recensie-exemplaren beschikbaar gesteld door Uitgeverij De Fontein, waarvoor dank!

Recensie samengesteld door Patrice (Team DPB)


Cover

Bianca; De cover vind ik persoonlijk een zogenoemd ‘huisje, boompje, beestje’ cover. Een vrouw, kind, hond en een auto zijn erop afgebeeld. Ik mis als ik op de titel af ga nog een man en een kind. Het is in dit geval de auteur die ervoor zorgt dat ik het boek in een boekhandel zal oppakken. Ik geef de cover een 6.

Brigitta; De cover spreekt me wel aan. Hoewel ik het wel jammer vind dat het niet compleet is. Voor mijn gevoel mis ik Nicky die toch echt deel uitmaakt van het gezin. De cover dekt wat mij betreft niet gehaal de lading dus geef ik een 6. Wel een erg mooie titel.

Samenvatting

Bianca; Jess Thomas en Nathalie Benson zijn buren maar ook partners. Samen hebben zij een schoonmaakbedrijf genaamd ‘Benson & Thomas Cleaning Services’. Jess is een alleenstaande moeder van twee kinderen. 

Brigitta; Jess Thomas is een gescheiden moeder. Zij heeft een dochtertje Constance, ook wel Tanzie genoemd. Ook haar puberende stiefzoon Nicky woont bij haar in. Haar ex-man Marty is bij zijn moeder gaan wonen voor een time out en vervolgens nooit meer terug gekomen. Financieel gaat het niet goed, Jess moet alle eindjes aan elkaar knopen om alle rekeningen te kunnen betalen. 

Bianca; Ed Nichols bewoont een vakantiehuis dat Nathalie en Jess schoonmaken. Hij heeft om snel uit een onbevredigende relatie te komen informatie doorgespeeld waardoor hem ‘handelen met voorkennis’ ten laste is gelegd. De eerste kennismaking met Ed was voor Jess er niet een om snel te vergeten. 

Brigitta; Zij heeft een schoonmaakbedrijfje Benson & Thomas Cleaning Services met haar vriendin Nathalie Benson. Zij maken onder andere appartementen schoon van particulieren. Onder hun klanten zit Ed. Wanneer Ed een keer aanwezig is terwijl zij schoonmaken en flink ruzie maakt voelen de dames zich gegeneerd. Er volgt nog een zeer ongemakkelijke ontmoeting in een kroeg waar Jess ook werkt en Jess laat zich van haar beste kant zien.

Bianca; Tijdens het schoonmaken was Ed in het huis druk aan het telefoneren, om hun aanwezigheid kenbaar te maken dacht Jess de studeerkamer in te gaan maar de deur werd met een knal in haar gezicht dicht gegooid. De tweede ontmoeting met Ed was er ook zo één, straalbezopen was hij, en als vriendelijke burger heeft ze hem in een taxi gezet en hem thuis op de bank gelegd.

Brigitta; Jess probeert op alle mogelijke manieren om aan geld te komen zodat Tanzi naar die school kan gaan maar dit lijkt niet te lukken tot…

Bianca; Terug in de taxi kwam Jess een rolletje bankbiljetten tegen en de ID kaart van Ed. Ze zou hem het geld terugbrengen……en toch deed ze het niet.

Bianca; Naast het schoonmaken werkt ze ook in het plaatselijke café. De beurs die Tanzie krijgt aangeboden dekt voor 90% de kosten, waar ze de overige 10% vandaan moet halen weet Jess niet. Haar ex betaalt geen alimentatie voor de kinderen, ze staat dus overal alleen voor.

Bianca; Haar dochter Tanzie is erg goed in wiskunde en komt in aanmerking voor een beurs en plaatsing op een privé school. Haar stiefzoon Nicky is een in zichzelf teruggetrokken jongen die op school en in de buurt gepest wordt. 

Brigitta; Ondertussen maakt Tanzi kans op een geweldige beurs voor een privé school St. Anne in Schotland omdat zij ontzettend goed is in wiskunde. 

Bianca; Wanneer in Schotland een wiskunde olympiade wordt georganiseerd waar een flinke geldprijs te valt grijpt ze deze kans dan ook met beide handen aan. Samen met ook hond Norman gaan ze op weg naar Schotland, helaas begeeft hun auto het onderweg en lijkt hun plan in duigen te vallen. Op dat moment rijdt Ed Nichols voorbij, hij stopt en voor hij het zelf in de gaten heeft biedt hij ze een lift aan.

Brigitta; Wanneer Jess met de hond en kinderen naar Schotland wil rijden met de oude auto van haar ex lijkt het ook niet mee te zitten. Ze wordt tot overmaat van ramp aangehouden door de politie en alle plannen lijken te mislukken. Tot een voorbijganger hen onverwacht te hulp schiet en aanbiedt hen te helpen.

Beoordeling

Brigitta; De roadtrip is hilarisch met een lach en een traan. 

Bianca; Dit zijn de ingrediënten van deze heerlijke roman die net als Moyes' haar vorige boeken “Voor jou" en "De laatste liefdesbrief” een ware belevenis zijn voor de romantische ziel.

Brigitta; Het boek leest makkelijk weg. Het is een vlotte schrijfstijl.

Bianca; Het verhaal wordt vanuit alle vier de personages beschreven. Op die manier leren we Jess, Ed, Tanzie en Nicky heel goed kennen. Al deze personages zijn goed uitgewerkt, maar het duurde hierdoor wel wat langer voordat ik echt goed in het verhaal zat. Het verhaal heeft een verhaallijn wat typerend is voor een roman.

Brigitta;  Het is leuk om het verhaal door verschillende ogen te zien en de personages zijn goed uitgewerkt, komen goed tot hun recht, je leert ze gaandeweg de rit steeds beter kennen.

Bianca; We maken kennis met de personages, er groeit een band en wanneer alles goed lijkt te gaan gebeurt er iets waardoor de balans wordt verstoord. Uiteindelijk komt het met de plot weer helemaal goed. Maar wat een verhaal zeg, ik heb genoten van alle verwikkelingen die het verhaal met zich meebracht. En tijdens de plot heb ik meerdere keren een regel moeten overlezen, ik was oprecht ontroerd en vind het jammer dat het boek uit is.

Brigitta; Door de goed uitgewerkte personages is het zeker de moeite waard om lekker door te lezen. Lekker voor even tussendoor. 

Bianca; Na het lezen van het prachtige ‘Voor jou’ had Jojo Moyes er weer een fan bij. Het verhaal had mij zo aangegrepen dat ik direct daarna ‘De laatste liefdesbrief’ ben gaan lezen. 

Brigitta; Ik geef dit boek 3 sterren.

Bianca;Vier plus één krijgt van mij 4 sterren.

Bianca; Toen ik zag dat ‘Vier plus één’ zou uitkomen dacht ik meteen die wil ik lezen. Ik dank daarom Uitgeverij Fontein voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen: