woensdag 3 december 2014

'Virtuele tango' - Melissa Skaye

Genre; Thriller
Titel: Virtuele Tango
Uitvoering; paperback
351 pagina’s
ISBN nummer: 978 90 8660 217 9
Uitgeverij Ellessy Crime

Gelezen door:  Arda, Marloes, Petra, Patrice, Miriam 

Groepsrecensie gemaakt door Patrice (Team DPB)


In Hoorn heeft een nietsontziende moordenaar het voorzien op jonge vrouwen. Hij schuwt geen enkel middel om zijn doel te bereiken en gebruikt het internet als zijn moordplatform. De slachtoffers worden in de meest gruwelijke omstandigheden aangetroffen.
Sanne Philips en Luca Borra, rechercheurs van de politie Hoorn, staan voor een raadsel. De dader lijkt onzichtbaar en de doodsoorzaak is niet te achterhalen. De slachtoffers hebben allen op een advertentie gereageerd, waardoor de recherche haar aandacht richt op de mysterieuze man die zich hierachter schuilhoudt. Maar wat is de betekenis van de zwarte roos die bij elk slachtoffer wordt gevonden?
Zodra blijkt dat de vrouwen voor hun dood een date met vermoedelijk dezelfde man hebben gehad, is de recherche van mening dat het hier de dader betreft of dat er door twee daders onder één hoedje wordt gespeeld.
De situatie wordt nog dramatischer als Faith Binet, een meisje van vijftien, verdwijnt. De tijd dringt en de race tegen de klok begint om Faith levend terug te vinden, voordat er nog meer doden vallen…

Melissa Skaye (1972) woont samen met haar man en twee kinderen in Hoorn. Melissa is auteur van de fantasyreeks Jeremy Jago, de thriller Incognito en ze heeft in diverse bundels, waaronder Quillerz 1, Quillerz 2 en Onverwacht korte thrillerverhalen gepubliceerd. Op het online schrijversplatform Tenpages.com wist Melissa veel lezers enthousiast te krijgen voor Virtuele Tango met publicatie tot gevolg. Skaye is een pseudoniem.

Cover

Petra;
De cover van het boek sprak me gelijk aan: een mooie dame, een zwarte roos en een speels lettertype. Hoewel ik geen exacte uitleg zou kunnen geven van de term ‘vrouwenthriller’, roepen zowel het verhaal als de cover deze benaming wel direct bij me op. Voor mij is de cover een acht waard.

Arda;
Ik moet zeggen, ik ben er in de boekhandel al een paar keer voorbij gelopen. De cover en de titel spraken mij niet aan, maar door de goede recensies ben ik toch aan het boek begonnen.  Een drie.

Marloes;
De cover is mooi verwerkt in het verhaal en speelt een grote rol door het hele verhaal heen. Een zeven.

Miriam;
De cover vind ik niet zo mooi, het is niet mijn smaak en ik zou het in eerste instantie niet oppakken in een boekhandel: een zes.

Samenvatting van het verhaal

Petra;
Het verhaal speelt zich af in Hoorn. Ik ben daar persoonlijk niet bekend, maar de omgeving wordt zeer beeldend beschreven; je kunt je bijna voorstellen dat je zelf door de stad loopt. Het boek begint met een gruwelijke verkrachting in 1995, die naar later blijkt gewroken wordt middels een reeks gruwelijke moorden in 2010. In een veertigtal hoofdstukken wordt de lezer wisselend meegenomen in de levens van de moordenaar, het met het onderzoek belaste rechercheteam en een groepje  die elkaar online hebben leren kennen.

Arda;
Demi, Judy, Sandra en Franka zijn vriendinnen en chatten vaak met elkaar. Als een van de vriendinnen vermoord wordt gevonden, worden Sanne en Luca van de Hoornse politie op de zaak gezet. Ze hebben geen aanknoping, alleen een zwarte roos.

Marloes;
Virtuele Tango gaat over de rechercheurs Sanne Philips en Luca Borra die met een seriemoordenaar te maken krijgen. Het boek speelt zich af in Hoorn.

Miriam;
In de proloog wordt de toon al meteen gezet: in 1995 wordt een jonge vrouw aangevallen en verkracht door haar stiefbroer.  Na de proloog wordt er een sprong van 15 jaar gemaakt en beland je als lezer in Hoorn.

Patrice;
Drie moorden op drie jonge meiden. Ze worden kort na elkaar gevonden. Alle drie met een aantal zeer gruwelijke, maar ook merkwaardige kenmerken, de handtekening van een moordenaar die daarmee een macabere draai geeft aan een moeilijke zaak.

Petra;
De vier vriendinnen, Franka, Demi, Sandra en Judy, hebben ieder hun eigen trauma's, die ze in eerste instantie online, maar later ook in real life met elkaar bespreken. Zo ook hun ervaringen met mannen. Nadat één van hen vermist raakt, blijkt dat ze (bijna) allemaal een date hebben gehad met dezelfde man. Als blijkt dat het niet langer om vermissing maar om moord gaat, lijkt het logisch te denken dat de man van de internetdates de moordenaar is … Rechercheurs Sanne Philips en Luca Borra bijten zich vast in de zaak, maar komen lange tijd geen stap verder. Als blijkt dat de internetman een familielid van één van de vriendinnen is, denken ze de dader te pakken te hebben, maar dan doet zich een onverwachte wending voor…

Arda;
Als er weer een meisje wordt vermoord, komen ze er achter dat de meisjes beiden op een datingsite aan het chatten waren met een man en er mee uit gingen. Daarna krijgen ze dreigmail en sms’jes.

Patrice;
Sanne en Luca, beide werkzaam bij de politie in Hoorn worden op het onderzoek gezet. Al heel snel zitten ze met de handen in het haar. De exacte doodsoorzaak lijkt onvindbaar en DNA wijst een dader aan die het niet kan zijn. Maar hoe zit het dan? De moorden hebben duidelijk met elkaar te maken, zoveel staat vast. Er wordt aan alle kanten aan de twee rechercheurs en hun team getrokken om snel met een resultaat te komen, een dader op te pakken. Maar het blijkt nog bij lange na niet zo gemakkelijk. In deze tijd van internet, chatrooms, Wi-Fi en wat nog meer aan technische snufjes, zowel beschikbaar voor daders, slachtoffers als politie is het oplossen van een zaak als deze nog complexer, zo blijkt als het rechercheren begint. Al die factoren maken het moeilijker om door te graven en de feiten boven tafel te krijgen. Ze zitten letterlijk op een dood spoor.

Arda;
Als er ook nog een meisje van 15 verdwijnt, begint er een race tegen de klok.

Miriam;
Rechercheur Sanne Philips krijgt een anonieme melding van stalking. Een vrouw vertelt hoe ze via een forum in contact is gekomen met een man, die haar, nadat ze hem had laten zitten, dreigmails en enge bewerkte foto’s stuurde. Ze wil onder geen enkele voorwaarde naar het politiebureau komen en alle dreigmails/foto’s heeft ze vernietigd. Dan wordt de 20-jarige Laura Klein vermist…Niet lang daarna wordt er nog een 20-jarige vrouw, Demi,  door een vriendin als vermist opgegeven. Beide vrouwen, Demi en Laura,  worden vermoord teruggevonden met allebei een roos op hun lichaam. Sanne en haar collega, Luca Borra, bijten zich in de zaak vast. Er blijkt een verband te bestaan tussen de moorden en de anonieme melding die eerder gedaan is. Als er nog een vermoorde vrouw wordt gevonden en er een 15-jarig meisje vermist wordt, zetten Sanne en Luca alles op alles om de moordenaar te stoppen voordat het te laat is. Ze worden van verschillende kanten enorm onder druk gezet om zo snel als mogelijk iemand op te pakken. Ondanks vele aanwijzingen en bewijzen loopt het onderzoek vast; ze hebben te maken met een uiterst gehaaide persoon.

Conclusie

Petra;
Ik had lang niet in de gaten in welke richting ik moest zoeken (spannend!), totdat de - overgebleven - vriendinnen een weekendje naar de Ardennen vertrokken ... toen begon er iets te dagen! Maar dan nog ... hoe dan?!

Marloes;
Het eerste hoofdstuk zuigt je meteen het boek in, waardoor je het niet meer weg kan/wil leggen. Het boek is ingedeeld in verschillende hoofdstukken: Sanne, Franka (wiens vriendin vermist wordt) en de dader. De hoofdstukken lezen makkelijk weg en geven je steeds een klein stukje van de puzzel mee.

Arda;
Het boek is vlot geschreven en goed leesbaar.

Miriam;
Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende oogpunten verteld. Allereerst Sanne Philips. Een ambitieuze, serieuze vrouw, een zeer gedreven rechercheur die stiekem een oogje op haar collega Luca heeft. Luca worstelt met huwelijksproblemen en is bovendien allergisch voor Sanne’s konijn, dus haar gevoelens laat Sanne voor wat ze zijn. Sanne heeft zelf ook het nodige meegemaakt en deze zaak brengt het een en ander bij haar boven. Dat er meer is tussen deze twee, op welke manier dan ook, is duidelijk en smaakt naar meer.
Franca Catini was bevriend met twee van de drie vermoorde vrouwen. Zij gaat op onderzoek uit als zij geen contact met haar vriendin Demi kan krijgen. Zij vertrouwt het voor geen meter en schakelt de politie in die, bij nader onderzoek van Demi’s huis, uiteindelijk haar lichaam vindt.
En als laatste wordt het verhaal in de ik-vorm verteld vanuit het perspectief van de moordenaar: een gespleten persoonlijkheid vol woede en uit op wraak voor wat er in het verleden is gebeurd.
Alle drie de hoofdpersonages worden goed uitgewerkt, je leert ze kennen en leeft (vooral met Franka en Sanne) met ze mee. Melissa Skaye geeft ook een heerlijk gruwelijk sadistische kijk in de gedachtegang van de moordenaar.

Petra;
Ik vond het uiteindelijke plot dan ook zeer goed overdacht en gevonden. De karakters in het boek zijn voldoende uitgediept; met name Sanne Philips werd tijdens het lezen een 'bestaand' figuur voor mij.
Een leuke zijsprong vond ik de spanning tussen de twee rechercheurs, die in de loop van het verhaal toenam en waarschijnlijk nog leuke dingen op gaat leveren voor het vervolg van dit boek.

Arda;
Ik vond het een geweldig plot, het einde vond ik geweldig: iets wat ik niet verwacht had.

Patrice;
Diverse karakters nemen je als lezer al snel op hun eigen manier mee in het verhaal. De hoofdstukken worden wisselend geschreven vanuit deze personen. Dit zorgt voor een fijne verhaallijn, een duidelijke beleving vanuit de betrokkenen. Je zit snel in het verhaal, zoals dat zo mooi heet.

Marloes;
Het plot is erg spannend. Langzaam maar zeker krijg je door wie de dader is, maar het waarom is eerst nog onduidelijk. De dader is duidelijk gestoord, maar Melissa weet toch ook een zekere sympathie voor diegene te creëren en dat is knap! Ze vertelt het verhaal van de dader, dat die in het verleden zo beschadigd is en wat een heleboel verklaart. Het is daarnaast ook origineel wat de meisjes wordt aangedaan. Wat mij het meest heeft geraakt is hoe de meisjes vermoord worden en wat ze wordt aangedaan voordat ze sterven. Hoe de dader op het eind de moorden in een anders’ schoenen wil schuiven is briljant!

Petra;
Er waren ook verhaallijnen die naar mijn idee niet voldoende uitgewerkt zijn (of wellicht komt dat ook nog aan de orde in het volgende deel?), bijvoorbeeld de anonieme beller/ mailschrijfster waar het verhaal mee begon: het is mij niet duidelijk geworden wie dit was! Ook vond ik het jammer dat er toch nog wel een hoop spelfouten in het boek zaten. Ik noem bijvoorbeeld 'zelfverdedegingswapens' in plaats van 'zelfverdedigingswapens' (deze zat er zelfs twee keer in, wel consequent  ;) (pagina 116 en 262)) en 'bedrijvendheid' in plaats van 'bedrijvigheid'. Op pagina 123 staat de volgende zin: ‘Aangezien hij ook een roos in hun handen heeft gelegd…’. Op dat moment is er echter pas één vermoord meisje gevonden, die zin  lijkt mij dan niet helemaal juist.

Miriam;
Virtuele Tango is een vlot geschreven, spannende thriller die je vanaf het begin meesleept in het verhaal. Melissa heeft een hele prettige manier van schrijven,  ze weet op een beeldende manier  te vertellen waardoor het verhaal als een film voor je wordt afgespeeld. Op een gegeven moment had ik het ‘ja, die is het’-gevoel en ik zat in de goede richting, maar hoe het nu precies zat…daarvoor moest ik nog even doorlezen, heerlijk! Tot het eind blijft het spannend en het plot is goed uitgewerkt.
Een aantal kleine taalfoutjes: pagina’s 116 en 262 ‘zelfverdedegingswapens’; op pagina 223 heb ik het idee dat er een woordje ontbreekt in deze zin: ‘Sanne knikte, want voelde met haar mee’.
Dit stukje op pagina 238 is mij niet duidelijk: ‘Het enige wat mij bezighoudt is het feit dat het begon nadat ik met Mick was uit geweest. Of Mick? Wat zijn naam dan ook is.’ Die tweede ‘Mick’ lijkt mij niet juist.

Patrice;
De opbouw van “Virtuele tango” is dusdanig dat je wilt blijven lezen. De spanning tussen hoofdrolspelers Luca en Sanne, het schetsen van omgevingen en situaties maar ook het inhoudelijke politiewerk, zonder overdreven of onnodig technisch te worden zorgt dat het leest als een trein. Maar niet geheel onbelangrijk voor een thriller; het is spannend, het blijft intrigeren en niet zo’n beetje ook! Ik had het gevoel te weten wie de dader was…..mooi niet dus! Ik had het gewoon niet zien aankomen. Natuurlijk is het begin van het boek, de proloog, de rode draad in het verhaal, maar het blijkt pas achteraf hoe het zit. Dus het gehele verhaal ben je zoekende, wil je het weten, en onderweg naar de plot lees je een geweldig spannend boek met sympathieke persoonlijkheden waar je je heel gemakkelijk in kunt verplaatsen. En echt pas op het laatst vallen de puzzelstukken op een mooie manier in elkaar. Hoe krijg je het bedacht!?

Marloes;
Ik vond het een spannend boek. Melissa heeft het verhaal goed opgebouwd en weet de spanning goed over te brengen. Ik vond het echt jammer dat het uit was. Het spanningsveld tussen Sanne en Luca is ook mooi neergezet, ik hoop zo dat die twee bij elkaar komen J

Arda;
Ik zou het zeker aan anderen aanraden en ik weet zeker dat ik deel 2 ga kopen. Ik kijk er nu al naar uit.

Petra;
Al met al vond ik 'Virtuele Tango' een lekker boek om te lezen. Ik zat snel in het verhaal, ondanks de belichting van drie kanten. Ook de schrijfstijl van Melissa Skaye sprak me aan; vlot, van deze tijd en daarom lekker leesbaar. Ik had het boek binnen twee dagen uit; ik realiseer me dat ik een – soms belachelijk – snelle lezer ben, maar het zegt ook iets dat ik het moeilijk weg kon leggen! Ik kijk uit naar het volgende boek!

Patrice;
Mijn kennismaking met Melissa Skaye via uitgever Ellessy heb ik ‘op volgorde’ gedaan. Eerst dus ‘Virtuele Tango’ gelezen en aansluitend ‘Verboden Tranen’ (waarover in een volgende recensie meer). Ik had natuurlijk al wel de enthousiaste geluiden gehoord maar ik wil graag altijd mijn eigen mening vormen. En wat ben ik blij dat ik dat heb gedaan! Ik vind niets zo leuk als dat ik het verhaal word ingetrokken, dat ik word verleid tot het meedenken, mezelf ergeren en verbazen. Dat je het boek niet weg wilt leggen, je wilt naar het einde en vlug ook!  En dit alles gebeurde allemaal tijdens deze kennismaking, heerlijk!

Miriam;
Virtuele Tango was mijn eerste kennismaking met Melissa Skaye en ik ga absoluut het vervolg, Verboden Tranen, lezen. Ik kan Virtuele Tango dan ook zeker aanraden! Vier sterren.

Marloes;
Vier sterren!

Arda;
Ik geef het boek vijf sterren.

Petra;
Het eerste deel is voor mij 3,5 ster waard. Dames, hartelijk bedankt voor dit boek en ik hou mij aanbevolen voor verdere leesclubs.

Patrice;
Wederom uit de stal van Ellessy Crime een voltreffer. Wil je een goed, soms tenenkrommend spannend maar ook realistisch boek lezen? Dan begin maar eens met dit debuut van Melissa! Vier sterren!

Groepsbeoordeling

Cover: 6.2 punten ( 1-10)

Conclusie: ****  (1 = slecht, 2= matig, 3= voldoende, 4= goed, 5= uitstekend)

Geen opmerkingen: