maandag 12 januari 2015

“Ik & Mezelf” verhalenbundel

Genre; Gezondheid & Psychologie
Uitgever; Scelta Publishing
ISBN;9789491884221
Uitvoering; paperback
Aantal pagina's; 141
Uitgave; oktober 2014


Door Brigitta Dielman-Bleeker.

In Nederland kampen duizenden mannen en vrouwen met psychiatrische problemen. Jaarlijks neemt het aantal mensen met depressieve gevoelens, ADHD, eetproblemen of overmatige angsten toe. Sommige zijn het slachtoffer van een aanranding of verkrachting, terwijl anderen worstelen met een paniekstoornis of zelfs suïcidaal zijn. Deze problemen zijn van invloed op het functioneren van de mensen; thuis, op school, op het werk en in de vrije tijd. Veel van deze problemen blijven verborgen, met alle nare gevolgen van dien.


Cover:

De cover geeft het beeld van een vrouw die onder water in bad heeft gelegen. Het water staat voor voelen. Het omhult haar lichaam. Haar gezicht staat vragend maar ook angstig en haar make-up is flink doorgelopen door het huilen. Ze doet me denken aan Wendy van Dijk. Ik vind het een mooie cover en het maakt me nieuwsgierig naar de verhalen.


Het boek:

Deze verhalenbundel geeft 8 verhalen van verschillende schrijvers. Elk van hen heeft een eigen onderdeeltje van psychiatrische aandoeningen voor zijn/haar rekening genomen. Bv anorexia, suïcidaliteit, depressiviteit en dwangstoornissen komen aan de orde. De verhalen zijn heel verschillend qua heftigheid maar door de verschillende onderwerpen is het een mooi en respectvol geheel geworden. Bovendien zijn de verhalen heel toegankelijk en
leef je mee met de personen. De verhalen zijn goed leesbaar en in sommige gevallen confronterend.


Conclusie:

Het lijkt me heel moeilijk om in een kort verhaal spanning op te bouwen, spanning wat weergeeft wat het voor die persoon betekent om dit mee te maken. Dit is in de meeste gevallen echter zeker gelukt. Ik kon heel veel meevoelen. Positieve uitschieters vond ik “Mijn engel en mijn duivel” van ervaringsdeskundige Mandy Verleijsdonk en “Amanda” van Karin Hazendonk. Hun verhalen raakten me het meest.

In mijn werk als verpleegkundige in de psychiatrie kom ik verschillende aandoeningen tegen en ik was vooral benieuwd hoe het boek voelde. Ik denk dat dit boek heel goed verschillende aspecten aangeeft maar ook dat het duidelijk is dat deze aandoeningen iedereen kan overkomen en dat de scheidslijn tussen “gezond en ziek” soms heel dun is. Dat vind ik erg knap in dit boek.
Ik geef dit boek 4 sterren omdat ik het zeker een bijdrage vind om psychiatrische aandoeningen uit de taboesfeer te halen.


Scelta Publishing en haar deelnemende auteurs willen graag de Psychische Gezondheid steunen door de opbrengsten van deze verhalenbundel te doneren aan het Fonds Psychische Gezondheid. FPG financiert wetenschappelijk onderzoek en zorgprojecten. Hun doel is nieuwe en betere behandelmethoden mogelijk te maken. Zij willen mensen met psychiatrische problemen en hun naasten uitzicht bieden op een beter leven.


Geen opmerkingen: