donderdag 26 februari 2015

Groepsrecensie “Bed & Breakfast” van Jet Van Vuuren

Genre: Thriller
Uitgever: Karakter
ISBN: 978 90 4520 568 7
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 304
Uitgave: januari 2015

Vertrouw niemand, zelfs niet je bloedeigen familie... Als Myrthe Nieuwlandt na de dood van haar vader zijn wijngaard in de Achterhoek erft en bezoek krijgt van haar halfzusje Eva, komt haar leven in één keer op zijn kop te staan. Veel tijd om erover na te denken krijgt Myrthe niet, zeker niet nu haar contract als docent geschiedenis afloopt. Ze verruilt daarom haar leven in de stad voor het platteland en trekt zich terug in het huis van haar jeugd. Een jeugd die gekenmerkt werd door de afwezigheid van haar moeder. Op zekere dag valt haar oog op een rouwadvertentie waarin staat dat haar moeder is overleden. Myrthe besluit onuitgenodigd naar de uitvaart te gaan, waar ze voor het eerst kennismaakt met haar halfzusje Eva: een levensgenieter pur sang. Kort daarop staat Eva - die alles heeft wat Myrthe ontbeert: flair, charme en een vader met geld - bij Myrthe op de stoep. Ze ligt in scheiding en zoekt onderdak. Ook wil ze haar halfzusje dolgraag beter leren kennen. Myrthe voelt zich gevleid door het verzoek. De bescheiden Myrthe wordt al snel meegesleurd in de overenthousiaste uitspattingen van haar springerige halfzusje. Als Eva met het voorstel komt samen een Bed & Breakfast te beginnen gooit Myrthe haar aanvankelijke twijfels al snel overboord en stort ze zich volop in het avontuur. Maar of dat nou verstandig is...

Lezers; Marjolein van der Molen, Simone Willems-Bertens, Karin Teirlynck, Nancy De Brucker
Groepsrecensie is samengesteld door Nancy (team DPB)
Recensiemateriaal beschikbaar gesteld door Karakter Uitgevers waarvoor onze dank.

Cover
Marjolein; Deze triller heeft een mooie cover die een vrouw in een auto laat zien die op een erg afgelegen boerderij af rijdt. De kleur van de lucht is onheilspellend grijs. Ik vraag me alleen af wie van de personage is in het boek die in deze auto zit? Cover een 7.

Simone; De omslag van het boek spreekt mij erg aan. Het ziet er een beetje duister/spannend uit. Een aantal belangrijke aspecten vanuit het boek zijn aanwezig. Onder andere de boerderij in de afgelegen natuur en je krijgt een goed beeld van de hoofdpersoon die in de auto zit. Vooral de kleur van de haren wordt extra benadrukt op de cover wat ik erg mooi vindt. Ik geef de cover een 9

Karin; De cover laat mij een landschap zien met op de achtergrond een huis en landerijen. Op de voorgrond zie ik een vrouw in een cabrio op een landweg. In het midden van de cover, in een oranje vak de titel van het boek in witte letters en de naam van de auteur daarboven in zwarte letters. Op de achterflap een ‘korte’ inhoud en een foto met biografie over de auteur. De cover is zéér kleurrijk, overweldigend zelfs. Op basis van de cover zou ik het boek niet vastnemen in de boekenwinkel, maar als ik de korte inhoud lees, wordt mijn interesse wel gewekt. De cover geef ik een povere 5.

Nancy; Ik vind dit een heel mooie cover, erg zacht van kleuren en het spreekt me geweldig aan. De foto laat een mooi landschap zien met een roodharige vrouw achter het stuur van een cabriolet. Ik geef deze cover 8 punten

Samenvatting
Marjolein; Het verhaal gaat over Myrthe Nieuwlandt een eenzame vrouw die na de dood van haar vader de wijngaard en het daarbij behorende huis erft. Ze neemt de verzorging van de wijngaard serieus en geniet van de rust en het harde werken. In haar jeugd is haar moeder weggegaan bij haar en haar vader en heeft ze niets meer van haar gehoord. Als ze op een dag een rouwadvertentie van haar moeder in de krant ziet besluit ze om naar de begrafenis te gaan. Daar aangekomen voelt ze zich een buitenbeentje en bij het condoleren ontmoet ze haar halfzusje Eva.
Haar buurman Willem Wassink speelt ook een rol in haar leven door haar constant te pesten en haar zo probeert te dwingen haar land aan hem te verkopen.

Simone; Het verhaal gaat over Myrthe, een verdrietige vrouw die op de boerderij van haar overleden vader gaat wonen om zijn droom, zijn wijngaard zo goed mogelijk te blijven draaien. Als ze na het overlijden van haar moeder, die ze vanaf haar jeugd niet meer gezien heeft, contact krijgt met haar halfzusje Eva wordt haar leven volledig door elkaar geschud. De rust waar Myrthe zo van houdt is ineens verdwenen en wordt volledig overgenomen door haar uitbundige, zeer aanwezige halfzus Eva.

Karin; Myrthe Nieuwlandt haar ouders zijn gescheiden toen zij 13 was en sindsdien heeft ze van haar moeder niets meer gehoord. Na de dood van haar vader, erft zij zijn wijnboerderij in de Achterhoek. Aangezien ze net ontslagen is en geen andere baan vindt, laat ze de stad achter zich om op het platteland, ver van de bewoonde wereld de wijngaard van haar vader verder te zetten. De buurman van haar vader had echter verwacht de boerderij en de wijngaard te kunnen kopen om zijn landgoed uit te breiden. Hij doet er dan ook alles aan om Myrthe weg te pesten. Zo erg dat zij zelfs een advocaat moet inschakelen. Als zij, zoals elke dag de krant inkijkt bij de overlijdensadvertenties, valt haar oog op een advertentie waarin staat dat haar moeder overleden is. Onuitgenodigd, dus ook onaangekondigd, besluit zij naar de uitvaart te gaan. Daar maakt ze kennis met Eva, haar tot nu toe onbekende halfzus en die haar rijke vader, Ronald Baks.
Na de uitvaart laat het Myrthe niet meer los. Zij heeft een halfzus en dus familie. Toch moet zij steeds terugdenken aan de verschillende ‘rare’ reacties van Eva, tijdens die eerste kennismaking. Er had schrik in Eva haar ogen gestaan door een opmerking van één van de gasten, ze hadden geschokt gekeken toen ze Myrthe zag en haar ogen waren vlammend geweest toen ze het over ‘onze’ moeder hadden.

Nancy; Voordat Myrthe haar halfzusje leerde kennen woonde ze al vier jaar op de wijnboerderij. Ze was gestopt met haar baan als historicus om voor haar zieke vader te gaan zorgen die al spoedig overleed aan darmkanker. Als erfenis heeft ze dus de wijnboerderij gekregen in de Achterhoek. Ze is volledig bezig om dit tot een succes te volbrengen en de boerderij ook op te knappen. Ze moet wel rekening houden met haar buur Willem Wassink die haar daar liever weg wil en er vinden dan ook geregeld rare dingen plaats op de boerderij waarvan Myrthe hem beschuldigd. Als ze op een dag de rouwadvertenties leest ziet ze dat haar moeder is overleden. Haar moeder heeft haar en haar vader laten stikken toen ze pas dertien jaar was. Ze gaat naar de begrafenis en zo maakt ze kennis met haar halfzusje Eva. Drie dagen na de uitvaart staat Myrthe plots oog in oog met haar halfzusje die daar onverwacht op haar erf staat. Blijkt dat Eva haar man Dave heeft verlaten en dat ze zich nu hier wil vestigen. Myrthe is totaal van slag want dit wil ze absoluut niet. Ze leidt een rustig leventje en een wildvreemde in haar huis laten ziet ze echt niet zitten. Ondanks het onaangekondigde bezoek vindt ze het toch aandoenlijk, ze is tenslotte haar halfzusje!
Ze heeft een plan opgevat om van deze boerderij een Bed & Breakfast te maken en dit zeer tegen de zin van Myrthe.

Marjolein; Als Eva op een dag bij haar voor de deur staat en haar vraagt om een logeerplek voor een poosje, stemt Myrthe in en laat haar haar huis en haar leven binnen. Eva verteld dat ze in een nare scheiding ligt en even wil onderduiken bij haar grote zus. Al gauw werkt Myrthe dat de logeerpartij niet voor even is en komt Eva met het idee om een Bed & Breakfast van de boerderij te maken met het geld dat zij zou krijgen van haar ex als die haar uitkoopt. Myrthe wil protesteren maar helaas loopt Eva letterlijk en figuurlijk over haar heen en de verbouwing is al snel in volle gang. Het vreemde gedrag van Eva en de rol die Willem Wassink in haar leven speelt maakt dat Myrthe al snel een onderzoek start. Met behulp van Andries Dop, een rechercheur met pensioen, komen er dingen aan het licht die veel vragen van de lezer zal oproepen.

Simone; Eigenlijk weet Myrthe niet goed wat ze hiervan moet vinden. Als Eva met het idee komt om de boerderij om te bouwen tot bed & breakfast gooit Myrthe het roer om en gaat ze erin mee. Ondertussen komt Myrthe steeds meer te weten over de omstandigheden waaraan haar moeder is overleden. Het vertrouwen in haar zus Eva en diens ‘neef’ Jelle wordt steeds minder. Klopt het allemaal wel wat ze zeggen? Als de gepensioneerde rechercheur Andries, die de leiding had in het onderzoek van het overlijden van haar moeder, een kamer boekt in de B&B komt er voor Myrthe weer wat rust in haar leven, eindelijk iemand aan wie ze haar verhaal kwijt kan en die ze kan vertrouwen……

Karin; Als korte tijd na de uitvaart Eva plots bij Myrthe op de stoep staat en vraagt of zij mag blijven logeren, omdat zij in een scheiding verwikkeld is en geen vaste verblijfplaats meer heeft, vindt Myrthe dit wel leuk. Eva is ervan overtuigd dat ze elkaar op die manier beter gaan leren kennen en Myrthe is maar wat blij met een zus. Als na enkele dagen blijkt dat Eva daadwerkelijk bij haar intrekt, wordt Myrthe haar leventje op zijn kop gezet.
Myrthe ontdekt als snel dat Eva alles is wat zij niet is: flamboyant, fuifbeest en extravert. Als Eva op een schone dag met een voorstel komt om de boerderij om te bouwen tot een B&B, is Myrthe in eerste instantie niet enthousiast, maar laat zich dan toch ompraten. De B&B zal Eva voor haar rekening nemen, Myrthe de wijngaard en de proeverijen. Alles lijkt goed te gaan, maar door het wispelturig gedrag van Eva weet Myrthe soms niet goed wat ze aan haar halfzus heeft.

Nancy; Myrthe weet dat Eva plannen heeft maar als Eva hier wil blijven zullen er toch een paar dingen dringend moeten veranderen. Myrthe kan met momenten het gezeik van Eva niet meer aanhoren. Ze wil terug wat rust in haar leven en ze heeft zelf een heleboel te doen met de wijngaard.
Eva zet haar willetje door en de plannen voor de B&B worden werkelijkheid. Eva brengt gans haar hebben en houden en Myrthe heeft het hier allemaal zeer moeilijk mee omdat haar halfzusje met momenten zeer onhandelbaar is en van die mood swings heeft. Desalniettemin laat ze Eva maar betijen want het is tenslotte familie.
Mythe probeert ook te achterhalen wat er nu feitelijk met hun moeder gebeurd is en Eva vertelt haar met mondjesmaat de details. Ze wil er eigenlijk niet over praten en ook haar achtergrond is voor Myrthe een groot vraagteken. Ze vertrouwt haar niet en gaat zelf op onderzoek uit.
Doordat Myrthe zelf op onderzoek uit gaat komt ze het een en ander te weten wat Eva voor haar angstvallig heeft verborgen gehouden. Ze is verbijsterd wat Eva allemaal achterhoudt maar beetje bij beetje vallen alle puzzelstukjes in elkaar.

Conclusie

Marjolein; De hoofdstukken zijn verdeeld in verschillende maanden vanaf januari 2011 tot januari 2012 met daartussen door hoofdstukken die Zomer 2012 heten en deze laatste zijn in een ander lettertype gedrukt. Dit geeft een duidelijke tijdslijn.

Het verhaal leest super vlot en de gebeurtenissen volgen elkaar snel op. Het plot is verrassend en ik moest het begin van het boek weer even lezen om de ontknoping te snappen. Maar alles bij elkaar een spannend en goed opgebouwd verhaal.

Simone; Ik was heel blij toen ik hoorde dat ik dit boek mocht gaan lezen. Ik ben een fan van Jet van Vuuren en ik heb al haar boeken gelezen. Het boek leest makkelijk weg. Wat mij aanspreekt zijn de 2 verhaallijnen in het boek. Het lopende verhaal en het verhaal van de rechercheur wat in een ander lettertype weergegeven wordt. Doordat er duidelijk de maand en het jaartal vermeld wordt kun je de tijdlijn goed plaatsen. Het lopende verhaal is ook goed door te lezen omdat het niet verdeeld is in hoofdstukken maar door een * wat steeds een nieuw stuk aangeeft.

Karin; Het boek begint met een proloog. Altijd goed om een boek zo te beginnen! Mijn nieuwsgierigheid was direct gewekt. Ik werd geprikkeld en vroeg mij af welke richting het verhaal uit zou gaan en waar deze proloog toe zou leiden?
Het verhaal wordt verteld vanuit Myrthe, ik-perspectief. Daar tussen loopt het verhaal van een inspecteur op rust, Andries Dop. Hij logeert in de B&B om er zijn memories te schrijven. Het is goed op te letten, zeker in het begin, want er lopen verschillende verhaallijnen door elkaar in verschillende tijden. Eens je hieraan gewend bent, leest het boek aangenaam en vlot. Het verhaal is goed opgebouwd, met geen ingewikkelde woorden of zinsbouw. Stukje bij beetje kom je meer te weten over Eva, want hoewel Myrthe het hoofdpersonage is, gaat het verhaal over Eva. Als lezer word je getriggerd om mee te denken, want naarmate het verhaal vordert, komen er steeds meer vragen en wil je weten hoe de puzzelstukjes uiteindelijk in mekaar zullen vallen.

Nancy; Het verhaal is zeer goed verteld en ook hoe de zusjes zijn. Myrthe is heel verlegen en ze laat zit voortdurend bedotten door Eva. Meestal reageert ze niet en op momenten had ik zoiets van “doe dan toch je mond eens open”. Eva daarentegen gaat er echt voor en niets of niemand zal haar stoppen om haar doel te bereiken. Eva is heel dominant en is altijd gewoon geweest om haar zin te krijgen.
Dit boek heeft twee delen; het verhaal van de zusjes en het verhaal van een gepensioneerd Rechercheur die komt logeren in de B&B.

Beoordeling

Marjolein; Ik begrijp dat je als schrijver stijlfiguren en metaforen gebruikt omdat anders je verhaal saai en een herhaling van woorden wordt, alleen in dit boek vond ik sommige omschrijvingen soms wat ver gezocht: op pagina 10 staat bijv. zoals een hardnekkige vetvlek na constant boenen uiteindelijk uit mijn jurk verdween, zo loste mijn moeder op uit mijn leven. Ook viel mij op dat Myrthe op het logeerbed een slaapzak heeft en op pagina 87 onder haar warme dekbed duikt.

Maar dit zijn slechts kleine dingen want het verhaal loopt verder lekker en de figuren krijgen vanzelf een gezicht in je hoofd zo beeldend schrijft Jet van Vuuren! Het is weer een fijne boek om te lezen en ik ben en blijf fan van deze schrijfster. Ik raad dit boek zeker aan om te gaan lezen en geef het 4****

Simone; Het verhaal van de uitbundige, toch wel dominante halfzus Eva spreekt mij erg aan. Dat een vrouw als Myrthe eigenlijk haar hele leven laat overnemen door haar halfzus die ze eigenlijk niet kent vond ik erg onbegrijpelijk. Ik had Myrthe wel door elkaar willen schudden om te zeggen, kijk nou eens wat Eva allemaal doet….. Hoe verder je in het verhaal komt hoe meer je van Myrthe begint te begrijpen en het slot vond ik dan ook bewonderenswaardig! Goed gedaan Myrthe!

Ik vind Bed & Breakfast een erg goed boek met een goed verhaal. Ik zou het zeker aanraden om te gaan lezen (zoals alle boeken van Jet van Vuuren) en het krijgt van mij dan ook 5 ***** sterren.

Karin; De plot heeft me op meerdere vlakken verrast! Toen ik het boek uit had, dacht ik dat deze plot niet klopte. Ik had tijdens het lezen totaal niets ontdekt, dacht ik, dat tot dit einde zou kunnen leiden. Was ik dan op het verkeerde been gezet of had ik het verhaal niet gesnapt? Geen van beiden, want in B&B moet je ‘tussen de lijntje’ lezen en alles goed in je opnemen. Als je dan het verhaal even laat bezinken om het daarna aan elkaar te knopen, is de plot ingenieus. Je ziet hem niet aankomen.
Persoonlijk heb ik wel moeite met het slotakkoord van onze inspecteur, maar misschien kunnen we dat op de liefde steken?
Dit was mijn eerste kennismaking met Jet Van Vuuren en haar schrijfstijl. Vraagt het om meer? Ik weet het nog niet. B&B vind ik een typische vrouwenthriller. Meestal heeft het hoofdpersonage een aangenaam leventje, maar komt dan in benarde situaties en allerlei verwikkelingen terecht. Zo ook in B&B. Ik vind hem redelijk soft en zeker niet bloedstollend spannend, zoals de cover vermeldt. Toch is het een boek met een addertje onder het gras. Net ietsjes meer, leuk! Het heeft me enkele aangename uurtjes ontspanning bezorgd, een leuk tussendoortje! En ook al vind ik het een typische vrouwenthriller, ik geef het boek graag 4 **** sterren.

Nancy; Het verhaal is heel vlot geschreven en je wil constant verder lezen hoe dit allemaal gaat aflopen. Enige opmerking: Bij het verhaal van de rechercheur worden er soms dingen prijs gegeven die nog niet in het verhaal van de zusjes is voor gekomen. Dit vind ik een beetje een spoiler alert.
Dit is ook zo’n typische vrouwenthriller maar het is daarom niet minderwaardig. Het verhaal is zeer goed geschreven en ik vind het slot zeer verrassend. Dit is zo’n soort boek dat echt heel ontspannend en prettig leest. Ik zal zeker nog boeken van haar lezen.
Dit boek krijgt van mij 4 **** sterren


Groepsbeoordeling;
Cover; 7,25 (1-10)
Conclusie; 4 dikke sterren voor Bed & Breakfast
(1 = slecht, 2 = matig, 3 = voldoende, 4 = goed, 5 = uitstekend)


JET VAN VUUREN won verschillende verhalenwedstrijden, schreef een Margriet-pocket en heeft vijf succesvolle thrillers op haar naam staan. Ze is geboeid door vrouwenverhalen en alles in haar schrijverij draait dan ook om vrouwen met een bepaalde achtergrond. Een tikkeltje verknipt, moordlustig maar toch herkenbaar. Bed & Breakfast is na Het Chateau, Zomerdruk, Bloedheet, Zomerzin en Wintergast haar zesde thriller.

Geen opmerkingen: