woensdag 25 februari 2015

Groepsrecensie 'De nacht dat de sterren dansten' - Shantah

Genre; Roman
Uitgever; in eigen beheer/Vipassana project
ISBN: fair trade
Uitvoering; paperback
Aantal pagina's; 226
Uitgave; 2008, herziene uitgave 2014 (inmiddels 4e druk)

“Oktober 2005. In een gemoderniseerde Middeleeuwse burcht in Zuid-Frankrijk wordt een klimaatcongres georganiseerd. De Nederlandse plantenfysioloog Paul Janssen is aanwezig.Hij besluit buiten een luchtje te scheppen.
De avond is gevallen, en een prachtige sterrenhemel verwelkomt hem. Daar, in die tuin, begint het verhaal, want in een visioen krijgt hij contact met een zielsverwante,die daar leefde in de 12de eeuw.
Paul laat zijn gedachten los en gaat met haar mee,terug naar Occitanïe, 1145. Door haar ogen ontdekt hij de wereld van de Katharen, de ‘andersdenkenden’.Na zijn visioen lijken de mensen Paul niet meer te begrijpen, evenmin dat Paul zichzelf nog begrijpt. Volledig in de ban van zijn verlangen naar de waarheid besluit hij zijn gevoel te volgen. En begint zijn zoektocht naar De Nacht dat de Sterren Dansten.”


Lezers; Lisette, Suzan, Christine en Patrice
Groepsrecensie samengesteld door Patrice (Team DPB)
Recensieboeken beschikbaar gesteld door Shantah, waarvoor onze hartelijke dank!

De cover

Lisette; Ik vind de cover mooi, maar wel aan de donkere kant. Het geeft de locatie en de titel goed weer. Ik zou de cover een 8 willen geven.

Suzan; De cover van het boek vind ik mooi gemaakt. Ik geef het een 8. Ook de Beschrijving op de achterzijde maakte nieuwsgierig, je wilt in het boek gaan lezen.

Patrice; Een diepblauwe, mysterieuze cover die een burcht op een bergtop onder een heldere sterrennacht weerspiegelt. De combinatie met de titel is na het lezen van het verhaal erg goed gekozen. Een 8.

Christine; ik vind de cover van Shantah goed, zonder meer.

Samenvatting


Patrice; Tijdens een klimaatconferentie in Zuid Frankrijk verveelt Paul zich en vlucht de tuin in voor wat frisse lucht. Onder de prachtige sterrenhemel raakt hij in gesprek met tuinman Jean. Tijdens hun gesprek doet deze hem een niet alledaags voorstel. De tuin schijnt namelijk een soort energieveld te zijn waar je, mits je daar voor open staat, een bijzondere spirituele ervaring kunt opdoen.

Lisette; Tijdens een klimaatcongres in Zuid-Frankrijk glipt plantenfysioloog Paul Janssen naar buiten. In de tuin van de burcht waar het congres wordt gehouden ontmoet hij Jean. Jean en Paul voelen een instant connectie. Als Jean aan Paul vraagt om met hem in het gras te gaan liggen om een experiment te doen, stemt hij dan ook in.

Suzan; Het boek gaat over Paul Janssen een bioloog die samen met Esther van Laan (een vriendin en wetenschapper) naar een klimaatsymposium in Frankrijk gaat. Tijdens het symposium loopt Paul in de tuin en komt daar de Jean de tuinman tegen. Jean verteld over gevoelsgolven. Als Paul zich ervoor openstelt krijgt hij visioenen. Hij komt zijn zielsverwant tegen. Het is dan 1145. Deze zielsverwant is een jonge vrouw Shantah. De mensen in Occitanië leven vrij en zonder angsten. Als Paul vertelt over zijn visioen wordt hij niet meer begrepen en is alles anders.

Christine; Het verhaal gaat over Paul die visioenen krijgt over zijn vroegere leven. In 1145 leeft hij als vrouw genaamd “Shantah”. De visioenen zijn zo levensecht beschreven, we komen op die manier heel wat te weten over het leven in de Middeleeuwen. Hij komt ook gelijkgestemde mensen tegen in het Franse dorpje waar hij in een burcht logeert.

Lisette; Eenmaal liggend op het gras blijkt Paul contact te kunnen maken met Shantah, een vrouw die in 1145 in de buurt van de burcht woonde en behoorde tot de groep andersdenkenden. Zij neemt hem mee naar de periode dat zij leefde en Paul ontdekt dat er meer bestaat tussen hemel en aarde.

Patrice; Paul is de flauwste niet en gaat er in mee. Wat er dan gebeurt had hij zich vooraf niet kunnen voorstellen. In een visioen gaat hij terug in de tijd waar hij zijn zielsverwante, Shantah, ontmoet. Zij is een jonge vrije vrouw, een ‘andersdenkende’, in de twaalfde eeuw. In die tijd was de macht van de Paus allesoverheersend en de gemeenschap waarin de andersdenkenden woonden een doorn in het oog van de Roomse kerk.

Christine; Zijn geestverwante, Shantah, is een andersdenkende, zij geloven in het Licht en leven vredig samen in Occetanië.

Patrice; Het verhaal dat Paul vervolgens vertelt aan de mensen om zich heen wordt wat lacherig en ongelovig ontvangen. Hij verbaast zich er niet over, hij vindt het zelf ook wel heel apart, heeft wat moeite met het allemaal te verwerken. Maar iets in hem zegt dat hij er meer mee moet doen, moet proberen te achterhalen wat het visioen hem wil vertellen. Met deze beslissing keert hij zijn leven volledig op de kop, krijgt hij bijval uit een totaal onverwachte hoek en leert hij mensen kennen die hij normaal gesproken nooit zou zijn tegengekomen. Doordat Paul zich openstelt voor het anders denken, ook in het ‘nu’, is hij niet alleen een ervaring rijker, maar wordt hij op meerdere fronten zelfs een gelukkiger mens.

Conclusie

Lisette; Het was voor mij de eerste keer dat ik een boek in dit genre las. Ik heb het een bijzondere ervaring gevonden. Je moet wel openstaan voor het idee dat in onze huidige wereld we gevoelsgolven zouden kunnen waarnemen van personen die eeuwen geleden hebben geleefd. Zelf vind ik het een fascinerend idee dat er naast o.a. geluidsgolven er ook gevoelsgolven zouden kunnen bestaan. Met dit idee heeft de schrijver/schrijfster (transgender) een onderhoudend boek geschreven over Paul Janssen die in 2005 op een avond dat de sterren dansten contact maakte met zijn zielsverwante Shantah uit 1145.

Patrice; Een bijzonder verhaal, dat zonder meer. Een heerlijke, ietwat zwoele, schrijfstijl en goede balans tussen het nu en verleden maken het lezen tot pure ontspanning. Prachtige uiteenzettingen uit de periode van Shantah, filmisch beschreven rituelen zoals de zonnedans, de overweldigende natuur en middeleeuwse bouwwerken. Maar ook de persoonlijke verhaallijn, bijvoorbeeld het zoeken naar ‘de goddelijkheid’ is erg mooi en intens.

Suzan; Zelf vind ik het boek af en toe wel moeilijk om te begrijpen. Waarschijnlijk omdat ik een nuchter persoon ben. Maar de verhalen in het verleden vind ik mooi geschreven.

Christine; Het boek is niet meteen het genre dat ik spontaan zou kiezen maar wat ben ik blij met de gekregen kans om het te lezen.

Lisette; Beide werelden worden op een beeldende manier beschreven en ik werd dan ook meegevoerd naar het Zuid-Frankrijk van nu en van 1145. De personages komen echt tot leven door de vlotte schrijfstijl. Korte zinnen, normaal aandoende dialogen en mooie sfeerbeschrijvingen. Wat ik jammer vond was het voor abrupt aandoend einde van het verblijf in Zuid-Frankrijk anno 2005. Voor mij gevoel was het verblijf niet af.

Suzan; Omdat het een boek is dat anders is als anderen, ben ik blij dat ik de kans heb gehad om hem te lezen. Een wereld waarin iedereen in zijn waarde wordt gelaten en vrij is, wie wil dat nu niet. Het boek geeft je na het lezen stof tot nadenken.

Lisette; Als je geïnteresseerd bent in andere denkwijzen, spirituele ervaringen dan is dit boek een aanrader. Als je hier niets meehebt, dan kan ik me voorstellen dat je het boek niet aanspreekt, maar vanwege de onderhoudende schrijfstijl zou ik het toch aan kunnen raden en misschien word je dan wel net als ik verrast door het verhaal.

Patrice; De tijd van troubadours, rondtrekkende kooplui, de uitbundige feesten, de kleurrijke kledingdrachten, maar ook de wezenlijke bedreiging voor het ‘anders denken’ zijn als uit een film neergezet. Een boek wat je echt zelf moet ervaren eer je er een oordeel aan kunt hangen. Het is een keer wat ‘anders’, iets wat mooi past bij de hoofdpersonages in het verhaal.

Christine; Het verhaal is zo vlot geschreven dat je onmiddellijk meegezogen wordt in deze wonderlijke vertelling. Het was voor mij een heel aparte ervaring maar het boek is o zo prachtig verteld.

Suzan; Jammer dat je niet weet hoe het met iedereen is afgelopen. Misschien een bewuste keuze en ..... een reden voor een vervolg.

Patrice; Het zet je absoluut aan het denken over hoe onze maatschappij in elkaar steekt en waar de –vele- verbeterpunten liggen qua acceptatie, verdraagzaamheid en tolerantie. Dat staat overigens niet letterlijk zo in het boek maar de onderliggende boodschap is zeker voelbaar. Dat geldt ook voor de spiritualiteit zonder dat deze ook maar een moment ‘zweverig’ aandoet. Nee, alles is in een mooie verhaalvorm gegoten en komt uitermate goed tot zijn recht.

Beoordeling

Lisette; Op basis van de schrijfstijl, het voor mij fascinerende idee van gevoelsgolven en het onderhoudende verhaal zou ik het vier sterren willen geven, maar het abrupte vertrek uit Zuid-Frankrijk anno 2005 maakt dat ik het niet helemaal af vind. Dat vind ik wel storend genoeg om er een ster van af te trekken en ik geef het boek dan ook 3***.

Christine; Dit toch wel onwaarschijnlijk verhaal is wat mij betreft een absolute aanrader! Mijn sterrenscore is 3.

Suzan; Heb nog nooit iets gelezen wat hierop lijkt. Echt anders. Ik geef het boek 3,5 ster omdat het zo anders is.

Patrice; Het is een goed geschreven roman, een fijne schrijfstijl met een duidelijk en prettig taalgebruik. Dit verhaal zet je aan het denken, en geeft je uiteindelijk een dromerig gevoel bij het dichtslaan van het boek. Beide combinaties zorgen voor 4 fonkelende sterren.


De Nacht dat de Sterren Dansten is Fair-trade literatuur. Het boek heeft geen ISBN, en is dus niet in de (online) boekhandel verkrijgbaar. Voor alle info en bestellingen, bezoek de website http://www.vipassanaweb.nl/

Geen opmerkingen: