donderdag 12 februari 2015

Groepsrecensie 'Duoshock' - Lindy Scalloway

Genre: New Adult - Chicklit

Uitgever: Studio Moira
ISBN:  9789492152008
Uitvoering; Ebook (gepersonaliseerd) 
Aantal pagina's; 214 
Verschenen: 2014

Jill Fearnley werkt hard aan haar carrière als modeontwerpster. Ze is stapelverliefd op Alex en besluit het uit te maken met John. Tot haar verbijstering laat John haar achter met een torenhoge schuld. Jills modedroom lijkt voorbij, totdat ze een even bizar als lucratief aanbod krijgt. Maar wat lijkt op een gemakkelijke manier om geld te verdienen, eindigt in een nachtmerrie. Kan Jill de gevaren het hoofd bieden? En ziet ze haar grote liefde Alex ooit nog terug?

Lezers; Peggy Van Aert, Anita de Groot, Simone Willems-Bertens, Suzan Van de Vendel, Els Black Stoker en Karin Teirlynck.
Groepsrecensie door Karin, team De Perfecte Buren.
Met dank aan Helen Muller - Studio Moira voor deze gepersonaliseerde Ebooks ter beschikking te stellen voor onze leesclub.

Over de auteur

Lindy Scalloway schreef met Duoshock (Ja, ik wil niet.) haar eerste chicklit. Hoewel zij al een tijdje schrijft, is Duoshock het eerste romantische, spannende verhaal dat is uitgegroeid tot een boek. Een nieuw verhaal in hetzelfde genre heeft zich inmiddels al in haar hoofd gevormd en vraagt erom te worden uitgewerkt. De eerste hoofdstukken ervan staan al op papier. (Bron Hebban)

Cover

Peggy; Op het eerste zicht spreekt de cover mij niet aan. Hij doet me een beetje denken aan een stationsroman. Ik zie weinig eenheid in de cover. Ik denk niet dat het een chicklit is die ik op basis van de cover zou kopen. Nadat ik het boek heb gelezen, doet de cover mij eigenlijk nog steeds niks. Ik zie weinig tot geen verband met de inhoud van het boek.
De titel en subtitel worden wel duidelijk na het boek gelezen te hebben. De cover geef ik een 6.

Suzan; Ziet er leuk uit met een mooie foto op de voorkant. Mooie groene kleur.
Ook de titel maakt nieuwsgierig. Duoshock, met ‘Ja ik wil niet ’ tussen haakje. Wat is het nu? Ik geef de cover een 8.

Karin; Omdat het een Ebook is ben ik de cover gaan opzoeken. De cover valt op met zijn felle groene kleuren. Het is een typische chicklit-cover, vind ik. Een foto van een meisje, leunend op de schouder van een jongen met een dromerige blik in haar ogen. Het doet me een beetje denken aan de Bouquet-reeks. De cover geef ik een 7.

Anita; Ik vind de cover groen en dromerig, niet spectaculair. Ik zou met deze cover niet het boek vastpakken en de achterkant gaan lezen, terwijl het verhaal zelf wel heel leuk is. Ik had liever een YA-cover gezien dan deze romantische cover. Na het boek te hebben gelezen is het toch een hele knappe cover: man onzichtbaar en passende tekst bij foto. Het klopt helemaal, maar het is niet mijn smaak. Een 6 voor de cover.

Simone; Na het zien van de cover van het boek kreeg ik meteen zin om te beginnen met lezen. De vrouw op de foto kijkt erg uitdagend en dat wekte mijn nieuwsgierigheid. Ik geef de cover een 8.

Els; Toen ik naar de cover van het boek keek, dacht ik dat het een hele zoetsappige roman zou zijn, gelukkig was dit niet waar. Ik geef de cover een 6.

Samenvatting van het verhaal

Peggy; Jill Fearnley, een studente aan de modeacademie, wil een einde maken aan haar relatie met John. Maar John is haar voor, hij maakt het uit via een briefje dat hij samen met haar laptop en GSM bij haar hospita achterlaat. Jill ontdekt dat John niet enkel haar GSM en laptop heeft terugbezorgd, maar hij heeft haar ook opgezadeld met een gigantische schuldenberg en een groot aantal schuldeisers.

Suzan; Het boek gaat over Jill die studeert voor modeontwerpster. Ze heeft een relatie met John. Daar heeft ze zo haar twijfels over.

Els; Het gaat over een jonge meid die door een verkeerd vriendje in gigantische problemen komt, maar achteraf blijkt dat het niet alleen door dat vriendje komt.

Simone; Jill is een studente die een beetje in de knoop zit met de liefde. Ze heeft een vriendje maar eigenlijk is ze verliefd op iemand anders. Zodra ze hierin stappen wil ondernemen, komen er opeenvolgend, onverwachte gebeurtenissen op haar pad.

Karin; Jill of Jilly Fearnley studeert aan de modeacademie en is vastbesloten ooit een beroemd ontwerpster te worden. Om haar dure studie te betalen klust Jill bij als serveerster in tearoom ‘Coleens Cookies’.

Anita; Jill of Jilly woont een jaar in Amsterdam waar zij studeert aan de modeacademie en een bijbaantje heeft als serveerster bij ‘Coleen Cookies’. Haar school gaat voorspoedig en is helemaal wat ze ervan verwacht, maar dat is het liefdesleven van Jill niet. Jill heeft verkering met John, maar is in stilte verliefd op een collega.

Suzan; Dan maakt John het uit en laat haar achter met een enorme schuld.

Karin; Haar relatie met John staat op een laag pitje en als ze besluit het uit te maken is John haar voor. Hij laat bij haar hospita, samen met haar laptop en gsm een briefje achter met de woorden dat het hem spijt. Jill snapt er niets van. Als zij hem gaat opzoeken blijkt zijn appartement leeg te zijn, is hij van de aardbodem verdwenen en zit zij zelf met een torenhoge schuld opgescheept. Gelukkig kan zij rekenen op knappe Alex, een collega uit de tearoom en student criminologie. Terwijl zij zelf tot over haar oren verliefd is op Alex, denkt ze dat zij voor hem een studieobject is.

Peggy; Alex, een knappe student criminologie, die in dezelfde tearoom als Jill een studentenjob heeft, wil haar heel graag helpen om haar schuldenprobleem op te lossen. Jill wil niks liever dan een relatie beginnen met Alex, maar ze vermoed dat de liefde niet wederzijds is.

Els; Er is een vrouw die als 2 druppels water op haar lijkt.

Karin; Tijdens haar werk ontmoet Jill haar ‘dubbelgangster’, Christine. Ze gaan samen wat drinken. Het blijkt dat Christine in Calcutta woont, maar nu in Nederland is om haar toekomstige echtgenoot en zijn ouders te ontmoeten. Het klikt tussen de beide vrouwen en ze besluiten om via mail contact te houden.

Peggy; Ondertussen ontmoet Jill in de tearoom haar ‘dubbelgangster’ Christine. De dames lijken het goed met elkaar te kunnen vinden. Christine is maar voor een paar dagen in Nederland, haar woonplaats is Calcutta. De dames blijven contact houden via email. 

Suzan; Tijdens haar  werk ontmoet ze Christine. Die lijkt zoveel op haar, dat het haar dubbelgangster zou kunnen zijn. Ondertussen komt Jill erachter dat John haar ontzettend heeft belazert en ze enorme financiële problemen heeft.

Suzan; Dan krijgt ze een aanbod dat in een klap al haar problemen zou kunnen oplossen of toch niet......

Simone; Jill wordt verblindt door haar financiën, waardoor ze beslissingen neemt die ze anders niet zou nemen. Vanaf dat moment komt haar leven in een rollercoaster terecht die zo heftig is dat ze niet weet hoe hiermee om te gaan.

Karin; Ondertussen is Jill volop bezig een oplossing te zoeken om al de schulden af te lossen waar John haar mee opgezadeld heeft. Als zij op een schone dag een aanbod krijgt waarvoor ze nog goed betaald wordt ook, twijfelt ze geen moment. Wat een fluitje van een cent leek te zijn, wordt voor haar een grote nachtmerrie!

Peggy; En dan komt er een bijzondere aanbieding, waardoor Jill onmiddellijk van haar schulden verlost zou kunnen geraken. Natuurlijk gaat ze hierop in. Jammer genoeg geraken haar problemen hierdoor niet van de baan, ze belandt erdoor in een ware nachtmerrie…

Simone; Gelukkig ontmoet ze de geweldige Josie die een grote steun blijkt te zijn. Josie en haar ouders zorgen ervoor dat Jill weer een beetje vertrouwen krijgt in het leven.

Els; Gelukkig komt ze bij vriendelijk mensen terecht die haar uit deze ingewikkelde situatie weghalen.

Conclusie

Karin; Het boek bestaat uit verschillende hoofdstukken, het is opletten, mede omdat het verhaal zich in verschillende tijdspannes afspeelt. Dit staat elke keer goed aangegeven.

Peggy; Het boek begint met een zeer concrete locatie en gebeurtenis. Ik vroeg me onmiddellijk af hoe Jill in deze situatie was gekomen en wilde er gelijk de details en
achtergrond van kennen. Ik zat onmiddellijk mee in het verhaal en wilde echt weten hoe het verder ging evolueren en uiteindelijk aflopen.

Anita; Deze chicklit heeft in verhouding weinig personages en heeft super veel vaart. Er gebeurd heel veel in zeer korte tijd, waardoor je dit boek wilt blijven doorlezen en ontzettend meeleeft met Jill.

Karin; Het verhaal begint heel aannemelijk, maar hoe verder ik kwam, hoe meer ik mijn twijfels had bij sommige passages. En juist daar werd ik op het verkeerde been gezet, want waar ik twijfels bij had, werd later in het verhaal ‘uitgeklaard’.

Simone; Een bepaalde passage heeft zo’n indruk op me gemaakt, dat ik vanaf dat moment niet meer kon stoppen met lezen. Ik wilde zo graag weten hoe het verder ging met Jill. Je leeft heel erg met haar mee.

Els; Het is een heel makkelijk te lezen boek, je leest hem zo uit en hij is ook niet dik. Ik vond het een leuk boek om even tussen door te lezen, je hoeft er niet bij na te denken.

Peggy; Enerzijds zijn er de klassieke Chicklit elementen, verliefdheid en de vraag of deze wel wederzijds zou zijn. Maar anderzijds heeft het boek ook een beetje een spannend kantje.

Karin; Omdat het verhaal vanuit Jill verteld wordt leest het erg vlot. Als lezer word je meegetrokken in haar beleving. Het verhaal zit goed in elkaar, maar soms vind ik het er net iets over en net iets teveel toevalligheden, maar ik denk dat dit eigen is aan dit genre boeken. Het zou dan ook niet eerlijk zijn om te vergelijken met ‘hoogstaande’ literatuur.

Peggy; Soms lijkt me de hele verhaallijn een beetje vergezocht, maar is dit eigenlijk niet altijd het geval bij een chicklit? Anderzijds, alle elementen passen tot op het allerlaatste moment perfect in elkaar. Het is een spannende chicklit.

Els; Er zitten wel een paar onverwachte wendingen in, maar eigenlijk is het een vrij voorspelbaar verhaal. Dat blijkt naar het einde toe; eind goed, al goed.

Suzan; Het is een leuk en vlot geschreven verhaal, het leest makkelijk. Ook niet al te voorspelbaar. Het verhaal gaat soms toch een andere kant op dan je verwacht.

Simone; Ik vind het een makkelijk leesbaar, goed geschreven boek. Je wordt in het verhaal meegetrokken door de emoties die het oproept.

Suzan; Is het een Chicklit? Ja, meisje verliefd op jongen, maar is die jongen dat ook op haar? Toch vind ik dat het zelfs iets meer is. Er zit een spanning in waardoor het weer een net iets andere chicklit wordt als de meeste die we kennen.

Karin; Vanwaar de titel, vroeg ik me af? Deze wordt prijsgegeven in de loop van het verhaal. Ik vind hem passend en leuk gevonden.

Suzan; De titel maakt nieuwsgierig. Goed gevonden en passend!

Peggy; ‘Duoshock’ vind ik ook eigenlijk geen typische Chicklit titel, de ondertitel, ‘Ja, Ik wil (niet)’, dan weer wel. De combinatie van deze beiden geeft eigenlijk ook aan dat het niet om een klassieke chicklit gaat.

Peggy; Volgens mij blijven de lezers die op zoek zijn naar een zuivere romantische en een beetje hectische, warrige chicklit een beetje op hun honger zitten. Maar voor mij persoonlijk gaf de spannende verhaallijn, die verweven was in het romantische verhaal en op sommige momenten zelfs de overhand nam, net dat beetje extra aan het boek.

Karin; Ik heb genoten, niet teveel nadenken en laat het verhaal maar komen. Het heeft me enkele aangename uren bezorgd. Ik heb het spreekwoordelijk dichtgeklapt met een “eind goed, al goed” gevoel.

Els; Ik zou het boek niet per se aanraden als een ‘je moet hem lezen’, want het is eigenlijk gewoon een romannetje met een iets spannende wending.

Anita; Het leuke van een chicklit is dat het goed eindigt, waardoor er een grote glimlach op je gezicht komt; ‘Gelukkig, eind goed al goed’. En al is het geen hoogstaande literatuur, het is wel heel vermakelijk. Het voordeel met dit genre boeken is, ondanks dat je veel aan je hoofd heb, je zo weer in het verhaal zit zonder er te veel bij te moeten nadenken. Wat ik op zijn tijd als heel prettig ervaar.

Beoordeling

Karin vindt de verhaallijn origineel, maar vindt het soms iets TE ver gezocht en geeft dit boek 4 sterren.

Els vindt het een leuk boek voor op vakantie of even onderweg wat te lezen, want je hoeft er niet bij na te denken. Haar mening over dit boek is dat het een leuk boek is, maar niet bijzonder en daarom 3 sterren.

Suzan vindt het een leuk, goed geschreven boek met een beetje spanning. Ideaal om eens tussendoor te lezen en geeft het 4 sterren.

Simone zegt dat het een chicklit is, maar wel met een spannend verhaal erbij. Zij wil zeker meer van deze schrijfster lezen en geeft het boek 5 sterren! Dus lezen maar…

Anita heeft dit boek als zeer leuk ervaren en geeft 4,5 ster, omdat het geen standaard chicklit is. Haar advies: Heb je nog nooit een chicklit gelezen, omdat jullie graag spannende boeken lezen? Dan is dit boek prima om te proberen. Het leest heel prettig, het is romantisch, maar niet TE en het is ook heel spannend.

Peggy vindt dat het aangenaam is om eens een chicklit te lezen met een onverwachte verhaallijn, naast de klassieke chicklit elementen die natuurlijk niet mogen ontbreken. Zij geeft dit boek dan ook graag 4 sterren.

Groepsbeoordeling;
Cover; 6,8 (1-10)
Conclusie; Dikke 4 sterren voor Duoshock
( 1 = slecht, 2 = matig, 3 = voldoende, 4 = goed, 5 = uitstekend )

Geen opmerkingen: