donderdag 19 februari 2015

Groepsrecensie ´Het Red Star Line mysterie´ - Willy Van Damme

Genre: misdaadroman, historische thriller
Uitgever: Uitgeverij C. De Vries-Brouwers
ISBN: 978 90 5927 771 7
Uitvoering; paperback 
Aantal pagina's; 222 
Verschijningsdatum: 2014

De sensationele gebeurtenissen spelen zich af in 1928.Op dat ogenblik werd een Belg als de derde rijkste man ter wereld beschouwd, na de Amerikaanse tycoons Rockefeller en Morgan. Hij komt in dat jaar op een uiterst mysterieuze wijze om het leven. Nochtans kennen weinigen de naam van deze uitzonderlijke figuur in de Belgische geschiedenis die zelfs bindingen had met het Koninklijk hof. Was dit een doofpotoperatie? De auteur brengt een nieuwe hypothese omtrent zijn dood. Het ingewikkeld kluwen van intriges, geheimzinnige gebeurtenissen en gewelddadige acties wordt uiteindelijk ontrafeld door de Antwerpse inspecteur Tom Babylon. Deze spannende misdaadroman heeft als historische achtergrond de enorme migratie vanuit Antwerpen naar Amerika toen miljoenen landverhuizers de overtocht maakten op de schepen van de Red Star Line.

Lezers; Peggy Van Aert, Nancy De Brucker (team DPB) en Karin Teirlynck (team DPB) Groepsrecensie door Karin Teirlynck.
Recensieboeken zijn beschikbaar gesteld door Uitgeverij C. De Vries-Brouwers, waarvoor hartelijk dank.

Over de auteur
Willy Van Damme (1944) is een gewezen leraar geschiedenis. Hij is tevens auteur van een twintigtal handboeken geschiedenis en methodiek. Als rasechte Antwerpenaar bleef hij geboeid door de geschiedenis van zijn stad. Na
‘Het geheim van Plantyn’ komt hij met een nieuw historische thriller die eveneens Antwerpen als decor heeft.

De cover

Nancy; Mooie blauwe cover en zeer duidelijke titel. Eentje die je aanspreekt mocht je het zien liggen in de boekhandel. Mooie foto van het schip Belgenland waar het verhaal zich afspeelt. 7 punten

Peggy; De cover spreekt mij enorm aan. Een donkere dreigende achtergrond met een schip dat duidelijk tegen de woeste golven vecht en op beukt. Op de voorgrond in grote witte letters de titel, ‘Het RED STAR Line mysterie’ met over de witte letters een rode ster, ‘RED STAR’! Op basis van de cover zou ik het boek meteen vastnemen. De cover intrigeert mij, ik wil meteen meer weten en in het boek duiken. De cover geef ik een DIKKE 9

Karin; De cover springt in het oog, alhoewel ik hem vrij druk vind. In grote witte letters de titel met daardoor een rode ster - ‘Red Star’. Omdat ik de historie van de Red Star Line ken weet ik dat die kenmerkend is voor alles wat met deze schepen te maken heeft. Op de blauwe, donkere achtergrond één van de schepen van de Red Star Line, de Belgenland. Ik neem aan dat het in dit verhaal draait rond dit schip. Op de achterflap zie ik terug de titel en in het kort een uiteenzetting over dit boek. Verder lees ik ook dat dit een spannende misdaadroman is die gaat over de migratie van Antwerpen naar Amerika, in de tijd dat miljoenen landverhuizers de overtocht maakten met de schepen van de Red Star Line. Onderaan een korte biografie met foto van de auteur. Leuk aan de cover is dat de foto doorloopt naar de achterflap. Als je het boek openklapt zie je een totaalplaatje. Ik geef de cover een 7.

Samenvatting

Nancy; 6 juli 1928: een massa mensen komen aan in Antwerpen om de dag nadien hun vaderland te verlaten en een nieuw leven te beginnen in Amerika. Hieronder bevinden zich twaalf personen die eerst een overnachting doen in Hotel Maison Max. Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om naar het beloofde land te vertrekken.

Peggy; Vanuit verschillende streken verzamelen landverhuizers zich in Antwerpen om met de Red Star Line de oversteek te maken naar het verre Amerika. Voor ze effectief aan boord kunnen gaan, overnachten ze eerst nog een nachtje in een ‘landverhuizers-hotel’ in Antwerpen.

Karin; 1928 - In Antwerpen stromen de landverhuizers toe die met de Red Star Line richting Amerika willen, naar het betere leven. Onder hen Gust, Bertha en hun dochter Lisa Speybrouck uit West-Vlaanderen. Omdat ze een dag op voorhand aankomen, brengen ze de nacht door in Hotel Maison Max.

Peggy; De 18-jarige West-Vlaamse Lisa, belandt samen met haar ouders op dezelfde kamer als David en Mirjam Riedl uit Polen, Armand Lambert met zijn vrouw Colette en hun zoon Alain uit Frankrijk, de struise Jacques Bazin en zijn zoon Pierre en de 2 neven Ferre De Laet en Jos Van Camp. Een bond gezelschap, waarvan iedereen zijn eigen reden heeft om naar Amerika te vertrekken.

Nancy; Het twaalftal bestaat uit de familie Speybrouck, de vader Gust en zijn echtgenote Bertha met hun achttienjarige dochter Lisa. Dan heb je David en Mirjam Riedl, een Joods koppel en afkomstig uit Polen. Het gezin Lambert, vader Armand en echtgenote Colette en hun zoon Alain. Ook de timmerlieden Jacques en zijn zoon Pierre Bazin en als laatste de twee neven Ferre De Laet en Jos Van Camp. Allen moeten zij een kamer delen in dit hotel.

Karin; De volgende ochtend, als iedereen druk in de weer is om zich klaar te maken voor de grote dag, blijkt Armand dood in bed te liggen. Colette en haar zoon Alain moeten een zware beslissing nemen en Armand achterlaten. Al hun geld zit immers in de reis naar Amerika. Het gezelschap, inclusief Colette en Alain trekken naar de Rijnkaai waar de boten van de Red Star Line aangemeerd liggen.

Nancy; Als de morgen aanbreekt blijkt dat Armand Lambert dood in zijn bed ligt.
Aangezien hij een slecht hart had, gaat men ervan uit dat het een natuurlijke dood is. Colette en Alain kunnen niet blijven om de begrafenis te regelen, al hun geld zit al in de reis om de overtocht te maken. Heel aangeslagen vertrekt het gezelschap.

Peggy; De ochtend van hun vertrek naar Amerika blijkt echter dat Armand tijdens de nacht is overleden. Op het eerste zicht lijkt het een natuurlijke dood.

Nancy; Niettemin wordt er toch een dokter bij gehaald omwille van het overlijdenscertificaat. Ondertussen bevindt het gezelschap zich al aan de gebouwen van De Red Star Line. Daar moeten ze door de ‘keuring’ geraken.

Karin; Daar moeten zij allen een douche nemen, hun kleding moet ontsmet worden in gigantische stoomketels en daarna volgt nog de medische controle. Daar wordt beslist of ze mee aan boord mogen gaan of niet.

Peggy; Vlak voor het inschepen wordt er een tweede dode ontdekt in de stoomketel van de “Belgenland” het schip van de Red Star Line. Dit schip ligt klaar om af te varen naar Amerika.

Nancy; Als dit nog niet genoeg is vinden ze een zwart geblakerd lichaam in de stoomketel. Het blijkt om Jos Van Camp te gaan. Dit is de tweede van het gezelschap die dood is.

Karin; Ondertussen is in Hotel Maison Max een dokter tot de ontdekking gekomen dat Armand niet in zijn slaap is gestorven zoals iedereen dacht, maar dat hij vermoordt is. De jonge inspecteur Tom Babylon wordt met het onderzoek belast. Als ze een papiertje met tekst in Armand zijn achterzak vinden, bestaat er geen twijfel meer dat het hier wel degelijk om moord gaat.

Peggy; En is Jos wel overleden door een ongeval?

Karin; Tom spoedt zich naar de Rijnkaai om het gezelschap te ondervragen. Als zowel Lisa als meneer Riedl verklaren dat Armand een rare opmerking maakte toen hij de krant inkeek, vraagt Tom zich af wat er zo interessant was?

Nancy; Inspecteur Tom Babylon ziet een interessant artikel in de krant staan dat betrekking heeft met de vermissing van Alfred Loewenstein. Hij is een machtig bankier uit België, die vermist wordt, nadat hij met zijn vliegtuig het kanaal overvloog. Hij is in zee gevallen en naar alle waarschijnlijkheid verdronken.

Karin; In die krant merkt Tom een artikel op over Alfred Loewenstein, een Belgische bankier die met zijn privé vliegtuig van Engeland naar België vloog en onderweg ‘uitgestapt’ zou zijn en verdronken is.

Karin; Als Tom 1+1 optelt gaat er een lichtje branden en vraagt hij toestemming aan de onderzoeksrechter om met de “Belgenland” mee te varen, zodat hij alles tot op het bot kan uitzoeken.

Nancy; Tom krijgt van de onderzoeksrechter toestemming om mee te varen met de “Belgenland” om zo zijn onderzoek verder te kunnen zetten. Hij gaat zelfs dezelfde kajuit delen met de rest van het gezelschap, hij wil hier echt het fijne van weten.

Peggy; Inspecteur Tom Babylon wordt verzocht om deze overlijdens verder te onderzoeken. Om dit ten gronde te kunnen doen, scheept hij mee in op de “Belgenland”.

Nancy; Op de boot houdt hij het gezelschap goed in de gaten. Hij gaat ook naar het inlichtingenbureau op het schip om het nieuws van Loewenstein op de voet te kunnen volgen. Het schip vaart eerst langs Southampton en daarna nog naar Cherbourg om de laatste passagiers op te pikken. Vandaar uit vertrekt het schip richting New York. Als het schip Cherbourg heeft verlaten blijkt dat Jacques Bazin vermist is.

Karin; Terwijl Tom zijn onderzoek verder zet op de Belgenland, start in Brussel commissaris Leroy zijn onderzoek naar de verdwijning van Loewenstein. Aangezien het hier om een zeer welgestelde familie gaat moet hij zijn onderzoek voorzichtig aanpakken. Maar hoe komt het dat er zoveel tegenstrijdige verklaringen zijn en waarom moesten de piloten zo vlug mogelijk het vliegtuig terug naar Engeland vliegen?

Nancy; Tom brengt verslag uit van zijn bevindingen aan boord en hij krijgt de verslagen van het onderzoek dat zich in Brussel afspeelt. Hij gaat ook naar de kapitein van het schip
en legt zijn reden uit van verblijf. De kapitein schrijft hem een pasje uit, zodat hij zich overal op het schip kan begeven.

Nancy; Hier ontmoet hij ook de steenrijke Lady Alice Lidle. Dit is voor hem belangrijk aangezien hij een ontmoeting heeft gezien tussen haar en iemand van het gezelschap.

Peggy; Stilaan beginnen al deze gebeurtenissen zich met elkaar te verweven en vraagt de inspecteur zich af of er een verband zou kunnen zijn tussen al deze feiten. Zijn onderzoek leidt uiteindelijk tot een zeer verrassende ontknoping.

Conclusie

Karin; Omdat ik zelf in de Antwerpse rand woon en bekend ben met de Red Star Line en zijn historie, was ik erg nieuwsgierig naar dit boek. Waar ik het meeste naar uit keek was het feit dat dit een historische thriller is en op welke wijze de auteur die historie en het thriller-effect bij elkaar zou brengen.

Peggy; Het boek begint met een proloog. Deze bouwt onmiddellijk de spanning op. Een moord? Wat is er gebeurd? Net zoals met de cover had ik direct het gevoel ‘Ik wil meer weten’.

Karin; Dat Van Damme historicus is, merk je gelijk als je dit boek begint te lezen. Alles wordt zo mooi beschreven. Van het Centraal Station tot de Meir en de gebouwen van de Red Star Line. Als je Antwerpen en het museum al bezocht hebt, kan je bij de omschrijving daarvan, alles zo voor de geest halen.

Karin; Het verhaal speelt zich af in 1928 en begint op 6 juli om 14 hoofdstukken en 222 bladzijden verder, te eindigen op 19 juli. Door te werken met hoofdstukken en data weet je als lezer in welke tijdspanne zich alles afspeelt.

Peggy; Enerzijds is er de verhaallijn over de landverhuizers onderweg naar Amerika, anderzijds is er de verhaallijn over de bankier Loewenstein. Deze 2 verhaallijnen beginnen zich meer en meer met elkaar te verweven naarmate het boek vordert, maar als lezer blijft het steeds duidelijk welke verhaallijn je aan het lezen bent. De verhaallijn van Loewenstein wordt voor een groot deel ook verteld aan de hand van historische krantenartikels, wat wel een extra troef is.

Nancy; In het begin van het boek worden veel oude en Vlaamse woorden gebruikt en dialecten. Wat mij ook opviel waren de woorden/zinnen die in het Frans of het Engels stonden en die niet vertaald werden: niet iedereen is een andere taal machtig. Het is spijtig dat dit niet vertaald werd.

Peggy; In het verhaal van de landverhuizers, gebruikt de schrijver in het begin van het boek een aantal typische kenmerken, uitdrukkingen en dialecten, afhankelijk van de streek waar ze vandaan komen. Persoonlijk vind ik het jammer dat hij dit niet meer heeft doorgedreven naar alle personages gedurende het hele boek.

Karin; Er lopen twee verhaallijnen door elkaar. Enerzijds die van de landverhuizers en anderzijds de verdwijning van Loewenstein. Fictie en non-fictie? In de verhaallijn met betrekking tot Alfred Loewenstein zet de auteur zijn verhaal kracht bij door krantenartikels te gebruiken en hier en daar een foto te plaatsen. De krantenartikels lopen als een rode draad door het verhaal, leuk gevonden, omdat het op die manier de verhaallijnen met elkaar kan verweven. De foto’s hadden voor mij echter niet gemoeten. Ik vond het eerder storend en geen enkele meerwaarde voor het verhaal.

Nancy; De foto’s hadden beter allemaal samen gebundeld kunnen worden in plaats van hier en daar een foto toe te voegen.

Peggy; In het begin van het boek staan er ook een aantal foto’s, ongetwijfeld van een hoge geschiedkundige waarde, maar voor mij persoonlijk lijken ze uit het niets te verschijnen. Ik had er misschien liever meer gezien, maar dan ook beter geïntegreerd met het verhaal.

Nancy; Het verhaal is opbouwend en je komt te weten wat er op het schip gebeurd en wat er gelijktijdig gebeurd met het onderzoek in België. Er hangt een geheimzinnig ‘iets’ rond het verhaal.

Peggy; Hoe verder ik in het boek vorderde, hoe meer ik ook de indruk kreeg dat de schrijver ‘herviel’ in zijn vorige beroep van leraar geschiedenis. Waarmee ik wil zeggen dat hij de lezer enerzijds deelgenoot wil maken van een groot aantal weetjes waarvan hij op de hoogte is, maar die voor de rest weinig toegevoegde waarde hebben voor het boek. ( bv. Waarom ineens Eugène Van Mieghem vermelden). Anderzijds lijken sommige stukken van het boek eerder een ‘opsomming’ dan een verhaal.

Karin; Ik heb mij geen moment verbonden gevoeld met het verhaal of met één van de personages. De karakters hadden, wat mij betreft beter uitgewerkt kunnen worden. Een liefdesromance die ineens uit het niets uit de lucht komt vallen op het eind? Eugeen Van Mieghem wordt even tevoorschijn gehaald. Ik vraag mij af waarom daar niet wat meer aandacht aan is besteedt? Van Mieghem was toch een bekend figuur in de historie van Antwerpen in de tijd van de landverhuizers!? Waarom is dit niet wat meer uitgewerkt? Nu wordt het even aangehaald, maar heeft totaal geen waarde in het verhaal. Tom Babylon reist op het onverwacht mee op de Belgenland zonder bagage? Zo kan ik er nog een paar opnoemen die beter uitgewerkt konden worden. Ik heb mij daar ontzettend aan geërgerd.

Nancy; Op deze reis komt Tom te weten dat niet iedereen is wie hij of zij zegt te zijn en met wat voor plannen ze eigenlijk rondlopen. Uiteindelijk ontpopt hij zich als een geweldige speurneus.

Karin; De spanning die het woord ‘thriller’ oproept heb ik ver moeten zoeken. Het is eerder een opsomming van feiten waar een verhaal rond gebreid is. Er zit te weinig diepgang in het hele verhaal. Het bleef allemaal erg oppervlakkig.

Peggy; Tijdens het hele verhaal heb ik het moeilijk gehad me echt in te leven in het verhaal. Ik heb nooit echt de sfeer van 1928 en de volksverhuizers gesnoven. Wel werd ik tijdens het lezen zeer nieuwsgierig naar de afloop en de ontknoping. Ik wilde graag weten hoe de vork nu eigenlijk aan de steel zat.

Nancy; Desalniettemin vond ik het verhaal naar het eind toe beter. Het was een soort Hercule Poirot scene, maar dan op een schip in plaats van in een trein. Dat gevoel had ik toch.

Peggy; Persoonlijk had ik liever gehad dat het boek dubbel zo dik was, maar dat de personages, de sfeer, de omgeving, de gebeurtenissen en de ontknoping dieper waren uitgewerkt. Het idee en het kader van het verhaal is zeer goed!

Beoordeling

Nancy; Naar mijn mening zal dit boek enkel gelezen worden door Vlamingen of mensen die interesse hebben in de Red Star Line. De auteur brengt een nieuwe theorie aan, was het een moord of een samenzwering op Loewenstein, maar het is aan u lezer om te beslissen. Ik geeft dit boek 3 sterren.

Karin; Je merkt wel dat Van Damme van al deze zaken goed op de hoogte is. Het idee achter het verhaal vind ik heel goed, maar de uitwerking ervan helaas ‘wat’ minder. Ik vind dit ontzettend jammer, want het was een verhaal met potentie. Er had zoveel meer in gezeten. Jammer! Ik kan niet meer geven dan 2,5 ster.

Peggy; Ik hou van de thematiek aangehaald in het boek; de RED STAR Line, Antwerpen, de landverhuizers. De 2 verhaallijnen die uiteindelijk samenkomen, prachtig ! Maar ik mis details in het boek. De personages hadden wat dieper uitgewerkt mogen worden, de spanning meer opgebouwd. Het verhaal zelf deed niet wat de cover wel doet, namelijk mij volledig meezuigen in de tijdsgeest en het verhaal. Ik geef dit boek graag 3 sterren.

Groepsbeoordeling voor Het Red Star Line Mysterie;
Cover; 7,6 (1-10)
Conclusie; een kleine 3 sterren
( 1 = slecht, 2 = matig, 3 = voldoende, 4 = goed, 5 = uitstekend )

Geen opmerkingen: