maandag 16 maart 2015

'De Debutant' - Suzanne Hazenberg



Genre: Literaire thriller
Uitgever: Ambo/Anthos
ISBN: 9789026328503
Uitvoering; Paperback 
Verschijningsdatum: februari 2015

Met dank aan Ambo/Anthos voor het ter beschikking stellen voor dit recensie exemplaar.

Over de auteur
(bron: suzannehazenberg.nl)
Suzanne Hazenberg werd op 5 april 1964 in Amsterdam geboren. Na het gymnasium aan het Ir Lely Lyceum in Amsterdam studeerde zij Frans en Toegepaste Taalwetenschap aan de Vrije Universiteit. Vervolgens promoveerde zij in 1994 met het onderzoek ‘Een keur van woorden. De wenselijke en feitelijke receptieve woordenschat van anderstalige studenten.’ Met het schrijven van dit proefschrift ontdekte zij haar talent voor en plezier in schrijven. Ze ging aan de slag bij Doctor Proctor Scripts, wat enkele jaren later werd overgenomen door Endemol, en ging daar in 1996 aan de slag als dialoogschrijver voor ‘Goudkust’.
Van 1997 tot 2005 werkte ze als dialoogschrijver en storyliner voor ‘Onderweg naar Morgen’ en van 2005 tot heden schrijft ze – nog steeds met veel plezier – dialogen en doet ze eindredactie voor ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’.
Eerder verschenen boeken; De Vrouw van Emile, Obstructie, EET en Thriller.

De cover
Toen ik de cover zag was ik bijna meteen verkocht. Ik kan niet zeggen wat me precies aantrok. Waren het de kleuren van de jurk, dat felle rode of juist het contrast met het witte? Mijn nieuwsgierigheid was gewekt, wat toch de bedoeling is van een cover! Na de korte inhoud te hebben gelezen wist ik dat ik dit boek wilde lezen. De cover geef ik een 8.

Korte inhoud
Scenarioschrijver Ymke is verheugd als ze hoort dat haar manuscript wordt uitgegeven. Ze probeert van het avontuur te genieten, maar privé heeft ze het zwaar: een van haar zonen zit in de jeugdgevangenis en haar man wil scheiden. En daar bovenop begint het er sterk op te lijken dat iemand het op haar leven voorzien heeft. Bevindt het gevaar zich in schrijverskringen of moet het dichter bij huis worden gezocht?

Samenvatting
Ymke de Ruijter, scenarioschrijfster van een populaire Nederlands soapserie is uitgenodigd voor de kerstborrel tussen verschillende bekende thrillerschrijvers. Zelf heeft ze haar eerste contract voor haar eerste thriller op zak, die in het voorjaar uitkomt. Ze voelt zich euforisch, de hemel te rijk dat eindelijk haar eigen thriller uitgegeven wordt.
Tijdens de drink maakt ze kennis met verschillende auteurs, waaronder Arnold van Heesch. Als ze na de kerstborrel buiten stapt voelt ze ineens iets zwaar op haar vallen en voor ze het weet, ligt ze op haar buik op de straatstenen. Van Heesch is bovenop haar gevallen en laat, na nog een paar schokkende bewegingen, het leven.

Ymke en haar man Andy leven gescheiden. Zij woont met de kinderen nog in het echtelijke huis en Andy woont op een zolderetage in Hoofddorp. Ondanks de nare gebeurtenis met Arnold eerder op de avond, maar omdat ze haar verhaal aan niemand kwijt kan, post ze op Facebook dat haar eerste boek in het voorjaar uitkomt. Dit had ze beter niet kunnen doen, want daarna gebeuren er nare dingen. Ymke vraagt zich af of ze als gezin nog steeds moeten boeten voor hetgeen haar zoon Dylan gedaan heeft. Zijn ze al niet genoeg gestraft?
Terwijl het haar professioneel min of meer voor de wind gaat en haar boek genomineerd blijkt te zijn voor ‘De Purperen Pijl’, is haar privéleven een mallemolen. Andy wilt scheiden en de kinderen kampen met allerlei trauma’s.
Een paar maanden na de dood van Arnold, valt nog een dode. Ook een auteur, verongelukt met de auto.
Ondertussen heeft Ymke al kennis kunnen maken met de haat en afgunst in de schrijverswereld. Ze vraagt zich af of iemand het op thrillerschrijvers heeft voorzien en of zij zelf ook gevaar loopt? Als er nog doden vallen onder de auteurs weet Ymke een verband te leggen, maar wie doet nu zoiets en waarom?

Eigen mening
‘De Debutant is het vervolg op ‘Thriller’, welke ik niet gelezen heb. Toch is dit boek perfect als stand-alone te lezen. Ik had tijdens het lezen soms wel het gevoel dat dit een tweede deel ging, omdat in sommige passages niet dieper ingegaan werd op de persoon of de verhaallijn. Alhoewel er veel personages in voorkomen, leest het boek vlot. Het boek is erg visueel en leest als een soap, wat niet verwonderlijk is aangezien Hazenberg scenario’s schrijft voor ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’.
Het verhaal wordt verteld vanuit de ik-persoon, Ymke. De schrijfstijl van Hazenberg is duidelijk, maar het is op te letten. Je leest zelf ‘De Debutant’, maar in het verhaal is ook nog een tv-serie verwerkt, het boek dat Ymke geschreven heeft en verder leest Ymke zelf ook boeken. Dit kan verwarrend zijn, omdat deze passages niet in een ander lettertype gedrukt zijn.
Het boek is niet echt spannend te noemen. Er wordt vanuit Ymke haar beleving over haar gezin, zijn trauma’s en haar debuut verteld. Daar tussendoor wordt langzaam naar de plot toe gewerkt en wordt het verhaal spannender. Alhoewel ik vrij vroeg door had wie de dader was, heeft het waarom en de manier waarop, mij erg verrast. Heel origineel gevonden van de auteur.

Dit was mijn eerste kennismaking met Hazenberg, maar zeker niet mijn laatste. Zij heeft op een originele manier de lezer een kijkje gegeven in het wereldje van schrijvers, met hier en daar een vleug herkenning. Dit heeft bij mij toch verschillende keren een lach op mijn gezicht teweeg gebracht.

Ik geef het boek graag 3,5 ster.
Karin  
Team DPB

Geen opmerkingen: