dinsdag 10 maart 2015

'De magische reis' - Helena Daelman, gelezen door Lisette



Genre : Young Adult, fantasy
Uitgever : Kramat
ISBN;9789462420267
Uitvoering; paperback
Aantal pagina's : 172
Uitgave; februari 2015

Recensie-exemplaar beschikbaar gesteld door Kramat Uitgeverij waarvoor hartelijk dank!

De cover
De cover, eigenlijk in dit geval de gehele omslag, spreekt mij wel. Het groen is de kleur groen die ik associeer met fantasy. Het groen van Ierland met zijn kabouters, dwergen en elfjes. De M in waterverf en de achterkant met zijn speciale inktvlek passen heel goed bij het verhaal. Om die redenen krijgt de gehele omslag van mij een 7,5.

Het verhaal
Matthias is een zestienjarige jongen die het verlies van zijn vader acht jaar geleden niet kan accepteren. Zijn vader is op zeilreis richting Congo vermist geraakt. Zijn boot is zwaar gehavend teruggevonden, maar van zijn vader geen spoor. Na acht jaar komt Matti, zoals hij door zijn vader genoemd werd, voor het eerst weer in zijn vaders schildersatelier. Een van de schilderijen hangt hij op aandringen van zijn beste vriendin op in zijn slaapkamer. De titel van het niet afgemaakte schilderij is Magie. Vanaf het moment dat het schilderij op zijn kamer hangt, heeft Matthias nog sterker het gevoel dat zijn vader nog leeft en dat hij naar hem op zoek moet gaan. In een opwelling besluit hij zijn gevoel te volgen en gaat hij op zoek naar zijn vader.


Mijn mening
Helena Daelman heeft een vlotte schrijfstijl, korte zinnen, doorspekt met humor. Ik kon een lach een aantal keren niet onderdrukken. Zinnen zoals “Die kerel brengt mij een beetje van mijn melk” en “De pikante maaltijd van Bernadette danste de Lambada in mijn maag” zorgde voor komische beelden in mijn hoofd. Ondanks haar beeldende schrijfstijl had ik in een begin een beetje moeite met in het verhaal komen. Het kwam langzaam op gang, maar nadat het schilderij op zijn kamer komt te hangen, komt er vaart in het verhaal. Ze nam mij mee op een wonderbaarlijke reis rondom de wereld doorspekt met allerlei actuele zaken, zoals o.a. het orkaanseizoen, de politieke situatie in Congo en de wereld van bloeddiamanten. Als volwassene heb ik genoten van dit avontuurlijke, humoristische, verrassende boek over liefde, vriendschap, geloof en doorzettingsvermogen. De hoofdpersonen voelden als vrienden op het einde en ik vond het jammer dat het boek uit was.

Wat betreft krijgt het boek dan een 4* beoordeling.

Lisette Woest-Appeldoorn

Geen opmerkingen: