maandag 2 maart 2015

‘Doodsklok’ – Peter James

Genre; Thriller
Uitgever; De Fontein
ISBN; 9789026136405
Uitvoering; paperback
Aantal pagina’s; 384
Uitgave; februari 2015

Bij een roofoverval in Brighton komt de bejaarde bewoonster om het leven. Hoewel de buit miljoenen waard is, gaat het de familie alleen om een antiek horloge, dat voor hen van onschatbare waarde is. Alles zullen ze ervoor doen om het terug te krijgen, álles. De zoektocht brengt inspecteur Roy Grace in de wereld van het antiek en uiteindelijk leidt het spoor terug in de geschiedenis, naar het New York van 1922. Roy Grace vindt een connectie met de maffia en moet op zoek naar een moordenaar die gedreven door woede en hebzucht tot het uiterste gaat.

“Doodsklok” is het negende deel in de Roy Grace serie van Peter James.

Over de auteur
In Engeland is Peter James onlangs door lezers uitgeroepen tot ‘Best Crime Author of All Time’. Peter James kreeg een overweldigend aantal stemmen en werd de onbetwiste nummer 1. Hij liet zeer bekende en gewaardeerde auteurs als Karin Slaughter, Lee Child, Tess Gerritsen, Patricia Cornwell, en zelfs Agatha Christie achter zich. Peter James staat bekend om zijn thrillers met detective Roy Grace in de hoofdrol. Onlangs verscheen in bij De Fontein Doodsklok, het negende boek met Roy Grace in de hoofdrol.
De veelbekroonde boeken van Peter James komen keer op keer op nummer 1 binnen in de Britse bestsellerlijsten en worden regelmatig voor TV en toneel bewerkt. Peters boeken zitten vol intrigerende plot twists en mooie personages die je mee laten leven met hun verhalen. Hij weet de spanning in zijn boeken altijd meesterlijk op te bouwen. (bron; De Fontein Uitgeverij)

Roy Grace is een icoon in Brighton. Gewaardeerd door collega’s en gevreesd door de onderwereld. Al jaren werkt hij met ziel en zaligheid aan de veiligheid van ‘zijn’ stad en streek. Hij heeft zijn leven aardig op de rit, is weer gelukkig in de liefde en is pas vader geworden. Ondanks nog een aantal zaken uit het verleden, waaronder de heropende zoektocht naar zijn eerste vrouw, en een continu aanwezig zijnde plaaggeest, is hij gelukkig. Tijdens zijn werk wordt hij dit keer geconfronteerd met een kunstroof met een dodelijk slachtoffer. Er blijkt voor ontzettend veel geld aan kunst te zijn gestolen, iets waar een normaal mens zich geen voorstelling van kan maken. Wonderlijk is dan ook de reactie van de getroffenen. Ze reageren niet zoals verwacht, ze zijn gefocust op slechts een ding, dat ene uurwerk. Dát moet hoe dan ook weer terug in hun bezit komen. Het is niet duidelijk wat de drijfveer hierachter is maar Grace begint hoe dan ook aan zijn onderzoek. Wat hij niet had kunnen voorzien is dat het hebben van kunst met de grote K, ook criminelen met de grote C aantrekt. Dusdanig dat de wereld er een stuk gevaarlijker van wordt en dat het kartelachtig aandoet met alle praktijken die daarbij horen. Tijdens het onderzoek moet Grace ver terug in de tijd, net op het moment dat het lijkt een doodlopend onderzoek te zijn kan hij op zijn gevoel terugvallen. De zaak komt al snel voorbij zijn voordeur, de vraag is of het Grace gaat lukken het tij te keren.

Wat Grace zo uniek maakt zijn de pure menselijke trekjes. Hij is innemend, karakteristiek en heeft een charismatische aantrekkingskracht door zijn manier van doen en laten. Het is een soort politieman waarvan je hoopt dat hij op jouw zaak komt te werken, mocht het nodig zijn. Gedreven en volhardend met een luisterend oor. Intuïtief erg sterk ontwikkeld maar ook met menselijke foutjes. Dat maakt hem als personage zo aannemelijk en herkenbaar. De oorsprong van dit verhaal gaat ver terug in de tijd, aan de andere kant van de grote plas, naar New York. Twee kinderen hebben daar een drama meegemaakt, iets wat de oudste van de twee maar niet heeft losgelaten en hem later doet terugkeren om orde op zaken te stellen. De manier waarop Peter James deze verhaallijnen tot hun recht laat komen tot in het nu is verbazend, want je vraagt je af wat het een met het ander te maken heeft. Met een ongekende souplesse weet hij een verhaal neer te zetten dat vanaf de eerste pagina boeit en wat prachtig tot elkaar komt. Tot werkelijk de laatste woorden is het puur lettervreten wat je doet. En dat nu voor het negende deel. 

Keer op keer boeien de verhalen die doorweven zijn met spanning, humor en zetten aan tot mee –en nadenken. Want dat genereert deze reeks absoluut!
Ondanks dat het een serie is waarbij de levens van de hoofdpersonages te volgen zijn, kunnen de boeken ook los worden gelezen. Toch is het aan te bevelen, puur omdat het zo heerlijk leest, om bij het eerste deel ‘Doodsimpel’ te beginnen. De boeken van James lezen lekker snel, ongecompliceerd en heerlijk weg. Waarom zou je dan niet bij het eerste deel beginnen? De kwaliteit van deze reeks is constant, zonder wegzakkers of 'mindere' verhalen. Allemaal zijn ze sterk en goed neergezet. Dat de vertaling daar ook aan bijdraagt mag duidelijk zijn, complimenten daarvoor.

Het tiende deel mag komen. Net als het elfde deel is het al geschreven maar nog niet vertaald. De liefhebbers hebben dus nog iets tegoed!!


4,5 spannende sterren voor “Doodsklok”.

Patrice

Geen opmerkingen: