woensdag 8 april 2015

Groepsrecensie 'Ebba, de eerste paashaas' - Leen Lefebre


Genre: Sprookje
Ebook - 65 pagina’s
Maart 2015

Lezers; Kim Ceulemans, Karin Hazendonk, Patrice Van Trigt, Alexandra Winters en Karin Teirlynck
Groepsrecensie gemaakt door Karin Teirlynck (team DPB)
Met dank aan Leen Lefebre voor het ter beschikking stellen van haar Ebook.

Korte inhoud

In een duister rijk te velde woont Stern, de koning der hazen. Zijn jongste broer Atta verlaat het koninkrijk en gaat op zoek naar zijn eigen lichtrijk, voor hem en de zwangere Hulde. Dagelijks gaat Hulde vol hoop een kijkje nemen aan de grens, maar dan komt de baby te vroeg. De kleine Ebba is een leergierig haasje, en Hulde merkt al snel dat zij net als haar vader hier diep ongelukkig wordt. Als ze even later een verlaten vogelnestje vol eieren vindt in een konijnenkuil, wil Ebba op avontuur, haar vader achterna. Maar, is zij wel net zo dapper als hem?

De cover

Kim; Toen ik de cover zag, sprak het boek me wel aan. De cover geef ik een 8.

Karin H; Hoewel ik het idee heb dat er op de cover een konijn staat vind ik het een lieve cover die me een leuker verhaal deed vermoeden dan het in werkelijk was. De cover geef ik een 7.

Patrice; De cover is vertederend, echter is het geen haasje maar een konijn op de foto. Schattig is het wel en heeft de foto prachtige kleuren. Een 8.

Alexandra; De cover vind ik op zich wel mooi, beetje zoet, een lief konijntje (oren zijn veel te kort om een haas te zijn) met een schattig kuikentje op het koppetje. Daarbij de titel ‘Ebba, de eerste paashaas’ en het plaatje is compleet. Een 7 voor de cover.

Karin T; Leuke cover van een konijn, dus geen haas, met een kuikentje op het hoofd. Dit in combinatie met de helblauwe hemel en het groene gras doet je denken aan de lente en aan Pasen, wat volgens mij de bedoeling is. Dit neemt ook het grootste deel van de cover in beslag en valt direct op. De titel is in aangepast geel lettertype en de naam van de auteur onderaan. Een leuke cover die me gelijk ook de indruk geeft dat het om een kinderboek gaat. Ik geef de cover graag een 8.

Samenvatting

Patrice; In het koninkrijk van koning Stern, hazenkoning, is het leven niet wat prins Atta en zijn vrouw Hulde willen voor hen nog ongeboren hazenkindje. Stern regeert met ijzeren hazenpoot. Hoewel niemand het met hem eens is volgen ze hem wel. Atta besluit om op zoek te gaan naar een vrolijke, lichtere woonplaats voor zijn gezinnetje en laat Hulde voorlopig achter. Hij gaat hiermee tegen de wil van zijn oudste broer Stern in, een risico dat hij bereid is om te nemen. Hulde en Atta nemen afscheid en hopen elkaar snel weer te zien.

Alexandra; Het verhaal begint in het donkere hazenkoninkrijk van Stern, een boosaardige, nukkige, sombere hazenkoning. Zijn jongere broer, prins Atta, is juist vrolijk, speels en wil samen met zijn zwangere hazenvrouw Hulde de wijde wereld in. Atta gaat buiten het territorium op zoek naar een plek om met het gezin te kunnen leven. Hulde blijft in het oude nest wachten tot hij haar komt halen.

Kim; Hulde is hoogzwanger als haar man Atta haar verlaat om zijn eigen lichtrijk te zoeken. Atta wil niet meer in het land van Stern leven, hij wil een goede plaats zoeken om met zijn gezin te wonen.

Karin T; In het donkere hazenrijk waar koning Stern regeert met ijzeren hand wonen ook zijn broer, Prins Atta met zijn zwanger vrouwtje Hulde. Atta, die het leven niet meer ziet zitten in de donkere velden van zijn broer, gaat opzoek naar een lichtveld waar hij, samen met zijn vrouw en kind een nieuw leven kan opbouwen. Maar, eens de donkere velden van Stern verlaten, kom je er niet meer in. Hulde blijft achter en gaat elke dag op de grens kijken of Atta eraan kom om haar op te halen.

Karin H; Koning Stern regeert met ijzeren poot over zijn hazenrijk. Zijn broer Atta, getrouwd met Hulde, keert zich tegen hem en verlaat het duistere veld op zoek naar een eigen veld vol licht voor zijn gezin. Hulde die hun eerste kindje verwacht blijft achter op het donkere veld onder het juk van de meedogenloze koning Stern. Terwijl ze hoopvol wacht op de terugkeer van Atta wordt er een hazendochtertje geboren.

Karin T; Dan wordt haar baby geboren, een meisje die ze Ebba noemt.

Patrice; De kleine dient zich vroeger aan dan gedacht, Atta is nog steeds niet terug van zijn zoektocht naar een lichter woonveld voor zijn gezin. Hulde staat er voorlopig alleen voor en ze kijkt dagelijks reikhalzend uit naar zijn thuiskomst. Intussen groeit de kleine Ebba als kool en lijkt met dag steeds meer op haar vader.

Kim; De kleine Ebba is klein en lijkt op haar vader. Hulde ziet in haar ogen al, dat zij een avonturier gaat worden

Karin H; Ebba groeit op en is verplicht om net als alle andere hazenmeisjes voedsel te verzamelen. Hulde helpt haar en probeert haar te beschermen tegen alle gevaren op het open veld. Al snel wordt het Hulde duidelijk hoeveel Ebba op haar vader lijkt.

Alexandra; Hulde bevalt ondertussen van de mooie, zilverharige Ebba, een vrolijk, ondeugend, leergierig hazenmeisje.

Patrice; Ondernemend en nieuwsgierig als ze is verkent ze het koninkrijk. Ook voor haar komt het moment dat ze zich nuttig moet gaan maken in het rijk van haar strenge oom. Hazenmeisjes moeten zich bewijzen door zelf voedsel in te zamelen maar Hulde wil dit Ebba nog niet alleen laten doen en besluit om met haar mee te gaan. Als koning Stern daar maar niet achter komt!

Karin T; Als Ebba voor een eerste keer zelf eten moet gaan zoeken, besluit Hulda mee te gaan.

Kim; Ebba, kan het niet aanzien dat haar hazengemeenschap konijnen en vogels pijn doet en ze verjagen uit hun veld.

Alexandra; Tijdens een voedsel verzamel moment vinden Hulde en Ebba een nestje met
5 eieren. Van Stern moet al het andere leven in zijn territorium gedood worden. Moeder en dochter beslissen anders.

Karin H; Tijdens de zoektocht naar voedsel vinden ze een nest eieren. Ebba heeft daar een duidelijke mening over. Het is geen voedsel, de eieren moeten gered worden en teruggebracht naar de moeder.

Patrice; Tijdens hun inzamelingstocht vinden Ebba en haar moeder een nest met eieren. Deze goudgele eieren zijn verlaten en Ebba besluit om de moedervogel te gaan zoeken zodat de kleintjes en moeder herenigd kunnen worden. Dit geheel tegen de regels in, eieren van loopvogels moeten worden vernietigd en niet gered, aldus Stern. Om de moedervogel te vinden moet ze wel het rijk verlaten en dat is een gevaarlijke onderneming. Hulde moet haar dochter loslaten en vertrouwen op een goede afloop.

Karin T; Als Ebba voor een eerste keer zelf eten moet gaan zoeken, besluit Hulda mee te gaan. Ebba leert snel en als zij in een konijnengang een nest met gouden, ‘levende’ eieren vindt, besluit ze niet meer terug te gaan naar het donkere rijk van haar oom Stern, maar de mama te vinden van de nog ongeboren vogeltjes. Hulde kan niet anders dan haar jonge meisje laten gaan.

Kim; Als ze dan op een moment een nestje met eieren vindt, besluit ze dat ze deze ongeboren vogeltjes wilt redden. Ze gaat op pad om de moeder te vinden.

Alexandra; Hulde vlecht een mandje met deksel voor de eieren dat Ebba op haar rug kan dragen. Ebba trekt hiermee de wijde wereld in, op zoek naar de moeder-vogel, Hulde gaat terug naar het hazenleger, in afwachting van Atta.

Karin H; Hulde vlecht een mandje voor op de rug van Ebba en daarmee begint de lange zoektocht van Ebba naar de moeder van de eieren.

Karin T; Zal het Ebba lukken en wat komt zij allemaal tegen op haar grote avontuur? 

Mening

Karin T; “ Er was eens........” het sprookje van Ebba.
De hazen worden menselijk en spreken en gedragen zich ook zo. Dat is zo leuk aan sprookjes, de fantasie die ermee gepaard gaat. Weten dat het niet kan en er toch helemaal in meegaan.

Patrice; Ebba, de eerste paashaas, is het verhaal van donker en licht, van goed en kwaad. De kleine haas krijgt heel wat uitdagingen op haar pad en gelukkig is ze niet bang aangelegd. Door moeder Hulde is haar voorgehouden nooit angst te tonen en dat is gelukt, want ze is een dapper haasje.

Alexandra; Het is een leuk, vrolijk verhaal met wat sombere en donkere randjes.

Karin H; De omschrijving zoals ik hierboven heb gegeven, is een eenvoudig beeld dat ik van het verhaal schets. Het verhaal is heel goed leesbaar, ondanks de Vlaamse uitdrukkingen waarmee het doorspekt is.

Patrice; Wat jammer is dat je niets meer van de vader verneemt, hoe is het met hem afgelopen? Is het hem gelukt een andere plek te vinden of is hij dood? Is het hem überhaupt gelukt uit het koninkrijk te komen?

Alexandra; Helaas komt Atta in de rest van het verhaal niet meer voor.

Patrice; Ook is het een verhaal wat bol staat van dictatorgedrag van Stern; soldaten, patrouilles, macht, onderdrukking en dreiging. Best heftig, vooral als je nagaat wat de doelgroep is.

Karin T; Ik lees dat dit verhaal voor kinderen van tien jaar en ouder is. Een eenvoudig, leuk paassprookje, dacht ik. Niet dus! Het is zelfs als volwassenen goed opletten. De soms moeilijke en ongewone zinsbouw maken dat het verhaal niet echt vlot leest. Om een paar willekeurige voorbeelden te geven; Zijn woest kolkende bloed pulseerde krachtig in zijn hals - vollemaansklaar - de haasheid. Hoe lezen tienplussers dit en hoe gaan zij hiermee om?

Kim; Ik vond het soms wel moeilijk geschreven, moeilijke woorden en een speciale stijl.

Alexandra; Aan het taalgebruik en de zinsopbouw is duidelijk te merken dat de schrijfster uit Vlaanderen/België komt. Ook is het gebruik van veel woorden dusdanig moeilijk, dat YA of zelfs jongere kinderen het boek niet zullen kunnen lezen.

Karin H; Echter een verhaal voor kinderen is het zeker niet. Daarvoor is het woordgebruik te moeilijk. Daardoor is het ook moeilijk om te bepalen voor welke leeftijd dit verhaal wel geschikt zou zijn. Ik denk meer aan kinderen op middelbaar onderwijs. Daarentegen is voor die leeftijdscategorie het verhaal waarschijnlijk weer te kinderachtig. Dilemma dus.

Patrice; Kijkend naar het geheel is dit verhaal niet geschikt voor jonge lezers. Niet alleen qua vertelling – te moeilijke woorden en zinsbouw - maar, een tienjarige is geen woordenschat rijk om dit verhaal te behappen. Het is een paasverhaal voor (jong) volwassenen.

Karin T; Ook is het soms onduidelijk als het over Ebba gaat. Het ene moment wordt zij bij naam genoemd, daarna is zij prinses, dan weer kind. Bij sommige passages kon ik moeilijk volgen wie er aan het woord was of wie zijn gedachten er beschreven werden. Dit sprong bij momenten van de hak op de tak, zodat ik het nog eens moest lezen om het te ‘begrijpen’. Dit maakt het voor kinderen, de doelgroep voor dit sprookje onnodig ingewikkeld.

Alexandra; Ik snap dat onderstaande geschreven is, met in het achterhoofd dat het voor kinderen is en dat de dieren daarom menselijke trekjes hebben, maar hoe een haas met twijgjes een mandje met deksel kan vlechten en dit ook nog op de rug kan dragen? En volgens mij heeft een haas ook geen donsvacht, maar bontharen en zo heb ik nog enkele bedenkingen bij dit verhaal.

Karin T; In een sprookje krijg je meestal levenslessen mee. Heb ik die teruggevonden in dit sprookje? Natuurlijk. Zoals in veel sprookjes heb je het goede en het kwade. Ebba heeft al vlug door dat haar oom, koning Stern, een stout man is die iedereen naar zijn pijpen laat dansen. Ze besluit zelf al op jonge leeftijd dat zij dit niet wilt. Dit wordt duidelijk in de verf gezet door het vinden van de ‘levende’ eieren die Ebba niet wilt roven op haar eerste zoektocht naar eten. Nee, zij wil de eieren terugbrengen naar de mama en trekt de ‘wijde wereld’ in.

Alexandra; Uiteraard is de onderliggende gedachte dat het goede altijd kwaad overwint en het licht het donker zal overwinnen, duidelijk merkbaar in het verhaal.

Patrice; Dappere Ebba is een sympathiek haasje dat haar intuïtie volgt en daarmee een goede daad verricht. Die gedachte is natuurlijk ten allen tijden mooi. Helaas is dit verhaal te kort om goed uitgewerkt te worden. Dat had echter wel gekund. De ingrediënten zijn er echt wel! Diverse lijnen hadden potentie om het verhaal te verdiepen en zodanig neer te zetten dat het een paasverhaal zou zijn geworden voor het hele gezin. Nu mist het de aansluiting met de doelgroep en dat is jammer. Ook is het niet altijd duidelijk uit welk perspectief het verhaal wordt verteld. Dat zorgt met tijden voor verwarring en haalt het leestempo er uit. De schrijfstijl is voor volwassenen prima, het Vlaams zo nu en dan is altijd charmant.

Conclusie

Patrice; Het verhaal op zich is aardig, origineel en heeft potentie om verder uitgewerkt te worden, wat hopelijk ook gaat gebeuren. Nu, in deze versie, mis je als lezer nog teveel informatie en uitwerking van het verhaal. Het is te moeilijk voor de beoogde doelgroep. 2 sterren.

Alexandra; 3 sterren, een leuk, vlot geschreven verhaal, maar wel voor volwassenen of de wat oudere YA, hoewel die dit waarschijnlijk kinderachtig zullen vinden.

Kim; Denk niet dat het iets is voor kinderen en/of YA. Op zich is het verhaal wel goed, maar leest gewoon niet supervlot. Ik geef 2 sterren.

Karin T; Het idee achter dit paassprookje vind ik top, maar als het inderdaad bestemd is voor de doelgroep einde lagere school, had het aangepast moeten zijn. Nu vind ik het te moeilijk en ik heb geen idee in welke leeftijdscategorie ik het zou moeten indelen. Daarom kan ik er niet meer dan 2,5 ster voor geven.

Karin H; Als volwassene vond ik het een goed verhaal. Als Paasverhaal voor kinderen kan ik het niet meer dan 3 sterren geven. Het is te moeilijk en kinderen zullen de essentie van het verhaal niet begrijpen.

Slotsom

De cover haalt een score van 7,6 (1-10)

‘Ebba, de eerste paashaas” krijgt van deze lezers 2,5 ster.
(1 = slecht, 2 = matig, 3 = voldoende, 4 = goed, 5 = uitstekend)

Alle vijf de lezers waren het eens dat dit sprookje te moeilijk is voor de doelgroep van tienplussers. Toch wordt het verhaal origineel gevonden, maar mist het verdere uitwerking.

Geen opmerkingen: