dinsdag 21 april 2015

Groepsrecensie 'Sara' - Philip Le Bon


Genre; Thriller
Uitgever; Lannoo
ISBN; 9789401422673
Uitvoering; paperback
Aantal pagina’s; 432
Uitgave; oktober 2014

Hoe ver kun je gaan om iemand echt te treffen? Hoe hard kun je worden als je echt geraakt bent? Wanneer houdt het op? Om de macht over zijn Londense concurrent CytoSerum en zo een baanbrekend nieuw geneesmiddelenpatent te verwerven, zet de Duke alle middelen in. Benissa, een bloedmooie zwarte huurmoordenares, moet het pad vrijmaken voor de Duke. Tegelijk krijgen twee gewetenloze Tsjetsjenen de opdracht om Sara, de dochter van zijn aartsrivaal, te gijzelen. Er ontspint zich een wreed kat-en-muisspelletje. Maar dan duikt iemand uit Benissa's pijnlijke verleden op... en kantelt alles.
Ambitieus is Philip Le Bon, een Bruggeling die werkt als veiligheidsadviseur in ieder geval. Zijn debuut 'Sara' is een kloeke misdaadroman die slechts het begin is van een reeks die zich afspeelt in het farmamilieu in Londen. De overkoepelende titel van de reeks luidt enigszins mysterieus ‘De mooie moorden.’ Een tweede deel, 'Benissa', verschijnt spoedig.

Lezers; Suzan, Gerda en Eline.
Groepsrecensie samengesteld door Patrice (team DPB)

Recensie exemplaren beschikbaar gesteld door Philip Le Bon en Uitgeverij Lannoo, waarvoor hartelijk dank!

Cover

Suzan; Toen ik het boek in handen kreeg was ik gelijk al heel benieuwd naar het verhaal. Wat een mooie cover.Een rossige vrouw die ineengedoken zit. Ook de beschrijving maakt nieuwsgierig .Vooral de oranje tekst .
Hoe ver kun je gaan om iemand te treffen? Hoe hard kun je worden als je echt geraakt bent? Wanneer houd het op? De cover geef ik een 9

Gerda; Te beginnen met de prachtige cover..die waardeer ik met een 8! 

Eline; Het boek Sara is een vrij dik boek (428 pagina’s) met een prachtig cover waarop Sara, een vrouw met rood haar staat afgebeeld.  Ik geef dit cover 9 punten.
 
Inhoud

Eline; Gordon Harris is de eigenaar van CytoSerum, een toonaangevend bedrijf in het farmamilieu in Londen. Hij is samen met zijn team een bijzonder medicijn op het spoor, waarin zijn dochter Sara en zijn aanstaande schoonzoon Ambrose Garside een sleutelrol vervullen. Het bedrijf is bang voor de concurrentie en bang voor een vijandige overname en Gordon Harris besluit veiligheidsmaatregelen te treffen. Hij neemt  twee goed getrainde bodyguards in dienst en hij schaft een gepantserde auto aan. Dit moet hem en zijn familie beschermen tegen mogelijke aanslagen. Toch belandt Sara in handen van twee Tsjetsjeense criminelen en dan breekt de hel voor haar los … echt letterlijk! Zij doet alles, echt alles, om te overleven!

Suzan; Het verhaal gaat over Cytoserum ,een bedrijf waar ze nieuwe medicijnen ontwikkelen. Door de concurrent wordt Sara ontvoerd.Zij is de dochter van de eigenaar. Twee brute Tsjetsjenen houden Sara gevangen en mishandelen haar. 

Gerda; Het verhaal begint al gelijk met een moord..maar dan begint het eigenlijk pas. Twee belangrijke producenten van farmaceutica vechten om als eerste een middel om Alzheimer te voorkomen op de markt te brengen.  En zoals iedereen weet is daar veel geld mee gemoeid. Sara, de dochter van de CEO van CytoSerum, een groot farmaceutisch bedrijf wordt door een persoon genaamd De Duke, dé concurrent van hen..in opdracht door 2 Tsjetsjenen ontvoerd. En haar wacht een verschrikkelijk lot in de handen van die wreedheden..

Suzan; Sir Harris de eigenaar en Ambrose ,de vriend van Sara overleven ternauwernood een aanslag.
Ze worden afgeluisterd.Geen middel wordt gespaard om achter het geheim te komen van het nieuwe medicijn.Er duikt een zwarte huurmoordenaares op .Wat is haar rol.... Hoofdstuk na hoofdstuk nieuwe en spannende ontwikkelingen.

Eline; Een andere verhaallijn is het verhaal van een donkere Afrikaanse vrouw, genaamd Nigel. Zij weet al ‘haar’ mannen te verleiden, waarna zij ze op koelbloedige wijze vermoordt  zonder sporen achter te laten. Haar opdrachtgever is vast van plan CytoSerum over te nemen. Zal zij erin slagen al haar opdrachten te voltooien? En wat beweegt haar zo te handelen en wat is haar echte naam?

Gerda; Ook geeft de Duke opdracht aan een huurmoordenares om voor hem zijn tegenstanders te vermoorden..en genadeloos doet ze dat ook.  Tot ze iemand tegenkomt die veel voor haar heeft betekent..en dat verandert de zaak.

Conclusie

Suzan; Het is het eerste deel van een reeks .De laatste 70 blz van dit boek gaan eigenlijk al over Benissa ,dit is deel 2. Daarom is dit boek niet op zichzelf te lezen.Je wil weten hoe het verder gaat en hoe het afloopt.
Slim gedaan.

Eline; Humoristisch vond ik de verwijzingen naar bekende namen, zoals de honden Boris & Becker, de bodyguard John Grisham, Hannibal en Hemmingway. Grappig vond ik bijvoorbeeld de beschrijving van de vieze gele onderbroek van een bekend merk met bruinzwarte strepen in het kruis.
 
Suzan; Het boek is goed geschreven en leest makkelijk.Wel worden dingen zeer gedetailleerd beschreven,soms zelfs gruwelijk. Sommige stukjes zit je echt met kromme tenen te lezen. 

Eline; Het boek leest als een trein, je wilt verder lezen en je wilt weten hoe het afloopt. Vooral na het lezen van deel II (van de regen in de drop) vroeg ik me af: “Kan het nog erger?” ”Hoe moet dit boek eindigen?”

Gerda; Wat een spannend boek. Dit is het eerste boek dat ik van deze schrijver lees, maar zeker niet de laatste.. zijn debuut en wat voor een!!  Ik vond het echt jammer dat het boek afgelopen is. Hij heeft zo'n einde dat zo geschreven is, dat je het tweede boek ook eigenlijk moet lezen.  Dit boek kent namelijk een vervolg, Sara is het eerste deel van het vierluik De Mooie Moorden.

Suzan; Een echte thriller. Het meest bijgebleven zijn de stukjes met de pitbulls die goed afgericht waren,maar wel de meest gruwelijke dingen deden.

Eline; Helaas eindigt dit boek als een zgn. cliffhanger. Dit vond ik wel jammer. Het boek is eigenlijk niet ‘apart’ als één afgesloten geheel te lezen. Maar zeker ook slim van de auteur want … natuurlijk wil de lezer nu verder lezen in het volgende deel  van de serie, getiteld ‘Benissa’!
 
Beoordeling

Eline; Ik kon mij van de personages en vooral van hun (onzedelijke) handelingen, die tot in detail worden beschreven,  een duidelijke  voorstelling maken. Het verhaal is goed doordacht en wordt uiterst gedetailleerd beschreven, soms iets té gedetailleerd vond ik…. brr….ik kreeg er kippenvel van! Had van mij best ietsje minder gemogen. Een voordeel is wel dat de gruwelijke handelingen en uitgebreide beschrijvingen nu zeker wel veel indruk op mij hebben gemaakt en mij altijd zullen bijblijven!
Gerda; Spannend tot de laatste bladzijde..Sara het debuut van Philip Le Bon. en het volgende boek wil je ook lezen..

Suzan; Het is een debuut ,wel een hele sterke vind ik. Doordat het einde de persoon Benissa beschrijft wil je ook graag deel 2 lezen.Slim !!! Er worden veel dingen in beschreven en er gebeurt heel veel.

Eline; Van de schrijver Philip Le Bon had ik nog geen boek gelezen, dit was mijn eerste leeservaring met deze auteur. Philips Le Bon schrijft helder, snel, keihard en angstaanjagend.

Gerda; Een thriller met vlotte schrijfstijl, sterke personages, adembenemend spannend, vol met actie, prachtige plotwendingen en het einde is dat je het tweede boek wil lezen...Dit is op een moment waarop de spanning het grootst is, en waarbij niet duidelijk is hoe het verder afloopt..en dit kan je dan lezen in het tweede boek Benissa! Clever gedaan!!

Eline; Ik vond het boek Sara een super spannend boek met zeer heftige en emotionele details, zoals verleiding, pijn, angst, macht en verraad en uitgebreide seksistische handelingen.
Het verhaal is goed doordacht en Philip Le Bon heeft zich goed ingeleefd in alle onderwerpen,  zoals de farmaceutica, de veiligheid, de spionage en de hightech.

Suzan; Het is een heel spannend boek .Ik wilde het in een keer uitlezen maar daarvoor was het veel te dik.
De andere delen staan ook hoog op mijn lijstje om nog te lezen. Ik geef het boek 4,5 sterren erg goed!

Gerda; Dit boek krijgt voor mij 4,5 sterren en is dat zeker waard!  

Eline; Voor de fans van echte stoere thrillers én voor mensen met een sterke maag is dit een prachtig  boek! Echt een aanrader! Ik geef het boek 4,5 sterren.

Conclusie

De lezers zijn het grondig met elkaar eens. Dit is een spannend, rauw en vooral goed boek! Het feit dat het deel een is van een serie wordt als positief ervaren, het smaakt duidelijk naar meer! Gelukkig is 'Benissa' inmiddels al verschenen.

Geen opmerkingen: