woensdag 22 april 2015

Groepsrecensie 'Zinsbedrog' – Lizi Mulder



Genre: Romantische thriller
Uitgever: Witsand  
ISBN: 9789492011091
Uitvoering: paperback
Aantal pagina's: 229
Uitgave: 2014

Met dank aan Lizi Mulder voor de gesigneerde exemplaren
Lezers; Jolanda, Peggy en Karin  
Groepsrecensie; Karin (team DPB)

Korte inhoud

Om komaf te maken met de spoken uit haar verleden verhuist Jolien Daems naar Antwerpen. Jolien heeft een nare scheiding achter de rug. Ze probeert haar leven weer op orde te krijgen en haar zelfvertrouwen terug te winnen. Ze gaat wonen in een aantrekkelijke flat met prachtige muurschilderingen.
Kort na de verhuizing blijkt dat Zoë Kok, de vroegere bewoonster van de nieuwe flat, dood is teruggevonden in het stadspark. De politie zoekt nog altijd naar de dader. Over het beloftevolle nieuwe begin valt plotseling de schaduw van mysterieuze gebeurtenissen. Tussen het opbouwen van een nieuw leven door probeert Jolien mee de waarheid boven tafel te krijgen.
Gelukkig is er Steve Dex, die in de flat boven haar woont. Steve is hoofdinspecteur van de
Antwerpse politie en belast met het onderzoek naar de moord op Zoë Kok. Ondanks Joliens terughoudendheid om zich opnieuw te binden, maakt Steve meteen iets los bij haar. Steve en Jolien worden verliefd op elkaar.
Wie heeft Zoë vermoord? En wie probeert Steve ervan te overtuigen dat Jolien blijft omgaan met haar Italiaanse ex-man, in de hoop zo een wig te drijven tussen hen?
Wanneer ook Jolien zelf wordt bedreigd, begint de ellende pas echt en wordt de zoektocht naar de moordenaar van Zoë een race tegen de tijd.

Cover

Jolanda; De cover vind ik lekker mysterieus, je kan er alle kanten mee op. Spreekt mij erg aan. Een dikke 9 hiervoor.

Peggy; De cover vind ik een beetje neutraal. Hij springt er niet echt uit. Hij straalt niet echt spanning uit, noch echte romantiek. Misschien wel een klein beetje iets mysterieus. De blik van de dame, Jolien vermoedelijk, op de cover is wel zeer indringend. Ze lijkt dwars door je heen te kijken. Ook de titel heb ik maar even opgezocht:
-gewaarwording die subjectief als werkelijk wordt
beschouwd, doch objectief niet kan worden gecontroleerd
-waanvoorstelling ten gevolge van druggebruik
En naar mijn mening dekt ook de titel niet helemaal de lading. De titel deed me vermoeden dat dat verdovende middelen een meer prominente rol zouden spelen in het verhaal. De opdruk ‘Romantische Spanning van bij ons’, wekte wel mijn nieuwsgierigheid op. Wat zou dat betekenen. Tijdens het lezen van het boek werd dit direct duidelijk. Deze opdruk klopt alleen voor Vlaamse lezers, voor Nederlands lezers is deze opdruk niet correct. Na het lezen van het boek, maakte ik me de bedenking dat de muurschildering, die als een rode draad aanwezig is doorheen het boek, in de cover had verwerkt kunnen worden. De cover geef ik een 7. Leuk, maar hij zuigt je niet onmiddellijk helemaal mee.

Karin; Een vrouwenhoofd siert de cover. Ze is roodharig en kijkt liefelijk in de lens. Het is een cover die bij mij geen verwachtingen oproept. Ook de titel doet mij niet vermoeden over wat dit verhaal kan gaan. Een romantische thriller en ‘Romantische spanning van bij ons’, lees ik verder op de cover. Die ‘van bij ons’ slaat op Vlaanderen, maar dit vind ik nergens terug. Op de achterflap een uitgebreide inhoud, misschien TE uitgebreid. Jammer dat daar al op te lezen staat dat Steve en Jolien verliefd op elkaar worden. Als ik de achterflap lees word ik wel nieuwsgierig naar dit boek. Gaan spanning en romantiek samen? De cover vind ik niet spectaculair, omdat er al zoveel vrouwenhoofden verschenen zijn de laatste tijd, daarom een 6.

Samenvatting

Peggy; Jolien Daems, een 27-jarige jongedame verhuisd naar een flat in een statig herenhuis in Antwerpen. Met deze verhuis hoopt ze dat ze haar verleden, en haar vorig huwelijk achter zich kan laten om een nieuwe start te kunnen maken. In haar nieuwe Antwerpse flat bevindt zich een opmerkelijke muurschildering. Ze besluit onmiddellijk om deze muurschildering te behouden.

Karin; Jolien of Jo verhuist na haar scheiding, naar Antwerpen om er een nieuwe start te maken. Op het Zuid vindt zij een gezellig appartement met een wel heel speciale muurtekening. Eenmaal gesetteld gaat zij op zoek naar werk, prioriteit nummer één, want van haar luxe leventje tijdens haar huwelijk met Marco is niets meer over. Aangezien Jo goed kan koken is dat haar troef. Zij mag beginnen in een Italiaans restaurant niet ver van haar appartementje.

Peggy; Koken is Jo haar grote passie. Vrij snel vindt ze dan ook een baan als kok in een Italiaans restaurant, Piazza Navona, om de hoek.

Jolanda; Jolien is net verhuisd naar Antwerpen om een nieuw leven op te bouwen. 

Karin; Ondertussen heeft Jo ook kennis gemaakt met haar buren. Onder haar woont Dora, een oudere dame die in haar vroegere leven in de theaterwereld werkzaam was. Zij woont er samen met een hondje, dat ze ‘geërfd’ heeft van een vriendin. Dora is ook de eigenaresse van het herenhuis waar Jo nu woont. Boven Jo woont Steve Dex, hoofdinspecteur, een eeuwig vrijgezel met bindingsangst. Het macho type waar je ver vandaan moet blijven, vindt Jo.

Peggy; Ook de andere bewoners van het herenhuis leert Jo snel kennen. Haar bovenbuur is hoofdinspecteur Steve Dex. Steve is een eeuwige vrijgezel met bindingsangst.
Op de begane grond woont huiseigenaresse Dora Sunder. Een oudere dame, die vroeger een grootste carrière als showbizz-girl in het theater had. Dora is een zeer kleurrijke dame. Vrij snel ontdekt Jolien, dat de vorige bewoonster van haar appartement, Zoë Kok, vermoord is aangetroffen in het stadspark van Antwerpen. Jo kan dit niet uit haar hoofd zetten. Het gaat een rode draad spelen in haar leven. Ze verneemt ook dat de muurschildering in haar appartement gemaakt is door Zoë.

Jolanda; Wat Jo niet weet is, dat het appartement dat zij huurt eerder verhuurt was aan een meisje dat vermoord is teruggevonden.

Karin; Als Jo op bezoek gaat bij Dora, hoort ze dat de vorige bewoonster van haar flat, Zoë Kok, begin de zomer dood is teruggevonden in het Stadspark. Ook de speciale muurtekening blijkt door Zoë te zijn aangebracht. Vanaf dan laat de dood van de vorige bewoonster haar niet meer los.

Peggy; Ondertussen groeit ook de aantrekkingskracht tussen Jo en haar bovenbuur Steve. Jo zit nog niet te wachten op een nieuwe man in haar leven. En Steve wil zich zeker niet binden. Maar misschien lukt het wel tussen hen wanneer ze de juiste afspraken maken.

Karin; Tussen Steve en Jo of Jojo, zoals hij haar noemt, groeit ondertussen iets moois, maar geen van beiden vindt zichzelf ‘klaar’ voor een relatie. Steve omdat hij bang is om zich te binden en daarbij zijn vrijheid moet opgeven en Jo omdat ze er nog niet klaar voor is. Toch trekken de twee steeds meer met elkaar op en door goede afspraken te maken, die nodig zijn in een relatie, hopen ze zo een gulden middenweg te vinden.

Peggy; Steve is ook druk bezig met het onderzoek naar de moord op Zoë. Hij is vastbesloten om de moordenaar van zijn vorige onderbuurvrouw te vinden.

Jolanda; Steve haar beneden buurman leidt dit onderzoek. De romance tussen Jo en hem bloeit op.

Peggy; Steve en Jo lijken dichter en dichter naar elkaar toe te groeien. Maar er gebeuren ook steeds vreemdere dingen. Jo wordt bedreigd, opzettelijk aangereden, de banden van haar fiets worden lek gestoken,…... Iemand heeft het duidelijk op Jo gemunt. En ondertussen krijgt Steve ook smsjes om hem te overtuigen dat Jo nog steeds omgaat met haar ex-man

Karin; Ondertussen gebeuren er allerlei vreemde zaken. Rare smsjes, kapot gestoken banden, een aanrijding. Steve die nog steeds nauw betrokken is bij het onderzoek naar de moord op Zoë vertrouwd het allemaal niet meer en vreest voor het leven van Jo. Als hij de ontbrekende schakel in zijn onderzoek ontdekt is het een kwestie van tijd, maar komt hij nog op tijd?

Peggy; Dan ontdekt Steve een cruciale aanwijzing tijdens een verhoor, en komt de zoektocht naar de moordenaar in een stroomversnelling terecht. Het wordt een echte race tegen de tijd.

Beoordeling

Peggy; Het boek begint met een proloog, een dood meisje in het stadspark van Antwerpen. Gelijk wordt er een beetje spanning opgebouwd. In de volgende 24 hoofdstukken, wordt deze spanning niet verder opgebouwd. De ontknoping van de moord op Zoë is nog wel even spannend, maar voorts vind ik eerder dat de romance tussen Jo en Steve en het nieuwe leven dat Jo aan het opbouwen is de meeste aandacht krijgen.

Karin; Het verhaal begint op 27 juni met een proloog en eindigt 22 maart met de epiloog. Daartussen liggen 24 hoofdstukken, die op hun beurt ingedeeld zijn in korte paragrafen. Een meisje wordt dood teruggevonden in het Stadspark. Dat begint goed! Het wekt mijn nieuwsgierigheid op en dan verwacht je een zekere spanning die opgebouwd zal worden. Helaas, de volgende hoofdstukken lezen wel lekker weg, maar gaan over Jolien, haar verhuis, haar nieuwe leven, haar buren,.........

Peggy; Lizi Mulder verweeft in het boek een aantal verschillende verhaallijnen. Deze verschillende verhaallijnen vloeien mooi samen. Knap gedaan. Ze heeft ook een Vlaamse stempel op het boek willen drukken, en daar is ze volgens mij heel goed in geslaagd.

Jolanda; Ik lees eigenlijk nooit iets van een Belgische schrijfster dus dit was voor mij zeer verrassend, maar wel heel leuk om te lezen. Zeker met de Antwerpse zinnen en uitdrukkingen; ‘Da's 't vrouwke da nief bej ongs is kome wone. Gev dis braaf e poetsche’.

Karin; Het boek zit doorspekt met Vlaamse uitdrukkingen, woordjes en zelfs verschillende hits van Belgische zangers. Het verhaal is erg beeldend geschreven en zelfs als je
Antwerpen en het Zuid niet kent, kun je je zo alles voor de geest halen terwijl je leest.

Peggy; Zeer leuk dat ook aandacht is besteed aan de locaties waar het boek zich afspeelt. Je loopt als het ware echt rond in Antwerpen. De verwijzingen naar hedendaagse popsongs vond ik ook leuk verweven in het verhaal.

Jolanda; In het begin heb ik even moeten wennen, maar na 25 blz had het boek me toch in de greep. Er gebeuren wat dingen dat je op het puntje van je stoel laat balanceren. Op het moment dat blijkt dat de bloemen niet zijn van wie je denkt dat ze zijn, maar van wie dan wel? Is ze expres van haar fiets gereden of niet?

Karin; Ik was erg benieuwd hoe Lizi spanning en romantiek samen zou brengen in een ‘thriller’, maar ondanks de minieme spanning naar de plot toe, heb ik meer romantiek dan spanning ervaren. De schrijfstijl van de auteur is prettig te noemen, het boek leest lekker weg. Toch is het niet diepgaand, het blijft oppervlakkig en je hoeft er niet teveel bij na te denken. Romantisch ja, thriller nee! Met deze verhaallijn had er volgens mij meer ingezeten.

Peggy; Wat me ook opviel tijdens het lezen is, dat Lizi de verschillende personages die voorkomen in haar boek, en dat zijn er toch wel een aantal, goed beschrijft. Je bent onmiddellijk mee met de verschillende persoonlijkheden. Af en toe had ik wel het gevoel dat ze teveel verhaallijnen/situaties heeft willen beschrijven. Bijvoorbeeld de vriendin van Zoë die bij Jo komt logeren of Steve die bij een ‘prostitué’ blijft logeren. Dit geeft niet veel toegevoegde waarde aan het boek.

Karin; Het verhaal zelf is goed opgebouwd en alle personages worden uitgewerkt in functie van hun ‘rol’. Toch hebben sommige personages geen toegevoegde waarde in het verhaal. Daarbij denk ik aan de vriendin van Zoë die langskomt en blijft logeren, de vader die er is in het begin van het verhaal en dan plots ergens terug opduikt met een (jongere) vriendin waar Jo niets van af weet. Ook de prostitué komt uit het niets te voorschijn, waar kwam die nu vandaan? Dit had beter uitgewerkt kunnen worden door de vader meerdere keren te betrekken in de verhaallijn, de prostitué al eens eerder op het toneel te laten verschijnen.

Jolanda; Romantiek, liefde en een vleugje spanning. Dit boek weet je wel bezig houden tot op de laatste bladzijde. De plot heb ik als bijzonder ervaren. Meerder keren gedacht dat ik het wist, maar toch elke keer op het verkeerde been gezet.

Peggy; Het boek wordt gepromoot als romantische thriller, persoonlijk zou ik het boek eerder bestempelen als spannende chicklit of new adult. Soms komt er zelfs een licht erotisch kantje naar boven.

Karin; Ik kan mij niet aan de indruk ontdoen dat de auteur ingespeeld heeft op de hedendaagse hype en er hier en daar een stukje 50-tinten in heeft gestoken, een lichte erotische beleving waar niets mis mee is.

Conclusie

Jolanda; Een goed plot, maar op het einde weet je wel een beetje welke kant het verhaal  op gaat. Het is in ieder geval een boek om mee te nemen op vakantie of gewoon lekker lui op de bank. De spanning was niet hoogdravend, maar net genoeg om je aandacht vast te houden. Ik geef het 4 sterren en kijk zonder meer uit naar haar volgende boek.

Karin; Ik vind het boek eerder een chicklit-gehalte hebben en in dat genre vind ik het een goed debuut. Toch mist het nog de finesse voor een vlot geschreven verhaal en is de noemer ‘thriller’ hier niet op zijn plaats. Ook de titel vind ik ver gezocht en kan ik niet goed plaatsen. Maar, ik heb genoten van dit liefdesverhaal en ik zou Steve en Jolien graag terugzien in een volgend deel. Ik geef graag 3 sterren voor dit debuut.

Peggy; Je merkt dat het een debuut is. Ze lijkt mij nog een beetje op zoek te zijn naar het juiste compromis tussen een leuke, spannende verhaallijn en laten zien wat ze als schrijfster kan. Maar het potentieel is er zeker wel, ik ben ervan overtuigd dat ze in haar volgende boek absoluut gegroeid gaat zijn als schrijfster. Het boek las zeer vlot. Je mag niet met de verwachting dat je een thriller gaat lezen aan het boek beginnen, maar wanneer je het met een open geest leest, zal het boek je zeker niet tegenvallen. Ik geef dit boek graag 3,5 sterren.
Een dikke dankjewel aan Lizi Mulder dat ze een gepersonaliseerd boek te beschikking heeft gesteld. En veel succes met je volgend boek. Ik kijk er toch wel naar uit om je evolutie als schrijfster te ontdekken.
Ook dank je wel aan De perfecte Buren, dat ik de mogelijk kreeg om deel te nemen aan deze groepsrecensie.

Slotsom

De cover haalt een score van 7,3 (1-10)
‘Zinsbedrog’ krijgt van deze lezers 3,5 ster
(1 = slecht, 2 = matig, 3 = voldoende, 4 = goed, 5 = uitstekend)

De lezers zijn het er min of meer over eens dat dit debuut van Lizi Mulder vlot leest, maar eerder een chicklit met een vleugje spanning is dan een romantische thriller. Alle drie kijken zij uit naar haar tweede boek. Laat maar komen, Lizi!

Geen opmerkingen: