donderdag 28 mei 2015

Groepsrecensie dyslexie uitgave van 'De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween' - Jonas Jonasson


Genre;Roman
Uitgever; Signatuur (A.W.Bruna)
ISBN; 9789056724887
Uitvoering; paperback (ook als luisterboek)
Aantal pagina's; 439
Uitgave; april 2013

Lezers; Francis, Carina, Cindy en Amanda & Suzan (laatst genoemde zijn moeder en dochter en hebben de recensie samen gemaakt.)

Groepsrecensie is samengesteld door Patrice (team DPB)

Deze speciale dyslexie-uitgave is beschikbaar gesteld door Signatuur/A.W.Bruna, waarvoor hartelijk dank!

Allan wordt honderd en dat wordt groots gevierd in het bejaardentehuis, behalve dan dat de jarige het op zijn heupen krijgt en kort voordat het feest losbarst, vertrekt. De tijd die hem rest kan hij beter besteden, vindt hij, en hij klimt uit het raam en verdwijnt. Pers en burgemeester hebben het nakijken.

Allan is een nuchter type dat weinig tot geen angst kent en die verder niet al te lang stilstaat bij zijn beslissingen, maar ad hoc handelt en het avontuur op zijn hoogbejaarde leeftijd niet schuwt. Met alle gevolgen van dien. De vaart houdt hij er in elk geval in, want vanaf het moment dat hij het bejaardentehuis verlaat, wordt De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween een soort roadtrip waarbij de lezer de memorabele avonturen van de 100-jarige meemaakt - zo let hij even op een koffer voor iemand die maar niet terugkomt en dus gaat de koffer mee de bus in, maar er blijkt enorm veel (maffia)geld in te zitten, hetgeen woeste achtervolgingen tot gevolg heeft -, ook verzamelt Allan een bonte club figuren om zich heen in een zwaan-kleef-aaneffect. 

Tegelijkertijd passeren de memorabele momenten uit zijn leven én die van de twintigste-eeuwse geschiedenis de revue, met Allan als wel heel bijzonder gezelschap.


Over de auteur

Francis;  Het is een dyslexie vriendelijke uitgave van 439 blz. Jonas Jonasson (Pär-Ola) geboren op 6 juli 1961 is een Zweeds schrijver en journalist die vooral bekend geworden is door deze bestseller. Het boek is vertaalt in 30 talen, en ook is het boek verfilmt.

Suzan; Jonas Jonasson heeft zijn grote doorbraak gemaakt met dit boek. Inmiddels is zijn 2e boek uit: De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje. Alweer zo'n leuke titel. dit is het eerste boek dat ik van hem lees, maar wil ook graag nog een keer het bommenmeisje lezen.

Cover

Suzan; De cover is vooral leuk door de titel. Ook als je de beschrijving leest wil je snel in het boek beginnen. De titel gaat over zijn ontsnapping. Goede keuze van de cover: een 8

Francis; Ik vind dit echt een leuk boek om te lezen! De cover van het boek is vrij simpel, maar bij dit boek past het ook gewoon, echter zou ik zelf dit boek niet gepakt hebben vanwege zijn cover. Dit krijg van mij een 6.

Carina; Het is een simpele voorkant. In eerste instantie zal het niet direct opvallen, maar door de geweldige titel alleen is het boek al heel erg aantrekkelijk. Een 8.

Cindy; De cover is een leuk kleurrijk geheel nodigde mijn uit om eens verder te gaan kijken.

Samenvatting van het verhaal

Francis; Het verhaal begint (2 Mei 2005) op de verjaardag van Allan Karlsson, hij wordt 100 jaar. Het bejaardentehuis waar Allan woont heeft een groot feest in petto met de wethouder en de plaatselijke krant  erbij.  Echter heeft Allan hier geen behoefte aan, en zeker niet aan die poeha. Verder heeft hij een hekel aan de kwaadaardige zuster Alice.

Cindy; Het boek gaat over Allan Karlsson, een honderdjarige man die er genoeg van heeft om in het bejaardenhuis te wonen. Daarom klimt Allan op zijn 100ste verjaardag uit het raam van zijn kamer en gaat hij op stap in het grote Zweden. 

Suzan; Het boek gaat over Allan Karlson.Hij word 100. Het personeel van het bejaardenhuis heeft een feest voor hem georganiseerd. Zelf heeft hij daar helemaal geen zin aan en hij klimt uit het raam. Dan begint het avontuur.

Carina; Zoals de titel van het boek al verraad, is de hoofdpersoon een 100 jarige man. De wendingen in het verhaal zijn ontzettend verrassend. Te veel wil ik hier niet overzeggen omdat je het boek hiervoor echt moet gaan lezen. Je leest in het heden, maar keert ook steeds terug in het verleden. Je leeft de 100 jaar van Allan (hoofdpersoon).  Heerlijke verhalen tussen door waardoor je het verhaal zelf ook beter volgt.

Cindy;  Zijn leeftijd weerhoud hem er niet van om het avontuur aan te gaan. En zo begint op zijn 100ste verjaardag een nieuw spannend avontuur voor Allan, er komen zelfs olifanten aan te pas.

Suzan; Hij past op een koffer er waar veel geld in zit, heel veel. Ook komt hij tijdens zijn reis diverse mensen tegen die met hem meegaan of komen te overlijden. Dan is er ook nog iets met een olifant.

Carina; Tijdens zijn ‘reis’ komt hij ontzettend veel interessante mensen tegen, wie hem later steeds weer helpen om zijn persoonlijkheid. Hij komt over als de perfecte opa! Stiekem werd ik tijdens het lezen dan ook een beetje verliefd op zijn karakter.

Francis; Hij neemt een besluit, hij klimt op zijn pantoffels het raam uit en verdwijnt. In het bejaardentehuis worden gelijk de alarm bellen geklonken als blijkt dat Allan is verdwenen. Commissaris Goran Aronssen onderzoekt de verdwijning van Allan. Ondertussen is Allan zijn tocht begonnen door Zweden.  Zijn tocht begint op de busstation, waar hij al gelijk iets doet wat hem in “moeilijkheden”  brengt met de bende Never Again. Maar even verder in zijn tocht komt hij de 76 jarige Julius Jonsson tegen en de twee krijgen een vriendschap. De twee bejaarden mannen maken veel grappige situaties mee, waardoor Commissaris Goran Aronssen er niks meer van snapt. De twee vrienden vervolgen de tocht en maken van alles mee, er komen steeds meer nieuwe  vrienden bij. Zelfs een Olifant en een hond. Maar lukt het om van de dreiging van de bende Never Again af te komen? En lukt het Commissaris Goran Aronssen om Allan te vinden?

Beoordeling

Carina; Het boek is ontzettend vlot geschreven. Inkomen was dan ook niet echt nodig. Je wisselt van tijd, maar ook soms van karakter in het verhaal. Het is zo boek wat je eigenlijk niet neer wilt leggen vanaf het begin. Het einde had ik echt nooit, maar dan ook nooit verrast en vond ik persoonlijk ontzettend vertederend en passend einde op dit geweldige verhaal.

Francis; Het is echt heel grappig omschreven verhaal, met veel humor geschreven. Allan heeft heel veel mee gemaakt in zijn 100 Jarige bestaan, wat ook steeds terug komt in het boek. Je gaat ook echt terug in de tijd van 100 jaar. Hij heeft met veel bekende mensen in de wereld te doen gehad, en van alles gedaan en mee gemaakt. Het is heel overzichtelijk geschreven, weer met een vleug humor.

Suzan; Op zijn reis maakt hij zoveel mee, dat verzin je niet....Hylarisch en vermakelijk. Je zou er zo een film van kunnen maken. Dit is dan ook gebeurt.

Cindy; Ik had de film gezien en vond hem eigenlijk tegenvallen maar de film is niets vergelijken met het boek En ben ook heel blij dat ik de kans heb gekregen hem te lezen. Persoonlijk vond ik het een heerlijk boek om te lezen. en vele malen beter dan de film  Het boek is met veel humor geschreven.

Francis; Een super grappig stukje in het boek gaat over de olifant Sonja. Toen ik dat las kwam ik niet meer bij van het lachen. Ook het stukje van het ontbijt op de tweede dag vond ik erg leuk. De nuchterheid en de humor spat er van af.
Suzan; Je wilt verder lezen omdat er zoveel gebeurt dat je graag wilt weten wat gebeurt er nog meer en hoe loopt het af.

Cindy; Ik vond het boek zeer komisch, en spannend. ook riep het verhaal veel vragen op wat bezielt zoon man 100 jaar en dan het lef hebben om uit het raam te klimmen en een nieuw avontuur aan te gaan. en welke avonturen zal hij nog meer gaan beleven. Zelf werk ik als vrijwilliger bij een bejaardenhuis en werk dus met vele 90 jarige en een enkele 100 jarige en merk dat ik me nu toch wel geregeld afvraag wat deze dames en heren voor avonturen hebben beleefd.

Francis; De ontknoping van het boek is goed zo!, het gaf mij een goed gevoel : je gunt het ze gewoon!

Conclusie mbt speciale uitgave

Francis; Deze dyslexie uitgaven was heel prettig lezen, een duidelijk en overzichtelijk lettertype. Ook de lettertype is wat groter, dat is echt heel prettig. Juist omdat je anders verdwaald tussen de regels, en dat heb ik nu niet meegemaakt in dit boek. Kortom ik ben tevreden!! Ik hoop echt dat er veel meer boeken uitkomen met een dyslexie lettertype.

Carina; Toen ik het boek binnen kreeg, keek ik natuurlijk als eerst aan de binnenkant. Een boek in dyslexie uitgave had ik nog nooit in mijn handen gehad. Wat mijn eerste indruk is? De pagina’s komen rustig over. Het is een groot lettertype die erg rustig aan mijn ogen is. De letters hebben een donkere blauwe kleur. Leuk feitje? Mijn vriend en vrienden vonden de letters maar apart terwijl het voor mij een echte verademing was om te lezen.

Suzan; Het boek leest makkelijk en is ook heel vrolijk geschreven. Het lettertype maakt inderdaad verschil. Het lezen gaat beter.

Cindy; Binnenin zie ik een mooie duidelijke blauwe lettertype die makkelijk te lezen is. door mijn PDD-NOS en dyslexie ben ik vaak niet in staat volwassen boeken te lezen omdat het te druk op de pagina is al die kleine donkere letters Terwijl ik het eigenlijk heerlijk vind om te lezen dit boek las heerlijk weg geen enkele problemen mee gehad. Ik zou deze uitgave zeker aan andere mensen aanraden niet alleen aan mensen met dyslexie maar ook aan mensen met autisme voor hun is vaak een boek lezen onmogelijk maar deze uitgave is een hele verbetering.

Suzan; Bedankt dat ik dit boek mocht lezen. Ook met dyslectie kan lezen leuk zijn. Doe graag nog een keer mee.

Waardering

Cindy; Door het verhaal heen leer je ook wat over het leven en de avonturen van Allan voor zijn 100ste verjaardag. 'De honderdjarige man die uit het raam klom en verdween' is geniaal geschreven maar misschien voor iedereen maar ik heb genoten van begin tot eind.   **** sterren.

Francis; Ik vind dit echt een leuk boek, heb echt genoten om te lezen, zowel het verhaal, maar ook de dyslectische lettertype. Ik raad het iedereen aan om het te lezen. Van mij krijgt het 4 sterren!

Suzan; Leuk boek met lettertype dat makkelijk leest. Boek waar blij van wordt.
4 sterren.

Carina; Mijn eindcijfer is dan ook een dikke 5 sterren! Het is mijn favoriete boek van dit jaar (heb er toch al aardig wat gelezen). Het verhaal neemt je echt mee en je leeft mee met Allan en zijn gekke avonturen Zal ik hem mensen aanraden? Ja!!  Niet alleen om het verhaal maar ook om het lettertype. Ik heb nog nooit zo fijn een boek kunnen lezen. Een regelrechte uitkomst!

Tot slot

Deze dyslexie recensie is uniek. Niet eerder recenseerde een groep dyslectische lezers samen een boek. Dankzij het enthousiasme van uitgeverij Signatuur/A.W.Bruna is dit mogelijk gemaakt. De samenvattingen zijn geschreven door de lezers zelf. Het kan zijn dat er taalfouten te lezen zijn. Die zijn, na overleg met de betrokken lezers, niet door Patrice gecorrigeerd. Dit maakt deze recensie authentiek. En waarom ook? Dyslexie is niets om je voor te schamen en het resultaat is geweldig! Wij zijn enorm trots op deze lezers omdat zij toch een taboe doorbreken en dyslexie bespreekbaar maken en durven te recenseren! 

Dank jullie wel dames voor de enthousiaste inzet. Hopelijk volgen er meer boeken in deze uitgave zodat jullie kunnen blijven recenseren.

Wat is dyslexie?

Dyslexie is meer dan moeite hebben met lezen en schrijven! En het zegt totaal niets over je intelligentie!

Vaak hebben volwassenen met dyslexie een lange en zware weg afgelegd om te komen waar ze nu zijn. Veel volwassenen hebben nooit gedacht aan het feit dat ze wel eens dyslectisch kunnen zijn, tot het moment dat iemand in hun omgeving het opperde. Of je kind wordt getest, blijkt dyslectisch en je herkent ineens van alles bij jezelf. De moeite bijvoorbeeld die het je altijd kostte op school en in je werk. 

Dyslexie kan betekenen dat je:

· moeite hebben met lezen en schrijven
· moeite hebben om de kern van je verhaal, betoog of idee weer te geven op papier of mondeling
· moeite hebben om in een vergadering op de juiste tijd het antwoord te geven dat in je hoofd er perfect uitziet
· moeite hebben met het ordenen van tekst, je gedachten, je dag, je agenda
· faalangstig zijn of paniek ervaren bij het maken van toetsen
· niet weten wat je specifieke kwaliteiten zijn omdat je je altijd hebt gericht op wat een ander wél kan (goed lezen en schrijven) en jij niet

Maar… dyslexie is óók: goed zijn in het aandragen van oplossingen en het improviseren. Om je te helpen bij het bewust worden van je kwaliteiten als dyslecticus én beter te kunnen functioneren met je dyslexie, zijn er diverse begeleidingstrajecten opgezet.
(Bronnen; steunpuntdyslexie.nl / iwal.nl / werkendyslexie.nl)

Meer weten over dyslexie?

Geen opmerkingen: