Uitgever: Karakter Uitgevers B.V.
ISBN: 9789045209517
Uitvoering: hardcover (met kaft in zelfde cover uitvoering)
Aantal pagina’s: 344 (excl. bonusverhaal)
Verschijningsdatum: juni 2015

Het boek is beschikbaar gesteld voor recensie door Karakter Uitgeverij B.V. waarvoor dank.

Wederom, net als deel 1, een prachtige cover. Tegenstellende kleuren blauw en geel. Je ziet een meisje (Sloane) in een gele jas, in het donker rennend naar een zo te zien leegstaand gebouw. Ze rent over een verlaten parkeerplaats. Het lijkt alsof ze op de vlucht is.
De titel “De behandeling” staat vermeld met gele letters op de blauwe ondergrond. Boven de titel staat de zin: De enige manier om aan het Programma te ontsnappen is…
Op deze wijze had de cover van mij een 9 gekregen. Helaas staat links bovenin, als een soort sticker (wat het helaas niet is) een rode cirkel met de tekst: “Met achterin exclusief bonusverhaal!”
Ik vind het een storende factor, men had dit beter op kunnen lossen door er daadwerkelijk een sticker van te maken, die makkelijk te verwijderen is, of de aandacht naar het extra verhaal op een andere wijze kenbaar te maken. In dit geval krijgt de cover van mij een 7.

Sloane en James sluiten zich tijdens hun vlucht voor het Programma aan bij rebellen. Dit blijkt echter maar een kleine groep te zijn en zij zoeken bij zogenaamde “suïcidale clubs” medestanders. Deze clubs bestaan illegaal en ondergronds, ze zijn een tegenhanger van de wellness-centra uit deel 1. Je kunt er helemaal jezelf zijn. Sloane ontmoet daar een jongeman, die wel heel erg graag met haar wil spreken. Hij blijkt later in het verhaal van groot belang te zijn. Sloane vertrouwt hem op dat moment echter niet en de groep vlucht.
Ondertussen zijn er in de rebellengroep onderling conflicten vanwege het wantrouwen naar elkaar. Eén van die conflicten zorgt ervoor dat James voor enkele dagen verdwijnt, Sloane ongerust en kapot van verdriet achterlatend.
Op één van de onderduikadressen ontmoet Sloane de bedenker van Het programma, dokter Arthur Pritchard. Hij zegt dat hij graag het Programma wil stoppen. Sloane heeft daar zo haar twijfels over en gelooft hem niet. Vooral niet als deze dokter vraagt naar een pil, de enige in zijn soort, de pil die Sloane in het eerste deel van de serie ontvangen heeft en die ze aan James heeft toevertrouwd.
Dokter Pritchard vertelt dat nu ook jongvolwassenen aan de epidemie ten prooi vallen, de epidemie breidt zich uit. Men wil nu zonder uitzondering alle tieners tot 18 jaar het Programma laten doorlopen, of ze nu ziek zijn of niet. De pil blijkt van groot belang te zijn voor de uiteindelijk behandeling en de dokter wil deze (laatste) pil hebben om deze te reproduceren en om op deze wijze het Programma te dwarsbomen. Maar spreekt dr. Arthur Pritchard wel de waarheid? Uiteindelijk blijkt er een andere verrader in het midden te zitten en de arts en een groot deel van de rebellen, waaronder Sloane, worden opgepakt en weer terug gebracht naar het Programma: Sloane’s grootste nachtmerrie. Eenmaal terug in het Programma ontdekt Sloane afgrijselijke geheimen waar ze geen weet van had en ze blijft tot het uiterste vechten en verzetten tegen Het Programma met alle gevolgen van dien, haar doel is om het Programma hoe dan ook te vernietigen.

Mening/conclusie
Het spannende aan dit boek zijn de vele intriges, achterdocht en achtbaan van emoties. Een ieder blijkt de ander te wantrouwen, maar desondanks komen de rebellen met Sloane en James tot een samenwerking. James en Sloane leren elkaar ondertussen langzamerhand steeds weer beter kennen en voelen de sterke liefde tussen hen. Wel is het verwarrend vanwege de gewiste herinneringen. De schrijfster heeft deze verwarring goed weten te verwoorden. Sloane en James doen hun best de gewiste herinneringen te vervangen door nieuwe om elkaar niet weer te verliezen. In feite zie je de romance opnieuw opbloeien.

Net als in deel 1 is het verhaal een achtbaan van emoties. De schrijfster weet je keer op keer mee te slepen in het verhaal en laat je de emoties goed meevoelen. De spanning is zelfs nog groter dan in deel 1 vanwege de vlucht voor Het Programma, het steeds weer zoeken van schuilplekken en de angst opgepakt te worden. De wanhoop of hun opgepakte vrienden wel nog te helpen zijn, het vechten tegen de onterechte behandelingen, de schrijfster sleepte mij moeiteloos mee in deze achtbaan.

Een prachtige zin uit het boek vind ik de volgende:

De epidemie dwingt de wereld zich te focussen op geestesziekte maar ze hebben het verdraaid tot iets om bang voor te zijn in plaats van iets wat behandeld moet worden.

Achterin het boek is nog een bonusverhaal. Het is een toepasselijk verhaal over boetedoening en vergeving van een medewerker van Het Programma, wat het een mooie aanvulling maakt op de deel 1 en 2. Ik heb genoten van dit boek en kijk erg uit naar deel 3: De remedie.

De behandeling krijgt van mij, net als deel 1: Het Programma, 5 sterren.

Jeanine Feunekes-Both (recensente DPB)