maandag 10 augustus 2015

'Gedwongen liefde' - Maria Genova


"Toen ik het verhaal van Anna opschreef, gingen mijn ogen wijd open. Ik had nooit gedacht dat zo veel mensen in Nederland als moderne slaven werken, dat ze al het verdiende geld moeten afstaan. Nietsontziende mensenhandelaren halen meisjes uit een arm land, beloven ze gouden bergen, sluiten ze vervolgens op, verkrachten ze een paar keer om ze angst in te boezemen, dreigen hun familie te vermoorden en zetten ze aan het werk achter een raam of in een legaal bordeel. 
Het verkrijgen van de nodige documenten is een fluitje van een cent. De vrouw is te bang om met de politie te praten en niemand kan haar verbieden om al haar verdiende geld aan haar pooier te geven. Dat heet vrije wil.
De slachtoffers zijn vooral jonge meiden uit arme landen. De ene keer worden ze ontvoerd, een andere keer weten ze waar ze voor komen, maar niemand vertelt ze dat de beloofde gouden bergen een illusie zijn. Ze worden gewoon aan hun lot overgelaten. Als hun papieren maar kloppen. De celstraffen in Nederland van gemiddeld twee jaar zijn in de ogen van de mensenhandelaren een lachertje afgezet tegen de winst en de minimale pakkans.   
Voor de meeste mensen is prostitutie en mensenhandel een ‘ver-weg-van-mijn-bed’ show. Dat was het voor mij ook. Ik schrok pas toen ik hoorde waar het plaatsvond, op zo’n 700 meter van de nette wijk waar ik woon. Niet in Amsterdam, maar in een rustig klein plaatsje. Ik denk dat het verhaal van Anna en van de andere meisjes uit ‘Gedwongen liefde’ voor de meeste mensen een eye-opener is. Ik had zelf ook geen idee hoe gemakkelijk vrouwen in Nederland werden verkocht en doorverkocht en hoe lastig het is om de mensenhandelaren achter tralies te krijgen."   

Maria Genova



Gedwongen liefde:
 
Mijn grootste fout was dat ik dacht dat je foute mannen wel kon ‘genezen’. Maar mannen als Sertan zijn niet te genezen, simpelweg omdat ze denken dat ze niets fout doen. Als Sertan niet was opgepakt, woonden we misschien wel nog steeds samen. Angst en besluiteloosheid vormen een gigantische vicieuze cirkel. Zijn overtuigende leugens speelden ook een grote rol in mijn berusting. Maar ik heb zo veel tranen vergoten dat ik er emmers mee had kunnen vullen. Tranen kunnen je blik vertroebelen, maar ze werken ook als een lens: ze leren ons dingen zien die ons anders zouden ontgaan. Ze leren ons anders naar mensen kijken. Alleen hielp mij dat niet om uit die vicieuze cirkel te komen.
Vannacht heb ik gedroomd dat Sertan vrijkwam. Ik weet niet waarom, maar Sertan bleef een nacht bij me slapen. Niet in mijn bed, gewoon op de bank. De volgende dag zei hij dat het huis van hem was. Toen schrok ik wakker met koud zweet op mijn voorhoofd. Ik geloof dat dromen een betekenis hebben.
Vandaag heeft Sertan me ook gebeld. Hij vroeg hoe het met de kinderen ging. Ik vertelde hem dat ik wat problemen had met de oudste. ‘Natuurlijk heb je problemen met hem; hij heeft jouw slechte genen,’ luidde zijn conclusie.
De kinderen vragen nog nauwelijks naar hun vader. Sinds hij weg is, schelden ze ook niet meer. Dat hadden ze van hem opgepikt, want hij noemde me geregeld ‘kankerhoer’. Daar was ik aan gewend, maar toen mijn zoontje me een keer ‘kankermoeder’ noemde, werd het me allemaal te veel. Ik heb hem op het bed geduwd en hem duidelijk gemaakt dat ik dat woord nooit meer wilde horen. Dat heeft hij later nog een paar keer herhaald, maar op het moment dat zijn vader uit zijn leven verdween, was het zomaar afgelopen met het schelden.
Mijn kinderen weten nog steeds niet dat hun vader in de gevangenis zit. Ik heb hun wijsgemaakt dat hij tijdelijk in Duitsland werkt. Als je het vertellen van de waarheid zo lang hebt uitgesteld, wordt het heel erg moeilijk om daar opeens open in te zijn. Ik kan hun niet vertellen waar hun vader zijn dagen slijt, en waarom. Ik schaam me ervoor. Het woord ‘pooier’ krijg ik niet over mijn lippen in de buurt van mijn kinderen.


http://www.mariagenova.nl/gedwongen-liefde/
https://www.bruna.nl/boeken/gedwongen-liefde-9789089757807#reviews

Lees hier ons interview met Maria
Binnenkort de recensie van 'Gedwongen liefde' op ons blog!

Geen opmerkingen: