woensdag 12 augustus 2015

Groepsrecensie 'Verbroken' - Linda Jansma


Genre: Thriller
Uitgever: De Crime Compagnie
ISBN: 9789461091642
Uitvoering: Epub met digitaal watermerk
Aantal pagina’s: 322
Verschijningsdatum: juni 2015

Speciale dank aan de Crime Compagnie voor deze recensie exemplaren. Lezers: Peggy Van Aert, Charles Kuijpers, Marjolein van der Molen, Leentje Bressinck en Dorry Vogels. Groepsrecensie door Karin - team DPB

Korte inhoud

De geheime informatie die Mara ontdekt brengt haar leven ernstig in gevaar... Tijdens een routineklus voor haar werk, ontdekt Mara de Wolff informatie die niet voor haar ogen is bestemd. De gegevens brengen niet alleen haarzelf, maar ook duizenden Nederlanders in gevaar. Ongewild raakt ze betrokken bij een complot dat haar voor een duivels dilemma stelt: meewerken of haar kinderen die door haar ex-man zijn meegenomen, nooit meer terugzien.


De cover

Marjolein; De cover is altijd wat lastig te zien bij een ebook. Daarom even de kleurenversie bekeken op de site van Linda Jansma. Ik vind de cover eigenlijk niks te maken hebben met het verhaal, het is wel een herkenbare cover als je de boeken van Linda kent. Maar ik hou meer van een boek waarbij de cover vertelt wat het verhaal in zou kunnen houden. Cover een 6-je.

Peggy; De cover vind ik neutraal. Hij springt er niet echt uit en hij straalt ook geen spanning uit. Op basis van de cover alleen denk ik niet dat ik het boek uit de rekken zou halen. Ik vind de cover ook redelijk druk. Mijn recensie-exemplaar was een epub, wat maakt dat ik de cover op mijn e-reader in grijs tinten te zien kreeg. Wat me hierbij opviel/ stoorde was dat de witte tekst onder de titel ‘VERBROKEN’, niet leesbaar was op de e-reader, zelfs niet als ik de pagina uitvergrootte. De cover geef ik een 7. Leuk, maar hij zuigt je niet onmiddellijk helemaal mee.

Charles; De cover van het boek is helaas nietszeggend. Elk verband met het verhaal lijkt te ontbreken en het beeld van de rechterhelft van een vrouwengezicht nodigt beslist niet uit tot verdere interesse in het boek bij iemand die het werk van Linda Jansma niet kent. Het kan evenzeer de cover van een chicklit zijn. Een gemiste kans… De cover krijgt een 5.

Dorry; Mooie cover. Ik heb de cover een 9 gegeven, omdat die me aanspreekt. Het is een frisse cover waarop een half gezicht van een vrouw te zien is. Je gaat je afvragen: Wie is dit? Wat is er gebeurt? De cover maakte mij nieuwsgierig.

Leentje; De cover vind ik helaas niet passen bij het spannende verhaal. Ik zou dit boek niet uitkiezen mocht ik dit in de bib of in de boekenwinkel zien staan. Dat zou ik nu, na het lezen van ‘Verbroken heel spijtig vinden, want ik heb ervan genoten. Daarom krijgt deze maar een 5.


Samenvatting

Charles; In “Verbroken”, de zevende thriller van Linda Jansma, is de hoofdrol weggelegd voor Mara de Wolff. Zij is computerexpert en maakt haar werk van het in opdracht testen van bedrijfsnetwerken op veiligheidsrisico’s door middel van het zgn. ethisch hacken.

Dorry; Mara de Wolff is ethisch hacker en werkt vanuit haar appartement, waar ze een eenmansbedrijf heeft dat voor bedrijven de veiligheid van computernetwerken test. Dan haalt ze een grote opdracht binnen om het netwerk van mediabedrijf Dutch Broadcasting Group te testen op veiligheidsrisico’s.

Peggy; Mara de Wolff, een ethisch hacker, lijkt op het eerste gezicht een redelijk vrijgevochten dame die de touwtjes van haar leven goed in de hand heeft. Ze is extreem goed in haar vaak en wordt door de het mediabedrijf, Dutch Broadcasting Group, ingehuurd om het bedrijfsnetwerk te testen op veiligheidsrisico’s.

Leentje; Mara De Wolff wordt ingehuurd door Dutch Broadcasting Group om te kijken of hun netwerk geen veiligheidsrisico's heeft. Ze runt haar bedrijfje vanuit haar appartement. Voor haar is dit een grote en belangrijke opdracht.

Marjolein; Mara de Wolf is een ethisch hacker, ze werkt alleen in opdracht en nooit ongevraagd. Als ze een opdracht krijgt van de Dutch Broadcasting Group om hun netwerk te testen stuit ze op een IP-adres dat niet tot hun netwerk behoort.

Charles; Zij krijgt van Richard Moorman van de Dutch Broadcasting Group na een gesprek van anderhalf uur - dus wel heel vlot, ze gaat nota bene met een getekend contract de deur uit - een grote opdracht omdat haar faam als expert haar is vooruitgesneld. Ondanks het feit dat Richard een absolute nitwit is op het gebied van informatica vermoedt hij dat er iets grondig mis is met het netwerk van DBG.

Peggy; Ze begint met volle overgave aan haar opdracht en al snel stuit ze op een vreemd IP-adres. Samen met dit IP-adres ontdekt ze ook een aantal vreemde bestanden. In eerste instantie besluit ze de directeur, Dhr. Moorman van de Dutch Broadcasting Group, hierover in te lichten. Hij was het tenslotte die haar inhuurde voor deze opdracht. Deze lijkt echter van de aardbol verdwenen.

Marjolein; Ze probeert te achterhalen wat er aan de hand is en stuit al gauw op een duister plan waarbij er wel eens vele slachtoffers kunnen vallen en Nederland grotendeels maatschappelijk en economisch ontwricht zou kunnen worden.

Leentje; Al snel ontdekt zij een heel vreemd IP-adres. Wanneer ze dieper graaft, springt haar scherm plots op zwart en daardoor ontdekt ze dat er dingen niet kloppen.

Dorry; Wanneer ze daar aan werkt stuit ze op informatie die niet alleen het bedrijf maar ook haar zelf in gevaar brengt.

Charles; Mara gaat aan het werk en ontdekt al snel dat er ernstige zaken spelen. Ze komt op het spoor van voorbereidende terroristische activiteiten die voor het hele land vérstrekkende gevolgen zullen kunnen hebben.

Leentje; Wanneer zij dan plots dreigementen via sms ontvangt, zowel op persoonlijk als professioneel vlak, beseft ze dat zij iets groots heeft ontdekt.

Peggy; Dit is het begin van een nachtmerrie voor haar. Ze ontvangt bedreigingen, haar appartement word in het oog gehouden, ze ontdekt dat niet alleen zijzelf, maar heel Nederland in een groot gevaar verkeerd.

Leentje; Ze neemt daarom haar onderbuur en tevens goede vriend, Rudy Keller, in vertrouwen om toch op een bepaalde manier uit deze kluwen te ontsnappen. Maar dan blijkt dat niet enkel zij in gevaar zijn, maar ook haar kinderen die door haar ex-echtgenoot ontvoerd zijn.

Marjolein; Voor Mara wordt het erg persoonlijk als blijkt dat de foto van haar negenjarige tweeling, die ontvoerd zijn door haar Irakese ex-man, verdwenen is bij een inbraak in haar appartement. Samen met haar onderbuurman Rudi begint ze een gevaarlijke zoektocht naar de plannen van de eigenaren van dit IP-adres.

Charles; In het appartementencomplex waar ze woont, wordt de losse relatie van Mara met haar onderbuurman Rudi en andere buurman Egbert en diens vrouw Carina allengs hechter, niet in de laatste plaats doordat deze buren haar hulpvaardig en krachtig terzijde staan in lastige situaties.

Dorry; Langzaamaan krijg je antwoorden op je vragen. De hoofdstukken uit het verleden die tussendoor voorbij komen, helpen daarbij. In eerste instantie leveren ze meer vragen op, maar uiteindelijk komt alles bijeen. Mara wordt met de rug tegen de muur gezet wanneer haar kinderen bedreigd worden en staat voor moeilijke beslissingen.

Charles; Er ontstaat een maalstroom van indringende gebeurtenissen die uitmondt in een kolkend en spannend slot van het verhaal. Het lot van haar kinderen Jamil en Isra speelt een cruciale rol in de beslissingen die Mara onder hoge druk neemt.

Peggy; De tijd tikt, de inzet is groot. Mara probeert de juiste beslissingen te nemen, wat is belangrijker; het leven van duizenden onbekende Nederlanders of het leven van enkele personen die haar zeer dicht aan het hart liggen te nemen.


Beoordeling

Leentje; Het was voor mij de eerste kennismaking met Linda Jansma. Ik ben een leek ivm netwerkbeveiliging, PC-beveiliging en dergelijke, maar dat stoorde mij zeker niet tijdens het lezen van dit boek. Ik was direct mee in het verhaal.

Dorry; Ik heb meer boeken heb gelezen van Linda Jansma. Haar boeken zijn van het begin tot het einde spannend en er is altijd een onverwachte afloop. In het begin had ik wel moeite met al die computertaal waar ik dus niets van snapte.

Charles; Linda Jansma heeft een soepele en vaardige pen. Zij weet de karakters tot volle wasdom te brengen en de sfeer goed te schilderen. De plot is fraai gecomponeerd en blijkt beïnvloed te zijn door een weerzinwekkende gebeurtenis in Irak. Anders dan in haar vorige boek “Vrij spel” hanteert de schrijfster in de hoofdlijn van het verhaal weer de werkwoorden in de tegenwoordige tijd wat de leesbaarheid sterk bevordert. Ook zijn er minder flashbacks die bovendien zodanig in het verhaal zijn opgenomen dat zij de lezer nimmer in verwarring brengen. De structuur van het verhaal in “Verbroken” staat daarmee als een huis. En ook de verhaallijnen zijn zonder meer overtuigend.

Peggy; ‘Verbroken’ is zo een boek dat me vanaf de eerste seconde in zijn greep had. Ik werd als het ware volledig meegezogen in het verhaal. Het is op een zeer realistische en geloofwaardige manier geschreven. Linda Jansma laat verschillende verhaallijnen samenkomen, en beetje bij beetje ontdek je hoe de vork in de steel zit. In het begin vergt dit wel enige aandacht om steeds mee te zijn in de juiste tijd en context.

Marjolein; Toen ik het boek kreeg ben ik er meteen in begonnen en ik moet zeggen; het is er eentje dat niet makkelijk weg te leggen is. Maar soms moet dat wel en voor ik dan weer verder ging, las ik meestal de laatst gelezen pagina even over, omdat de gebeurtenissen zich zo snel ontwikkelden dat ik er toch weer even in moest komen.

Charles; Gaandeweg bekruipt de lezer wel even het gevoel dat er technologische hoogstandjes worden gepresenteerd die nogal ver van de realiteit staan. Doch het bedenken van de retorische vraag wat er heden ten dage eigenlijk nog technisch onmogelijk is neemt dat gevoel weer weg. In ieder geval bestaat de indruk dat Linda Jansma gedegen onderzoek heeft gedaan naar geavanceerde technieken in de virtuele wereld. 

Marjolein; Wat mij vooral intrigeerde was dat dit verzonnen verhaal zo maar eens echt zou kunnen gebeuren. De dreiging van terrorisme is tegenwoordig overal aanwezig. Best eng om je dit te realiseren! Maar er speelt gelukkig ook een stukje romantiek mee en dat geeft de hoofdpersonen een menselijk gezicht.

Dorry; Het verhaal wordt wisselend in het heden en verleden verteld. In het verleden kom je onder andere te weten over haar grote liefde en de ontvoering.

Charles; Jansma bezigt in haar boeken altijd heldere taal zonder opsmuk die voor de lezer uiterst prettig is en in haar eerdere boeken nagenoeg foutloos was. Des te opmerkelijker is het dat in “Verbroken” enkele foutjes te vinden zijn. Daarnaast zijn er enkele beelden die enigszins onwerkelijk aandoen. Zo krijgt Mara het tijdens het wachten in de hal van DBG op Richard Moorman ontzettend warm omdat ze zich “niet prettig (voelt) in grote menigten”. Dat geeft een toch wel enigszins verwrongen beeld van de bedrijvigheid in de hal van een kantoorgebouw. Voorts wordt in het verhaal af en toe een passage gewijd aan een schaakpartij die Mara speelt met haar onderbuurman Rudi. De daarin gebruikte zinsneden en terminologie zullen elke rechtgeaarde schaker pijn aan het hart doen. Jansma en haar redacteur zouden er verstandig aan hebben gedaan de mening van een ervaren schaker in deze te peilen.

Marjolein; Linda heeft zich verdiept in de termen die gebruikt worden in de hacker-wereld. Ze legt heel duidelijk de termen uit, zodat het verhaal goed te volgen is ook al heb je helemaal geen verstand van computers. De ik en jij-vorm in de verschillende hoofdstukken vond ik soms wel wat verwarrend.

Peggy; Het is enorm aangenaam dat de verschillende verhaallijnen ook vanuit verschillende persoonsvormen verteld worden, enerzijds heb je de Ik-vorm voor de verhaallijn van Mara, anderzijds de verhaallijnen die niet vanuit het oogpunt van Mara verteld worden. Knap! Dit maakt het een zeer dynamisch verhaal. Ik had het gevoel dat ik zelf mee midden het verhaal stond en beleefde ook elke emotie bijna letterlijk mee.

Leentje; Het leest dan ook als een sneltrein met plotse verhaalwendingen die mij tot op het puntje van mijn stoel deden zitten. Ik vind het een echte pageturner.

Dorry; Ik heb het boek in 1 dag uitgelezen, het is moeilijk weg te leggen want je wilt weten hoe het afloopt.

Charles; Vorenstaande kritische opmerkingen zijn van relatief ondergeschikt belang en nemen niet weg dat “Verbroken” een mooi gecomponeerd, spannend en goed geschreven verhaal is dat de lezer van meet af aan boeit en in zijn greep houdt tot en met de laatste bladzijde. Lichte twijfel aan het realiteitsgehalte verdwijnt al snel als de lezer zich niet alleen realiseert dat de wereld technologisch uiterst complex in elkaar zit maar ook dat er vreselijke gebeurtenissen plaatsvinden die peilloos diepe haatgevoelens teweegbrengen waarvan de gevolgen desastreus kunnen zijn.

Peggy; Het onderwerp is zeer hedendaags en is geschreven met een heel hoge kennis van zaken. Hierdoor bezorgde het boek me dikwijls kippenvel of een krop in de keel. Zoveel realiteit!


Conclusie

Charles; Indringende thema’s als terrorisme, jihadisme, radicalisering, cybercriminaliteit, ontvoering, gemanipuleerde overheidsinformatie, liefde, verliesverwerking en hechting worden hier moeiteloos tot een goedlopend verhaal gesmeed en dat is een compliment waard. “Verbroken” is een aanrader die vier sterren ruimschoots verdient.

Marjolein; Een heerlijk spannende thriller die ik toen het uit was even moest laten bezinken. Iedereen die van spannende thrillers houdt, wil ik dit boek aanraden. De hoofdstukken zijn kort en de ontwikkelingen op de verschillende plaatsen zijn prima aangeven. Het open einde geeft een mogelijkheid voor een vervolg, dat zou ik heel leuk vinden. Ik geef 4,5 ster.

Peggy; Ik was in de ban van het boek, menselijkheid, angst, een vleugje liefde, diepgewortelde haat en wraak worden mooi samengebracht door Linda Jansma. Een aanrader! Ik geef dit boek graag 4,5 sterren. Het was mijn eerste kennismaking met Linda Jansma, maar het zal zeker niet de laatste zijn.

Dorry; Een heel spannend boek die zo weg leest. Echt een boek die je van Linda Jansma mag verwachten. Ik vind ze een goede schrijfster en ‘Verbroken’ is spannend van het begin tot het eind. Het is een echte aanrader. 5 sterren waard!

Leentje; Thrillers zijn mijn favoriete genre en deze mag zeker niet ontbreken tussen de internationale thrillerauteurs zoals een Harlan Coben, Viveca Sten… Ik heb nu haar vorige boek ‘Schuilplaats’ klaarstaan op de e-reader. Data wordt weer spannend leesplezier. Voor ‘Verbroken’ geef ik 4,5 ster.


Slotsom

De lezers van deze groepsrecensie zijn het in grote lijnen eens; De cover geeft niet weer waar het boek overgaat, maar het verhaal ‘staat als een huis’, is overtuigend, is spannend.... Kortom een aanrader.


Lees binnenkort het interview met Linda Jansma op ons blog!



Over de auteur; (bron; lindajansma.nl) Linda Jansma (1967) schrijft al sinds haar kinderjaren, eerst voornamelijk voor zichzelf, later ook voor vrienden en in de schoolkrant. Op haar twaalfde stuurde ze haar eerste manuscript, een jeugdboek, naar een uitgeverij. Het werd niet uitgegeven, maar de positieve reacties over haar fantasie en beeldende schrijfstijl zijn sindsdien haar drijfveren geweest om verder te schrijven. In 2009 veroverde ze een vijfde plaats bij de schrijfwedstrijd Beste Manuscript, waarna het niet lang duurde voordat ze in 2010 met haar eerste thriller Caleidoscoop debuteerde bij uitgeverij De Crime Compagnie. Linda schrijft psychologische thrillers met een maatschappelijk thema, bijna allemaal gebaseerd op waargebeurde verhalen. Inmiddels heeft Linda zes titels op haar naam staan, waaronder Vrij spel, Schuilplaats en de bestsellers Tweestrijd en Kwetsbaar – de heruitgave van Caleidoscoop (2010) – waarmee zij de Schaduwprijs 2011 won, de prijs voor het beste Nederlandstalige debuut. Daarnaast werd Schuilplaats uitgeroepen tot Beste Vrouwenthriller 2013, stond Kwetsbaar op de longlist van de Gouden Strop en Houvast op die van De Diamanten Kogel.


Geen opmerkingen: