dinsdag 29 september 2015

Auteurs bloggen......Marlen Beek~Visser



Who the hell is Marlen Beek-Visser?

"Tot 10 april van dit jaar was ik Marlen Beek-Visser, ‘je weet wel, die moeder van Dustin en Ginger’. 
‘O, is dat niet die ene die bij de kinderopvang werkt?’
‘Ja, klopt, haar man heet Harold. Toen ik nog naar de sportschool ging, zag ik ze vaak samen bij de spinningles.’
‘Op welke kinderopvanglocatie werkt ze dan? Mijn kinderen zitten op Villa Picasso maar ik zie haar nooit.’
‘Nee joh, ze werkt op het hoofdkantoor, is verantwoordelijk voor de cijfers en dat soort dingen.’
‘Cijfers? Echt? Dat verbaast me, wat ik hoorde laatst dat ze schrijft. Ze schijnt wel eens een schrijfwedstrijd te hebben gewonnen.’
‘O, ik heb geen idee. Er heeft niets over in de krant gestaan, dan zal het wel geen belangrijke wedstrijd zijn geweest.’
‘Ik zie haar sowieso weinig de laatste tijd. Ze komt op zondagmiddag nog maar zelden naar de live muziek bij Van der Werff.’
‘Ja, haar man is daar inderdaad vaak alleen. Zou het wel goed gaan tussen die twee?’

Vanaf 10 april ben ik Marlen Beek-Visser, auteur van Stem!. Nog steeds ben ik moeder van twee geweldig leuke kinderen van 15 en 19 jaar en heb ik een fijne relatie met mijn maatje Harold. Ik ga nog altijd vier dagen per week op de fiets naar mijn werk bij een kinderopvangorganisatie, waar ik me druk maak over begrotingen, huisvestingsvraagstukken, facilitaire zaken, systeembeheer en de specifieke klantwensen als het gaat om ons kinderopvangaanbod. Ik ga ook regelmatig los op een spinningfiets -want zo lekker om je hoofd leeg te maken!- en doe heus nog wel eens een dansje bij een leuke band, al is het minder vaak dan voorheen. Toch is de enige vraag die men mij op straat, bij de slager of in de kroeg stelt: ‘Hoe gaat het met je boek?’ En al moet ik het voor de zoveelste keer vertellen, het verveelt nooit. Ook op vragen als ‘Hoe lang doe je nu over zo’n boek?’ (dat ga ik nog eens bij benadering uitrekenen) of ‘Hoeveel heb je er verkocht?’ (dat weet ik niet precies, maar mijn uitgever is tot nu toe tevreden, dus dan ben ik het ook) geef ik met plezier antwoord. Want de reden dat mensen dit vragen, is omdat ik zelf flink heb rondgestrooid dat mijn debuut Stem! is verschenen. 
Ik heb het min of meer over mezelf afgeroepen, die vragen, door persberichten te versturen, interviews op bootjes en in studio’s aan te nemen, thrillerworkshops te geven en tot vervelens toe op social media nieuws en recensies over Stem! te delen (skip mijn berichten gerust, of ontvriend me desnoods als je het zat bent!). 

Als je als auteur in beeld wilt komen, moet je aan de bak en laat je je in een filmpje voor het platform ‘Van debutant tot bestseller’ zinnen ontvallen als ‘Who the hell is Marlen Beek-Visser?’. En het mooie is, het is geen straf, integendeel. Ik geniet me suf als ik in een boekwinkel een bijzonder gesprek voer met een klant en vervolgens iets persoonlijks voor diegene in mijn boek mag schrijven.
Dus als je je afvraagt wie in vredesnaam Marlen Beek-Visser is, dan kan ik sinds 10 april zeggen: Auteur. En Moordwijf. Dat laatste roep ik niet graag over mezelf, maar als je de Facebook- en Hebbanpagina van Moordwijven opzoekt en ziet wie er tot dat gezelschap behoren, kun je je voorstellen dat ik apetrots ben op die titel."


Over stem
Trudy is een vrouw van 28 jaar, die onzichtbaar door het leven gaat. Ze woont alleen, heeft een weinig inspirerende baan en vrijwel geen sociaal netwerk. Sinds de dood van haar vader is de band met haar moeder en zus alleen maar verslechterd. Als iemand (een blinde, onbekende man) Trudy erop attendeert dat ze mooi kan zingen, is haar eerste 'blinde auditie' een feit. Ze ziet plotseling een mogelijkheid om een nieuw leven te beginnen, om ├ęcht gezien te worden. Ze zet alles op alles om zich voor te bereiden op deelname aan de talentenjacht Stem!. Al snel ontwikkelt ze een obsessieve belangstelling voor Senna, een van de juryleden van het programma. Trudy ziet Senna als de sleutel tot haar succes. Vastbesloten om Senna te leren kennen overschrijdt ze gaandeweg elke denkbare grens. Lukt het Trudy om door te dringen tot de auditie van Stem!? Zal zij schitteren op het podium? En wat als ze haar ultieme doel niet bereikt?

Over moordwijven
  • Opgericht in op 2015. Een aantal Nederlandse thrillerschrijfsters is – in navolging van ‘Killer Women’ in Engeland – een schrijverscollectief gestart onder de naam ‘Moordwijven’ (subtitel: ‘Partners in Crime’). Verschillende thrillerauteurs hebben interesse getoond nadat het startsein is gegeven door dit viertal: Anita Larkens (o.a. De betrokkenen), Marlen Beek-Visser (Stem!), Isa Maron (o.a. De Noordzeemoorden), Liesbeth van Kempen (Gevaarlijk Spel). Inmiddels zijn Hilde Vandermeeren (o.a. Stille grond), Nicolet Steemers (o.a. Tweedracht) en Ilse Ruijters aan het collectief toegevoegd.

Meer weten over Marlen en/of Moordwijven?
http://www.marlenbeekvisser.nl/
Facebook
Twitter
Moordwijven

Geen opmerkingen: