dinsdag 22 september 2015

Auteurs bloggen......Melissa Skaye



Jeremy Jago boek 3, De strijd om Gemini, is net verschenen. Ik ben ondertussen al veel verder dan de lezers en heb mezelf gewenteld in deel 4, De erfenis van Lotus. 
Lotus? Is zij niet al heel lang dood? (Hallo, dit is fantasy, en werkt soms als een soap. Dood is niet altijd echt dood.) Heeft zij een erfenis van belang achtergelaten? Nou, best wel. Deze mooie roodharige feeks wil echt niet vergeten worden. 
Ik vind het altijd weer grappig hoe snel ik kan omturnen van de VT-thrillerreeks naar de fantasywereld van Jeremy. Het maakt niet uit welke turn ik maak, het voelt altijd aan als thuiskomen. Zolang ik rechercheurs Sanne Philips en Luca Borra niet ineens een zesde vinger geef en gekleurde stralen laat gebruiken om een dader te pakken, gaat het prima. 
Deel 3 van de thrillers, Verleden tijd, is afgerond dus alle tijd wordt in het magische en verborgen eiland Magistraal gestopt. De zoektocht naar objecten van de Macht van Vijf gaat onverminderd door, maar wat speelt er nog veel naast! Soms breek ik mijn nek door alles wat ik zelf op poten heb gezet, maar wat heb ik een lol! 
Er komt een groot geheim boven tafel betreffende Skyler Prudent. Op die manier kan Jeremy een nog grotere ergernis doormaken omtrent haar tante, Meta Prudent, die met dat geheim te maken heeft. De pest is dat Jeremy Meta nodig heeft, wat voor hem al voldoende frustratie oplevert, en dat hij door middel van de gave van Montse dingen uit het verleden van zijn ouders en Meta gaat zien, waardoor hij het mens helemaal graag zou willen verbranden. In 2007 wist ik het geheim over Skyler al en het heeft me moeite gekost en veel geduld (bezit ik niet bepaald) om dit tot deel 4 te ‘bewaren’. 
Ik weet eindelijk waarom er een tatoeage van een letter P op Jeremy’s bil (en die van Mateo Minto) staat. Opgelopen in boek 2: De kracht van Assingna. Ik wist de precieze reden dus nog niet, behalve dat ik het zo geinig vond om Jeremy zijn broek te laten zakken. (Ho, nu geen rare ideeën over mij krijgen, de jongen is in dat deel vijftien!)  Ja, dit is echt een kijkje in de keuken, ik heb mijn hoofd namelijk gebroken over die rottige letter P en ik hoorde koningin Maxima zeggen: ‘Melissa was een beetje dom’. Ik liet Semi in een voorgaand deel raden: PleePapier, PretPillen, maar dat is toch niet zo heel spannend als ik eerlijk ben. Het had met geboden hulp te maken, zover was ik wel. En verdomd, ik schrijf een hoofdstuk van boek 4 en ineens stond het daar. Surprise surprise! Het is nog een handige reden ook! (Als in: Het komt me verdomd goed uit.) 
Voor mensen nu denken: hoe kun je in godsnaam aan een serie werken zonder te weten wat je doet? Een beetje boel dom, misschien? Ach, dat heeft zijn charme, toch? Houd ik het voor mezelf ook nog een beetje spannend. Als je alles van te voren weet ga je liggen voor je valt. Toegegeven: dit was het enige, verder ben ik best alwetend, dus dat scheelt J 
In boek 4 wordt Jeremy verrast door mensen van wie hij het niet verwacht en blijkt de ruïne die bij de waterval staat, ook heel anders te zijn dan hij dacht. Ruïne? Ja, die kom je in boek 1 Het geheim van de Passage tegen. Lees maar na, ik lieg echt niet. 
Ondertussen is er een groot struikelblok: hij moet onder water ademhalen omdat er een object in zee ligt. Dit weet hij door het rijm in het zwarte boek van Oceandus Mandaar. Hoe gaat hij dat doen, aangezien zuurstofflessen niet werken? Dan ook nog: wie is Serpent? Wie is de verrader met de witte straal? Cherry met haar hartzeer, Nikita (Zij is Jeremy’s hartzeer. Ook al heeft hij haar in boek 3 poedelnaakt gezien, wat het voor hem nog erger maakt. Soms ben ik gewoon niet aardig). Wat nog meer? Vrienden die ineens vijanden worden, de waarheid omtrent Bre en Shay, inwoners van het duistere Zitana waar de lezer kennis mee maakt in boek 3. 
En er is... En.... En ook nog....
Er is veel, erg veel. Ik schrijf dus lekker verder en vermaak me kostelijk. Dit was dan een kort kijkje in mijn keuken. 2016 lieve lezer. Dan kun je lezen wat ik gebakken heb :-) 



Meer weten over de Jeremy Jago fantasyreeks of de VT-thrillerreeks?

Geen opmerkingen: