woensdag 9 september 2015

'Herr Pep' - Marti Perarnau



Genre; Non-fictie/Lifestyle – Sport/voetbal
Uitgever; Karakter
ISBN; 978 90 452 1012 4
Uitvoering; Paperback
Aantal pagina’s; 456
Uitgave; 22 juni 2015

De cover

De omslag van het boek spreekt mij aan. Het enige wat mij stoort, is dat er voor Nederland een speciale cover is met Arjen Robben er bij op i.t.t. de Spaanse cover waar een foto is gebruikt waar alleen Guardiola op staat. Uit commercieel oogpunt snap ik dat wel, maar persoonlijk vind ik het jammer dat het blijkbaar nodig is om op die manier de aandacht van de lezer te trekken. De Nederlandse cover vind ik persoonlijk wel mooier dan de Spaanse. De zwarte achtergrond met Robben op de voorgrond en Guardiola in net pak er iets schuin achter. Het rood van Bayern München waarmee Pep is geschreven springt er mooi uit, zodat echt duidelijk wordt dat het boek over Pep bij Bayern gaat. Cover krijgt een 7.5

Mijn reden


Binnen DPB werd de vraag gesteld wie het boek Herr Pep wilde lezen om te recenseren. Uitgeverij Karakter was namelijk zo vriendelijk geweest om aan DPB een exemplaar op te sturen. Als fervent voetballiefhebber wilde ik dit boek graag lezen. Een kijkje in de keuken bij, in mijn ogen een van werelds beste trainers, ook al heeft hij tot nu toe enkel clubs gecoacht waar ik geen fan van ben, is niet iets wat je elke dag mee kan maken.


Het verhaal


Schrijver, journalist en voormalig Spaans topsporter Martí Perarnau krijgt tot zijn verbazing toestemming van Josep (Pep) Guardiola om een jaar lang mee te lopen bij Bayern München` om zijn eerste jaar bij de Duitse kampioen te mogen verwerken in een boek. Hij verkreeg daarmee toegang tot trainingen, wedstrijden, wedstrijdbesprekingen, vergaderingen, persoonlijke gedachtes van Pep, mogelijkheid tot interviewen van spelers als Lahm, Robben, Martinez, Hjolberg en de technische staf, natuurlijk inclusief Pep Guardiola zelf. Enige voorwaarde was dat niets van alle informatie die hij kreeg, zag en tot zich kon nemen, naar buiten mocht komen voor de publicatie van het boek en die zou pas na het seizoen 2013/2014 zijn. Martí Perarnau heeft hierdoor een boek kunnen schrijven dat inzicht geeft in het hoofd van Pep Guardiola als trainer, coach, maar ook als mens. Het boek geeft inzicht in de (voetbal)cultuurverschillen tussen de gepassioneerde Spanjaard en de oerdegelijke Duitsers en verschaft een beeld van het reilen en zeilen van een van de meest bekende en financieel gezondste club ter wereld in het sportief meest succesvolle jaar ooit van de club.

Mijn conclusie


Vol verwachting aan het boek begonnen. Het eerste deel van het boek 'tijd, geduld en passie' begint met drie uitspraken die het hele seizoen van toepassing blijken te zijn. We hebben geduld nodig volgens Karl-Heinz Rummenigge, oud-voetballer van Bayern en huidige voorzitter. We hebben passie nodig aldus Matthias Sammer, oud-voetballer van Bayern en momenteel sportief directeur bij Bayern. We hebben controle nodig volgens Pep Guardiola, trainer. De balans vinden in deze drie waarden is een moeilijke zaak, en het proces hierin wordt nauwkeurig gevolgd door de schrijver. Om dit te verduidelijken heeft hij het boek in vijf delen opgezet. Elk deel beslaat een bepaalde periode in het voetbalseizoen, van de voorbereiding tot aan de allerlaatste training. Op deze manier creëert hij een mooi chronologisch verslag van een bijzonder voetbaljaar. De hoofdstukken binnen de delen hebben allemaal een uitspraak van Guardiola of een van de ander betrokkene als titel met daarbij de datum en plaats vermeld van wanneer en waar het zich afspeelde. Op deze manier maken we net als het team een reis door meerdere landen, diverse voetbalstadions en trainingsvelden. In het begin las het boek snel, de korte hoofdstukken en de niet te al te lange zinnen zorgde voor vaart in het verhaal. 

Gaandeweg gaat de schrijver wat lyrischer taalgebruik bezigen wat mij stoorde. Het boek werd daardoor misschien wel persoonlijker van aard, maar het voelde voor mij minder objectief. Zinnen als het gezin van de trainer heeft zich geweldig goed aangepast aan het leven in München zijn voor mij onnodig lyrisch. Geweldig goed aangepast t.o.v. wie?, denk ik dan. Deze zin werd dan ook nog gevolgd door en de kinderen zijn er gelukkig. In New York hadden ze af en toe nog moeite met Engels, maar inmiddels spreken ze de taal vloeiend, wat betekent dat ze alle drie bij de beste leerlingen van hun klas behoren. Voor mij is dat een vage conclusie. Gelukkig komen dit soort passages maar zelden voor en gaat het voornamelijk over de manier waarop Pep tegen voetbal aankijkt, zijn manier om spelers te stimuleren, proberen beter te maken, zijn eindeloze passie voor het analyseren van het spel en de tegenstanders. Jammer is dan wel dat de schrijver een aantal keren in herhaling valt. Meerdere keren komt ter sprake dat Guardiola drie praatjes op vaste momenten houdt vooraf aan een wedstrijd en ook komt het vaker ter sprake dat hij tweeëneenhalve dag gebruikt om tegenstanders te analyseren. Dat neemt niet weg dat ik met plezier Herr Pep heb gelezen. 

De tactieken worden helder besproken, de impact van trainingen en wedstrijden wordt duidelijk gemaakt. Mijn gedachte dat ze niet zo moeten klagen, dat tennissers meer werk verzetten, heb ik dankzij de uitleg van 'hersteltijd' bijgesteld. Doordat Martí Perarnau met meerdere personen binnen Bayern München heeft gesproken, komt er een behoorlijk totaalbeeld naar voren van hoe het is om als trainer bij een topclub te werken en dat de (voetbal)cultuurverschillen het interessant, maar ook lastig maken. Op voetbalgebied heeft het boek aan mijn verwachtingen voldaan, ook als niet fan is het volgens mij genieten van de passie en het inzicht van Guardiola. Qua vertelling vind ik het wel minder dan bijvoorbeeld 'Ik, Zlatan'en het voorin ontbreken van een hoofdstukkenoverzicht vind ik een gemis. Als ik een bepaalde periode op wilde zoeken, moest ik nu hoofdstuk voor hoofdstuk gaan bladeren, met een register voorin is dat niet nodig.

Het boek krijgt daarom van mij een ruime 3* als beoordeling.

Lisette - recensent DPB

Geen opmerkingen: