dinsdag 1 september 2015

'Het complete Paleo kookboek' - Nico Richter


Genre: Kookboek
Uitgeverij: Deltas
ISBN: 9789044743210
Uitvoering: Hardcover
Aantal pagina’s: 208   
Verschijningsdatum: Juni 2015

Met dank aan Uitgeverij Deltas voor dit recensie exemplaar

Glutenintolerantie, koemelkallergie, overgewicht, diabetes en zelfs bepaalde vormen van kanker: volgens de Paleo-theorie worden al deze zogenaamde welvaartsziekten veroorzaakt door onze westerse, bewerkte en suikerrijke voeding. 2,5 miljoen jaar lang heeft de mens zich namelijk uitsluitend gevoed met wat hij onderweg kon vangen of vinden, zoals vlees, vis, eieren, fruit, groenten en noten. Maar met de opkomst van de landbouw 10.000 jaar geleden is ons voedingspatroon drastisch veranderd door de toevoeging van graan- en zuivelproducten. Het probleem is echter dat onze oer-genen zich in zo'n relatief korte tijd nog niet hebben kunnen aanpassen, waardoor onze moderne voeding ons letterlijk ziek maakt.

Cover

Het boek heeft een prachtige harde cover met mooie foto’s van gerechten. Het eten ziet er erg smakelijk uit waardoor ik gelijk het boek in wil duiken om te kijken wat er allemaal nog meer in staat. Het spreekt me erg aan. Ik geef hiervoor een 8.

Het boek

Het boek is verdeeld in overzichtelijke hoofdstukken over de basisprincipes, een schema van 30 dagen om van de gewone keuken naar de Paleo-keuken over te kunnen schakelen, hoe werkt Paleo in de praktijk en daarnaast natuurlijk recepten. 

Op een duidelijke manier wordt je meegenomen in de wereld van Paleo zodat je makkelijk over kan stappen en begrijpt waarom Paleo zo werkt.

En prachtige foto’s om alles te verduidelijken. De recepten zijn ook in hoofdstukjes verdeeld zodat je nog makkelijker kan zoeken. Bij alle gerechten staat een vermelding hoeveel voedingswaarde een portie heeft dus erg overzichtelijk.

Zalm-courgette rolletjes.




Conclusie

Dit boek is zeer werkzaam. Naast glutenvrij, zonder toegevoegde suikers en lactosevrij geeft het boek ook aan of de gerechten koolhydraat-arm/vrij zijn en maakt het gebruik van een symbool voor snelle gerechten die binnen 15 minuten klaar zijn. 

Door mijn moestuin heb ik de beschikking over veel verse biologische producten die met verrassende gerechten uit dit boek tot een smakelijke maaltijd omgetoverd worden. 

Ook een groot pluspunt vind ik dat er gebruik gemaakt wordt van gangbare producten, je hoeft geen extreme kosten te maken door ingrediƫnten te moeten kopen die je normaal gesproken waarschijnlijk nergens anders voor gebruikt.

Na de vakantie is het voor mij weer tijd om af te vallen en door dit boek heb ik weer een bron van inspiratie gekregen waardoor het makkelijker vol te houden is.

Natuurlijk geeft het boek ook aan dat Paleo geen dieet is maar een levenswijze en ik sta hier ook helemaal achter dus dit boek komt vooraan in mijn keuken op de kookboekenplank te staan. 

Met dit boek wordt het een feestje om te eten en te koken. 

Ik geef het boek een 5 *****  sterren.

Brigitta - Team DPB












Geen opmerkingen: