dinsdag 8 september 2015

In gesprek met......Wim Krings



De meeste mensen kennen Wim van de uitzendingen van DWDD waar hij tafelgast was en zijn aandeel had in de keuze voor 'het boek van de maand'. Dat hij Nederlands bekendste boekhandelaar is mag dan ook wel duidelijk zijn. Tijd voor een babbel met deze goedlachse Limburger.

Wie is Wim?
Wim is Wim Krings, geboren in Schaesberg. Nu beter bekend als Landgraaf: Pinkpop. Na de middelbare school ben ik eerst naar de HBO-V gegaan maar na ruim drie jaar gestopt. Ik ben toen geschiedenis gaan studeren en tijdens deze studie ben ik in 1986 begonnen bij Dekker van de Vegt in Sittard. Tussen 1997-2000 heb ik bij uitgeverij Academic Service gewerkt. Daarna terug bij Dekker van de Vegt in Sittard en sinds 2004 mei mijn eigen winkel. Ik heb drie volwassen kinderen (27, 24 en 20).  

Heb je altijd al gelezen? Weet je nog welk boek het eerste was dat je kocht/kreeg?
Ik heb al vanaf mijn jongste jeugd veel gelezen. Een echte lettervreter in een familie waar nauwelijks werd gelezen. Een van de eerste boeken die ik zelf kocht was het eerste deel uit de serie van De vijf detectives van Enid Blyton. Het laatste deel kocht ik trouwens toen ik een jaar of 19 was omdat ik dat deel miste! Ooit heb ik met een journalist uitgerekend hoeveel bladzijdes ik al had gelezen en dat zal tegen de anderhalf miljoen bladzijdes zijn inmiddels!

Het boek dat de meeste indruk op je heeft achtergelaten in je jeugd is.......
Dat vind ik heel erg moeilijk. Ik woonde in een klein dorp en daar kwam alleen de bibliobus en die had een zeer beperkt aanbod. Die heb ik dus helemaal 
“kaal “ gelezen! Na de jongensboeken kwamen toen maar de meisjesboeken! Dus ik heb geen uitgesproken favoriet uit mijn lagere schooltijd. Wel las ik alle spannende boekenseries die er waren.



Je leest nu ook graag jeugdboeken? Wat is daar zo bijzonder aan en heb je een favoriet?
Ik lees ze graag omdat daar verhalen verteld worden die de jeugd bezig houden! Dat houdt je jong! Plus zo hou je feeling met een hele belangrijke doelgroep en kun je goed advies geven. Favorieten heb ik velen maar er springen er een paar echt uit zoals Manon Sikkel, Janneke Schotveld, John Flanagan, Floortje Zwigtman, Benny Lindelauf en nog veel meer en dan doe ik er een hoop tekort. De stelling van Aaf Brandt Corstius ooit in de Volkskrant zei dat er na AMG Schmidt, Roald Dahl en Astrid Lindgren geen goede jeugdboeken zijn geschreven kan ik dan ook absoluut niet onderschrijven. Verder lees ik op jeugdboekengebied meer op onderwerp van het (prenten)boek dan op naam van de schrijver.

Van bedrijfsleider naar eigenaar van een boekhandel, kleinigheidje? Zou je het zo weer doen?
Nou niet echt een kleinigheidje maar de laatste jaren was ik al bedrijfsleider in Sittard. Wij werkten vrij zelfstandig omdat we natuurlijk ver weg zaten van de hoofdvestiging Nijmegen. Het voelde ook toen al aan als mijn eigen winkel maar er stond natuurlijk wel een directie boven me. Dat was ook wel makkelijk. Je kon altijd naar boven wijzen. Tja en ik denk dat ik het weer zou doen maar in deze tijd zou een bank minder happig zijn om mee te werken!

Wat is volgens jou het ideale recept voor dé thriller?
Het ideale recept voor een thriller??? Dat is er niet maar een goede thriller moet je verrassen maar wel kloppen. Een goede opbouw hebben en de karakters moeten te begrijpen zijn in hun handelingen ( dat kan diepgaand zijn of juist vlak). Verder moet de plot niet uit de lucht vallen maar uiteindelijk door de lezer, in ieder geval achteraf, te volgen kunnen zijn.

Nederlandstalige auteurs zijn booming op dit moment, wat is daarvan de reden denk je?
Een belangrijke reden is dat ze goede boeken voor hun doelgroep te schrijven. Die definitie mag ieder voor zichzelf invullen maar ze weten de “goede snaar” te raken in hun doelgroep. Dus geen wijzend vingertje maken naar sommige auteurs! Vooral de vrouwelijke auteurs doen het erg goed: voelen het dus beter aan!

Sommige boeken worden aan het begin van het jaar al uitgeroepen tot 'thriller van het jaar'. Iets wat lezers maar raar vinden, er is tenslotte nog een heel jaar te gaan op dat moment. Kun je daar iets over vertellen?
Is ook vreemd maar het is vooral een marketingidee van uitgevers. En tja je moet er zelf een weg in vinden. Vorig jaar riep AW Bruna dat als je een thriller zou moeten lezen dat Ik ben Pelgrim moest zijn! Dat deden ze al in januari en ik moet zeggen in dit geval is het wel een van de beste thrillers die ik in 2014 heb gelezen! Maar ik was in eerste instantie erg sceptisch. VN-thrillergids doet het ook maar hun jaar is geen kalenderjaar. Uiteindelijk bepaalt je eigen smaak wat je goed vindt!


<Boekhandel Krings in Sittard

De boekenwereld heeft het zwaar, waar ligt dat aan denk je en wat zou jij op dit moment graag zien als een eerste stap richting verbetering?
Ik vind de vaste boekenprijs een prima instrument maar door schreeuwerige reclame van sommige (internet)aanbieders lijken sommige (internet)winkels goedkoper maar dat is niet zo. De recessie is niet te beïnvloeden in het boekenvak en illegaal downloaden ook niet maar het zou goed zijn als het normbesef anders wordt, je moet als je iets wil hebben gewoon betalen! Verder wordt de helft van de bevolking vergeten bij het uitgeven van boeken: de mannen. Alhoewel dit wel begint te verbeteren.

Volgens onderzoek is het leesniveau onder de jeugd en jong volwassenen schrikbarend slecht tov jaren geleden. Waar ligt dat aan volgens jou en wat kan daar aan worden gedaan denk je?
Er moet meer aan leesbevordering gedaan worden op de middelbare scholen. De veelvraten van de basisschool worden vaak gedemotiveerd op de middelbare school. Verplicht boeken lezen en dan ook nog vaak vooraf bepaald. Die boeken sluiten dan totaal niet aan op de belevingswereld van jongeren! Maar of het allemaal zo slecht is weet ik niet. In mijn winkel komen nog steeds erg veel jongeren!

Doe jij iets speciaals voor dyslectische lezers?
Niet echt iets speciaals maar ik probeer te achterhalen wat men graag leest en vaak zijn dat informatieve boeken bij moeilijke lezers of strips en daar is ook niks mis mee.

In 2007 ben je uitgeroepen tot boekverkoper van het jaar, wat moet je daarvoor doen?
Nou goed luisteren wat je klanten willen. Niet bang zijn om ook onbekende schrijvers naar je winkel te halen en ook enthousiasme uitstralen. Ook onbekende boeken een kans geven en onder de aandacht brengen. Tevens een positief-kritische houding aannemen naar de uitgevers toe over hun uitgeefbeleid.

Heb je nog dromen mbt je boekhandel?
Dromen? Dat ik dit inmiddels al bijna 30 jaar mag doen is al erg mooi. Iedere keer weer verrast worden door de mooie boeken die worden uitgegeven. Dus dromen niet echt maar misschien als de recessie voorbij is sparen voor nieuw interieur!

Je bent behoorlijk lang vaste tafelgast geweest bij DWDD. Hoe kijk je daar op terug? Trok dat meer bezoekers naar je winkel?
Het is de mooiste bijbaan die je als boekverkoper kunt krijgen! Het kost wel behoorlijk wat tijd ( zo’n 60-80 uur per maand!) maar het is het wel waard! Je leert boeken in een korte tijd te “pitchen” en daar heb ik nu nog veel profijt van in mijn winkel. Trok het meer mensen naar mijn winkel? Misschien wel maar dat is moeilijk te peilen. Ook mijn winkel had het de laatste jaren zwaar en de achteruitgang was gemiddeld lager dan het Nederlandse gemiddelde! Mijn klanten vonden het wel leuk dat ik in het programma zat. Hun grootste compliment was dat ik op TV niet anders was dan in de winkel!

Ben je zelf actief op social media? Wat vind je daarvan?
Ja Facebook en in mindere mate Twitter. Je kunt snel ergens de aandacht op vestigen maar is ook vluchtiger dan bv mijn nieuwsbrief. Er zijn zoveel berichten en evenementen dat je lang niet alles kunt zien! Social media is een mooie aanvulling op het geheel maar de klant zien en spreken is gelukkig nog steeds het belangrijkste.

Bloggers en recensenten schieten als paddenstoelen uit de grond. Wat is volgens jou het grootste voordeel of nadeel daarvan?
Je krijgt meningen van velen te zien en dat kan een voordeel zijn maar ook een nadeel! Je ziet steeds vaker recensies verschijnen om een boek de hemel in te prijzen (vaak vrienden van de schrijver) of juiste de grond in te boren 
(tegenstanders van iemand). Daar moet je als lezer dus wel goed opletten wat je en hoe je het leest. Aandacht voor boeken is prima maar doe het wel op de goede manier.


Welk debuutboek is voor jou het meest verrassend tot nu toe en waarom?
Dat is een onmogelijke vraag! Vaak word ik verrast door debutanten en een paar die er uitspringen van del laatste tijd? Terry Hayes: Ik ben Pelgrim. Samuel Bjork: Ik reis alleen of bv Renee Knight: Disclaimer. Verder Celeste Ng: Wat ik nooit eerder heb gezegd. Bregje Hofstede: De hemel boven Parijs. Zoals je leest moeilijk kiezen. Het boek moet verrassen en goed in elkaar zitten zodat je niet wilt stoppen met lezen.

In je vrije tijd kunnen we jou vinden.....waar?
In mijn vrije tijd: in een lekker luie stoel binnen of buiten met een goed boek met mooie muziek op de achtergrond. Je kunt me ook op het voetbalveld vinden (ik voetbal zelf in een veteranenteam) of op de tribune. Een goede film wil ik ook wel graag zien. Het liefst in de bioscoop en een groot zwak heb ik voor Tatort. Een Duitse krimi-serie met veel verschillende varianten. Een terrasje pikken is ook niet verkeerd maar dat lukt niet zo vaak!

Ben jij honkvast? Zie je jezelf nog eens naar bijvoorbeeld de randstad verhuizen en daar een boekhandel openen?
Nou ik denk dat ik behoorlijk honkvast ben. Sinds 1986 op dezelfde plek met een klein uitstapje naar uitgeverij Academic Service in Schoonhoven tussen 1997-2000 maar zeg nooit nooit! Wie weet maar de kans is niet zo groot!

Geld is geen optie. Waar ter wereld zou jij een boekwinkel openen en welke auteur komt als eerste voor een signeersessie?
Tje waar? Ik zou het niet weten maar ik zou als eerste Elizabeth George willen uitnodigen. Zij is en blijft toch mijn favoriete auteur en haar heb ik nog nooit ontmoet. Stiekem zou ik dan Henning Mankell dan ook vragen! Aangezien beiden niet veel reizen zou het dus New York of Stockholm worden!

Wat is de meest rare vraag die je ooit is gesteld in een interview?
Of ik alle boeken in mijn winkel heb gelezen!




Tot slot, wat is dat met jou en voetbalclub Roda JC?
Tja, het is mijn cluppie en hoe dat zo komt? Mijn roots liggen in de Oostelijke Mijnstreek. Mijn familie komt uit Kerkrade en omgeving en ik ging als jonge jongen al af en toe naar Roda kijken en dat werd steeds meer en inmiddels heb ik denk ik al ongeveer 25 jaar een seizoenkaart. In goede tijden maar ook in zware tijden. Dat blijft zo en zal ook niet veranderen! Ik kijk trouwens weinig voetbal op tv (alleen als Roda wint!) omdat ik niet zittend kan kijken. Ik sta altijd om mijn emotie kwijt te kunnen!

Wim, bedankt voor je enthousiaste medewerking, de koffie houden we tegoed!
Grt Patrice ;-)

Geen opmerkingen: