woensdag 9 september 2015

Woendag Bloggerdag!! EncyCLEOpedie stelt zich voor



EncyCLEOpedie

Op 3 juni jongstleden startte ze haar eigen blog. In 1991 werd ze geboren, studeert aan de School voor Journalistiek en hoopt haar studie dit jaar nog af te ronden. Ze is een ontzettende blaaskaak dat bleek ook toen ze in een uitzending van College Tour met Matthijs van Nieuwkerk een brutale vraag stelde en daardoor een baantje aangeboden kreeg in een programma van Omroep Brabant. Ook in het schrijversvak heeft ze al de nodige sporen achtergelaten. Ze won op 13-jarige leeftijd een schrijfwedstrijd. Haar verhaal werd gepubliceerd in een boek en ze mocht het verhaal voorlezen aan onze huidige koning. Daarnaast schrijft ze voor diverse particuliere bedrijven en dag- en weekbladen. Haar naam is Cleo van der Schaft en haar passie is schrijven.

"Ik heb ondanks aandringen van mensen, jaren geweigerd om een eigen website op te starten. Ik zou me groen en geel ergeren aan mezelf. Ik vind de meeste blogs hinderlijk. Misschien omdat ik mezelf teveel herken in al die té uitgekauwde zeikverhalen. Het is 'het' gewoon simpelweg allemaal nét niet. (Blog; Who the fuck cares)

Er zijn honderdduizend blogs maar dat betekent niet dat ik er geen één hoef te beginnen. Ik zie mijn blog als een restaurant. De stukken die ik schrijf zijn lekkere hapjes voor het brein. Als ik zorg dat ik de lekkerste, smeuïgste en mooiste hapjes serveer, dan eten jullie ze wel op. En als jullie weer honger hebben, komen jullie terug. Dat is logisch want ik serveer de lekkerste hapjes.(Blog; Who the fuck cares)"

Cleo is ambitieus en ze wil het anders doen. Hoe anders? Daar is ze nog niet helemaal uit want Cleo is een ietsnut, een dagdromer en lijdt aan een ernstige vorm van Weltschmerz.

"Veel mensen smachten naar roem en erkenning maar zijn niet bereid er daadwerkelijk iets voor te doen of te laten. Degenen die daar wel toe bereid zijn, hebben 'het' vaak niet. Dat is maar goed ook, wie zou er in een wereld vol beroemde mensen nóg beroemder kunnen worden? (Blog; Who the fuck cares)"

Cleo komt uit de hoofdstad van Brabant ’s-Hertogenbosch; dan ben je gewoon een Bourgondiër. En wie is nu niet bekend met het lied “Brabantse nachten zijn lang”? Dit lied is op het lijf van Cleo geschreven. Maar Cleo is ook ranzig en smerig.


"Dat gele papje is kaassaus uit een zakje en dat is mijn lievelingssaus: het stinkt net zo penetrant als een vieze kliko en het bevat zo’n twee theelepels chemicaliën, vijf eetlepels kleurstoffen en vijftienhonderd calorieën per portie, maar het smaakt verrukkelijk.(Blog: SOA)
Ik dacht nog: ik sta hier niet héél goed, ik moet weg, maar het was te laat. Mijn poging om hem te ontwijken mislukte en ik voelde een warme, vloeibare substantie langs mijn haren en gezicht in mijn laag uitgesneden T-shirt glijden.
Die dingen overkomen mij nou altijd, zo oneerlijk, zo zuur ook, letterlijk en figuurlijk. (Blog: Vloeibare substantie)"



Brutaal en zelfverzekerd. Of zit er hier en daar een barstje?

"Ik ben niet zo van het ordinaire afzeiken: iemand meedogenloos de grond in stampen. Met het kleinere stootwerk is daarentegen absoluut niets mis: af en toe iemand eens lekker een veeg uit de pan geven. Zolang je maar niet vergeet om zelf kritisch in de spiegel te kijken, tenminste.(Blog:The best revenge is massive success)
Het hart van een puber is vergelijkbaar met een fontanel van een baby: je hoeft er niet extreem voorzichtig mee te zijn, maar er hard op duwen of er te vaak tegenaan stoten is niet verstandig. (Blog: Onbeantwoorde liefde)"


Maar ook lief, ontroerend en recht door zee. Cleo is een enorme fan van excentriekeling Jett Rebel en….van haar broer Toby.

"Eerlijk gezegd was ik er altijd van overtuigd dat er in 1991 maar één wonderkind geboren was…. Degene die naar de naam Cleo luistert... Maar toen kwam Jett… (Blog: Jetje Rebel)
Als ik de tijd terug kon draaien, had ik je wat meer gegund en had ik jou meer geaccepteerd zoals je was. (Blog: Toby)"

Meer lezen? 
Word dan vandaag nog cyCLEOop via www.encyCLEOpedie.nl. Er zijn je reeds 700 cyCLEOpen voorgegaan. Een blog vol ongestructureerde, geschreven verzameling van Cleo’s hersenspinsels. 

Het woord encyCLEOpedie is afgeleid uit het klassieke Grieks en betekent letterlijk 'shitload aan overbodige, doch vermakelijke informatie'.




Ben jij blogger en wil jij ook in de spotlights op DPB? Mail dan naar lettervreters@gmail.com en we nemen contact met je op.

Geen opmerkingen: