maandag 26 oktober 2015

'Redenen om te blijven leven' - Matt Haig”.


Genre: Autobiografie
Uitgever: Lebowski publishers
ISBN:  9789048828584
Uitvoering: Paperback
Aantal Pagina’s: 200   
Verschijningsdatum: oktober 2015

Ik dank uitgeverij Overamstel voor het beschikbaar stellen van dit prachtige boek.


Cover
De cover is geheel wit behalve de titel “Redenen om te blijven leven” en de quote: Verplichte kost voor iedereen die een depressie heeft gehad of iemand kent die eraan lijdt. Ik zou hier heel graag iets aan toe willen voegen: ook verplichte kost voor hulpverleners! Opvallend is dat de krul van leven gekleurd is als de regenboog wat voor mij hoop uitstraalt. Ik geef de cover een 8 omdat het perspectief biedt.

Samenvatting van het verhaal
Matt Haig is 24 en woont met zijn vriendin Andrea in Spanje als hij ziek wordt. Hij is altijd al een gevoelig jongetje geweest dat bang was en die zich veel zorgen maakte. Matt heeft gestudeerd en staat op het punt het volwassen leven in te stappen na een poos feesten en de jeugd vieren. Matt wordt depressief ligt 3 dagen op bed en wil zelfmoord plegen. Echter wanneer hij op de klif staat om te springen lukt het hem niet. Hij probeert moed te verzamelen om te sterven en daarna om te leven. 

De liefde van Andrea en zijn familie maakt dat hij het niet doet en de angst om verlamd te raken mocht hij overleven. Matt beschrijft het proces van vallen, landen, opstaan, leven en uiteindelijk “zijn” op indrukwekkende manier. Hij bedankt in het nawoord zijn redacteur dat die er geen bezwaar tegen maakte dat het een beetje van alles was: Autobiografie, zelfhulpboek of een overzicht. Dat geeft weer wat voor soort boek het is geworden.

Als je de tijd stil wilt zetten: kus.
Als je door de tijd wilt reizen: lees.
Als je aan de tijd wilt ontsnappen: muziek.
Als je de tijd wilt voelen: schrijf.
Als je de tijd los wilt laten: adem.


Conclusie

Wat een prachtig, ontroerend maar vooral moedig boek! Vanaf de eerste bladzijde had ik een brok in mijn keel die geleidelijk aan maar oploste. Het verhaal begint op zijn zwaarst en neemt je mee in het diepe dal waar Matt zich in bevindt. Hij heeft me met zijn verhaal mee weten te slepen in zijn depressie, het was zo voelbaar, zo intens dat ik een glimp gekregen heb hoe diep je moet gaan als je depressief bent. De angsten die erbij komen zodat het leven ondraaglijk wordt. 

Wat enorm knap dat je op deze manier naar jezelf kunt kijken maar ook in staat bent anderen ermee te willen helpen. En ook het gevoel van hoop. Het doel van dit boek is om het stigma op depressie te verkleinen en te laten zien dat de bodem van het dal nooit het beste uitzicht biedt… Nou, dat doel is zeker bereikt wat mij betreft. Er is leven na depressie en liefde helpt om deze gruwelijke ziekte te overwinnen. 

Matt zet zulke indringende statements neer waar ik, als psychiatrisch verpleegkundige ook echt iets aan heb. Ik zou willen dat ik dit boek eerder had gelezen, een echte aanrader voor hulpverleners. 

Ik geef dit boek 5*****

Brigitta Dielman-Bleeker – Team De Perfecte Buren



Geen opmerkingen: