dinsdag 17 november 2015

Auteurs bloggen........Heleen van der Kemp



Big hairy controlfreak


Het is een bijzondere periode in mijn hoofd. De periode nadat ik afscheid heb genomen van een boek. In dit geval Bijwerking dat sinds 15 oktober in de winkels ligt. Er is sprake van opluchting én van onzekerheid. Opluchting omdat ik bevrijd ben van het manuscript dat er altijd was, fysiek en in mijn hoofd. En de onzekerheid of de lezers het wel goed vinden.

Schrijven is iets heel dubbels voor mij. Het verschaft enorme voldoening als mijn fantasie en creativiteit samenkomen en in de vorm van een stroom woorden het papier raken. Tegelijkertijd is het een kwelling. Tijdens het creëren heb je alle controle, ik bepaal wat er gebeurt. De controlfreak in mij is dan heel erg zen. Dit draait zich 180 graden als het boek op de lezersmarkt is. Dan is het letterlijk en figuurlijk uit mijn handen en heb ik er geen enkele controle meer op. De big hairy controlfreak in mij gaat dan volledig door het plafond. Spelfout? Jammer dan, niks meer aan te doen. Slechte recensie? Slikken. En vooral niet in de verdediging gaan.
Big hairy controlfreak

Dan maar niet meer uitgeven? Alleen genieten van het creatieve proces en dan in de la? Nee. Dat is ook geen optie. Want de controleloze periode is ook heel bijzonder. Mijn boek op allerlei plekken, in tassen van mensen, in treinen en vliegtuigen mee op reis, op vakantiebestemmingen. De fijne leesuurtjes die mensen met jouw personages meemaken. De lieve en leuke reacties. De zorgvuldig geformuleerde recensies die vaker wel dan niet echt cadeautjes zijn. De leuke bijeenkomsten en interviews waar je kan praten over de rare dingen die nu weer uit je brein zijn ontsproten. Nee, dat zou ik allemaal niet willen missen. Ik ben heel blij dat ik mijn schrijftalent heb aangeboord en er zit nog genoeg in die bron.

Maar wat pik ik er dit keer uit? Uit die bron van woorden, ideeën, verhalen, personen? Want ja, het begint alweer te kriebelen. Na een eerste periode van ‘dit nooit meer!’ en ‘dit trek ik niet nog een keer!’ (want ook gezin met 2 kleine kinderen, 4-daagse werkweek & vriend die vlekken in zijn nek krijgt bij het woord schrijven alleen al) voelt mijn hoofd toch wat leeg aan. Maar wat ga ik doen? Schrijf ik een vervolg op Bijwerking (want ik vind Julia toch interessant) Of laat ik die verder met rust en laat ik Britt iets anders beleven? En is dit dan het laatste deel zodat ik een bijzonder einde ga verzinnen voor vijf boeken met Britt? Of gaat ze nog even door? Of ga ik het eens over een totaal andere boeg gooien met gloednieuwe personages? De kronkels in mijn brein zijn er nog niet over uit en krioelen voorlopig nog even verder. Dat nieuwe ei wordt binnenkort vast wel gelegd. Spannend! En de komende rustige periode maar extra lief zijn voor mijn vriend.

Groetjes,
Heleen


Geen opmerkingen: