dinsdag 10 november 2015

Auteurs bloggen......Hilde Vandermeeren


Signeren op de Boekenbeurs

Op het moment dat ik deze blog schrijf, heb ik vier signeerdagen achter de rug op de Antwerpse Boekenbeurs en nog een dag te gaan. Ideaal voor een terugblik op de editie 2015!
Na 14 jaar als signerend auteur op de Boekenbeurs - het is nooit echt drummen aan mijn signeertafel, dus heb ik ruimschoots de tijd om rond te kijken - valt me toch een aantal verschuivingen op.

In het begin van mijn carrière als kinder- en jeugdauteur (in 2001) liep er nog massaal jeugdig volk rond op zoek naar handtekeningen van schrijvers en illustratoren in hun soms zelfgemaakte boekjes.

Tegenwoordig is dat helaas helemaal passé. Op bepaalde dagen waren er zelfs opvallend weinig kinderen, niettegenstaande de kinder- en jeugdliteratuur dit jaar centraal stond. Nog een andere vaststelling is dat de kookhype duidelijk over het hoogtepunt heen is. Er viel tijdens deze editie, in tegenstelling tot de voorgaande jaren, minder bekend kooktalent te bespeuren.

In het algemeen waren er minder Bekende Vlamingen (BV’s) aanwezig dan vroeger. Of die BV’s op een Boekenbeurs thuishoren, is een vraag die al langer speelt. Ik stoor me er niet echt aan, maar het is wel praktisch als je signeertafel op veilige afstand van die ‘blockbusters’ staat, anders word je onder de voet gelopen!

Te warm, te druk, te veel boeken, te duur: het zijn klachten die sommige mensen van de Boekenbeurs weghouden. Zelf bekijk ik het signeren als iets wat gewoon bij mijn werk als auteur hoort. Het is ook een gelegenheid om andere auteurs te ontmoeten.

Dit jaar kreeg ik opvallend veel lezers aan mijn tafel die mij of mijn werk kenden via de sociale media (onder andere de enthousiaste delegatie van De Perfecte Buren). Heel fijn, bemoedigend en inspirerend om al die mensen ‘in het echt’ te ontmoeten. Het is een nieuwe trend die ik alleen maar kan toejuichen. Ik heb veel appreciatie voor de beheerders en leden van sites, blogs en boekengroepen waarin de liefde voor het boek (en het legaal lezen) positief wordt uitgedragen. Het boek is nog lang niet dood, leve het boek! 




Geen opmerkingen: