donderdag 5 november 2015

Bookflash......Jennefer Mellink



Kwaad bloed is mijn tweede young adult thriller. Dit boek begon, net als bij mijn debuut Gebroken, met het idee voor de ontknoping. Iedere auteur werkt anders, er zijn geen regels voor. Dat is het fijne aan dit vak: de vrijheid en de creativiteit. Ik typ pas de eerste letter als ik een goede, verrassende ontknoping heb bedacht waar ik voor honderd procent achter sta. De rest ontwikkelt zich eigenlijk al schrijvende. De personages, de verhaallijn(en), de omgeving etc. 
En terwijl ik tijdens het langdurige schrijfproces eindelijk de ontknoping nader, heb ik een nog betere, passendere invulling ervan bedacht. En dat is zo prettig aan schrijven. Je ‘stuurt’ je eigen verhaal, vormt je eigen karakters en creëert je eigen dialogen. 

Ik breng veel tijd thuis door typend op mijn laptop. Afspraakjes stel ik uit, feestjes sla ik over en mijn telefoon leg ik weg. Uitnodigingen krijg ik inmiddels niet meer, inkomende oproepen blijven onbeantwoord en mensen aan de deur worden volledig genegeerd. De enige die mij mag storen is mijn hond. Tussen de middag is het namelijk tijd voor een heerlijke, lange wandeling. Een gezonde dosis beweging, een frisse neus en inspiratie opdoen, om mezelf vervolgens weer uren af te zonderen. 
Het klinkt misschien een beetje saai, maar het tegendeel is waar. Mijn personages komen tot leven in mijn hoofd. Ik ben hun aanspreekpunt, hun zintuigen, hun kloppende hart. Ik maak of breek ze. Je ziet het zo op het eerste gezicht dus niet aan mij, maar in mijn hoofd is het allesbehalve saai. Ik bedrieg, chanteer, dreig en last but not least: ik pleeg (perfecte) moorden.

Do I need to say more?
Jennefer Mellink

KWAAD BLOED

De meters leken kilometers. Hij ademde zwaar. Dit ging echt niet goed. Er moest een dokter komen, en snel. Waar was zijn mobiel? Hij begon te hyperventileren, wilde schreeuwen en om hulp roepen, maar er kwam geen geluid uit zijn strot. Enkel wat zacht gepiep dat voor hetzelfde geld een klein muisje zou kunnen zijn, een van de vele in dit gore studentenhuis. Hij sloot zijn ogen en hoopte dat die helse pijn gauw over zou zijn. Nooit meer wilde hij 
cocktails drinken. Nooit, maar dan ook echt nooit meer.
Na een wild feestje wordt Vince dood aangetroffen in zijn studentenkamer. Een ongelukkig toeval, of is er meer aan de hand? Zijn beste vriendin Eilleen vertrouwt het niet en besluit om zich met het politieonderzoek te bemoeien. Ze ontdekt details die het daglicht niet kunnen verdragen, en veel mensen lijken een motief te hebben om Vince van het leven te beroven. Of beeldt ze zich dat slechts in? De vragen blijven zich opstapelen, de antwoorden laten zich niet makkelijk achterhalen. Door alle heftige gebeurtenissen wordt ook Eilleens eigen akelige verleden weer opgerakeld…

Binnenkort volgt er een duorecensie van Brigitta en Karin over 'Kwaad bloed' hier bij De Perfecte Buren.

Geen opmerkingen: