woensdag 18 november 2015

Woensdag Bloggersdag.........SJM Schrijft


Hey bloggers!


Door Leesclub van Lettervreters De Perfecte Buren werd ik uitgenodigd om over mij en mijn blog te vertellen. Mijn naam is Saskia Boree en ik beheer SJM Schrijft. De letters SJM staan voor mijn drie namen, Saskia Johanna Maria, zoals ik voluit ben genoemd. Ik zag het levenslicht op 2 mei in Delft en woon momenteel in het hoge noorden. Het liefste zie ik ons emigreren naar Canada of Ierland, maar dat gaat momenteel een beetje moeilijk gezien bepaalde omstandigheden. Ik heb namelijk een dochter (2004) die niet bij me woont en welke een lang verhaal is voor misschien een ander moment. Ik woon acht jaar samen met mijn partner die een hosting runt en alles van computers weet. Ik ken hem al zo'n tien jaar. Hij was onder andere ook verantwoordelijk voor de cover van Schimmen&Schaduwen, mijn eerste boek.


SJM Schrijft zag officieel het levenslicht op 26 oktober 2009. Daarvoor blogde ik voor drie jaar via weblog als SJM-productions, omdat ik voornamelijk een plekje nodig had voor mijn Engelse gedichten, die ik lyrics noemde. Tussen 2002 en zeg 2013 schreef ik namelijk knetter veel van die “songteksten”, die je tegenwoordig onder Purple Rose Petals (blogspot) terug kunt vinden. Niet dat die teksten heel goed zijn, maar oké. Laten we zeggen dat ik het schrijven van die songs nodig had om mezelf te ontlasten van bepaalde gedachten, me te ontdoen van de negativiteit dat binnenin mij huisde.

Op datzelfde blog startte ik ook het rubriekje “De definitie van...” die ik in 2009 heb meegenomen naar SJM Schrijft. Omdat weblog ging fuseren met wordpress, besloot ik in zijn geheel opnieuw te beginnen met bloggen, ook omdat in datzelfde jaar mijn eerste boek op 26 juni 2009 werd gepubliceerd. (Schimmen&Schaduwen) Dit boek is inmiddels niet meer verkrijgbaar, omdat ik dat verhaal drastisch aan het herschrijven ben. Het is op dit moment wel de vraag of ik het nog kloppende ga krijgen, maar dat terzijde. Momenteel werk ik aan een nieuw manuscript, waarover ik nog niet teveel kwijt kan.

Het jaar 2013 was het jaar dat er meer stond te gebeuren op SJM Schrijft. Ineens stond mijn blog niet alleen meer in het teken van mijn boeken, of mijn eigen ideeën. In het kader van mijn cursus Journalistiek&Nieuwe Media, kreeg ik de kans om te komen recenseren voor mede journaliste Patricia De Ryck. Dankzij haar heb ik kennis mogen maken met het wel en wee rondom recenseren. Ik recenseerde voornamelijk boeken voor Boekenblog. De perfecte bezigheid voor mij, ook omdat mijn opa 20.000 boeken bezat en omdat ik voor twee jaar in een warenhuis de boekenafdeling bemande.

Ik schrijf nog steeds recensies, het liefste voor boeken uiteraard, maar zal mijn hand ook niet omdraaien voor bijvoorbeeld films, spellen en muziek. Daarnaast ben ik vrijwilliger voor Puppievriendje, een magazine van Stichting Pup In Nood, neem zo nu en dan interviews af en schrijf diverse dingen voor mijn blog. Ik ben Roos Boum Representative, al houdt Roos momenteel even een break. Ik werk hard om in zijn geheel de journalistieke wereld in te slaan, naast dat ik boeken en recensies schrijf. In 2014 maakte ik mijn debuut als nieuwslezer op de radio tijdens So You Wanna Be A Newslezer. (3FM, Croissandershow) Uiteraard werd ik geen stand-in nieuwslezeres wegens het tekort aan radio ervaring, maar ik vond dit wel een hele leuke kans.

Johannes Olivier (de schrijver) schijnt familie van me te zijn en werd genoemd in een cursus Jeugdverhalen Schrijven van het NTI, die ik jaren geleden heb gedaan. Ik schrijf namelijk al sinds mijn achtste. Verder heb ik mijn diploma Dierverzorging en Eerste Verkoper. Ik heb certificaten voor Milieufunctionaris en mijn certificaat voor Journalistiek&Nieuwe Media. Lezen en schrijven zijn dagelijkse bezigheden.

Favoriete schrijvers? Als kind verslond ik Paul van Loon en Eddy C. Bertin. Tegenwoordig verzamel en lees ik ze van Stephen King, Dean Koontz, Preston&Child, Sallie Bissell, Raymond E. Feist en diverse andere auteurs van het genre fantasy, thriller, horror en sci-fi.
Ik hop nog even lekker naar de kringloopwinkel. Gewoon. Om even ongegeneerd te kwijlen op de boekenafdeling. Dat is namelijk naast lezen en schrijven ook één van mijn favoriete dingen om te doen...”

Geen opmerkingen: