vrijdag 4 december 2015

'Kwaad bloed' - Jennefer Mellink


Genre: Young Adult / Thriller
Uitgever: Uitgeverij Clavis
ISBN: 9789044825565
Uitvoering: Hardcover
Aantal pagina’s: 296
Verschijningsdatum: juni 2015

Met dank aan Uitgeverij Clavis voor deze recensie-exemplaren.

Duo recensie van Brigitta Dielman-Bleeker en Karin Teirlynck – Team De Perfecte Buren (gemaakt door Brigitta)


Over de auteur
Jennefer Mellink (Amersfoort, 1985) is opgegroeid in Leusden. In juni 2014 debuteerde ze met Gebroken, een zenuwslopend spannende young adult thriller die lovend werd ontvangen. Haar tweede young adult thriller Kwaad Bloed verscheen in juni 2015. Ook over dit boek zijn de recensies en reacties zeer positief. Momenteel werkt ze aan haar derde (en vierde) young adult thriller. Ze schrijft ook columns en korte (spannende) verhalen die zijn verschenen in diverse verhalenbundels en tijdschriften. Ook heeft ze zes jaar boekrecensies geschreven voor  Hebban/Crimezone. Jennefer wandelt graag urenlang met haar hondje door de natuur en houdt ook van lezen, koken en reizen. Behalve als auteur werkt ze parttime als medewerker binnendienst bij een bedrijfsmakelaar. (bron; jennefermellink.nl)


Cover
Brigitta; Op zwart-wit hardcover staat een jonge vrouw van wie je het gezicht nauwelijks ziet door haar zware pony en bloedrode letters met de titel Kwaad bloed. De vrouw ziet er wel vriendelijk uit maar lijkt zichzelf te verbergen. De cover past mooi bij het verhaal. Ik geef er een 8 voor.

Karin; Een sjieke hardcover die zeker opvalt in de schappen, zowel bij de doelgroep YA als bij de ‘volwassen’ lezer. Een zwarte achtergrond met de titel in knalrode letters. Verscholen achter die letters een vrouwengezicht, Eilleen neem ik aan. Meestal vind ik zoiets jammer, omdat wat op de cover afgebeeld is daardoor in het niets verdwijnt of wegvalt. Hier vind ik het echter passen, het stoort niet. Het is een boek dat ik zeker zou oppakken voor de korte
inhoud te lezen, die gelijk al aanspoort tot het lezen van dit boek. De cover een 8.


Achterflap
“De meters leken kilometers. Hij ademde zwaar. Dit ging echt niet goed. Er moest een dokter komen, en snel. Waar was zijn mobiel? Hij begon te hyperventileren, wilde schreeuwen en om hulp roepen, maar er kwam geen geluid uit zijn strot. Enkel wat zacht gepiep dat voor hetzelfde geld een klein muisje zou kunnen zijn, een van de vele in dit gore studentenhuis. Hij sloot zijn ogen en hoopte dat die helse pijn gauw over zou zijn. Nooit meer wilde hij cocktails drinken. Nooit, maar dan ook echt nooit meer.” Na een wild feestje wordt Vince dood aangetroffen in zijn studentenkamer. Een ongelukkig toeval, of is er meer aan de hand? Zijn beste vriendin Eilleen vertrouwt het niet en besluit om zich met het politieonderzoek te bemoeien. Ze ontdekt details die het daglicht niet kunnen verdragen, en veel mensen lijken een motief te hebben om Vince van het leven te beroven. Of beeldt ze zich dat slechts in? De vragen blijven zich opstapelen, de antwoorden laten zich niet makkelijk achterhalen. Door alle heftige gebeurtenissen wordt ook Eilleens eigen akelige verleden weer opgerakeld ...


Samenvatting van het verhaal  
Karin; Eilleen de Jong woont in een studentenhuis en samen met Suus, Emiel, Jonathan, Vince, Chloé en Tara (de moederkloek van het gezelschap, omdat zij enkele jaren ouder is en een dochtertje heeft) hebben ze een hecht vriendengroepje. Vooral met Vince kan Eilleen het heel goed vinden. Als Katie, het dochtertje van Tara haar communie doet, feest de vriendenbende gezellig mee. De cocktails lopen goed binnen. Maar als Vince zich ineens niet lekker voelt, houdt hij het voor gezien. Met veel moeite geraakt hij nog in zijn flat. Als hij de volgende dag dood gevonden wordt, is dit voor Eilleen en haar vrienden een schok.

Brigitta; Het boek zelf ziet er prachtig uit. Mooie stevige kaft en opmerkelijk zijn de zwarte bladzijdes waarmee de hoofdstukken beginnen en eindigen. Het verhaal begint bij Vincent van Ommen die tijdens een communie-feestje van Katie, de dochter van Tara, niet lekker wordt en naar huis strompelt, De volgende ochtend wordt Vincent dood gevonden in zijn studentenkamer. Eilleen de Jong is net op weg naar haar stage-baantje bij eetcafé “Lopend vuurtje” en ziet een ambulance naar het studentenhuis gaan. Ze belt haar vriendin Suus en komt vervolgens tot de gruwelijke ontdekking dat haar vriend Vincent overleden is. De hele vriendenclub is bij het feestje geweest en vragen zich af wat er gebeurd kan zijn. Al snel  heeft Eilleen het idee dat het overlijden geen toeval is en zij gaat op onderzoek uit.

Karin; Eilleen kan en wil niet geloven dat Vince dood is en zit voornamelijk met de vraag wat er precies is gebeurd? Omdat het onderzoek van de politie niet opschiet, gaat ze zelf op onderzoek uit. Iets zegt haar dat Vince vermoordt is. Maar waarom? Hoe verder ze graaft, hoe meer wantrouwen er gaat spelen tussen de vrienden. Verteld iedereen wel de waarheid? Bovendien ontdekt ze zaken van Vince waar ze niets van afwist. Was hij echt van plan de ‘Heartbeat’ over te nemen, de zaak waar hij een baantje had? Wie is Kars en wat voor een griezel is me dat? Zou hij iets te maken hebben met de dood van Vince? ‘Ik fantaseer de woorden, Wanted: Dead or Alive $10.000 boven zijn hoofd, want een misdadigerstype is het wel.’ En of dit nog niet alles is, komen er demonen uit haar jeugd om de hoek piepen. Net nu ze alles min of meer op een rijtje heeft en het had verbannen, lijkt haar onderzoek naar de dood van Vince, meer op te rakelen dan haar lief is.

Brigitta; Politieman Wim Overschie leidt het onderzoek. Eilleen moet oppassen dat ze niet opvalt tijdens haar eigen speurtocht en komt al snel in gevaarlijke situaties. Binnen de vriendenclub ontstaan scheurtjes in de vriendschap en de vragen lijken zich op te stapelen. Ze hebben allemaal hun eigen ideeën en geheimen. En ook Vincent blijkt zich anders voor te hebben gedaan. Neemt hij zijn geheimen mee het graf in of lukt het Eilleen om achter de waarheid te komen?


Conclusie
Karin; Voor mij een eerste kennismaking met Jennefer Mellink. Het boek oogt mooi, zowel de cover als de binnenkant. Elk hoofdstuk wordt gemarkeerd door een zwarte bladzijde, speciaal! Het verhaal begint mysterieus met de proloog en roept gelijk al vragen op. Helaas valt daarna de spanning weg en maak je vooral kennis met de vriendengroep en hun relaties tot elkaar. Gelukkig weet de auteur die spanning terug op te bouwen en werkt ze zo naar de plot, die erg onverwacht is. Deze zit eigenlijk heel vernuft verwerkt in het verhaal, maar je ziet hem totaal niet aankomen. Knap! Hier en daar had ik wel mijn bedenkingen. Waarom woont Eilleen in een studentenhuis, terwijl haar ouders op een vijftal minuten daarvandaan wonen? Ook het gipsverhaal van Emiel was in het begin niet erg duidelijk en deed me twijfelen of hij nu wel of niet in het gips zat?

Brigitta; Deze Young Adult thriller is actueel en spannend. De personages zijn goed uitgewerkt door de verschillende hoofdstukken heen. De hoofdstukken versprongen qua hoofdpersonage waardoor het veel diepgang kreeg. Vooral Kars vind ik erg sterk neergezet, soms een beetje te grofgebekt naar mijn zin maar wel realistisch in het boek. Ook Eilleen vind ik goed beschreven en ik kon me erg inleven bij haar gevoelens.

Karin; Voor een young adult waar duidelijk op de achterflap staat ‘Voor lezers vanaf 16 jaar’, had er voor mij iets meer diepgang in mogen zitten en hadden de karakters en het verhaal nog meer uitgewerkt mogen worden. Sommige verhaallijnen zijn voor mij onduidelijk en niet af. Daarbij denk ik aan Kars en Anita, maar om geen spoilers weg te geven, kan ik daar niet veel over kwijt. Ook in het deel over Eilleen haar verleden had ik graag wat meer gelezen.

Brigitta; Ik begon me op gegeven moment wel te irriteren aan het veelvuldig gebruik van bijvoeglijk naamwoorden (bijvoorbeeld zangerige stem, spierwitte muren, klein, groen lampje en hoogpolig, groen vloerkleed). Bijna elk zelfstandig naamwoord werd ermee opgeleukt en dit was lang niet altijd zinvol, vaak zelf overbodig. Zo werd er een halve bladzijde volgeschreven met alle groene accessoires in de groene kamer in het huis van de ouders van Tara. Dit voegde niets toe aan het verhaal en lijkt mij meer bladvulling te zijn. Ook is de zinsopbouw soms heel oubollig (ik spoed me naar de deur) en vervolgens weer heel modern met uitdrukkingen als `attenoie`. Uitdrukkingen als het gaat om een jurkje (ik wilde dit exemplaar) houden en `Hij heeft mooie brede schouderbladen`maken dat ik de tekst soms warrig vond. Daarnaast werden sommige details uit en te na herhaald zoals bv. het gebroken been van Emiel. Uiteindelijk lijkt dit met het verhaal te maken te hebben maar om dit keer op keer te herhalen is echt onnodig.


Slotsom
Karin; Het mag gezegd, Mellink schrijft met een vlotte pen in makkelijk leesbare zinnen. Er zit vaart in het verhaal en je hebt het dan ook in no-time uit. Ik heb de indruk dat ze zich makkelijk kan inleven in de leefwereld van jongeren. De onderwerpen die zij aansnijdt zijn realistisch beschreven en herkenbaar voor de doelgroep waar dit boek voor bedoeld is. Jammer dat de muziek/liedjes van Kars niet hedendaags zijn. Ik vrees dat er verschillende titels zijn die onbekend in de oren klinken bij de jongeren van deze tijd. 
3 sterren voor Kwaad Bloed.

Brigitta; Het boek is spannend en goed bedacht. De schrijfstijl is vlot maar wel erg veel nadruk op details waardoor de vaart er wat uitging. Maar het plot was zeer verrassend en maakte weer een hoop goed en hierdoor geef ik uiteindelijk toch 3 sterren.

Leuk interview als laatste stuk in het boek.

Karin & Brigitta - Team De Perfecte Buren 






Geen opmerkingen: