maandag 11 januari 2016

Auteurs bloggen.......Cocky van Dijk en WIN!

In- en uitspiratie ontmaskerd 

De meeste mensen weten dat ik het zo af en toe over inspiratie heb. Inspiratie is een raar iets en komt in vele vormen: vluchtig, hardnekkig, overheersend, niet te grijpen, totaal op het verkeerde moment, overdonderend enz. Ik probeer er zo vaak mijn vinger op te leggen, maar hij laat zich niet duiden.


Inspiratie

Het op het goede momentje:

Dit is natuurlijk de beste. Je opent een schone pagina in Word, rolt even met je schouders, knakt je vingers en plaatst ze op het toetsenbord. Kalm en beheerst komt de inspiratie op precies het goede moment aanglijden. 

Perfect, denk je. Zo zou het moeten zijn. Maar helaas niet altijd waar. Zo kan het werken als je al verder in een boek bent, absoluut, want dan rolt het verhaal door in je hoofd, vaak sneller dan je vingers kunnen bijhouden. Maar bij een nieuw begin? Niet altijd dus.


Het te pas en te onpasje:

‘Lust je er een koekje bij?’
‘Oh, lekker, dank je wel.’ Ik pak een koekje uit de trommel en neem er een hapje van. Speculaasjes, altijd lekker.
‘Heb je het al gehoord van onze buurman?’
‘De buurman? Nee, wat is er gebeurd dan?’ Ik doe een beetje melk en een zoetje in de koffie en roer.
‘Hij had een hartaanval, echt zomaar opeens. Je had de buurvrouw moeten horen, totaal in paniek.’
‘Wat erg!’
En terwijl er verder wordt gepraat dringen er zinnen aan me op. Ik duw ze weg, want ik moet me concentreren op wat er verteld wordt, het is ernstig zat. 
Er was iets mis. Angst, woede en vooral pijn klonk door in de stem die in zijn hoofd dreunde.
Nee, nu niet. Ik schud even licht met mijn hoofd en schraap mijn keel. ‘En hoe is het nu verder met hem?’
‘Nou, dat is nog het gekke…’

Wankelend pakte Meester Brann zich vast aan de hoek van zijn bureau. Dit was helemaal niet in orde.

Oh, god, en het zijn zulke fijne zinnen, die ga ik nooit onthouden. Ik moet ze opschrijven. ‘Ehh…’ ik sta op. ‘Ik moet even naar het toilet. Excuus.’ Snel pak ik mijn tas mee, wat wellicht een beetje vreemd staat, en haast me naar het toilet. Ik doe het deksel naar beneden en ga erop zitten. Snel krabbel ik de zinnen op in mijn opschrijfboekje plus een paar extra. Zo, die zullen me niet meer lastig vallen. Ik trek door, moet natuurlijk de indruk wekken dat ik ben wezen plassen en ga terug naar de woonkamer.
‘Is alles goed?’
Heb ik iets geks gedaan? Ben ik iets vergeten? Ik veins een hoofdpijn. Ik kan moeilijk zeggen dat de inspiratie het won van de buurman, dat staat zo gek. 
‘Ja, je leek al zo afwezig. Wil je een paracetamol?’
‘Nee, nee, het gaat alweer, hoor.’ Blijkbaar was het toch duidelijk dat er iets aan de hand was. Ik neem een slok koffie, bah, koud, maar ik houd mijn gezicht in de plooi terwijl ik verder naar het verhaal luister.




Het slaapverstoordertje:

‘Welterusten lieverd.’
‘Welterusten.’ Ik draai me om, trek het dekbed tot aan mijn kin, laat me lekker in het kussen wegzakken, nog even bewegen om een goed plekje te vinden. Ja, perfect. Langzaam laat ik me naar dromenland glijden. 
Zijn oren suisde bij de volgende kreet. Een beeld flitste aan zijn geestesoog voorbij. 
Oeh! Briljante zin. Ik sla het dekbed van me af, ga zitten, doe het nachtlampje aan, krabbel de zin snel op papier, doe het licht uit en ga weer liggen. Mijn hoofd is leeg en ik val heerlijk in slaap.

Het slapeloze nachtje:

‘Welterusten lieverd.’
‘Welterusten.’ Ik draai me om, trek het dekbed tot aan mijn kin, laat me lekker in het kussen wegzakken, nog even bewegen om een goed plekje te vinden. Ja, perfect. Langzaam laat ik me naar dromenland glijden.
Zijn oren suisde bij de volgende kreet. Een beeld flitste aan zijn geestesoog voorbij. 
Oeh! Briljante zin. Ik sla het dekbed van me af, ga zitten, doe het nachtlampje aan, krabbel de zin snel op papier, doe het licht uit en ga weer liggen.
Tralies? Brann hijgde lichtjes. Een Draak in gevangenschap? Dat kon niet! Dat was gewoonweg niet mogelijk. Toch?
Shit… Ik sla het dekbed van me af, ga zitten, doe het nachtlampje aan, krabbel de zin snel op papier, doe het licht uit en ga weer liggen.
Maar wie was hij om het beeld van een Draak in twijfel te trekken? Hij kromp in elkaar bij de volgende pijnscheut.
Ik zucht en sla het dekbed van me af, ga zitten, doe het nachtlampje aan, krabbel de zin snel op papier, doe het licht uit en ga weer liggen. En het gaat maar door en door. Telkens als ik net bij de drempel van dromenland aanbeland ben, beukt de inspiratie op me in. Zinnen, scènes, hele conversaties… Het beste is om uit bed te gaan en de laptop aan te zetten. Je moet er gebruik van maken toch? Maar toch maakt de slaap me eigenwijs en ik blijf liggen waar ik lig. Vechtend tegen de zinnen.
Zal ik dan toch maar…?





Uitspiratie:

Het op het verkeerde momentje:

Soms komt de inspiratie echt niet uit en probeer je het te negeren, of erger nog: te onthouden. Dat werkt doorgaans niet. En dan zit je achter de computer en probeer je het terug te roepen: compleet blanco.

Op het puntje van je tong:

Soms is hij net zo onbereikbaar als dat hij aanwezig is en ligt hij op het puntje van je tong: Ja, ja, bijna…

Blanco:

Je opent een schone pagina in Word, rolt even met je schouders, knakt je vingers en plaatst ze op het toetsenbord. Kalm en beheerst komt de inspiratie op precies het goede mome… ehhh…  

Vastlopen:

Dan ben je op een punt in het verhaal dat het niet allemaal even lekker loopt. De karakters zijn op een punt aanbeland dat ze het zelf even niet weten. En nu?

Zo zie je, inspiratie komt in vele vormen. Nu ben ik gelukkig gezegend met een stuiterhoofd, dus heb ik eerder teveel dan niet. Het is echt nooit saai. Het frustrerende eraan is alleen het feit dat ik nooit alle ideeën uit kan werken, wegens tijd. Te weinig tijd, te veel ideeën.
Zou het zo bij alle schrijvers gaan?

Cocky van Dijk

Auteur van de Drakenzielertrilogie: Spiegelgeest, Sluimergeest. Deel 3 verwacht begin augustus.

Site van uitgeverij Zilverspoor

WINACTIE! 

Wil jij kans maken op een exemplaar van Spiegelgeest, boek 1? Like de Facebookpagina van Zilverspoor én deel deze winactie vanaf onze frontpage openbaar op je tijdlijn. Nog geen lid? Meld je dan aan via deze link.  Je kunt meedoen t/m vrijdag a.s. 24.00 uur. Succes met delen en liken.

Geen opmerkingen: