dinsdag 9 februari 2016

Auteurs bloggen......Greet Ilegems


Ik heb even getwijfeld toen men me vroeg een column te schrijven. Ik heb reeds meerdere soortgelijke aanvragen geweigerd, wegens tijdsgebrek, maar nu maak ik graag heel even een uitzondering. Ik heb een zeer drukke job en schrijven doe ik enkel als ontspanning, het liefst dus ook zonder deadline of opgelegd thema. 

Ik heb altijd al een ontzettend rijke fantasie gehad. Daarnaast was ik reeds van jongs af aan enorm gefascineerd door wetenschap. Zo gaf ik ooit als tienjarige een spreekbeurt over astronomie en zwarte gaten; een thema dat zelfs de leerkrachten hun petje te boven ging. En zo ben ik uiteindelijk burgerlijk ingenieur geworden, aan de universiteit van Leuven. Maar mijn fantasie heb ik nooit verloren. Als kind verzon ik elke avond een nieuw verhaal. En dat ben ik blijven doen, bijvoorbeeld als pauze tijdens het blokken op de universiteit of in de wagen tijdens de ochtendspits. Fantasie is mijn ontspanning en laat me zelfs emotionele problemen vlot verwerken. Zeven jaar geleden ben ik beginnen beseffen dat ik hier iets mee moest doen. En zo ben ik beginnen schrijven. Er zijn een aantal thema’s die me zeer sterk fascineren en het is op basis van deze thema’s dat de fantasiewereld ontstond waarin Hybrid zich afspeelt. De personages zijn hier vervolgens gaandeweg in gaan groeien. Ik vind ook dat te veel fictie zich vandaag louter focust op het slechte in de mens. Ik wou iets anders brengen: een verhaal over volhouden en dromen, dat toch mysterieus is. 

Een jaar terug heb ik mijn toenmalige manuscript naar een vijftal grote uitgeverijen per mail opgestuurd. Niemand heeft echter op mijn mail geantwoord, buiten één uitgeverij die een commentaar gaf waaruit bleek dat ze enkel de eerste alinea gelezen hadden. Ik ben meteen gestopt met het zoeken naar een uitgever en ben gewoon zelf aan de slag gegaan. Beroepsmatig werk ik als key account manager voor een groot technologiebedrijf. Het managen en publiceren van mijn eigen boek leek me dus de perfecte uitdaging. En óf het dat was: ik heb ontzettend veel bijgeleerd én kunnen verwezenlijken. Hybrid ligt momenteel in de rekken van zowat alle bekende boekhandels in Vlaanderen en ik mocht signeren op de Antwerpse boekenbeurs. Mijn boek werd ook reeds door vele bibliotheken opgenomen in het aanbod, zowel in België als in Nederland. Dankzij mijn boek heb ik heel wat nieuwe mensen leren kennen, iets waar ik heel blij om ben. Ook mocht ik ervaren hoeveel de steun van mijn vrienden en familie effectief betekent. De vele reacties stromen nog steeds toe en daar ben ik iedereen ontzettend dankbaar voor, want zo goed als elke feedback brengt iets bij: moed om verder te werken aan het vervolg en nuttige tips waarmee ik zeker rekening zal houden.

Naast mijn boek ben ik ook op andere vlakken heel druk bezig. Zo was ik de laatste drie maanden bijvoorbeeld vijf keer in het buitenland, zowel privé als professioneel. Ik kan heel goed om met stress en hou van de meest onmogelijke uitdagingen. Ik haal er voldoening uit en het is mijn fantasie die me tussen de drukte door de nodige rust bezorgt. Ik ben heel blij dat ik af en toe dat beetje bezinning weet te vinden. Het laat me op een heel andere manier van buitenaf naar de hectiek van onze samenleving kijken; alsof je even uit het kolkende water van afleiding en verplichting kan ontsnappen en mag zien hoe de wereld er nu weer echt uitzag. Vanuit die blik ontstond Hybrid. En bij die gedachte denk ik weer aan het tweede boek. De vele ideeën worden stilaan ongeduldig en de muziekstukken waarmee de verhalen samengaan laten alles weer als een film voor mijn ogen afspelen. 

Het uitgeven van een boek is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn. Wie een beetje in de schijnwerpers komt te staan krijgt allerhande reacties over zich heen. Op deze manier bracht mijn boek, wat voor mij een positief project is, me ook reeds in contact met nijdige reacties en met mensen die slechts weinig respect hebben voor hun medemens. Het maakt me triest en het doet me beseffen dat onze samenleving nog een hele weg te gaan heeft. Gelukkig heeft mijn boek me enorm veel bijgebracht en sta ik intussen iets sterker in mijn schoenen. Zoals een van de personages in Hybrid het verwoordt: ‘Al is het maar de geringste glimlach die je op het gezicht van een onbekende tovert, het is steeds de moeite waard. Zelfs wanneer niemand nog eerlijk en oprecht is tegen jou. Je mag nooit opgeven om te laten zien hoe het wel moet.’ Geef je positiviteit dus nooit op. Want wie negatief is ingesteld, zal negativiteit terugkrijgen. En wie begripvol en positief handelt, zal door anderen uiteindelijk ook zo worden behandeld. En wanneer ieder van ons de anderen een beetje beter zou leren begrijpen en respecteren, dan zou zelfs het wereldnieuws er op termijn misschien heel anders kunnen uitzien. 

“Because all our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.” – Walt Disney



'Hybrid, De nieuwe wereld' speelt zich af in een futuristische magisch-realistische wereld en snijdt thema's aan zoals pesten, armoede en hoe hard mensen voor elkaar kunnen zijn. Het is een mysterieus avontuur over liefde, volwassen worden en anders zijn. Een verhaal van 'zijn wie je bent' en van 'volhouden en dromen'. Greet Ilegems heeft ondertussen ideeën klaarzitten voor vijf vervolgdelen.

Geen opmerkingen: