dinsdag 1 maart 2016

Auteurs bloggen......Jara Lee


Er is ons gevraagd om een blog te schrijven voor deze gezellige groep boekenfanaten. Eerst zal ik (Rachel) ons aan jullie voorstellen. Voor diegenen die nog nooit van ons gehoord hebben. Wij zijn Rachel en Jan van der Lee. Onze boeken verschijnen onder pseudoniem Jara Lee. We zijn dertien en een half jaar getrouwd. Allebei ons tweede huwelijk. Ik werd op jonge leeftijd weduwe. Ik was 26 jaar en ik bleef plotseling achter met een ventje van bijna drie en een baby, ook een jongetje, van acht weken. Dat is volgende maand negentien jaar geleden. Al mijn hele leven, vanaf mijn vroegste jeugd toen ik nog leerde lezen, riep ik al dat ik net zo beroemd wilde zijn als Annie MG. Ik verslond letterlijk alles wat ik onder ogen kreeg. Maar daar leek weinig van terecht te komen. Wel hield ik al die jaren dagboeken bij. Na vier en een half jaar alleen moederen, leerde ik Jan via de website “ouder alleen” kennen. Hij was gescheiden en had twee dochters van toen twaalf en dertien jaar. Hij had de volledige voogdij omdat hun moeder de zorg niet aankon. Daar begon het leven als samengesteld gezin. Dat waren ook heftige tijden. Bij mijn oudste zoon werd autisme en een verstandelijke beperking geconstateerd. Waar de hulpverlening in mijn vorige woonplaats faalde ging er een wereld open. Maar tijd om te schrijven was er eigenlijk nog steeds niet. De één gilde om nog meer aandacht dan de ander. Maar Jan en ik bleven op één lijn tegenover de kinderen en ook bleven wij in gesprek. Het was wel wonderlijk dat het stand hield. Want vele samengestelde gezinnen om ons heen van de groep met wie wij nog omgingen (van de ouder alleen site), haalden het niet. Maar zo langzamerhand vlogen ze allemaal uit en kregen wij meer tijd voor onszelf.

Na nog wat ups en downs begon het een ruime vijf jaar geleden. Jan kwam opeens met een idee voor een interessante personage. Of ik er iets mee kon. Al schrijvend, met zijn tweetjes met hulp van het chatprogramma ICQ ontstond er een verhaal. Met een knipoog naar onze twaalfhonderd pagina’s tellende chat uit de tijd dat we nog “verkering” hadden en een latrelatie. Maar we kregen de smaak te pakken. Drie jaar op rij reden we in de zomervakantie rond in Zuid Frankrijk. Eigenlijk ook nog weer met dank aan KRO memories waar Jan zijn jeugdvriendin uit Frankrijk terug gevonden heeft. Er ontstonden nog meer ideeën die wij in de loop van de jaren uitgewerkt hebben naar ruwe manuscripten. Er ligt een behoorlijke berg aan verhalen klaar kan ik jullie vertellen.

Mensen vragen ons wel eens hoe het kan. Dat we elkaar aanvullen, hoe we te werk gaan en of we elkaar niet met een keukenmes te lijf gaan als het dreigt te mislukken. Eigenlijk is het net een extra relatie. Het is geven en het is nemen. Waar we in het begin van het schrijfproces tegenaan liepen, gebeurt al niet meer. En ja, ik geef toe. Ik ben de meest eigenwijze van ons twee. Jan past zich veel gemakkelijker aan. Ik pik één van onze verhalen eruit. Ter kennismaking is ons boek “Ruw verstoord” nog steeds als gratis Ebook te krijgen. Stuur een mailtje naar Jitskekingma@elikser.nl en zet in het onderwerp “Jara Lee en Ruw Verstoord” en je kunt hem krijgen. Via Bol.com of andere websites zul je merken dat je vijftig cent moet betalen.


Op een avond zaten wij naar de televisie te kijken. Ik had in de gids gezien dat er een documentaire zou komen over het boerenleven ergens in een wat afgelegen gebied in Frankrijk. 

In deze link kunnen jullie de echte Pierre en Louis zien. Voor diegenen die het boek gelezen hebben, de oude opaatjes aan de keukentafel stonden model voor de tweeling. Hiermee zeg ik niet dat alle personen echt bestaan hebben maar in dit geval laat het de sfeer een beetje zien. Door elkaar vragen te gaan stellen, wat kan je met het gegeven van twee oude broers die nog samenleven op de boerderij van hun ouders. Die nooit ergens geweest zijn en altijd in het “vroeger” zijn blijven hangen. Voor onze verhalen zoeken we meestal ook naar een romantisch tintje. Een beginnende relatie. Dat lukte met deze twee oudjes natuurlijk niet. Dus verzonnen we een neef, die ze komt helpen omdat ze toch niet meer zoveel zelf kunnen.

Dat gaat natuurlijk ook niet zo gemakkelijk. Deze vrijgezel van vijftig wilde toch wel graag wat moderne gemakken in huis aanleggen zodat het voor hem draaglijker zou worden daar. Als er dan twee vrouwen stranden met een auto. Een moeder met haar tienerdochter, die iets ergs meegemaakt heeft, dan trekt natuurlijk alles scheef. Wat gebeurt er met de twee oude mannen, die veel kibbelen. Wat vindt de tienerdochter van het primitieve leven wat ze noodgedwongen gaan leiden? De onderlinge verhoudingen? De ruzies, die er onvermijdelijk toch komen als de moeder van het meisje het wel prettig vindt om zo achteraf te wonen zodat ze niet gevonden worden. Meer verklap ik niet, maar zo kunnen jullie een beetje zien hoe wij te werk gaan. Als je met hulp van ICQ werkt, ontstaan de dialogen echt. We kiezen beiden een personage uit en dan krijg je acties en reacties. Wij dagen elkaar zo constant uit om op deze manier mensen tegen elkaar uit te spelen.

Omdat onze verhalen van alles wat bevatten, is het opvallend dat men niet goed weet waar ze geplaatst moeten worden. Is het een roman? Is het een thriller? Het ene verhaal is misschien minder spannend dan het andere. Ik kan jullie met zekerheid zeggen dat onze verhalen van alles wat bevatten. Dat zeggen onze twee uitgeefsters ook (Elikser en AquaZz) Zo komt “Gestrand in Rana” in de buurt van een chicklit en is “4008” zelfs een beetje een streekroman. 

De “Recht trilogie” over de rondtrekkende bende in Zuid Frankrijk heeft echt van alles wat; roman, thriller, maar zeker psychologische thriller. Van tevoren bespreken wij wel de ruwe lijnen en waar we willen eindigen maar nooit hoe. Dat maakt het voor ons tot een uitdaging om verhalen te verzinnen. En geloof me veel van de dingen die je als auteur verzint, kunnen soms in werkelijkheid nog veel erger zijn. 

Mochten jullie nog vragen hebben. Bezoek onze auteurssite op Facebook of benader ons persoonlijk via ons profiel. Wij wensen jullie veel leesplezier!

Ons nieuwe boek “Echo uit het verleden” verschijnt dit voorjaar!

Rachel en Jan










(foto rechtsboven is auteursrechtelijk beschermd en eigendom van Loes van Setten, Lovasetfotografie
https://www.facebook.com/lovasetshoots/ )

Geen opmerkingen: