woensdag 2 maart 2016

'Duizend stukjes van jou' – Claudia Gray

 
Genre: YA
Uitgever: HarperCollins 
ISBN: 9789402705003
Uitvoering: paperback
Aantal pagina's: 336
Uitgave: januari 2016

Met dank aan uitgeverij HarperCollins Young Adult voor het recensie exemplaar.

Cover
Een van de mooiste covers die ik de laatste tijd heb gezien. Intrigerend, prachtig qua kleurgebruik en compositie. Je ziet een futuristische stad met veel hoogbouw in de kleuren grijs en blauw. Gespiegeld daaronder een veelkleurige stad die Russisch aandoet. De cover springt vooral in het oog door de tegenstelling van het kleurgebruik. De afbeelding is geplaatst op de witte ondergrond. De witte letters van de titel liggen op de afbeelding van de steden, je kunt ze voelen. Het geheel straalt iets wonderbaarlijks uit. De cover krijgt van mij een dikke negen.

Samenvatting van het verhaal
De ouders van Marguerite Caine, dr. Sophia Kovalenka en dr. Henry Caine, zijn bekende wetenschappers. Zij hebben gewerkt aan de theorie dat ons universum in feite een multiversum is en uit meerdere dimensies bestaat, en hebben hierin bijzondere een doorbraak bereikt. Met een apparaatje, een zogenaamde “vuurvogel”, is het mogelijk om naar parallelle dimensies te reizen. Je komt in die dimensies altijd in je eigen lichaam terecht. Je kunt dus alleen reizen naar dimensies waar jij als persoon ook bestaat.

Marguerite zelf heeft zich nooit met wetenschap bezig gehouden, zoals haar ouders en haar zus. Zelf heeft ze meer interesse en aanleg voor schilderen. Echter op het moment dat haar vader wordt vermoord door zijn onderzoeksassistent en goede vriend Paul Markov worden de andere dimensies, de parallelle werelden realiteit voor haar. Marguerite heeft één doel voor ogen en dat is wraak. Paul heeft de vuurvogel gestolen om te ontsnappen na de moord en is verdwenen in één van de talloze parallelle dimensies. Theo, de andere onderzoeksassistent van haar ouders, heeft gelukkig nog twee prototypes van de vuurvogel en samen reizen ze door verschillende dimensies heen, op zoek naar hun Paul.

Tijdens het reizen door de dimensies komen Theo en Marguerite in heel bijzondere werelden terecht: een futuristisch Londen, Rusland waar de tsaar nog heerst en zelfs een wereld waar zo goed als al het land onder de rijzende zeespiegel is verdwenen. Naarmate de jacht op Paul vordert en Marguerite hem door meerdere dimensies achtervolgt en soms zelfs ontmoet, krijgt Marguerite steeds meer het gevoel dat zaken anders in elkaar steken dan ze van tevoren had kunnen vermoeden. Ze gaat steeds meer in de Paul's onschuld geloven.

Conclusie
Vanaf het eerste moment zit je midden in het verhaal. Er is direct actie en dit spoort je aan tot doorlezen. Ons universum blijkt in werkelijkheid een multiversum te zijn, dat wil zeggen dat er onvoorstelbaar veel werelden bestaan als de onze. Deze werelden liggen in dimensies parallel aan die van ons. Elke keus die een willekeurig persoon op onze wereld maakt in een dimensie leidt tot een ander resultaat, een andere splitsing en leidt op dat moment tot een andere wereld, parallel aan die van ons. Dit gaat zo door tot in het oneindige. Deze werelden zijn niet zichtbaar voor ons, omdat ze in een andere dimensie bestaan. Door de uitvinding van de “vuurvogel” door de ouders van Marguerite heb je nu echter de mogelijkheid tot reizen door deze werelden.

Het verhaal is geschreven in de ik-persoon, vanuit het perspectief van Marguerite. De karakters zijn goed uitgewerkt en groeien ook naarmate het verhaal vordert. Hun karaktertrekken, het gedrag, de kledingkeuze geven je een goed beeld van de personages. Het verhaal blijft continu boeien. Wanhoop, spanning, verdriet, blijdschap: het loopt allemaal vloeiend in elkaar over. Er zit een goed ritme in het verhaal dat het lezen aangenaam maakt en waardoor het vlot leest. Met regelmaat weet de schrijfster je aangenaam te verrassen door onverwachte gebeurtenissen waarvan je geen idee hebt hoe de personages de bijbehorende problemen gaan oplossen. Elke dimensie heeft zo zijn eigen uitdagingen en onverwachte gevaren die Marguerite niet van te voren kan voorzien. Deze situaties zijn zeer goed en vol spanning beschreven door Claudia Gray.

Op de momenten dat Marguerite zich in de parallelle dimensies bevindt, zijn er met regelmaat flashbacks naar vroeger, waardoor je een goed beeld krijgt hoe Marguerite’s leven er voor de moord op haar vader uitzag. Ten eerste leer je daardoor Marguerite zelf goed kennen en dat van de mensen om haar heen. Verder benadrukt deze wijze van schrijven ook het verschil met de parallelle Marguerite van de andere dimensies. Deze flashbacks worden niet van tevoren aangegeven door bijvoorbeeld een tijdsaanduiding of door bijvoorbeeld een ander lettertype, de schrijfster heeft de flashbacks op een vloeiende wijze in het verhaal verweven. De enige manier waarop de flashbacks zich onderscheiden, is doordat de schrijfster daar gebruik maakt van de verledentijdsvorm. De hoofdlijn van het verhaal is geschreven in de tegenwoordige tijd.

De schrijfster heeft prachtige alternatieve werelden gecreëerd. Heel anders dan onze eigen wereld, maar met voldoende herkenningspunten die op die manier juist de verschillen met onze eigen wereld benadrukken en waardoor je jezelf af en toe afvraagt: hoe zou mijn wereld er uitzien als ik op een bepaald punt in mijn leven een andere keus had gemaakt. Hoe zou mijn alternatieve ik nu leven.

Marguerite ontmoet in de parallelle dimensies familieleden die in haar leven nooit hebben bestaan, maar het komt ook voor dat juist in de parallelle werelden bepaalde familieleden en/of vrienden zijn overleden of nooit hebben bestaan. De emoties die hiermee gepaard gaan, zijn goed weergegeven door schrijfster. Ze weet je te raken met de blijdschap en het verdriet die deze momenten bevatten. Reizende door de dimensies ontdekt Marguerite stukje bij beetje de waarheid. Je bent als lezer betrokken bij het verhaal door deze kleine brokjes informatie, je wilt weten wat er nou precies aan de hand is, hoe het geheel in elkaar steekt. Als je vervolgens een mening hebt gevormd, een theorie hebt bedacht hoe het geheel in elkaar zou kunnen steken, weet de schrijfster je toch te verrassen op een spannende en aangename manier.
Claudia Gray heeft een origineel en uniek verhaal neergezet, dat uitstekend is uitgewerkt en indruk heeft gemaakt. Het is een goed en spannend boek en de plot zit uitstekend in elkaar. Naast de spanning is er ook ruimte voor romantiek, waarvan je vlinders in je buik krijgt tijdens het lezen.

Ik kijk uit naar het volgende deel van deze serie “Tienduizend hemels boven jou”, dat in augustus zal verschijnen en hoop van harte dat de schrijfster dit niveau weet te behouden.

“Duizend stukjes van jou” krijgt 5 sterren van mij.

Jeanine Feunekes-Both – Recensent De Perfecte Buren






Geen opmerkingen: