donderdag 17 maart 2016

Moordwijvenrecensie I: 'Ritueel' - Isa Maron



Genre: thriller
Uitgever: The House of Books
ISBN: 9789044348156
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 347
Uitgave: 2015

Een unieke reeks recensies bij De Perfecte Buren! 
De Moordwijven hebben middels een winactie hun boeken beschikbaar gesteld voor zes duorecensies door leden van onze Facebookgroep. Inge van de Vegte en Dini van Heumen-Hoekman zijn volop aan het lezen en recenseren. We trappen af met 'Ritueel', het derde deel in de vierluik van De Noordzeemoorden van Isa Maron.

Dank aan Uitgeverij The House of Books en de Moordwijven voor deze recensie exemplaren.

Over de auteur
Dini: Isa Maron (pseudoniem van Marjan Peer) werd in 1965 geboren in Utrecht. Ze deed het gymnasium en studeerde in Amsterdam Economische Wetenschappen en Psychologie. Na haar studie werkte ze als marketeer bij onder andere Wolters Kluwer en Ahold. Sinds 2002 is ze met haar eigen bedrijf actief op het gebied van coaching en human resources. Ze woont met haar man en vier zoons in Amsterdam. In 2008 debuteerde ze met Passiespel, een thriller over een werkende moeder die in de ban raakt van haar SM-minnaar. Het boek won de prijs van ‘Beste Nederlandse Vrouwenthriller 2008‘.

Cover
Dini: De cover zou ik eerst een 7 hebben gegeven maar leg ik hem naast de vorige twee boeken, dan vormen ze dusdanig een mooi geheel dat ik er een 8 van maak. De titel wordt duidelijk en vaak herhaald in het boek.

Inge: De cover heeft met de verlaten bootjes en de touwen op de voorgrond iets lugubers. Zou het boek in de winkel zeker oppakken en de achterflap lezen.

Samenvatting van het verhaal
Dini: Tijdens onderhoudswerkzaamheden in de tuin van een villa van de familie Narcing in Amsterdam stuit een tuinman op een schedel. Rechercheur Maud Mertens wordt ingeschakeld met haar team. Als snel worden er meer lichaamsdelen van vrouwelijke slachtoffers gevonden.

Inge: Rechercheur Maud wordt geconfronteerd met een gruwelijke ontdekking in een tuin in Amsterdam. De vorige bewoners van die villa zijn een in opspraak geraakte politicus met zijn gezin. Hebben ze eindelijk bewijs tegen hem gevonden?! Opvallend vind ik dat Maud door haar baas wordt aangesproken over een bericht op Instagram in het bijzijn van de bewoonster van de plaats delict. Het lijkt me dat er wat meer discretie in zo’n situatie vereist is en gehanteerd wordt.

Dini: Aangezien de villa net aangekocht was, moeten de vorige bewoners, de familie Demsterwold, er meer van hebben geweten. Maud richt zich op de dementerende Ina Demsterwold, haar personeel, en haar in het buitenland wonende kinderen Carla en Vincent. Maar haar collega Niels Bingsten stort zich op de inmiddels overleden en omstreden politicus Ruud Demsterwold. Dit veroorzaakt onderlinge spanningen tussen Maud en Niels.

Inge: Kyra woont een paar huizen verderop. Haar zus Sarina is al een aantal jaren vermist, na een zeilvakantie op de Noordzee. Zou haar zus iets met deze ontdekking te maken hebben, zo dicht bij huis?!

Dini: Ook Kyra Slagter die in dezelfde straat woont, volgt het politieonderzoek op de voet. Vanwege haar studie Forensisch onderzoek aan de Hogeschool van Amsterdam wil ze dit onderzoek gebruiken en niet onbelangrijk ook voor haar speurtocht naar haar verdwenen zus Sarina. Zal er eindelijk een einde komen aan de onzekerheid over het lot van haar zus Sarina die al vijf jaar vermist wordt?

Beoordeling
Inge: Laat je niet afschrikken door de eerste pagina. Bij het lezen van onderstaande zin bedacht ik me al dat het waarschijnlijk de langste zin ooit was die ik in een boek had gezien (48 woorden);

Hij staat in de tuin van een immens huis dat op een ruim stuk grond onder aan de Nieuwendammerdijk ligt, recht aan de jachthaven in een uitloper van het IJ in Amsterdam, afgezonderd van de rest van de wijk, alsof het zich niet wil inlaten met de buurt.

Maar een paar regels verder wordt dat record alweer verbroken (58 woorden!);

Wie hier vroeger ook gewoond heeft, hij moet rijk geweest zijn, anders woon je niet in een huis met elf kamers, op een perceel van meer dan tweeduizend vierkante meter, in Amsterdam, aan de dijk, waar acteurs en politici in grote houten schippershuizen wonen en verderop, in de kleine arbeidershuisjes, de mensen die zich laven aan hun nabijheid.

Gelukkig lezen de overige 342 pagina’s van het boek heel makkelijk! De schrijfstijl is prettig, het zijn korte hoofdstukken en er komt geen moeilijk taalgebruik in het boek voor. Wel vind ik het vreemd dat er 3 kleine fouten in staan, lijkt me dat het boek van tevoren door genoeg mensen gelezen wordt om dat te voorkomen.

Dini: Het boek bestaat uit korte hoofdstukken met vier verhaallijnen; Maud en haar gezin bestaande uit haar vriend en puberdochter Roos. Druk met haar baan en op de achtergrond haar dementerende moeder in een verzorgingshuis. Kyra Slagter die zich thuis wat eenzaam voelt en haar speurtocht naar haar verdwenen zus Sarina. De vondelinge in Londen, Sarah, haar hoofdstukken worden cursief geschreven. En de dader die pas laat ontmaskerd wordt.

Inge: De zaak van Maud lijkt opgelost te zijn aan het eind van het boek, hoewel het me ook niet zal verbazen als het laatste boek in deze serie start met de laatste pagina van Ritueel. De zoektocht naar Sarina is naar mijn idee de rode draad in de Noordzee Moorden en zal zeker nog terugkomen in deel 4.

Dini: Het leest als een trein doordat het vlot geschreven is en de personages ook erg tot de verbeelding spreken. Sommige feiten in het boek zijn ook waargebeurd of geïnspireerd op gebeurtenissen. 'Ritueel' is het derde deel in de serie van de Noordzeemoorden. 'Galgenveld' en 'IJskoud' gingen hier aan vooraf.

Inge: Afzonderlijk van elkaar gaan Maud en Kyra in eerste instantie verder met hun eigen zoektocht. Op den duur lijkt er toch een overlap te zijn tussen beide zaken, waardoor ze samen naar Londen gaan. Al komt het op mij nogal ongeloofwaardig over dat Kyra zo bij het officiële politieonderzoek wordt betrokken. De vorige 2 delen van De Noordzee Moorden heb ik nog niet gelezen. Natuurlijk is het leuker om de boeken op volgorde te lezen, maar Ritueel kan ook apart gelezen worden.

Dini: Isa Maron weet de spanning op te voeren door elk boek met een cliffhanger te eindigen. En we nog steeds met de vraag blijven zitten waar is Sarina?

Inge: Er wordt een aantal keer in het boek naar de titel verwezen, dat vind ik altijd prettig.

Hij kan haar helemaal laten verdwijnen. Elke haar, elke vingerkoot, en ook het hoofd gewoon op laten lossen. Dust to dust. Blubber tot blubber. Hij heeft het vaker gedaan en het is zo gemakkelijk als wat. Maar dat klopt niet. Dat is niet het ritueel.

Dini: Ik vond de eerste twee boeken erg goed maar ik vind dit laatste deel top. Kijk ook halsreikend uit naar deel vier en dan wel met de wetenschap dat het dan helaas het laatste deel is in de reeks. We zullen dan wel weten wat er met Sarina gebeurd is.

Inge: Als je visueel ingesteld bent zou ik voorzichtig zijn met dit boek, wat een compliment voor Isa Maron is! Heb Ritueel met veel plezier gelezen, het boek krijgt van mij 4 sterren en ben benieuwd naar de overige delen!


Dini: Ik had al eerder boeken gelezen van Isa Maron, die ik ook goed vond, maar deze serie heb ik echt verslonden. Mijn waardering is dan ook 5(dikke)*****

Lees hier het interview met Isa.
Hier de trailer van Moordwijven
Volg de Moordwijven op Facebook
Volg Isa op Facebook

Geen opmerkingen: