dinsdag 12 april 2016

Auteurs bloggen......Dinie Peels



Mijn liefde voor boeken is ontstaan in mijn jeugd, toen ik elke keer met mijn moeder mee mocht om haar boeken om te ruilen bij de bibliotheek. Heerlijk vond ik het om tussen de stellingen te lopen en de  geur van de boeken op te snuiven. Op het moment dat ik, een paar jaar later, leerde lezen, sloeg de fascinatie helemaal toe en die is nooit meer verdwenen. Lezen werd mijn liefste bezigheid. Ik verslond het ene na het andere boek. Niemand hoefde ooit te vragen wat ik wilde hebben voor mijn verjaardag. Ze wisten dat ze me het meeste plezier deden met een boek. Alice in Wonderland, Kruimeltje, Onschuldig Verdacht, Hoe trotskopje genas, Dat mag niet, Marlies en Toen moeder ziek was, zijn een paar van de titels die ik bezat. Als ik las, vergat ik alles om mee heen en hoorde ik niets of niemand. 

Ik was een jaar of elf toen ik besloot zelf te gaan schrijven. Ik begon met wat korte verhalen en gedichten. Op mijn negentiende las ik een oproep in de plaatselijke krant. ‘Schrijvers gezocht’. 
Kunststichting Eindhoven wilde een boekje samenstellen met gedichten, verhalen en foto’s gemaakt door Eindhovenaren. De bundel zou gebruikt worden voor lessen aan studenten van de plaatselijke hogeschool. Mijn inzending kwam uiteindelijk als voorwoord in het boekje ‘Beeldspraak’. Jaren later, ik was inmiddels achtenveertig en werkte als Alphahulp bij de thuiszorg, ging de man van het gezin waar ik werkte naar een of ander cultureel gebeuren. En wat bracht hij daarvan mee? De bewuste bundel. Het gezin zette grote ogen op toen ik beweerde dat daar een door mij geschreven stuk in stond. Nadat ze het gelezen hadden, waren ze enthousiast en moedigden ze me aan mijn in het slob geraakte hobby weer op te pakken. 

Tegelijkertijd had ik bij de schilderclub waar ik inmiddels lid van was, verteld dat ik ooit een eerste opzet voor een roman gemaakt had. In de overtuiging dat het manuscript niet goed genoeg was om uitgegeven te worden, was het in een kast beland. Tijdens het uitmesten van die kast kort daarvoor was ik het manuscript weer tegen gekomen. Ik las het door en dacht: ‘Het is toch eigenlijk helemaal 
niet slecht.’ Mijn collega-schilders vroegen of ze het manuscript mochten lezen en het boekje rouleerde. Toen mijn vrienden unaniem riepen dat ik ‘hier wat mee moest doen!’, besloot ik de stoute schoenen aan te trekken. Ik paste het manuscript aan, verzon er een paar hoofdstukken bij en mailde het door naar Uitgeverij Pamac die op zoek was naar nieuwe schrijvers. Drie weken later had ik een contract op zak voor ‘Alsjeblieft, papa…’, een familieroman over de tweelingzusjes Sonia en Sylvia, die opgroeien in een thuissituatie die gekenmerkt wordt door armoede en verwaarlozing. Met een angstige moeder die passief op de achtergrond blijft, zijn zij het slachtoffer van geestelijk en 
lichamelijk geweld en incest door hun asociale vader. De enige lichtpuntjes in hun leven bestaan uit de schilderlessen die hun oom van moederskant hen geeft en hun liefde voor muziek en dieren. De enkele malen dat ze kinderlijk onbezorgd zijn, is wanneer ze spelen met hun vriendin Lotte en haar 
mongoloïde broertje Jordy . 

Aangemoedigd door dit succes begon ik aan een volgend manuscript, weer een roman, maar een met een thrillerelement. Al schrijvende, besloot ik er een psychologische thriller van te maken. ‘Wie ben je?’ was geboren. Uitgeverij Pamac was inmiddels opgeheven en ik postte op diverse sociale media dat ik op zoek was naar een uitgever. Op LinkedIn werd ik toen benaderd door Maurice van Dijk van Uitgeverij Palmslag die me vroeg of hij het manuscript vrijblijvend mocht lezen. Tien dagen later maakte hij me blij met de toezegging het boek uit te geven. Hij was alleen niet weg van de titel. 



Door middel van een quest op de sociale media werd door de lezers gekozen voor de titel ‘Achtervolgingsdrift’. Deze thriller gaat over de onhandelbare en verwende zestienjarige Jeanne die in 1959 door haar vermogende vader naar een kostschool wordt gestuurd, wat het begin is van een reeks van onherstelbare gebeurtenissen die verstrekkende gevolgen heeft voor Jeanne’s familie in het hier en nu. De woedende Jeanne wil nooit meer naar huis. Om toch ergens te wonen, verleidt de kille, op seks en macht beluste puber de zachtaardige leraar Marius Chatrou om met haar te trouwen. Hun dochter José valt in haar puberteit als een blok voor een vier jaar oudere politieagent. Al snel na hun huwelijk blijkt hij echter niet de charmante man te zijn waar zij hem voor hield. Als hij haar tenslotte verlaat, kan ze alleen maar opgelucht zijn. Maar die opluchting is van korte duur als José totaal onverwacht slachtoffer wordt van stalking. Nadat ze een relatie krijgt met een vroegere jeugdvriend neemt het stalken nog grimmiger vormen aan. Intussen ontdekt Marius dat Jeanne geheimen voor hem heeft. Als hij ze ontrafelt, blijkt de waarheid erger dan hij zich ooit had kunnen voorstellen. José komt er ten slotte op brute wijze achter wie haar stalkt. En ook zij had de verschrikkelijke waarheid uit het verleden die hiermee aan het licht komt nooit kunnen vermoeden. 



Ik vond het schrijven van een thriller, met de verschillende plotwendingen en geheimen, zo leuk dat ik besloot hierin door te gaan. Een jaar later gaf Palmslag ‘Hysteria’ uit. Dit boek gaat over de familie Verbeek. In en rondom het gezin vinden talrijke, soms onverklaarbare verschrikkingen plaats. 
Op het moment dat Huib een eind wil maken aan zijn huwelijk omdat zijn echtgenote er een intieme relatie op na houdt met zijn beste vriend Ben, overlijdt zijn jongste dochter. De doodsoorzaak luidt ‘wiegendood’, maar is dat wel de juiste diagnose? Als na Huib ook Ben Trees verlaat, blijft ze achter met vier dochters die van elkaar verschillen als de dag van de nacht. Wanneer Trees weer een nieuwe liefde ontmoet in Edwin, krijgen zij een dochter, Anna. Is het toeval dat ook zij overlijdt? Jaren later, als de zusjes volwassen zijn en de liefdes van hun leven hebben ontmoet, zijn de moeilijkheden nog niet voorbij. Integendeel. 

Eind 2015 verscheen ‘Knekelhuis’, waarin de nieuwe woning van de jonge auteur Lynn vanwege een dubbele moord die er in het verleden gepleegd is, bekend staat als spookhuis. Hoewel ze niet in geesten gelooft, heeft Lynn vanaf het moment dat ze de woning betrekt het gevoel dat ze er niet alleen is. Langzaam maar zeker begint ze dan ook te twijfelen aan haar opvatting. Waart het jonge, 
vermoorde echtpaar in Lynns huis rond? Of hebben de macabere gebeurtenissen te maken met haar buurman Mark, die heel charismatisch is en op wie Lynn op slag verliefd wordt, maar van wie de bewoners van het nabijgelegen dorp denken dat hij de moorden op zijn geweten heeft? 
Momenteel ben ik bezig aan weer een spannend verhaal. En ik heb nog veel meer ideeën.n

Meer weten over Dinie? Volg haar op Facebook.
Lees hier de recensie van 'Knekelhuis'.

Geen opmerkingen: