donderdag 21 april 2016

'Blow-Up' - Belinda Aebi



Genre: thriller
Uitgever: Manteau/WPG België
ISBN: 978 90 223 3247 4
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 323
Uitgave: maart 2016

Met dank aan WPG België voor deze recensie-exemplaren.

Lezers: Trudy van Zoen-Kaman, Jolanda Dijkstra, Jacobaan Vermonden en Karin Teirlynck (team DPB)
Groepsrecensie door Karin Teirlynck

Over de auteur
Belinda Aebi werkte 26 jaar als manager van de juwelenafdeling bij de firma Rodania, opgericht door haar vader. In het boek Swiss Made (maart 2008) tekende ze zijn levensverhaal op. Tijdens het werken aan deze biografie sloeg de schrijfmicrobe hard toe en ze zal niet meer stoppen met schrijven. Met de regelmaat van een Zwitsers zakhorloge levert Belinda Aebi elk jaar een zenuwslopende thriller af. Haar hoofdpersonage is Maud Gelderman, de recht-voor-de-raapse inspecteur van de Gentse recherche. In Dubbelspel (2010), Het geluid van de stilte (2011), Het containermeisje (2012) en Darkroom (2013) is Gent de arena van moorden en misdaden. In de zomer van 2014 verscheen
Zigeunerbloed, een thriller tegen de achtergrond van de Gentse Feesten. In 2015 kwam Nepvlees uit en dit jaar verscheen Blow-Up, waarvan Belinda haar royalty’s schenkt aan Artsen Zonder Grenzen. (Bron Manteau)

Cover
Jolanda: De cover ‘spreekt’ spanning uit. Een foto in zwart/wit met een in het oog springende titel die vraagt om gelezen te worden. Mede door de cover werd ik heel nieuwsgierig naar dit boek en wilde ik het lezen, hoewel ik dit genre weinig lees en de schrijfster voor mij onbekend is. Ik geef de cover dan ook een 9.

Jacobaan: De cover is in zwart-wit en ik zie een jonge vrouw met een fotocamera. Het roept bij mij de vraag op: wat ziet de jongedame door de lens? Op de voorkant is de titel van het boek groter afgebeeld dan de naam van de auteur en heel klein de naam van de uitgeverij. Op de achterkant een korte samenvatting van het verhaal, een foto van de schrijfster en iets over haar boeken met een enkele quote uit een recensie van haar voorlaatste boek. Ook staat er nog een mededeling dat de opbrengst van het boek naar Artsen Zonder Grenzen gaat, waarvoor ik op zichzelf al veel waardering heb. De cover doet me denken aan de gelijknamige film 'Blow-up' uit 1966 (quote staat ook vooraan in het boek). De film en het boek hebben qua verhaal niets met elkaar te maken.
De cover straalt de sfeer van de film uit en is daardoor mysterieus en spannend.
Als ik dit boek in de boekhandel zou zien liggen zou ik het, op basis van de cover alleen, zeker oppakken en gaan lezen. De cover krijgt van mij een dikke 9.

Trudy: De cover sprak mij direct aan. Dit vanwege de mooie vrouw, en de ouderwetse camera. Aparte combinatie. Ik was niet bekend met de schrijfster, maar ik zou het boek (op basis van de cover) zo meenemen als ik het in de winkel zie liggen.
Mijn cijfer voor de cover is een acht.

Karin: Het eerste wat opvalt aan de cover is het zwart-wit, alles vormt een geheel en dat springt in het oog wat natuurlijk de bedoeling is van een cover. Een meisjesgezicht met een camera neemt het grootste deel van deze cover in beslag. Onderaan de naam van de auteur en de titel van het boek in witte letters. Omdat het verhaal over een amateurfotografe gaat is deze cover zeker niet verkeerd, maar ik vind dat de foto ‘oubollig’ overkomt, niet van deze tijd is. De cover geef ik een 7. Vooraan in het boek vind je een quote terug van Michelangelo Antonioni, een Italiaans regisseur. Omdat ik niet goed wist waar blow-up precies voor staat ben ik even gaan googelen en kwam inderdaad uit bij een oude film uit 1966, ‘Blow-Up’ genaamd. In de film is een fotograaf, buiten zijn weten om, getuige van een moord. Als je verder zoekt naar de betekenis van blow-up dan kom je uit op exploderen, laten ontploffen, laten springen, verergeren.... ‘To blow up’ daarentegen is uitvergroten en ik denk dat ik daarmee de juiste betekenis van de titel gevonden heb.

Achterflap

Een enorme knal. Metaal op metaal. Een fiets die door de lucht gekatapulteerd wordt. Een lichaam schuift over het wegdek, botst tegen de vangrail en blijft roerloos in de grasberm liggen. Saskia, een jonge amateurfotografe, gelooft haar ogen niet wanneer ze rond middernacht getuige is van een afschuwelijk verkeersongeluk. Op het moment van de aanrijding zit ze met haar vriend Ruben in de uitkijkpost van een oude watertoren om beelden te schieten van een vos en haar welpjes. Maar wat ze door haar lens ziet is iets helemaal anders. Een donker silhouet, zwalpend en duidelijk onder invloed van drank, stapt uit de wagen. Klik. Totaal verbijsterd zoomt Saskia in op zijn gezicht. Klik. Haar ogen sperren zich open van herkenning. Haar blik glijdt naar zijn wagen. Klik. En dan scheurt hij ervandoor... Maud Gelderman en haar team staan voor een raadsel. Wie heeft het slachtoffer, een jonge studente uit Gent, voor dood achtergelaten? Wat heeft de dader nog meer te verbergen? Het bewijs bevindt zich op de geheugenkaart van een Canon. Maar waar blijft Saskia?

Samenvatting
Trudy: Blow-up gaat over de amateurfotografe Saskia en haar vriend Ruben. Samen zijn ze tijdens een nachtelijke fotosessie ooggetuige van een ongeval, de dader stapt uit en gaat kijken bij het slachtoffer, hij lijkt dronken. Na korte tijd stapt de dader weer in zijn auto, zonder verder om te kijken naar het slachtoffer.

Jacobaan: Het verhaal begint meteen met een klap, een ongeval waarbij een dronken automobilist, Lei Christiaans, de 20-jarige Liesbeth aanrijdt en met zwaar lichamelijk letsel achterlaat. Saskia, een jonge amateurfotografe, is toevallig met haar vriend Ruben getuige van dit afschuwelijk verkeersongeluk. Impulsief besluit ze om foto's te maken en zegt tegen Ruben dat hij het gebeuren moet filmen. En dan scheurt hij ervandoor…

Karin: Als Saskia samen met haar vriend Ruben ‘s nachts in een uitkijkpost zit om foto’s te nemen van een nest jonge vosjes, horen zij remgeluiden en een enorme knal. Ze zijn getuige van een aanrijding. Saskia, die amateurfotografe is neemt gelijk haar toestel en klikt de ene foto na de andere. Ruben beveelt ze om met zijn iPhone te filmen. Tot hun schrik zien ze dat de bestuurder, na even te zijn uitgestapt terug in zijn wagen stapt, doorrijdt en het meisje, Liesbeth Ampe voor dood achterlaat.

Trudy: Saskia besluit van het voorval een reeks foto's en een filmpje te maken.
Ze ziet de dader, en blijkt hem te kennen, het is de zeer bekende zakenman Lei Christiaans. In plaats van met het bewijsmateriaal naar de politie te gaan, besluit ze een andere keuze te maken, alleen haar vriend Ruben is het hier niet mee eens.

Jolanda: Het boek is een thriller, opgebouwd rond een zwaar auto-ongeval, waarvan amateurfotografe Saskia toevallig getuige is. Zij maakt foto’s van de weg vluchtende chauffeur Lei, beelden die bepalend zullen zijn voor de evolutie van de gebeurtenissen en de ontknoping.

Karin: Als Saskia de foto’s ontwikkelt en ze uitvergroot beseft ze dat ze de man kent. Het blijkt niemand minder dan Lei Christiaans, de topman van het mediaconcern Media World. Ruben staat erop dat ze met de foto’s en het filmpje naar de politie stappen, maar Saskia ziet dit heel anders. Ze broedt een plan uit, iets waar Ruben het niet mee eens is.

Karin: Bijna tegelijkertijd krijgt Ruben een mail voor een verkennend gesprek om als proefpersoon te fungeren voor een nieuw medicament. Een paar maanden geleden had hij zich daarvoor aangeboden en nu was er iemand uitgevallen en waren ze dringend opzoek naar een vervanger, liefst nog voor vandaag. Als Ruben ziet welke financiële vergoeding eraan vasthangt pakt hij zijn spullen bij elkaar, legt een briefje voor Saskia en vertrekt. Een week lang als testpersoon in het UZ Gent geeft hem de mogelijkheid om zijn thesis af te werken. Bovendien vraagt hij zich af waar Saskia mee bezig is. Hij heeft er geen goed gevoel bij dat ze zelf de dader van het vluchtmisdrijf achterna wil gaan.

Jacobaan: Een moeilijke zaak voor Maud Gelderman wat een ware puzzeltocht zal worden om deze zaak op te lossen. Wie heeft het slachtoffer Liesbeth, een jonge studente uit Gent, voor dood achtergelaten? Wat heeft de dader nog meer te verbergen?

Karin: Ondertussen doet Christiaans er alles aan om de schade aan de wagen te herstellen. Als hij echter op de radio hoort dat het slachtoffer nog leeft maar in een coma is, schrikt hij zich een beroerte. Zij heeft hem gezien, wat als ze wakker wordt?

Conclusie
Karin: Het boek begint in juli 1983 met de kleine Winnetou en Old Shatterhand, bloedbroeders voor het leven, om daarna naar het heden te springen. Tussendoor krijg je als lezer flashbacks uit de jaren negentig die erg mysterieus zijn. Elk boek van Aebi is een standalone met een eigen verhaallijn. De rode draad is Maud Gelderman en haar team. Meestal speelt het team mee op de achtergrond van het verhaal, de oplossing zoeken, in de zaak duiken. Ook deze keer heeft Maud een minieme bijdrage.

Jolanda: De schrijfster neemt je mee in het onderzoek en de gevolgen van een vluchtmisdrijf. In een vrij hoog tempo wordt het onderzoek hiernaar gedaan en komen er allerlei emotionele gevoelens bij die met het verleden van de getuigen en de dader te maken hebben. Er worden verschillende personen gevolgd die allemaal te maken hebben met het misdrijf, de dader en de getuigen.

Jacobaan: Wat me meteen opvalt is dat, naast het feit dat er weer een actueel maatschappelijk probleem aan de kaak wordt gesteld (o.a. doorrijden na ongeval in beschonken toestand), de schrijfster een hele fijne en vlotte schrijfstijl heeft waardoor het verhaal lekker vlot leest. Het verhaal klopt ook tot in de kleinste details. Om een klein voorbeeld te noemen: in de verhaallijnen van vóór 2002 wordt de Belgische frank gehanteerd als valuta en vanaf 2002 de euro. Dit viel mij gelijk op. Ook de personages worden sterk en levendig beschreven.

Trudy: ‘Blow-up’, het nieuwe boek van Belinda Aebi begint met een passage uit juli 1983 met als hoofdpersonen Winnetou en Old Shatterhand. Daarna springt het naar 12 juli 2015, de dag van het ongeval. Ook is er in het boek een verhaallijn in de ’ik’ vorm, waarover geleidelijk aan meer duidelijk wordt. Maud Gelderman en haar team zullen net als in de eerste zes delen van de ''Gelderman-serie'' proberen de zaak op te lossen.

Jolanda: Uit dit verhaal blijkt dat het om meer draait dan alleen het misdrijf zelf. De schrijfster neemt je mee en laat je alle kanten van het misdrijf zien, zodat je als lezer een duidelijk beeld krijgt van het hoe en waarom. In het begin leest het heel vlot, met korte hoofdstukken en is het spannend.

Karin: De aanleiding van het verhaal is helaas iets wat in onze maatschappij steeds meer voorkomt, vluchtmisdrijf. Aebi laat ons meekijken vanuit de dader, maar ook de ouders van het slachtoffer en de getuigen spelen een belangrijke rol in het verhaal. Vanaf de eerste bladzijde zit je erin en is het een echte pageturner waar je niet goed weet welke kant het opgaat. Omdat je vrij vlug weet wie de dader is neemt de spanning die je de eerste hoofdstukken voelt, af. Het gaat dan vooral om de zoektocht naar de dader. Toch wil je verder lezen en weten hoe het afloopt. Wie zijn Winnetou en Old Shatterhand? Wat is er zo mysterieus aan die verhaallijn uit de jaren negentig?

Trudy: De dader is vrij vroeg in het verhaal bekend, maar dat maakt het verhaal niet minder spannend. Het slot was voor mij wel verrassend, dit had ik van tevoren niet kunnen voorspellen, en dat maakt het boek natuurlijk nog leuker.

Jolanda: Al gauw lees je wie de dader is, dat vond ik eerst irritant, maar achteraf denk ik dat het niet de bedoeling van de schrijfster was om een boek te schrijven waar je tot het laatst niet weet wie het heeft gedaan. Het gaat om het verhaal erom heen, waarom Lei bepaalde keuzes maakt en waarom Saskia niet naar de politie gaat. En daar gaat het voor mij verkeerd, ik vond namelijk de personages te oppervlakkig. Ze hadden voor mij wel verder uitgediept mogen worden. Ik kreeg geen gevoel of sympathie voor één van de personages. Misschien een beetje met Liesbeth, maar dan eerder uit medelijden en boosheid.

Jacobaan: Dit boek is een absolute pageturner. Heb het boek in twee rukken uitgelezen. Door de spanning en omdat ik wilde weten hoe het zou gaan aflopen wilde ik doorlezen wat zeker een kwaliteit van en een compliment is aan de schrijfster. Verschillende verhaallijnen lopen door elkaar en komen later keurig naar elkaar toe. Door de flashback in het verhaal wordt de aandacht er tot het laatste moment bijgehouden. Je wilt gewoon weten om wie het gaat. De ijzersterke plot heeft me enorm verrast en die had ik absoluut niet aan zien komen.

Karin: Dat de auteur voldoende research heeft gedaan merk je doorheen het verhaal. Zo beschrijft zij het onderzoek naar de verfschilfers van de auto waarmee het vluchtmisdrijf is gepleegd. Is dit voor de lezer een meerwaarde? Ik vind van niet, maar het is wel een interessant weetje en laat zien dat de auteur weet waarover ze schrijft. Ook neemt zij je mee in de wereld van de ‘digitalisering van de mens’ en de neuromodulatie en ook hier blijkt dat zij op de hoogte is en weet waarover ze het heeft. In hoeverre alles realiteit is laat ik in het midden, omdat ik zelf in die wereld niet thuis ben. Daarmee doel ik vooral op het deel in het verhaal over de pleister en de ‘implantaten’. Om geen spoilers weg te geven kan ik hier niet verder op ingaan, maar ik heb mijn bedenkingen bij de fietshelm en het (fluo)hesje. Wat voor mij niet geloofwaardig overkwam was dat Maud zelf een huiszoekingsbevel maakt. Volgens mij gaat dat in België langs de onderzoeksrechter? Een leuk detail is dan weer dan Aebi rekening heeft gehouden met het feit dat er voor 2002 nog gepraat wordt over Belgische franken, want van euro’s was toen nog geen sprake.

Jacobaan: Uit alles blijkt dat de auteur buitengewoon goed voorbereid is/was en uitstekende research heeft gedaan. Mij is nu ook volledig duidelijk wat afasie precies inhoudt in veel van zijn facetten. Ben zelf ook een neuromodulatie patiënt vanwege chronische rugklachten en chronische pijnen. Veel zaken zijn voor mij dan ook herkenbaar.

Trudy: Belinda Aebi laat in het boek duidelijk blijken dat ze informatie heeft ingewonnen over de onderwerpen in het boek, dat blijkt uit de kennis die ze heeft van zowel het ongeval, de gevolgen, de behandeling van het slachtoffer en het politieonderzoek.
Het verhaal is vlot geschreven met korte hoofdstukken en korte zinnen.
Zodra je de toch wel vele personages hebt leren kennen, leest het boek zeer snel weg.

Jolanda: Het boek is een onderdeel van een lopende reeks over rechercheur Maud Gelderman, hoewel ik niet het idee had dat het om haar draaide. Ze kwam af en toe in beeld en toen bleek ze al weer stukken verder in het onderzoek te zijn. Toch heb ik mij wel vermaakt met het boek, had het ook zo uit ondanks het wat saaie middenstuk en de Vlaamse grammatica.

Beoordeling
Trudy: Ik ben zeer onder de indruk van ‘Blow-up’ van Belinda Aebi, het eerste boek dat ik van deze schrijfster lees. Interessante personages, die allemaal hun eigen kant van het verhaal laten zien, zowel dader, slachtoffer, de ouders, ooggetuige en politie. Ook moet genoemd worden dat dit onderwerp, doorrijden na ongeval, de laatste jaren helaas steeds vaker gebeurt, het verhaal komt zeer dicht bij werkelijkheid en realiteit. Vanaf het begin tot het eind heeft het verhaal mijn aandacht gehad, Ik was zo benieuwd hoe dit ging aflopen, zeer spannend en een echte pageturner. Naar aanleiding van dit boek, heb ik besloten om ook de overige boeken van deze schrijfster te gaan lezen. Ik geef 4 sterren voor ‘Blow-Up’.

Jacobaan: Belinda Aebi heeft een ijzersterk, vlotte en fijne schrijfstijl waardoor je het verhaal lekker vlot wegleest. Door het gebruik van een maatschappelijk thema en door het gebruik van een flashback weet ze de aandacht van de lezer er tot het eind bij te houden. De plot is ook ijzersterk bedacht en beschreven. Ik zag dit helemaal niet aankomen en had aan een heel andere wending gedacht. Als thrillerliefhebber moet ik mij eigenlijk schamen dat ik tot aan ‘Blow-Up’ nog geen enkel boek van Belinda Aebi gelezen heb. Mijn kennismaking met Belinda en ‘Blow-Up’ is absoluut geslaagd te noemen. Ik voeg haar zeker toe aan mijn lijstje van favoriete auteurs en hoop dat ze nog heel lang van deze spannende verhalen voor ons zal blijven schrijven. Maar eerst ga ik haar andere 6 boeken lezen! Ik ga een heerlijke lente in! Ik waardeer dit boek met 4 sterren!

Jolanda: Mijn verwachtingen waren veel groter dan mijn uiteindelijke conclusie van het boek. Maar al bij al vond ik het toch een vermakelijk boek en zal ik zeker nog een boek van deze schrijfster lezen. Misschien lees ik wel teveel romantische boeken waar je in mee wordt gesleurd en vrijwel zeker bent van een goede afloopt. ‘Blow-Up’ krijgt van mij een 3,5 ster.

Karin: Ook met dit boek heeft Aebi zich weer van haar beste kant laten zien. Vanaf de eerste bladzijde zit je in het verhaal. Haar vlotte schrijfstijl zorgt ervoor dat haar boeken voor iedereen toegankelijk zijn. Korte zinnen met kennis van zaken. De medische technologie en termen zet zij krachtig neer. De karakters zijn goed uitgewerkt en laten de nodige emoties zien, opgelicht vanuit dader, slachtoffer, getuigen en speurders. Het einde is abrupt, ik had dit niet zien aankomen. Bovendien laat de auteur in ‘Blow-Up’ zien hoe een gebeurtenis uit het verleden een serieuze impact kan hebben op je verdere leven. Voor de laatste Maud Gelderman geef ik graag 4 sterren.

Geen opmerkingen: