woensdag 20 april 2016

'De Melkfabriek' - Sofie van den Enk en Eva Munnik

 
Genre: gezondheid en psychologie > opvoeding en verzorging
Uitgever: Boekerij
ISBN: 9789022576731
Uitvoering: hardcover
Aantal pagina’s: 256
Uitgave: 2016

Met dank aan uitgeverij Boekerij voor dit recensie exemplaar. 

Cover

De schrijfster Sofie staat zelf op de cover op een melkbus met een mooie roze rok aan en op rubber laarsjes omdat ze in een weide staat met koeien. Ze is verder topless maar houdt een melkbus voor haar bovenlijf.
De ondertekst is: Waarom borstvoeding te gek is ( en je je niet schuldig hoeft te voelen als het niet lukt ). Verder staat er een opmerking van Ionica Smeets: ‘Wat had ik dit boek graag tijdens mijn kraamtijd willen lezen’. En als extra uitleg: Praktische adviezen & ervaringsverhalen.
Ik geef de cover een 6 omdat ik de koeien en de topless Sofie net iets té vind. Als er iets is wat vrouwen die zelf voeden niet willen is vergeleken worden met een koe.

Samenvatting
Het is geen boek met een begin een middenstuk en een eind. Het valt meer onder de informatieve boeken of naslagwerken waarin je af en toe opzoekt wat of hoe het ook alweer was. De informatie wordt duidelijk en met veel eigen ervaringen verteld.
Op de achterkant staat: Sofie van den Enk (1980) is tv-presentator van onder meer Keuringsdienst van Waarde, schrijft columns in Opzij, is Amerika-deskundige en won in 2014 Wie is de Mol?. Ze is moeder van Magnus en Reina.

Van de tweede schrijfster staat op de achterkant: Eva Munnik (1976) werkt als televisieverslaggever en schrijft als freelance journalist voor diverse bladen. Ze is moeder van Reza.

De hoofdstukken beginnen met de ervaringsverhalen van Sofie, zij schrijft leuk, vlot en met veel humor. Deze pagina’s zijn blauw/grijs, ik vond die niet zo lekker lezen maar ik ben de doelgroep niet en de meeste jonge ouders die dit boek zullen lezen, hebben nog geen leesbril nodig.
De meeste interviews en de rest van de teksten zijn door Eva geschreven. Ook bij haar voel je de emoties over dit best emotionele onderwerp. Dit zijn de witte pagina’s. In kaders staan duidelijke uitleg en tips om even snel op te zoeken.
Sofie zegt zelf in haar voorwoord dat dit boek een maatje is voor alle stadia van het geven van borstvoeding.

Ook komen er een aantal ervaringsdeskundigen aan het woord, waarvan ook wat BN’ers: Aukje van Ginneken, Nicolette van Dam, Hadewych Minis en in het partnerhoofdstuk Jim Bakkum. Het is leuk om hun ervaringen te lezen.

Conclusie
Het boek pretendeert niet alle kennis in huis te hebben en raadt met klem aan om je eigen huisarts of lactatiekundige te bellen bij problemen.
Wat mij hierbij opviel was dat er op pagina 108 wordt afgeraden om een tweedehands kolf te kopen maar om wel eerst een kolf te huren die al door velen is gehuurd…..

Het fijne van dit boek zijn de 'taboes' waarover heel natuurlijk en vrijblijvend geschreven wordt. Eva en Sofie hebben een heel leesbare en duidelijke handleiding geschreven voor de huidige moeders. Ik hoop dat veel vrouwen hier profijt van hebben.
                         
Mijn motivatie om dit boek te gaan lezen is dat ik ongeveer 30 jaar geleden ben begonnen als vrijwilliger bij de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Ik heb daar 12,5 jaar moeders geholpen met hun vragen en onzekerheden. Ook zat ik in de organisatie van de scholingsdagen die verplicht waren voor alle vrijwilligers.
Ik was erg benieuwd naar de verschillen of overeenkomsten met de moeders in de huidige generatie (waaronder ook mijn kinderen vallen). Er waren echt veel overeenkomsten, wat mij het idee geeft dat borstvoeding dus een ding is van alle tijden. Toch waren er ook verschillen, o.a. de nadruk die er gelegd werd op het kolven en dus de vanzelfsprekendheid dat je als moeder weer gaat werken. Dat was 30 jaar geleden niet zo. Ik ben bijvoorbeeld pas overdag gaan werken toen onze jongste naar de middelbare school ging.

Kortom een fijn boek om in een keer uit te lezen als je zwanger bent en de dingen die voor jou van toepassing zijn op te zoeken als je borstvoeding aan het geven bent.
Ik geef dit boek 4 sterren.

Marjolein van der Molen - Recensent De Perfecte Buren



 


Geen opmerkingen: