Uitgever: Storm Publishers
ISBN: 9789492098139
Uitvoering: e-boek
Aantal pagina’s: 177
Uitgave: 29 april 2016

Hartelijk dank aan Jen Minkman en Storm Publishers voor het beschikbaar stellen van het recensie exemplaar.

Je ziet de gestalte van een mooie, jonge vrouw met lang haar, in een zwarte jurk. Ze staat buiten, met haar armen over elkaar heen geslagen. Op de achtergrond zie je wervelende wolken. Het geheel ademt mysterie uit. De titel van het boek staat op de onderste helft van de cover, deels over de jurk van de jonge vrouw heen. De naam van de schrijfster is in een kleiner lettertype bovenaan de cover vermeld in de kleur zwart. Deze kleur komt terug in de omlijsting van de cover. Ik vind de cover zeer intrigerend en geef hem een 8.

Leia en haar broer Colin wonen in het dorp Newexter, dat op een eiland ligt dat door middel van de Muur in tweeën is gedeeld. Aan de kant van de Muur waar Leia en haar volk wonen, gelooft men in de kracht van binnen uit. De kracht is de bron die het hele universum voedt. Men gelooft dat samenwerking de allerbelangrijkste overlevingstactiek is. Het volk dat aan de andere kant van de muur woont en door hen “Dwazen” wordt genoemd, gelooft in krachten buiten zichzelf, zij geloven in de Godin Annabel. De twee volken staan niet in contact met elkaar, de Muur is een definitieve scheiding waar men niet overheen durft te gaan.
Beide volken leven volgens de regels van Het Boek van Voorheen, waarin hun geschiedenis staat opgetekend.

Het boek is geschreven vanuit twee perspectieven, die van Leia en die van Walt. Beide perspectieven worden weergegeven in de ik-vorm. Bovenaan de hoofdstukken is de naam te lezen welke persoon aan het woord is.
Het verhaal van Leia vertelt hoe men leeft aan de kant van de “Ongelovigen”, je maakt kennis met hun manier van leven, die volledig gebaseerd is op Het Boek van Voorheen. Leia is zeer nieuwsgierig naar de Dwazen, die aan de andere kant van de Muur wonen. Via Walt maak je kennis met de “Dwazen”, zij noemen zichzelf “De Gelovigen”. Ook zij hebben een Boek van Voorheen. Hun godsdienst rond de Godin Annabel is daarop gebaseerd. Zowel Leia als Walt beginnen te twijfelen aan hun manier van leven. Er zijn zaken die niet logisch lijken en niet goed voelen. Het is voor hen zeer moeilijk om hiervoor uit te komen, het is moeilijk om in je eentje tegen tradities in te gaan of aan een geloof te twijfelen. Beiden zijn ze nieuwsgierig naar de andere kant van de muur: wat voor mensen wonen daar? Hoezo geloven zij andere zaken?

Jen Minkman heeft met dit boek iets heel bijzonders neergezet. Namelijk dat je mag twijfelen aan de manier van leven, zoals je die kent. Dat je vragen mag stellen over je identiteit en dat je niet zomaar klakkeloos met de kudde mee hoeft te lopen. De schrijfster geeft goed weer hoe de mensen aan beide kanten van de Muur hun eigen geloof en ideeën hebben over hoe het leven geleefd dient te worden en hoe twijfel zijn intrede doet als sommige zaken niet verlopen "zoals het hoort". Je voelt de verwarring bij de personages die hun eigen individuele ideeën hebben die niet stroken met de meerderheid.
Wat mij persoonlijk raakte was het stuk over de annalen waarin staat vermeld dat er vroeger een man was die over water kan lopen en dat men dit gegeven op het eiland beschouwt als een verhaal voor kinderen. De reden dat het mij raakte: wie bepaalt wat waarheid is en wat niet? De meerderheid? De overwinnaar als er geschiedenis wordt geschreven? De les die je hier uit kan halen is: volg niet zomaar blindelings wat de meerderheid gelooft. Blijf altijd bij jezelf en ga van je eigen gevoel uit. Dit kan gaan over tradities, over je manier van leven, maar zelfs ook over het geloof in het algemeen.

Het verhaal is, naast dat het je aan het denken zet, spannend; je wilt doorlezen om erachter te komen hoe alles in elkaar steekt. De hoofdpersonages Leia en Walt zijn goed uitgewerkt: je voelt hun verwarring, hun nieuwsgierigheid en je wilt net als zij antwoorden op de vragen die zij hebben.
Het is een goed boek met heerlijke, onverwachte plotwendingen. Toen ik zicht begon te krijgen over hoe de zaken in elkaar steken, was ik even perplex en daarna kon ik alleen denken: wat heeft de schrijfster hiermee een fantastisch verhaal bedacht.

Het Boek van Voorheen is niet zomaar een dystopische YA, maar eentje met een filosofische laag. Jen Minkman zet je aan het denken over de waarheden die je denkt te kennen en het geloof in het algemeen. Het verhaal heeft mij enkele dagen nog behoorlijk bezig gehouden.
Het boek “Het Boek van Voorheen” krijgt derhalve 5 sterren van mij.

Jeanine Feunekes-Both - Recensente De Perfecte Buren