Genre: literaire thriller
Uitgever: Aspekt
ISBN: 9789461539144
Aantal pagina's: 388
Uitgave: paperback

Met dank aan uitgeverij Aspekt voor dit recensie exemplaar.

Deze is prachtig door zijn eenvoud. De ondergrond is wit en met grote zwarte letters staat de titel “FAMILIEGEHEIMEN” vermeld, met er vlak onder “Een dodelijk spel”. Je ziet op de witte ondergrond een zwarte tablet met rode randen. Op de tablet staat een bloederige handafdruk. Door zijn eenvoud is de cover zeer krachtig en ik geef hem een 8.

Johnny krijgt via zijn tablet de vraag van een hem onbekende vrouw genaamd Corinne om PrivateApp te installeren en haar als vriend te accepteren. Corinne beweert dat ze familie zijn en ze nodigt hem uit om een spel te spelen. Geïntrigeerd bekijkt Johnny het filmpje dat Corinne in een bijlage naar hem heeft gestuurd. Het is een bizar en gestoord filmpje, dat hem direct verontrust. Corinne vraagt Johnny om mee te spelen met een spel dat zij bedacht heeft. Via het uitvoeren van opdrachten kan hij geld verdienen, zogenaamde bonussen van honderdduizend dollar. Indien er een dode mocht vallen tijdens het spel, kan die bonus oplopen tot wel een miljoen. Om te voorkomen dat Johnny al eerder uit het spel stapt dan de bedoeling is, krijgt hij het geld pas aan het einde van het spel. Er is één regel: Corinne bepaalt de regels. Johnny gaat akkoord met alle voorwaarden die Corinne stelt aan het spel. Wat heeft hij te verliezen? Tijdens zijn zoektocht voegt Susan Sarandon zich bij hem. Ook Susan heeft de opdracht van Corinne aangenomen en dezelfde verklaring getekend als Johnny. Ze krijgen de opdracht om samen te gaan werken tijdens het bizarre spel. Tijdens hun tocht komen Johnny en Susan meerdere malen in gevaarlijke situaties terecht en ze moeten elkaar leren vertrouwen om de opdrachten van Corinne te overleven. Zij heeft gevaarlijke, soms bijna dodelijke vallen gezet en Johnny en Susan moeten elkaar leren te vertrouwen om de reis en opdrachten, die Corinne voor hen in petto, heeft te overleven.

Susan en Johnny komen er tijdens het spel achter dat er een spoor naar Nederland lijkt te leiden en zij besluiten in het geheim contact op te nemen met de Nederlandse privédetective Joop Hamelink om erachter te komen wie Corinne nu precies is en wat haar uiteindelijke doel is. De detective stuit in Nederland op een duister geheim dat in directe verbinding staat met het spel en Corinne en de detective loopt vervolgens zelf gevaar.

Het boek leest vlot en is vanaf het eerste moment spannend. Wie is Corinne en wat is haar doel? Waarom heeft ze nu juist met Johnny en Susan contact opgenomen? Buiten dat Corinne instructies doorgeeft, stuurt ze ook regelmatig bestanden door met verhalen. Het zijn gruwelijke verhalen waar met regelmaat iemand vermoord wordt. De verhalen Corinne zijn in een ander lettertype dan de rest van het boek, wat aangenaam leest. Deze bizarre verhalen zijn boeiend om te lezen, je vraagt je steeds af of deze verhalen op waarheid berusten en waarom Corinne ze met Johnny en Susan deelt. De verhalen houden de spanning en vaart in het verhaal.

De schrijver is er goed in geslaagd het gevoel van Johnny en Susan weer te geven. Je voelt hun angst, hun onrust en hun twijfels of ze er wel goed aan doen om de opdrachten van Corinne zonder meer te volgen. De combinatie van Johnny en Susan die rondreizen om opdrachten te voeren met daarnaast de onzichtbare Corinne die via PrivateApp opdrachten en verhalen naar Johnny en Susan stuurt is goed gevonden. Langzamerhand krijg je steeds meer stukjes informatie. Corinne is een eng personage, ze manipuleert duidelijk met veel plezier. Vanaf het moment dat privédetective Joop Hamelink de opdracht aanneemt, splitst het verhaal zich in twee afzonderlijke verhaallijnen: die van Johnny en Susan in de VS en die van de detective in Nederland. Beide verhaallijnen zijn  goed geschreven en af en toe bloedstollend. Johnny en Susan volgen de route die Corinne voor hen uitgestippeld heeft en komen daar regelmatig in gevaar. Ze hebben elkaars steun nodig om te overleven. Privédetective Hamelink daarentegen loopt tijdens zijn zoektocht naar Corinne tegen hele andere gevaren aan: hij wordt bedreigd en tegengewerkt.

Het verhaal laat je niet los, het is moeilijk om een juist moment te vinden om het boek aan de kant te leggen. Elk nieuwe hoofdstuk is spannend en dwingt je bijna door te lezen. Hoe meer je als lezer kunt te weten, des te geheimzinniger wordt het verhaal. Langzamerhand vallen puzzelstukjes samen, maar de schrijver weet ze zo te doseren dat je tegen het einde van het boek zelf nog steeds je afvraagt hoe het verhaal zal gaan eindigen. Tegen het einde van het boek, als je bijna bij de ontknoping bent, loopt de spanning hoog op. De schrijver weet je te boeien met zijn schrijfstijl en je moet gewoon doorlezen om te weten te komen hoe het verhaal af gaat lopen. Het is razend spannend als Joop uiteindelijk de verdachten op het spoor is.

Wat ik prettig vond tijdens het lezen is dat Wim Hendrikse niet alleen de hoofdpersonages zeer goed uitwerkt en verdieping geeft waardoor je een band met ze opbouwt, ook de personages die maar af en toe voorbij komen, zijn goed (kort maar krachtig) omschreven. Zij hebben elk een eigen geschiedenis/bagage. Dit geeft het verhaal net dat extra, waardoor het een sterkte thriller is, het verhaal voelt krachtiger door de aandacht aan deze medespelers.

De privédetective in het verhaal is duidelijk een muziekliefhebber. Er zijn diverse verwijzingen naar diverse artiesten en band zoals Iggy Pop en Pink Floyd. Dit verbaast mij niet, Wim Hendrikse (informatie over fan zijn) heeft een biografie geschreven over David Bowie. Grappig detail: de moeder van Joop leest het boek "David Bowie: Biografie van een superster". Dat boek heeft Wim Hendrikse zelf geschreven.

Tot vlak voor het einde dacht ik aan 4,5 sterren voor het boek, de twee verhaallijnen zijn goed uitgewerkt en zeer spannend. Des te teleurstellender was het uiteindelijke slot. Ik verwachtte een uitgebreid beschreven ontknoping. Er volgt weliswaar een ontknoping waar je grotendeels alles komt te weten, maar het voelt nu niet af. Ik mis bijvoorbeeld een verhaallijn met de personages Johnny en Susan en wat hun lot is. Dit wordt nu alleen aangeduid, maar niet daadwerkelijk omschreven met de personages zelf in een afsluitende scène. Het verhaal eindigt te snel naar mijn mening, de schrijver had wat meer duidelijkheid kunnen schaffen over een aantal zaken. Alleen wat de verhaallijn van Corinne zelf betreft, deze heeft een goed beschreven einde. De andere verhaallijnen eindigen onbevredigend en komen terloops ter sprake. Er blijven een aantal vragen over die niet beantwoord worden. Ik hoop dat er een vervolg komt waarin een en ander duidelijk wordt gemaakt, het uiteindelijke slot leent zich er goed voor. Het is mij echter niet bekent of er nog een vervolg komt. Jammer dat dit spannende boek zo eindigt.

Ik geef FAMILIEGEHEIMEN, ondanks dat het erg spannend en goed geschreven is, vanwege het einde 4 krappe sterren.

Jeanine Feunekes-Both - De Perfecte Buren