zaterdag 18 juni 2016

Moordwijvenrecensie 5: ‘Zuur’ – Anja Feliers


Genre: thriller      
Uitgever: Lannoo
ISBN: 978-94-014-2868-2
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 364
Uitgave: 15 september 2015

Met dank aan uitgeverij Lannoo voor deze recensie exemplaren.

Duo recensie van Dini van Heumen en Inge Van de Vegte t.g.v. Moordwijvenrecensies.

De Vlaamse schrijfster Anja Feliers (1971) is geboren in het Limburgse Bilzen. Anja Feliers heeft al vijf 'vrouwenthrillers' rond psychologe Kathleen Verlinden op haar naam. Anja Feliers' debuut als thrillerauteur 'Verleid me' behaalde in 2011 de derde plaats bij de Crimezone Thriller Awards.

Cover
Dini; De zwarte cover is prachtig. Het meisje dat zich probeert te verschuilen heel mooi en kwetsbaar komt als eerste gedachte in je op. Ik vind de cover ook erg passen bij dit verhaal. Ik waardeer de cover dan ook met een 9.

Inge; De cover toont een naakte vrouw, waar je het gezicht niet van ziet. Het straalt iets mysterieus uit, de zilveren letters vallen goed op. Vind het jammer dat op de zijkant de letters niet zilver zijn en de bloemetjes doen vermoeden dat het om een roman gaat in plaats van om een thriller. Gelukkig maakt het verhaal het genre thriller wel waar!

Samenvatting van het verhaal
Dini; Tijdens een gemaskerd feest ter ere van de vijftigste verjaardag van Guido, eigenaar van Clinique waar haar moeder werkt als plastisch chirurg, wordt de zeventienjarige Cara, dochter van Daphne Den Hartog, zonder schijnbare reden aangevallen. De dader gebruikte een bijtend zuur waardoor Cara voor het leven verminkt blijft.

Haar kille moeder Daphne heeft moeite met het uiterlijk van haar dochter. Kathleen Verlinden, psychologe, wordt ingeschakeld om het meisje te helpen bij het verwerkingsproces. Inspecteur Vanlaer en zijn team starten een onderzoek.

Conclusie
Dini; Het boek is onderverdeeld in korte hoofdstukken. En deze worden weer afwisselend geschreven vanuit de hoofdpersonages. De hoofdstukken van Kathleen en de proloog worden in de ik-vorm geschreven. Heden en verleden wisselen zich af. Het is vlot geschreven en in makkelijke taal zoals al de boeken van Anja Feliers.

Inge; Zuur bestaat uit allemaal korte hoofdstukken, steeds vanuit een andere persoon geschreven (allemaal vrouwen, is dat toeval?). Dat maakt het een interessant boek, omdat je dus meerdere personen beter leert kennen. Veel namen zal ik niet noemen in deze recensie, omdat anders teveel van het verhaal verklapt wordt.

Dini; Enig minpuntje vond ik dat het vrij strak was ingebonden waardoor het toch wat moeilijker hanteerbaar was. De hoofdpersonages worden weer goed beschreven, Kathleen die het ouderlijk huis moet leeg halen en zo te maken krijgt met herinneringen over haar overleden zus Veronique. Haar vriend Lucas die toch nog steeds veel tijd doorbrengt met zijn ex waardoor Kathleen zich onzeker voelt.

Inge; Psychologe Kathleen Verlinden is degene die ook in de andere 4 delen van deze reeks een hoofdrol heeft. Kathleens hulp wordt ingeroepen voor het slachtoffer van deze gebeurtenis:

Waarom stond haar gezicht in brand? Hete vlammen zochten zich een weg over haar lichaam. Haar benen werden wankel. Dit was geen water. Dit was iets anders. Iets bijtends. Pijnlijk bijtend. Brandend. Ze zakte in elkaar terwijl ze probeerde de pijn te beheersen, die een weg zocht over haar hals, haar rechterschouder en haar arm. Maar bij elke seconde die verstreek, leek haar huid verder te scheuren. Haar gezicht leek op te lossen en tegelijkertijd in brand te staan. Ze hoorde zichzelf krijsen. Het klonk onmenselijk en beestachtig, maar ze kon het niet tegenhouden. Schreeuwen was het enige wat ze kon. De pijn zoog zich in haar huid, in haar ogen. Ze had haar lichaam niet meer onder controle. Ze voelde hoe het spastisch schokte.

Het zuur drong steeds dieper in haar huid. Haar gezicht werd afgespoeld in een poging het zuur te neutraliseren. Tests hadden uitgewezen dat het puur zwavelzuur was geweest.

‘De spiegel’, hoorde ze een verpleegster tegen haar zeggen.
Ze keek naar haar moeder en zag wat ze dacht. Haar dochter was een monster.

Dini; En een uitnodiging voor een schoolreünie die Kathleen voor een dilemma plaatst. Daarbij haar werk en haar vermoedens dat er iets niet goed zit in het geval van Cara. Daphne, de kille moeder, die alleen haar dochter heeft opgevoed en geen vaste relaties wil. Cara, een wat kinderlijke tiener, die zich eenzaam voelt en snakt naar wat liefde van haar moeder vooral nu zij niet meer perfect is voor haar moeder zoals alles perfect moet zijn in de ogen van haar moeder. Gelukkig heeft ze haar tante Maud, zus van haar moeder nog en de goede verzorging van verpleegster Lea waarop zij kan terugvallen.

Inge; Kathleen ontrafelt het probleem rond het slachtoffer en haar moeder en speelt een belangrijke rol in de uiteindelijke ontknoping.

Naast de zuur-aanval zijn er nog een aantal verhaallijnen.
In hoeverre kent Kathleen de waarheid van het gezinsdrama uit haar jeugd?

‘Wie ben jij?’ fluisterde ze toen. Ik staarde haar perplex aan. Het waren de ergste woorden die ze kon zeggen. Ik besefte onmiddellijk de draagwijdte ervan. Ze wist niet meer wie ik was. Haar geheugen was aangetast door de beroerte. Ze zou me niets meer kunnen vertellen. Geen antwoord meer kunnen geven op de vragen die ik had.

En wordt een oude liefdesrelatie nieuw leven ingeblazen?

Ik ging op mijn knieën zitten, de zwarte doos voor me. Ik probeerde me te ontspannen, maar had het gevoel dat ik de doos van Pandora zou openen en dat wanneer ik dat deed er geen weg meer terug zou zijn.

Dini; Het actuele thema van het boek vond ik goed gevonden. 'Zuur'. We lezen het vaak genoeg in de krant, aanvallen met een zuur. Ook het stukje transgender dat in het boek een belangrijk puntje is, is erg actueel. Enig minpuntje zijn de onnodige foutjes in het boek. Voor een derde druk is dit slordig maar die schuld ligt bij de redactie. Ik heb op één boek na alle boeken gelezen van Anja Feliers en ik heb zeker ook 'Zuur' weer graag gelezen, hoewel ik dit boek iets minder vond dan haar vorige boeken.
Maar ik blijf nu eenmaal fan van deze reeks dus kijk weer uit naar een volgend deel. Mijn waardering is 4 ****

Inge; Voor mij was Zuur het eerste boek van Anja Feliers, het is geen probleem om de vorige delen niet gelezen te hebben. Was benieuwd of het te merken zou zijn dat het boek van een Belgische schrijfster is, maar dat is niet het geval. Wel vind ik dat er opvallend veel fouten in staan (dubbele woorden, woorden/leestekens die missen, onjuistheden in het verhaal).

Tijdens het lezen zat ik op een beoordeling van 4 sterren, maar na het lezen van het boek op 3, gemiddeld dus 3,5 sterren. Er blijven naar mijn idee te veel vragen onbeantwoord en van te veel verhaallijnen wordt niet duidelijk waarom ze in het boek zijn opgenomen. Dat is een gemiste kans, maar misschien wordt dat in het volgende boek wel goedgemaakt?!




Geen opmerkingen: