zondag 19 juni 2016

Moordwijvenrecensie 6: ‘Medicijn’ – Ingrid Oonincx

 
Genre: thriller      
Uitgever: The House of Books
ISBN: 978-90-443-4559-9
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 320
Uitgave: 15 februari 2016

Met dank aan uitgeverij The House of Books voor deze recensie exemplaren.

Duo recensie van Dini van Heumen en Inge Van de Vegte t.g.v. Moordwijvenrecensies.

Ingrid Oonincx is auteur en columnist. Ze debuteerde in 2010 met het succesvolle 'Nickname', daarna volgden de goed ontvangen thrillers 'Botsing' en 'Sluipweg'. In 'Medicijn' stelt Oonincx de lezer voor een keihard moreel dilemma en loodst ons in een razende vaart door een ijzersterk plot.

Cover
Dini; De cover vond ik net als de titel passend. Mooie kleuren ook. Ik geef daarom ook een hoog cijfer een 9.

Inge; Na het lezen van het boek snap ik de slang op de cover niet, dat vind ik jammer (of symboliseert de slang het “gif” dat als medicijn gebruikt wordt?). Ben geen fan van de cover, misschien iets te simpel?

Samenvatting van het verhaal
Dini; Ella Vreeland een succesvol marketingmanager krijgt te maken met de dood van een van hun beste klanten van het pr bedrijf, David Mulder. David, getrouwd en (groot)vader is ook haar oudere minnaar. Zelf jarenlang depressief en te kampen gehad met schuldgevoelens omtrent de dood van haar broer en vader en de zorg om haar begin dementerende moeder heeft ze geen echte keuze wanneer ze vervolgens gestalkt en bedreigd wordt en Davids overlijden misschien helemaal niet zo natuurlijk blijkt te zijn.

Inge; Het boek begint met de plotselinge aftakeling van model Alissa Fernandez. Daarna gaat het verhaal twee maanden terug in de tijd. Ella, een succesvol marketing-directrice, verliest haar geheime minnaar David. Ze kennen elkaar zakelijk, David heeft het bedrijf waar Ella werkt, ingeschakeld om zijn luxe schoonheidsproducten in de markt te zetten. David lijkt een natuurlijke dood te zijn gestorven, maar als Ella door rechercheur Van Dooren gevraagd wordt om naar het bureau te komen, lijkt dat toch anders te liggen.

Dini; Ella raakt steeds verder verwikkeld in gebeurtenissen die haar rustige leventje op zijn kop zetten. Ze vlucht en komt terecht in een ''kuuroord'' in Italië. Daar komt ze in het web terecht van Jacob Grünberg, de ontdekker van een medicijn tegen veroudering waar alleen de rijke elite van kan profiteren. Ze gaat op onderzoek uit en ontdekt steeds vreemdere praktijken die het daglicht niet kunnen verdragen. Ondanks diverse mislukte vluchtpogingen blijft Ella het proberen om te vluchten en bewijs te verzamelen om een eind aan deze praktijken te kunnen maken.

Inge; Ella gaat op onderzoek uit en komt er al snel achter dat David zich met mysterieuze zaken bezig hield. Ze raakt verstrikt in het web van Jacob Grünberg, een machtig ontdekker van een medicijn dat veroudering tegengaat.

‘Mijn therapie zorgt er niet alleen voor dat je uiterlijk jong blijft, het werkt ook preventief tegen ouderdomsziekten zoals een hoge bloeddruk, diabetes en alzheimer. Dementie is te voorkomen.’ ‘Kun je het ziekteproces er ook mee stopzetten of zelfs omkeren?’ Grünberg knikte enthousiast.

Ella’s moeder lijdt aan alzheimer, dus na bovenstaand citaat ziet Ella de toekomst iets rooskleuriger in. Misschien is het medicijn toch niet zo slecht.

Ella zelf heeft tot voor kort medicijnen geslikt tegen depressiviteit. De wanhoop, angst en pijn van haar moeder komen in dit stukje mooi tot uitdrukking:

Toen mam bij mij logeerde had ze dingen over vroeger losgelaten die ze nooit eerder had gezegd. Ze zei dat ze het geluid van de telefoon nooit had kunnen verdragen, omdat ze bang was dat iemand aan de andere kant van de lijn zou zeggen dat ik zelfmoord had gepleegd. Ze zei dat het door haar ziel sneed dat ik ondanks de antidepressiva nooit meer gelukkig was geworden, maar dat ze ontzettend opgelucht was dat ik die pillen toch was gaan slikken. Ze zei ook dat ze veel van me hield, maar dat ze het vreselijk vond dat ik haar nooit meer in mijn leven had toegelaten.
Het deed zo’n pijn.

Mocht je Grünberg nog niet haten, na dit stukje kan het bijna niet anders;
Wat betekenen een paar zwerfkinderen ten opzichte van het oplossen van het verouderingsprobleem.

Hoever gaat Grünberg in het kunnen maken van zijn medicijn? En tot hoever gaat zijn macht? Als Ella zwanger blijkt te zijn, lijkt ze veilig te zijn, maar is dat echt zo?!

Conclusie
Dini; Ik was erg nieuwsgierig naar dit boek dat net op de markt was dus blij met de mogelijkheid dat ik het mocht lezen. De boeken van Ingrid Oonincx waren bij mij wel bekend maar ik had er tot mijn verbazing nog geen één van gelezen. Daar gaat zeker verandering in komen.

Inge; Medicijn heeft me van begin tot eind geboeid (al miste ik een echte klapper als afsluiter), regelmatig heb ik met afschuw zitten lezen. Ook is de vraag hoever mensen zullen gaan voor een eeuwige jeugd al een aantal keer door m’n hoofd gespookt. Zou het beschreven medicijn werkelijk bestaansrecht hebben? Zouden er mensen zo ziek zijn?! 4,5 ster voor Medicijn van Ingrid Oonincx!

Dini; Het boek bleef mij boeien van begin tot het eind. Het was vlot, spannend en in goed Nederlands geschreven dus moeilijk weg te leggen. Een goed plot met toch een verrassende actie van Ella. Sommige personages hadden van mij wel wat meer uitgediept mogen worden maar dat doet zeker geen afbreuk aan het verhaal.

Het thema vond ik ook interessant in een tijd waarin mensen op zoek gaan naar de eeuwige jeugd en er alles voor over hebben om er jong uit te blijven zien. De plastische chirurgen en klinieken draaien overuren lijkt het. Botox, fillers, facelifts noem maar op, vergroten of verminderen van alles wat je maar wilt. Las pas dat je zelfs je oorlellen kunt laten verjongen.
Al met al heeft Ingrid een goed boek geschreven. Ik geef 4(dikke) ****






Geen opmerkingen: